Låg fps i spel med Geforce GTX 1070

Permalänk

Låg fps i spel med Geforce GTX 1070

Tjena! Nu är det så att jag precis byt ut mitt gtx 960 4gb mot gtx 1070 areo itx 8gb. Men min fps är som när jag körde på det gammla kortet. Ligger på ca 50-90 i cs och 20-40 i pubg? Jag har inga andra program igång som typ chrome eller liknande. Inställningarna i spelen är mycket låga.

Datorn är bra i övrigt i7 6700k, 32 gb ram osv. Jag kan absolut inte ha det som det är nu så snälla hjälp mig!

Mvh

Permalänk
Medlem

Gjorde du en ren installation av datorn efter bytet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Gjorde du en ren installation av datorn efter bytet?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med det?

Permalänk
Medlem

@Hallonolle: tror han menar drivrutiner. Kolla så sladden sitter i grafikkortet och inte moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Mfzombie:

@Hallonolle: tror han menar drivrutiner. Kolla så sladden sitter i grafikkortet och inte moderkortet.

Jag har sladden i grafikkortet och har laddat ned de sensate drivrutinerna men ej installerat om Windows

Grafikkortet sitter i samma slott i moderkortet som det gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du måste avinstallera dem gamla drivrutinerna. hjälper inte det installera om windows.

Permalänk
Skrivet av christian29:

Du måste avinstallera dem gamla drivrutinerna. hjälper inte det installera om windows.

Var gör jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hallonolle:

Var gör jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Rekommenderar DDU. Forumstandard

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Tjena! Nu är det så att jag precis byt ut mitt gtx 960 4gb mot gtx 1070 areo itx 8gb. Men min fps är som när jag körde på det gammla kortet. Ligger på ca 50-90 i cs och 20-40 i pubg? Jag har inga andra program igång som typ chrome eller liknande. Inställningarna i spelen är mycket låga.

Datorn är bra i övrigt i7 6700k, 32 gb ram osv. Jag kan absolut inte ha det som det är nu så snälla hjälp mig!

Mvh

Har du kopplat in 8-pin strömförsörjning till ditt nya grafikkort?

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Jag tippar på att det är de gamla drivrutinerna som ligger och spökar.

Permalänk
Medlem

@Hallonolle
PUBG eller andra spel borde ju inte få så dålig FPS med den CPUn och GPUn. Dock är det många som sänker inställningarna i det spelet, vilket ger mer last på CPUn, vilket ger sämre FPS. Öka grafikkvalitén istället så GPUn får lasten. Detta spel är dock... hemskt dåligt optimerat.

CS:GO fungerar inte bra på Nvidia 10-serien. AMD 400/500 vinner lätt här, eller äldre Nvidia som 900 eller 700 serien. En del kan tweakas dock och 100+ FPS borde iaf vara möjligt. Se till att du har rätt inställningar i spelet och i startkommandot.

Börja som du har fått förslag, på att rensa bort gamla drivare. Ligger de gamla kvar, kan saker vara optimerade för 960 kortet fortfarande. Det kan också vara så att ditt Windows med åren fått lite problem med sin DX eller andra systemfiler, som också kan påverka prestandan.

Så hjälper inte drivrutinsrensningen, är nog en ominstallation ett bra råd. Detta bör göras iaf varje 2-3 år oavsett imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Hallonolle
PUBG eller andra spel borde ju inte få så dålig FPS med den CPUn och GPUn. Dock är det många som sänker inställningarna i det spelet, vilket ger mer last på CPUn, vilket ger sämre FPS. Öka grafikkvalitén istället så GPUn får lasten. Detta spel är dock... hemskt dåligt optimerat.

Jag har inte spelat PUBG så ursäkta min okunskap men ditt påstående är riktigt knasigt och bakvänt. Det är inte så det fungerar. Din slutsats är inte helt tokig, det är främst stegen i mitten som är fel.

Sambandet mellan högre CPU-last vid lägre grafikinställningar är inget som ger lägre FPS än innan. Lägre grafikinställningar ger möjlighet att trycka ut fler FPS från grafikkortet. Högre FPS är det som ger upphov till ökad CPU-last. En sämre CPU kan alltså vara det som hindrar dig från att få högre FPS även om man sänker grafikkvalitet. En i7-6700k bör inte hålla ett GTX 1070 tillbaka nämnvärt.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Vad menar du med det?

Det ligger kvar drivrutiner osv för gamla grafikkortet i datorn då kan man få alla möjliga problem därför brukar jag alltid tömma hårddisken och installera om windows från början när jag byter grafikkort, moderkort eller processor osv. Tiden det tar att installera om spar man in att slippa felsöka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det ligger kvar drivrutiner osv för gamla grafikkortet i datorn då kan man få alla möjliga problem därför brukar jag alltid tömma hårddisken och installera om windows från början när jag byter grafikkort, moderkort eller processor osv. Tiden det tar att installera om spar man in att slippa felsöka.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är mer ett problem om man byter mellan nVidia och AMD, eller om man hoppar flera generationer. Inte om man byter upp sig från en generation till en annan av samma märke, speciellt eftersom de i det här fallet kör på samma drivrutiner.

Med det sagt så skadar det inte att testa en ordentlig avinstallation av drivrutinerna (med DDU) och återinstallation med senaste, som ett första snabbt test.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Jag har inte spelat PUBG så ursäkta min okunskap men ditt påstående är riktigt knasigt och bakvänt. Det är inte så det fungerar. Din slutsats är inte helt tokig, det är främst stegen i mitten som är fel.

Sambandet mellan högre CPU-last vid lägre grafikinställningar är inget som ger lägre FPS än innan. Lägre grafikinställningar ger möjlighet att trycka ut fler FPS från grafikkortet. Högre FPS är det som ger upphov till ökad CPU-last. En sämre CPU kan alltså vara det som hindrar dig från att få högre FPS även om man sänker grafikkvalitet. En i7-6700k bör inte hålla ett GTX 1070 tillbaka nämnvärt.

För att börja att förklara varför jag skrev så, är pga PUBG har verkligen detta konstiga fenomen. Lägre detaljer ska göra möjlighet att trycka ut FPS.. OM det är din GPU som är problemet. Men pga PUBGs halvdana optimeringar så sker det istället så att de stänger av en del effekter, och flyttar ner dem till CPUn i enklare lösning istället. Tanken är ju att ta bort lasten från GPUn, men om CPUn slår i taket, får du samma problem.

Då CPUn redan är maxad, pga ineffektiv kodning, så kommer detta få motsats effekt. Så i 99% av alla andra spel, är det exakt som du säger. Men detta spel är verkligen... koko. Så du kan få låg FPS pga för hög CPU last, eller pga för hög GPU last. Spelet kan faktiskt använda 6700k fullt ut, även om den gör det väldigt ineffektivt.

Finns flera ex på folk som suttit på 1070 och genom att gå till High/Ultra fått 100FPS.. vs 30-40 i LOW. Jag kan inte förklara det bättre, tyvärr. Men test eller läs runt så förstår du varför jag kom med detta förslag.
https://www.reddit.com/r/PUBATTLEGROUNDS/comments/671rw5/i_am...
https://steamcommunity.com/app/578080/discussions/1/135512931...
https://www.reddit.com/r/PUBATTLEGROUNDS/comments/5yuzeg/high...
Några inlägg jag hittat, som sagt jag kan inte förklara det 100%... men konstigt nog, är det så här det verkar vara.

För vi kan väl vara rätt överens om att PUBG inte bör ha problem att köras i high/ultra på ett 1070, eller hur? Så det skadar inte att testa.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Wow, låter hemskt, och gör mig ännu mindre sugen att testa!

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk

Tjena! Tack för alla svar

Vad jag kan se så tog de nya drivrutinerna bort de gamla. Ellet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Hallonolle
PUBG eller andra spel borde ju inte få så dålig FPS med den CPUn och GPUn. Dock är det många som sänker inställningarna i det spelet, vilket ger mer last på CPUn, vilket ger sämre FPS. Öka grafikkvalitén istället så GPUn får lasten. Detta spel är dock... hemskt dåligt optimerat.

CS:GO fungerar inte bra på Nvidia 10-serien. AMD 400/500 vinner lätt här, eller äldre Nvidia som 900 eller 700 serien. En del kan tweakas dock och 100+ FPS borde iaf vara möjligt. Se till att du har rätt inställningar i spelet och i startkommandot.

Börja som du har fått förslag, på att rensa bort gamla drivare. Ligger de gamla kvar, kan saker vara optimerade för 960 kortet fortfarande. Det kan också vara så att ditt Windows med åren fått lite problem med sin DX eller andra systemfiler, som också kan påverka prestandan.

Så hjälper inte drivrutinsrensningen, är nog en ominstallation ett bra råd. Detta bör göras iaf varje 2-3 år oavsett imho.

CS borde fått 100+ fps oavsett inställningar med det gamla kortet. Något annat är knas.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

@Paddanx: Wow, låter hemskt, och gör mig ännu mindre sugen att testa!

Jobbiga är ju att spel-typen verkar faktiskt kul.
Jag valde att spela lite med Fortnite Battle Royale istället. Ja grafiken är som tecknad film, men lika kul ändå

Skrivet av ChipZ:

CS borde fått 100+ fps oavsett inställningar med det gamla kortet. Något annat är knas.

Mja, det borde, men CS kan gå riktigt dåligt med fel inställningar.
Dock tror jag mer på drivar-problem då det påverkar andra spel också.

Skrivet av Hallonolle:

Tjena! Tack för alla svar

Vad jag kan se så tog de nya drivrutinerna bort de gamla. Ellet?

Skickades från m.sweclockers.com

Inga nya drivrutiner tar bort det gamla. De försöker, men det är skillnaden mellan att storstäda vårstädningen vs att bara dammsuga golvet. Det blir mao inte rent, utan att använda verktyg som rensar ordentligt. Enda nya drivare gör är mer eller mindre, ersätter det gamla. Problemet är att avinstallation av något gammalt i en dator är like enkelt som att avlägsna färg från tex ett skåp. Du kommer alltid lämna lite rester.

Förslaget de flesta har gett på ditt problem är därför att använd DDU, och du bad om hjälp, och du har nu fått det. Finns ju ingen poäng för oss att sitta och försöka hjälpa dig om du inte gör det som föreslås.

Så avinstallera de drivarna du har installerat. Sen kör DDU och låt den rensa allt överblivet. Sen kan du installera nya drivare från Nvidias hemsida när den startat om och gjort sitt.

Permalänk

Tjena tjena igen. Jag ska använda ddu o så vidare men ska jag avinstallera något förre jag använder ddu? Isf hur och vad ❓

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hjälp! Igen..

Hej nu har jag avinstallerat alla drivrutiner o mycket annat med, kört ddu och installerat de nya drivrutinerna men har fortfarande bara 40-80 fps på cs. Att lägga märke till var att jag fick 299 fps när mapen laddades.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

CS borde fått 100+ fps oavsett inställningar med det gamla kortet. Något annat är knas.

Instämmer, med hans äldre gpu och cpu borde han ligga på närmare 250+fps

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Hej nu har jag avinstallerat alla drivrutiner o mycket annat med, kört ddu och installerat de nya drivrutinerna men har fortfarande bara 40-80 fps på cs. Att lägga märke till var att jag fick 299 fps när mapen laddades.

Skickades från m.sweclockers.com

Berätta gärna mer om din dator, har du nyligen även uppgraderat moderkort och cpu och inte ominstallerat windows?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Berätta gärna mer om din dator, har du nyligen även uppgraderat moderkort och cpu och inte ominstallerat windows?

Z170 gaming är mitt moderkort och jag byggde datan för kanske 2 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Hej nu har jag avinstallerat alla drivrutiner o mycket annat med, kört ddu och installerat de nya drivrutinerna men har fortfarande bara 40-80 fps på cs. Att lägga märke till var att jag fick 299 fps när mapen laddades.

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt märkligt har samma Cpu alltså I7 6700k (inte överklockad) och ett 1060 (inte heller överklockad) kort och kommer lätt upp i 300 fps+ i alla inställningar...

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem

Komiken över att folk inte fattar att nvidia kör med unified drivers, dvs det är samma för ett gäng generationer. Behövs ingen uninstaller för att det ska fungera.
Uppenbarligen är ngt annat knas i burken, antingen mjukvaru eller hårdvarumässigt.
Bänka vad du får i 3dmark, unigine el motsv. Om det är kass där så dra en ren installation av windows och kolla igen.
Är det fortf kass så är det intressant att se lasten på cpu/gpu under t.ex benchmarks eller spel.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Det här är mer ett problem om man byter mellan nVidia och AMD, eller om man hoppar flera generationer. Inte om man byter upp sig från en generation till en annan av samma märke, speciellt eftersom de i det här fallet kör på samma drivrutiner.

Med det sagt så skadar det inte att testa en ordentlig avinstallation av drivrutinerna (med DDU) och återinstallation med senaste, som ett första snabbt test.

Det inget jag har provat själv men det fungerar säkert.
Jag uppgraderar så sällan så för mig kostar jag på mig en ren installation av hårddisken då vet jag iaf att det inte är mjukvaran som krånglar. Det är ju mer än bara gamla grafikkortsdrivrutiner som kan vara installerats som inte länge behövs om man har haft datorn ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha dragit en ominstallation av windows.

Permalänk

Har testat 3dmark

Nu har jag testat 3dmark. Jag fick 5 582 poäng i Time Spy och 33-36 fps.
Nu har jag ingen aningen om detta är bra eller dåligt och har därför svårt att dra en slutsats för vad som jag ska göra näst för att lyckas höja min fps i mina spel men det kanske nån här har bättre koll på?

btw, jättetack för alla svar hittills

Permalänk
Skrivet av Hallonolle:

Nu har jag testat 3dmark. Jag fick 5 582 poäng i Time Spy och 33-36 fps.
Nu har jag ingen aningen om detta är bra eller dåligt och har därför svårt att dra en slutsats för vad som jag ska göra näst för att lyckas höja min fps i mina spel men det kanske nån här har bättre koll på?

btw, jättetack för alla svar hittills

Ingen som vet?

Skickades från m.sweclockers.com