Grafikkortsförsäljningen når högsta nivån på fem år

Permalänk
Skrivet av Zariel:

hmm varför så mycket negativitet om miners? tänker så här snarare, fler som köper, håller priserna nere till oss andra som bara lirar!..

Dels för att mining pressar upp priserna, då marknaden är såpass liten, dåligt konkurrensutsatt & även drabbad av RAM-brist. Minnessituationen är i sin tur ett kapitel för sig.

Men min främsta invändning mot mining är att en valuta i sin grundläggande form ska vara ett kvitto för en arbetsinsats i samhällsbygget. En nytta.

Miningvaultornas värde uppstår enbart genom ett spekulationspumpat resursslöseri av el & hårdvara. Största "nyttan" som kommer ut är värme & underlättande av skumraskaffärer.
Det känns skevt.
Vilket förvisso inte är något unikt för just mining & ekonomi, men det blir extra tydligt här & jag kan inte annat än att bli äcklad.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Excelsis:

Lönar sig ens mining fortfarande?

Lönsamt för de som stjäl strömmen, eller om man räknar med en fortsatt aggressiv värdeökning för kryptovalutor.
Dyker BTC av någon anledning, t.ex. ett omfattande förbud mot valutan, så kommer ju något ta dess plats. Om det blir LTC eller annat återstår att se. Högst sannolikt är att en egenskap som gör en digital valuta atraktiv i det scenariot kommer vara att den inte kan blockeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Skärmar med högre upplösning blir vanligare också 1440p/1600p 4K/5K börjar ju vandra nedåt i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

Så tråkig har den väl inte varit, både gtx 1080 ti och amd vega har släppts.

... glöm inte GT 1030 och RX 560. Fina kort där!

För övrigt undrar jag om "marknadsandelen" avser antal sålda GPU eller intäkter?