Jumper ezbok pro 3, En budget laptop i premium skal

Permalänk
Medlem

Jumper ezbok pro 3, En budget laptop i premium skal

Innan jag börjar vill jag bara säga en sak, jag visste inte riktigt var jag skulle placera tråden så om den är helt felplacerad kan en moderator känna sig fri att flytta tråden.

Jag köpte en Jumper Ezbok pro 3 för snart en månad sen. Jag letade efter en billig laptop som min flickvän kunde använda i skolan. Kraven jag hade var att batteritiden, skärmen, tangentbordet och byggkvaliten skulle vara så pass bra att de inte blev ett irritationsmoment. Nu efter en månad så kan ja säga att datorn uppfyller alla dessa krav och är en riktigt trevlig liten dator att använda. Jag beställde den från kina (Gearbest) för ca 2000kr och tycker att den var värd varje krona.

Specifikationer:
CPU: Intel APOLLO LAKE N3450
RAM: 6GB DRR3
Hard Disk Memory: 64GB/128GB EMMC (Finns en M.2 plats under en lucka på baksidan, dock för de kortare M.2 diskarna)
External Memory: TF card up to 128GB (not included)
WIFI: 802.11b/g/n/ac wireless internet
Bluetooth: 4.0
Screen size: 13.3 inch
Display Ratio: 16:9
Screen resolution: 1920 x 1080 (FHD)
Screen type: IPS
Connectivity: TF card slot, 2x USB 3.0, Mini HDMI, 3.5mm Headphone Jack
Battery Type: 7.6V / 4800mAh Polymer Battery
AC adapter: 100-240V 12V 3A

Som ni ser så är det ingen datorn ni kommer kunna sitta och spela på men för vardagssysslor som att surfa, Youtube, film, Mail osv så känns den snabb och flyter på mycket bra.

Byggkvalitet

Detta är en stark punkt för denna datorn. Hela dator är byggd i aluminium, förutom undersidan som är gjord i plast. Jag har inte hittat några konstigheter, så som glapp mellan olika delar osv. Mekaniken för att öppna skärmen känns även den bra byggd. Den går dock inte öppna med en hand utan kräver två.

Hittar inget negativt att säga om bygget.

För bilder så gå in här:
http://www.jumper.com.cn/en/products.php?id=63&bid=10

Skärmen

Det är en 13.3 skärm i 1920 x 1080 upplösning. Jag är väldigt imponerad av skärmen, upplösningen på den relativt lilla skärmen får allt att se skarpt ut, det är exempel inget problem med att liten text ser suddig ut. Färgerna känns bra, de drar lite åt det varma hållet men jag personligen föredrar det. Betrakningsvinklana är bra som man kan förvänta sig med IPS skärm. Jag har aldrig stört mig på att jag måste hitta precis rätt vinkel med skärmen som det gärna bli på billigare TF skärmar. Ljusstyrkan är även den bra, har aldrig kännt att jag skulle vilja dra upp ljusstyrkan högre än vad som är möjligt, inomhus mitt på dagen brukar jag ha den på 50% ljusstyrka. Jag har aldrig använt den utomhus men skulle gissa att så länge du inte har den i direkt solljus tror jag inte det skulle vara några problem.

Har inget negativt att säga om skärmen.

Tangentbord och trackpad

Trackpaden är inte den bästa men inte heller den värsta jag har använt. Alla windows gestures stöds och funkar bra men precisionen är inte så bra som jag hade önskat att den skulle vara. Om jag ska sitta och göra nytta på datorn en längre tid som till exempel göra en arbete så föredrar jag att ha en mus. Men sitter jag och slösurfar så funkar det fint med trackpaden. Jag personligen skulle säga att detta är ett problem som nästan all windows datorer har. ( Har ingen stor erfarenhet av dyra laptops så kanske är annorlunda där)

Tangenterna känns bra och mellanslaget är stabilt och vobblar inte (gör inga andra tangenter heller). Jag har dock ett märkligt problem som jag aldrig har sett förut. Jag vet inte om det är mjukvara eller hårdvara. Om jag håller in backspace så suddar den bara en bokstav i taget, det börjar alltså aldrig att gå fortare. På andra datorer jag använt så börjar det efter en liten stund sudda hela ord och på det sättet suddar fortare. Om det är mjukvara och ni vet en lösning så känn er fria att berätta.

Batteritiden

Batteritiden skulle jag säga är bra. Kollar man på film så får man ut mellan 4,5-6 timmar. Gör man lite blandat på datorn skulle jag säga runt 6-8 timmar. Jag har aldrig känt att batteriet har varit ett problem.

Den laddas från 0-100% på ca 3 timmar under användning. Den blir lite varmare då men inte obehagligt varm på något vis.

Övrigt

Datorn är helt fläktlös och därför helt tyst.
Har inte kollat temperaturen, men den känns aldrig varm under vardaglig användning.
Webbkameran är inte bra men funkar till skype
Kommer med aktiverat Windows Home

Sammanfattning

Jag är en person som har använt laptops för under 5000kr och med det perspektivet så har jag aldrig varit så nöjd med en dator som jag har varit med denna. Jag vet att det finns mycket bättre datorer ute på marknaden men har man en snäv budget och bara vill ha en dator som gör lättare vardagssysslor snabbt och smidigt så är denna datorn perfekt.

Nackdelen är att återförsäljarna är i kina så skulle det krångla med datorn så måste man skicka den fram och tillbaka från kina vilket tar tid och kosta pengar. Om ni bestämmer er för att beställa från kina använd alltid paypal som har en konsumentskydd som gör att du kan öppna en dispyt och få dina pengar tillbaka om det är fel på varan.

Är det något ni undra över så lämna en kommentar så ska jag svara så gott jag kan. Skrev detta direkt ur huvudet så kan missat en del.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser trevlig ut, tack för info!

Påminner om min Acer 14" Chromebook vad gäller design och den är jag riktigt nöjd med. Synd att det inte finns stickers för nordiska språken med. Kanske går att lösa på annat sätt?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Ser trevlig ut, tack för info!

Påminner om min Acer 14" Chromebook vad gäller design och den är jag riktigt nöjd med. Synd att det inte finns stickers för nordiska språken med. Kanske går att lösa på annat sätt?

Jag har sett att det finns stickers för svenska på ebay för en billig peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension.
Lite tillägg:
- Det går att ta bort plastramen så längre M.2 går i.
- Tycker man locket är för trögt så kan man ta bort en magnet, eller bägge.
- Man kan öka TDP i bios för att få högre hastighet, om jag förstått det rätt.
- Man kan sätta kopparshims på cpu'n för att få bättre kylning
- Stickers har jag beställt från Ebay.

Min är skeppad så jag har något att se fram emot.
Det var vad jag kom ihåg nu. Hoppas vi får igång en bra tråd om denna

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Tack för recensionen, @jonetan!
Även jag har beställt en till sambon, och följer tråden med stort intresse. Förhoppningsvis kan jag bidra om nån månad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Tack för en bra recension.
Lite tillägg:
- Det går att ta bort plastramen så längre M.2 går i.
- Tycker man locket är för trögt så kan man ta bort en magnet, eller bägge.
- Man kan öka TDP i bios för att få högre hastighet, om jag förstått det rätt.
- Man kan sätta kopparshims på cpu'n för att få bättre kylning
- Stickers har jag beställt från Ebay.

Min är skeppad så jag har något att se fram emot.
Det var vad jag kom ihåg nu. Hoppas vi får igång en bra tråd om denna

Tack för dina tillägg.

Har du själv köpt en?

Skrivet av Gandolforf:

Tack för recensionen, @jonetan!
Även jag har beställt en till sambon, och följer tråden med stort intresse. Förhoppningsvis kan jag bidra om nån månad

Skickades från m.sweclockers.com

Ska bli intressant att läsa ditt intryck.

Permalänk
Medlem

@jonetan: Se näst sista meningen
Så det tar väl några veckor till, dn skickades 1/12.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

fick ni betala tull? isf hur mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clavve:

fick ni betala tull? isf hur mycket?

Jag beställde med DHL frakt och fick betala lite mer än 2000kr i tull.

Min erfarenhet är att om man beställer med DHL frakt får man alltid betala tull, men om man istället tar standard frakt (tar mellan 2-8 veckor, oftast runt 4 veckor) så slipper man tull I 95% av fallen. Jag brukar beställa mina mobiler med standard frakt och har aldrig behövt betala tull på dem. Men datorn var en present så hade inte tiden att vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonetan:

Jag beställde med DHL frakt och fick betala lite mer än 2000kr i tull.

Min erfarenhet är att om man beställer med DHL frakt får man alltid betala tull, men om man istället tar standard frakt (tar mellan 2-8 veckor, oftast runt 4 veckor) så slipper man tull I 95% av fallen. Jag brukar beställa mina mobiler med standard frakt och har aldrig behövt betala tull på dem. Men datorn var en present så hade inte tiden att vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

2000:- i tull? Kan ju inte stämma på en 2000 kronors dator...
Jag tog standardfrakt, och den är i transit från UK nu. Beställde 28/11.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

2000:- i tull? Kan ju inte stämma på en 2000 kronors dator...
Jag tog standardfrakt, och den är i transit från UK nu. Beställde 28/11.

Oj, 200kr skulle det vara.

Förlåt mig, läste inte igenom posten innan jag postade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Origin Country : Singapore
Dispatched to overseas (Country code: SE)
2017-12-21 00:24

Nu börjar det bli spännande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gandolforf: shipping date: December 1, 2017 14:58:14,estimated time: 15-25 business days,
Jo, just det Blir nog inte innan nyår.
Fortfarande ingen förändring på DPDUK sen:
29/11/2017 05:44 DPD data centre
Order information has been transmitted to DPD.
Posten har fått förhandsavisering för 3 veckor sen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Det slog mig just att jag inte läste nåt om vilken typ av adapter de skickar med. Vet ni om Geekbuying har som rutin att skicka med så det man köper passar i det land de skickar prylarna till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gandolforf: Det brukar de göra.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

Det slog mig just att jag inte läste nåt om vilken typ av adapter de skickar med. Vet ni om Geekbuying har som rutin att skicka med så det man köper passar i det land de skickar prylarna till?

Skickades från m.sweclockers.com

Om inte de har så det passar våra uttag så får man en liten adapter.

Permalänk
Medlem

@Gandolforf: Har du fått din?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

@Gandolforf: Har du fått din?

Nix. Jag börjar tro att den fastnat hos Tullverket. Du då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gandolforf: Nope, inget nytt.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Nu är den inte långt bort, kommer imorgon. Jag som skulle åkt bort i morgon förmiddag, det får bli kvällskörning istället så jag får med den på resan.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

@f@boy: Härligt!
Jag har inte hört nåt om min än, spännande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Nu är den inte långt bort, kommer imorgon. Jag som skulle åkt bort i morgon förmiddag, det får bli kvällskörning istället så jag får med den på resan.

Ser fram emot att höra ditt första intryck sen ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns hur bra som helst. Gillar tangentbordet och skärmen. Hade lite problem med att lägga in svenska, men det löste sig med att kolla på en annan dator. Håller på med uppdatering nu. Det ända smolket är att panelen vid lysdioderna är lite nertryckt. Ska köpa en M.2 och uppdatera bios när jag kommer hem på fredag. Så jäkla skönt att gå från 4 kilo 17" till denna, när man är ute och reser.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Ursäkta nybörjarfrågorna. Men vad har jag att förvänta om jag beställer en sådanhär dator? "lite problem att lägga in svenska" och "uppgradera bios" gör mig lite avskräckt. Vilka "risker" tar jag med ett sådanthär köp?

Permalänk

Är det någon som har problem med att skriva i lite högre tempo? Att det laggar. Verkar vara flertalet som har problem med det enligt denna tråd: https://techtablets.com/forum/topic/ezbook-3-pro-v4-keyboard-...

Permalänk
Medlem

Det är sjukt att inte fler köper kinesiska datorer/laptops, de är ju väldigt bra och billiga nuförtiden om man väljer rätt.

Jag köpte själv en Chuwi hi10 nyligen. Jag tycker det är väldigt viktigt att prata om hur man tänker använda en laptop för att kunna göra bra val, personligen tycker jag storlekar 12,5-14" egentligen är en idiotstorlek för en bärbar. Låt mig förklara. Jag har en kontorssetup med 30"+24"are och har även en 20"are som jag vill montera på mitt desk mount men jag hittar inte vesa-fästet så nu kör jag "bara" 2 skärmar som huvuddator. På resor och liknande dock är inte prestanda särskilt viktigt alls eftersom jag mest svarar på email, kollar serier, hemsidor osv osv och istället är bra batteritid viktigt (för lite på surface pro 3) och att den är liten och ej väger för mycket. Jag köpte en surface pro 3 för detta och tyvärr var det ett dåligt köp då skärmen är för stor för att bekvämt kunnas använda på flyg och bussar uppfälld. Det är helt enkelt bara 1 cm för mycket för att ha en skön vinkel och om personen framför lutar sig bakåt mycket pressas datorn svagt. 1 cm mindre höjd skulle förändra ALLT!

Iaf! Nu till min rekommendation då. Chuwi hi10 finns i flera versioner förresten, första vi10 var av plast men nu är det metall och ger en nice look. Det verkar även finnas minst 2 versioner då jag såg någon videoreview som inte stämde. Hastigheten är okej men visst, det är några ms lagg ibland jämfört med min stationära men för 1800 kr är det ganska lätt att acceptera. 6 timmars batteritid och 2 usb, full hd. Har "bara" 4 gb ram men tror inte jag kommer installera några större program egentligen, vi får väl se om jag ansluter ett sd-kort eller om jag bara kör med 64 gb. Kan väl påpeka att den har dualboat android/win10 men än så länge har jag bara använt windows. Jag hatar trackpads btw och eftersom den är så liten på en liten dator så aktiverar jag hela tiden "show desktop" (drar man mousepad neråt på win 10 så är det en hotkey) men det är kanske mest mitt fel. Tangentbordet är great. Min tjejkompis köpte en stor kass hp för 5k häromdagen, jag blir chockad hur många som köper dessa stora tunga laptops för enklare saker när man kan köpa nåt lätt. Åker man på en resa t ex så är det ju många som väljer att inte ta med laptopen, vilket är förståeligt men väger den runt 800g så är det längre ingen större fråga...

Ett tips för folk med flera datorer btw är att ha onedrive eller liknande för de dokument man använder men också för att slå ihjäl tid. Säg att du alltid velat se den senaste sopranos säsongen så ladda upp det på onedrive så har du den på alla datorer, vare sig det är din HTPC, laptop eller hemmadator!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av steelneck:

Är det någon som har problem med att skriva i lite högre tempo? Att det laggar. Verkar vara flertalet som har problem med det enligt denna tråd: https://techtablets.com/forum/topic/ezbook-3-pro-v4-keyboard-...

Jag skriver personligen inte speciellt snabbt och har auto correct så har inte märkt något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är tangentbordet verkligen godkänt? Jag har sett recension på 2an där tangentbordet var helt värdelöst.

Hittade en ingående recension: https://www.notebookcheck.net/Jumper-EZbook-3-N3350-FHD-Lapto...

Ni som har laptopen, upplever ni att ni håller med om upplevelsen i recensionen överlag?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av desmo79:

Ursäkta nybörjarfrågorna. Men vad har jag att förvänta om jag beställer en sådanhär dator? "lite problem att lägga in svenska" och "uppgradera bios" gör mig lite avskräckt. Vilka "risker" tar jag med ett sådanthär köp?

Min kom med engelska för inställt och det var bara att gå in på windows inställningar och ändra till svenska. Har inte uppdaterat bios och tror inte det är någon större skillnad mot andra laptops? Men jag tror aldrig jag har uppdaterat bios på en laptop innan så vet inte mycket om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har varit på resande fot och kom just hem. Men det lilla jag använt den så är det inga problem med tangentbordet, tvärtom det är riktigt skönt.
Att lägga in svenska hade varit enklare om jag suttit hemma med min stationära och kunnat se vad jag ska trycka på. Så det är inget problem egentligen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10