Systemuppdatering återintroducerar säkerhetshål i Mac OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

De kan ju slänga in ett par hundra säkerhetshål till så börjar de närma sig den nivå konkurrensen ligger på.

Vågar nog säga att de ligger rätt illa till redan:
http://www.cvedetails.com/top-50-products.php?year=2017

Alla OS har problem... skillnaden är i hur man hanterar dem. Apple brukar göra detta rätt bra, men det missas en del också. Problemet är ju i att desto mer populärt OS, desto mer skit brukar hittas. Viktigaste är ju att de fixas. Men ibland blir man lite förvånad hur satans många fel viss mjukvara kan ha, och ändå kallas... "säker".

Notera också att både IOs, Mac OS X, Apple TV och Safari ligger väldigt högt på listorna. Om detta är pga de slackat efter i år, eller om de bara är så överväldigande använda av alla vs allt annat får du själv avgöra. Men portabla enheter som smarttelefoner är iaf satans högt på dessa listor också.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Det var en liten pik åt de som påstår MacOS är helt säkert medan Windows är skräp.

Det låter väldigt onyanserat. Klart det inte är så enkelt. Då förstår jag att du vill pika dem.

Skrivet av Xinpei:

Okej, Har inte hängt med i svängarna där. Poäng kvarstår dock.

Men vad är poängen? Att det finns säkerhetshål i MacOS? Visst, de som förnekar det vet inte vad de pratar om. Men att risken för att få in skräpmjukvara i en dator som kör MacOS är lägre än om man kör Windows kvarstår dock. Betyder inte att det är riskfritt med MacOS.

Skrivet av GilbertG:

Mig veterligen har det funnits en del skadlig kod som kunnat ta sig in utan adminlösen.

Det är möjligt (har du länk till det du tänker på?). Men det lär ändå vara något användaren måste installera manuellt som har ”täckmanteln” att det är något ofarligt. Inget som sker av sig själv.

Hittade denna:

I love how all the PC guys are happy! LOL!
Still... not a virus... it's Malware and I'm not clicking "Install".


Kommentar på artikeln här: https://www.macrumors.com/2011/05/25/new-macdefender-variant-...

Skrivet av Igelkotten Igge:

Hur är det möjligt att buggen ens existerar, borde inte vissa filer vara krypterade som gör det omöjligt att logga in utan korrekt lösenord matas in? Har dock dålig kunskap om OS på det området

Kör man den i OS X/MacOS inbyggda krypteringen FileVault (påslaget som förval numera) så funkar det inte att logga in fjärrvis med denna ”root-bug” (som förresten täpptes igen snabbt med en uppdatering).

Fortunately, if you have your Mac’s hard drive encrypted with FileVault, this will prevent the attacker from having a persistent backdoor. In order to log in, the attacker would have to know the password that will unlock FileVault. Not even the all-powerful root user can access an encrypted FileVault drive without the password.

https://blog.malwarebytes.com/cybercrime/2017/11/serious-maco...

Skrivet av xcluzive:

Håller med. Finns ingen anledning att köra Mac imo. Men telefonerna är bra. Enda dåliga är iTunes som vart lika dålig sen release (om inte blivit ännu sämre).

Tycker det finns goda anledningar att använda Mac. Färre steg krävs för att utföra de flesta saker, mer enhetligt användargränssnitt mellan olika program och mer omfattande stöd för drag & släpp för att nämna några exempel. Med det sagt finns det vissa saker som jag tycker Windows gör bättre i användargränssnittet, men fördelarna väger över på MacOS (jag kör båda operativsystemen).

Skrivet av Duckface21:

Jo men hur du en vänder på det är Windows större och för en hackare/virusskapare måste de finnas fördel att få ut nått av att attackera ett operativ och Windows har fler användare och redan grundsatta byggstenar som hackare skapat långt innan MacOS va så stort som i dag .. oavsett om MacOS skulle bli större en Windows så kommer de ta åratal innan de satt samma grund att jobba under och attackera macOS.

Visst, förnekar som sagt inte att problemet ökar ju större användarbasen är. Men så länge inte något oupptäckt säkerhetshål utnyttjas så måste du alltså manuellt installera skräpmjukvaran (i tron att det inte är någon fara).

Skrivet av xcluzive:

Du menar tvärtom va?

MacBook Pro: 32 995 kr
https://www.apple.com/se/macbook-pro/specs/

Deras "bästa" för 33k kommer inte ens i närheten av en PC laptop för 15k. Köper du en PC laptop för samma pris 33k, då kommer den springa varv runt Macbooken.

Rent prestandamässigt (på pappret), ja. Men det finns kanske de som tycker andra aspekter är värda mer?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Smått irriterande att varje artikel om macOS ska utmynna i en debatt (eller snarare krig) om vilket operativsystem som är bäst. Har inte detta debatterats tillräckligtligt? Uppenbarligen gillar folk olika system, och det ska inte behöva vara något fel med det. Håll med varandra om att ni inte håller med varandra, och så är det klart där (tycker jag).

OT tycker jag buggen är pinsam men enkel att fixa; uppdaterar man datorn två gånger är det bara att starta om och så är det fixat. Men det är ju fortfarande klantigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Rent prestandamässigt (på pappret), ja. Men det finns kanske de som tycker andra aspekter är värda mer?

fast prestanda är viktigast sen va de skulle va för andra aspekter fattefan tex en datorn som bara lyser överklass (33k) kan jag inte tycka är nått viktigt .. som ska va designad!! varför kan tex inte apple släppa en dator som inte deras storslagna designers satt sin prägel på då kanske priset skulle va lägre med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Du menar tvärtom va?

MacBook Pro: 32 995 kr
https://www.apple.com/se/macbook-pro/specs/

Deras "bästa" för 33k kommer inte ens i närheten av en PC laptop för 15k. Köper du en PC laptop för samma pris 33k, då kommer den springa varv runt Macbooken.

Vad har ren hårdvaruprestanda med saken att göra? Du tror väl inte att folk köper Mac för att dom skall ha bästa CPU/GPU för priset?

Skrivet av Duckface21:

fast prestanda är viktigast sen va de skulle va för andra aspekter fattefan tex en datorn som bara lyser överklass (33k) kan jag inte tycka är nått viktigt .. som ska va designad!! varför kan tex inte apple släppa en dator som inte deras storslagna designers satt sin prägel på då kanske priset skulle va lägre med..

Nu är det ju inte direkt många som köper en Macbook för 33k så bättre är väl att ta en realistisk jämförelse. Det är ju operativsystemet folk vill åt och hårdvarans integration med mjukvaran, t.ex pekplattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Smått irriterande att varje artikel om macOS ska utmynna i en debatt (eller snarare krig) om vilket operativsystem som är bäst. Har inte detta debatterats tillräckligtligt? Uppenbarligen gillar folk olika system, och det ska inte behöva vara något fel med det. Håll med varandra om att ni inte håller med varandra, och så är det klart där (tycker jag).

OT tycker jag buggen är pinsam men enkel att fixa; uppdaterar man datorn två gånger är det bara att starta om och så är det fixat. Men det är ju fortfarande klantigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Förr fanns ju mycket legitima argument för varför ett operativ var bättre än ett annat. Idag är det allra mest ren och skär personlighet så jag håller med att tjattra om vilket som är bäst(objektivt) är dumt och onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Vad har ren hårdvaruprestanda med saken att göra? Du tror väl inte att folk köper Mac för att dom skall ha bästa CPU/GPU för priset?

Han sa att PC laptops är långt ifrån Mac laptops, så jag utgick ifrån att han syftade på prestanda.

Men vad har det med att göra då? Ett halvt uppätet äpple på baksidan? Sämre OS? Låst OS? Fult och ologiskt OS? iTunes? Problem med många spel?

Skärp dig nu. Finns bara nackdelar med Mac. Fula är dom också, men det är bara min personliga åsikt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av Nätälskare:

Vad har ren hårdvaruprestanda med saken att göra? Du tror väl inte att folk köper Mac för att dom skall ha bästa CPU/GPU för priset?

Nu är det ju inte direkt många som köper en Macbook för 33k så bättre är väl att ta en realistisk jämförelse. Det är ju operativsystemet folk vill åt och hårdvarans integration med mjukvaran, t.ex pekplattan.

som operativet skulle va nått? bara plocka ihop en pc och installera de fåniga operativet går alldeles utmärkt med lite hack

Permalänk
Medlem

Ska du ha motsvarande PC som MacBook Pro kommer du få punga ut mer än 15Kkr. Motsvarande kvalité på skärmen får du rentav av svårt att hitta, om det ens är möjligt. Vikt och batteritid är mycket bra på MBP. Filtrerar du likvärdiga datorer på prisjakt är 2,8Ghz processorn det snabbaste du hittar. Grafikkortet är svårt att jämföra eftersom MacOS och Apples egna applikationer (Final Cut Pro t.ex.) är mycket väl optimerade för AMD's kort.

Apple är såklart dyrare men det handlar snarare om några tusenlappar, lite beroende på konfiguration. Samtidigt behåller de andrahandsvärdet mycket bättre så det är pengar du sannolikt får igen om du säljer din gamla dator och uppgraderar i framtiden.

MacOS är inte låst. Att det skulle vara fult får stå för dig, även om jag ifrågasätter din smak om du menar att det skulle vara fult relativt andra. Uppfattar du det som ologiskt beror det snarast på att du inte kan ha gett det särskilt många minuter. I vilket fall råkar vi som använder det tycka att det är ett förbannat trevligt OS att använda (då kör jag för övrigt själv en "hack" där MacOS är det som används mest - äger ingen Mac).

Det är för övrigt lustigt hur dessa diskussioner alltid kommer upp så fort Apple nämns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Han sa att PC laptops är långt ifrån Mac laptops, så jag utgick ifrån att han syftade på prestanda.

Men vad har det med att göra då? Ett halvt uppätet äpple på baksidan? Sämre OS? Låst OS? Fult och ologiskt OS? iTunes? Problem med många spel?

Skärp dig nu. Finns bara nackdelar med Mac. Fula är dom också, men det är bara min personliga åsikt.

Ja, många gör det då Apples mjukvara är välintegrerad med deras hårdvara (notera att hårdvara inte bara är CPU/GPU).

Gillar hur du skiter på MacOS och säger att det bara finns nackdelar, för att sedan säga att det bara är din åsikt. Ja just precis, din åsikt.

Att man överhuvudtaget nämner spel som ett argument för att Mac skulle vara dåligt ger mig huvudvärk. Nästan som om att vissa tror att folk bara använder datorer för att spela. Psst, det finns faktiskt folk som inte spelar alls(!)

Sjukt, eller hur?

Skrivet av Duckface21:

som operativet skulle va nått? bara plocka ihop en pc och installera de fåniga operativet går alldeles utmärkt med lite hack

Jag hoppas verkligen att du skämtar nu. Har du gjort en Hackintosh någon gång själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Finns fortfarande inte någon bärbar PC som är i närheten av macbook.

Finns tonvis med bärbara som springer cirklar runt Macbooks.

Skrivet av DasIch:

Ska du ha motsvarande PC som MacBook Pro kommer du få punga ut mer än 15Kkr. Motsvarande kvalité på skärmen får du rentav av svårt att hitta, om det ens är möjligt. Vikt och batteritid är mycket bra på MBP. Filtrerar du likvärdiga datorer på prisjakt är 2,8Ghz processorn det snabbaste du hittar. Grafikkortet är svårt att jämföra eftersom MacOS och Apples egna applikationer (Final Cut Pro t.ex.) är mycket väl optimerade för AMD's kort.

Apple är såklart dyrare men det handlar snarare om några tusenlappar, lite beroende på konfiguration. Samtidigt behåller de andrahandsvärdet mycket bättre så det är pengar du sannolikt får igen om du säljer din gamla dator och uppgraderar i framtiden.

MacOS är inte låst. Att det skulle vara fult får stå för dig, även om jag ifrågasätter din smak om du menar att det skulle vara fult relativt andra. Uppfattar du det som ologiskt beror det snarast på att du inte kan ha gett det särskilt många minuter. I vilket fall råkar vi som använder det tycka att det är ett förbannat trevligt OS att använda (då kör jag för övrigt själv en "hack" där MacOS är det som används mest - äger ingen Mac).

Det är för övrigt lustigt hur dessa diskussioner alltid kommer upp så fort Apple nämns.

Beror på vad man letar efter. Allt förutom skärmen på Macbooks är oftast gammal hederlig tredjepartstillverkning och kan därför hittas för samma pris eller billigare hos andra märken. Om en skärm är bra eller inte är helt subjektivt och därför kan ses som irrelevant beroende på person. Själv anser jag inte Macbooks vara värda det priset som Apple tar ut för dem. Angående batteritiderna så kan jag säga dig att min HP från 2015 håller längre mellan varje laddning än brorsans tjejs Macbook från 2016 trots liknande specs och då kostade ändå min HP hälften. Att MacOS inte skulle vara låst är rent skrattretande att påstå att det inte är.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Beror på vad man letar efter. Allt förutom skärmen på Macbooks är oftast gammal hederlig tredjepartstillverkning och kan därför hittas för samma pris eller billigare hos andra märken. Om en skärm är bra eller inte är helt subjektivt och därför kan ses som irrelevant beroende på person. Själv anser jag inte Macbooks vara värda det priset som Apple tar ut för dem. Angående batteritiderna så kan jag säga dig att min HP från 2015 håller längre mellan varje laddning än brorsans tjejs Macbook från 2016 trots liknande specs och då kostade ändå min HP hälften. Att MacOS inte skulle vara låst är rent skrattretande att påstå att det inte är.

Du kan ju prova själv på prisjakt att filtrera bärbara efter 7;e gen. I7, 16Gb RAM, högupplöst skärm, maxvikt 2Kg och säg ett GTX1050.
Huruvida en skärm är bra är inte alls helt subjektivt. Det finns flertalet objektiva mått och dessa är långt ifrån irrelevanta.

Kul för dig om din HP har bättre batteritid men det är ett tämligen väletablerat faktum att MBP är riktigt bra beträffande batteritid.

https://9to5mac.com/2017/03/31/which-macbook-pro-battery-life...

Vad är det som skulle vara låst med MacOS? Den som vill kan gå så långt att göra egna patchar till kärnan. Det är inte ett låst system i min bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kan ju prova själv på prisjakt att filtrera bärbara efter 7;e gen. I7, 16Gb RAM, högupplöst skärm, maxvikt 2Kg och säg ett GTX1050.
Huruvida en skärm är bra är inte alls helt subjektivt. Det finns flertalet objektiva mått och dessa är långt ifrån irrelevanta.

Kul för dig om din HP har bättre batteritid men det är ett tämligen väletablerat faktum att MBP är riktigt bra beträffande batteritid.

https://9to5mac.com/2017/03/31/which-macbook-pro-battery-life...

Vad är det som skulle vara låst med MacOS? Den som vill kan gå så långt att göra egna patchar till kärnan. Det är inte ett låst system i min bok.

Så du menar att det finns något i tyckande som kallas objektivt? Kom igen nu..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du menar att det finns något i tyckande som kallas objektivt? Kom igen nu..

Färgåtergivning, kontrast, gamma, betrakningsvinklar, reflektivitet, ljusstyrka osv. - inte subjektivt.

Permalänk
Skrivet av Nätälskare:

Ja, många gör det då Apples mjukvara är välintegrerad med deras hårdvara (notera att hårdvara inte bara är CPU/GPU).

Gillar hur du skiter på MacOS och säger att det bara finns nackdelar, för att sedan säga att det bara är din åsikt. Ja just precis, din åsikt.

Att man överhuvudtaget nämner spel som ett argument för att Mac skulle vara dåligt ger mig huvudvärk. Nästan som om att vissa tror att folk bara använder datorer för att spela. Psst, det finns faktiskt folk som inte spelar alls(!)

Sjukt, eller hur?

Jag hoppas verkligen att du skämtar nu. Har du gjort en Hackintosh någon gång själv?

ja det har jag och det är inte svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kan ju prova själv på prisjakt att filtrera bärbara efter 7;e gen. I7, 16Gb RAM, högupplöst skärm, maxvikt 2Kg och säg ett GTX1050.
Huruvida en skärm är bra är inte alls helt subjektivt. Det finns flertalet objektiva mått och dessa är långt ifrån irrelevanta.

Kul för dig om din HP har bättre batteritid men det är ett tämligen väletablerat faktum att MBP är riktigt bra beträffande batteritid.

https://9to5mac.com/2017/03/31/which-macbook-pro-battery-life...

Vad är det som skulle vara låst med MacOS? Den som vill kan gå så långt att göra egna patchar till kärnan. Det är inte ett låst system i min bok.

Nu vet jag inte vad prisgränsen är, men Dell xps 15 verkar ju rätt fin med de specsen. Länk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

ja det har jag och det är inte svårt

Jo, ska allting funka 100% är det svårt, särskilt på bärbara där det kan vara omöjligt beroende på modell.

Skrivet av Dracc:

Nu vet jag inte vad prisgränsen är, men Dell xps 15 verkar ju rätt fin med de specsen. Länk

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och den är inte så långt ifrån MBP i pris. Vi snackar som sagt några tusenlappar i skillnad, där MBP har mycket bättre andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Finns både de som matchar och springer om MacBook

Visst om du ska spela på den, men som arbetsmaskin är macen oslagbar

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Du menar tvärtom va?

MacBook Pro: 32 995 kr
https://www.apple.com/se/macbook-pro/specs/

Deras "bästa" för 33k kommer inte ens i närheten av en PC laptop för 15k. Köper du en PC laptop för samma pris 33k, då kommer den springa varv runt Macbooken.

Nej verkligen inte, som arbetsmaskin är macen oslagbar.

Tyvärr finns det ingen PC som har en touchpad som är i närheten av macen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

som operativet skulle va nått? bara plocka ihop en pc och installera de fåniga operativet går alldeles utmärkt med lite hack

Det går säkert att installera Macos på en pc, men var köper du Macos? för du uppmanar väl oss inte att piratkopiera?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Nej verkligen inte, som arbetsmaskin är macen oslagbar.

Tyvärr finns det ingen PC som har en touchpad som är i närheten av macen.

Finns ingen Mac utrustad med trackpoint. Inte ens en dålig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Finns ingen Mac utrustad med trackpoint. Inte ens en dålig.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj,Tråkigt

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av H4tten:

Smått irriterande att varje artikel om macOS ska utmynna i en debatt (eller snarare krig) om vilket operativsystem som är bäst. Har inte detta debatterats tillräckligtligt? Uppenbarligen gillar folk olika system, och det ska inte behöva vara något fel med det. Håll med varandra om att ni inte håller med varandra, och så är det klart där (tycker jag).
Skickades från m.sweclockers.com

Du har rätt i att det är tråkigt att det är så. Själv ser jag för- och nackdelar med båda operativsystemen men tycker macOS har generellt högre användbarhet (generellt smidigare att jobba i rent användargränsnittsmässigt). Det är värt en hel del för mig, men kan förstå att inte alla känner så.

Det trista är alla onyanserade kommentarer som för det första inte kan se att vissa ser ett värde i operativsystemet som kommer med en Mac och sen gör skeva prisjämförelser genom att låta enskilda komponenter i en dator (då oftast CPU och GPU) vara viktigare än helheten. Vad folk värdesätter i helheten är subjektivt så att istället för att alltid såga helheten och säga ”det Apple gör är skit” så kan man väll specificera sin kritik lite? Men ofta verkar det som folk inte har så bra koll och mest bara vill trycka ned sådant man själv inte använder.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Det går säkert att installera Macos på en pc, men var köper du Macos? för du uppmanar väl oss inte att piratkopiera?

Man kan köpa en äldre version (Lion) här: http://store.apple.com/us/product/D6106Z/A/os-x-lion
Eller ännu äldre Snow Leopard här: http://store.apple.com/us/product/MC573Z/A/mac-os-x-106-snow-...

Om man gör det först kanske man kanske man kan anses vara lite mindre pirat när man Hackintosh:ar loss.

https://www.tonymacx86.com/buyersguide/november/2017/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Nej verkligen inte, som arbetsmaskin är macen oslagbar.

Tyvärr finns det ingen PC som har en touchpad som är i närheten av macen.

Touchpad? Touchpad är totalt oanvändbar till arbete. Där är det mus som gäller. Som arbetsmaskin är PC oslagbar, kan utföra så mycket mer så mycket snabbare.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Touchpad? Touchpad är totalt oanvändbar till arbete. Där är det mus som gäller. Som arbetsmaskin är PC oslagbar, kan utföra så mycket mer så mycket snabbare.

Det är vad många brukar säga innan de använt Apples touchpad på riktigt. De funkar utmärkt att använda och gör behovet av mus avsevärt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

ja det har jag och det är inte svårt

Och det var på? Har du en dator speciellt byggd för att kunna göra till en Hackintosh (eller har turen att datorn redan var det) så är själva installationen inga konstigheter om man följer guiden, nej. Men att konstant behöva pillra när man skall ha en uppdatering, att överhuvudtaget enkla saker som ljud skall fungera, för det gör det inte alltid. Vore det verkligen så busenkelt som du tror så kan jag garantera att fler hade gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Touchpad? Touchpad är totalt oanvändbar till arbete. Där är det mus som gäller. Som arbetsmaskin är PC oslagbar, kan utföra så mycket mer så mycket snabbare.

Helt rätt, en vanlig pekplatta är totalt värdelös till arbete, men nu är det inte en vanlig platta vi talar om heller. Det finns en anledning till att folk föredrar att köpa Apples externa pekplatta till stationära Mac.

Arbete betyder inte på automatik att man kräver hög prestanda. En nära vän till mig är programmerare och kodare, en MBP är väldigt bekväm att arbeta med för det ändamålet. Tänk även på att det är inte bara prestandan som man betalar för med en bärbar dator, batteritiden är en viktig del. Alla sitter inte med sina laddare i dygnet runt, det förstår jag mycket väl även om jag själv gör det. Flyttar bara min Asus laptop när jag skall iväg, annars står den på skrivbordet. Men hade jag haft samma behov som min vän så hade jag förmodligen också valt en Macbook.