Krig med Nordkorea - hur kommer elektronikbranchen drabbas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Många av min släkt och vänner slaktades av Naser Oric och hans män, vapen och stöd främst av USA, befriad i Hagtribunalen trots bevis. Operation Storm och total etnisk rensning av Krajinaserber som varit där innan kroater ens fanns. Operation Storm stod USA bakom och fick stöd av väst och dess marionetter. Bosnien 1995 under falska anklagelser mot Bosnienserberna, terrorbombade USA Bosnienserberna och fortfarande gör allt för att ta ifrån Bosnienserberna deras land och Republika Srpska, att sätta dom i styret på dom som genomförde folkmord på dom under 90talet och genom historien.

1999 under lögnaktiga beskyllningar terrorbombade NATO Serbien, med flit bombades kemikaliefabriker, natopiloter sa öppet med flin att serberna kommer inte kunna sova, många av västs ledare gav värsta inhumana uttallanden om serber medan man stödde albanska terrorister och gav frikort att göra vad dom ville med serber. Idag stödjer värsta antiserbiska monster på Balkan. Sarajevo med Alija Izetbegovic dödade i stort sett alla serber som fanns i staden som inte ville döda serber på andra sidan, idag i staden är bara fåtal gamla serber kvar som bespottas dagligen. Koncentrationsläger för serber i Sarajevo som FN struntade i att stänga. Finns mycket, mycket mer. Västs historia är en enda lång rad av bestialiska folkmord osv. Nordkoreas ledare är milt sagt dålig, men att väst som stödjer monster runtom i världen skall demonisera Nordkoreas ledare är hyckleri å det värsta.

Det där är en väldigt sned och generaliserande syn på det Jugoslaviska krigen hörde du. Tror nog det grundar sig i att du har familj eller känner någon vars familj råkade illa ut.

Skrivet av Србо:

Trött på sådana som ignorerar fakta och stödjer värsta monstren på Balkan etc. Du helt ignorerade många av mina nära och kära som dödats av ditt kära USA, ignorerade USAs stöd till värsta etniska rensningen och folkmord. Säger allt om dig. Min fiendes fiende behöver inte vara min vän, men sannerligen gottar jag mig med all rätt åt att dom flesta västländer välförtjänt fräts inifrån. Väst har ju som sagt i stort sett inget annat i sin historia än värsta bestialiska folkmord, att leva i tider när dom flesta västländer drabbats av ljuvlig poetisk rättvisa är obetalbart.

Om du vill tas seriöst så borde du nog sluta upp med halmgubbarna. Sedan är det intressant hur du resonerar exakt som de som du säger dig vara emot.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Србо:

Många av min släkt och vänner slaktades av Naser Oric och hans män, vapen och stöd främst av USA, befriad i Hagtribunalen trots bevis. Operation Storm och total etnisk rensning av Krajinaserber som varit där innan kroater ens fanns. Operation Storm stod USA bakom och fick stöd av väst och dess marionetter. Bosnien 1995 under falska anklagelser mot Bosnienserberna, terrorbombade USA Bosnienserberna och fortfarande gör allt för att ta ifrån Bosnienserberna deras land och Republika Srpska, att sätta dom i styret på dom som genomförde folkmord på dom under 90talet och genom historien.

1999 under lögnaktiga beskyllningar terrorbombade NATO Serbien, med flit bombades kemikaliefabriker, natopiloter sa öppet med flin att serberna kommer inte kunna sova, många av västs ledare gav värsta inhumana uttallanden om serber medan man stödde albanska terrorister och gav frikort att göra vad dom ville med serber. Idag stödjer värsta antiserbiska monster på Balkan. Sarajevo med Alija Izetbegovic dödade i stort sett alla serber som fanns i staden och inte ville döda serber på andra sidan. Koncentrationsläger för serber i Sarajevo som FN struntade i att stänga. Finns mycket, mycket mer. Västs historia är en enda lång rad av bestialiska folkmord osv. Nordkoreas ledare är milt sagt dålig, men att väst som stödjer monster runtom i världen skall demonisera Nordkoreas ledare är hyckleri å det värsta.

Den huvudsakliga orsaken till att så många dog är fortfarande etniskt hat mellan folkgrupperna i området...att beskylla USA för etnisk rensning är bara dumt. Och att jämföra Jugoslaviska krigen med NK är som att jämföra massakrerna i Jugoslaviska krigen med utrensningen på juder under WW2. NK är fruktansvärt mycket värre...lika så var utrensningarna under WW2

Skulle folket varit välutbildade och bra uppfostrade i Jugoslavien skulle knappast dessa hemskheter ha hänt, även om USA hade stött dom med vapen.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Den huvudsakliga orsaken till att så många dog är fortfarande etniskt hat mellan folkgrupperna i området...att beskylla USA för etnisk rensning är bara dumt. Och att jämföra Jugoslaviska krigen med NK är som att jämföra massakrerna i Jugoslaviska krigen med utrensningen på juder under WW2. NK är fruktansvärt mycket värre...lika så var utrensningarna under WW2

Skulle folket varit välutbildade och bra uppfostrade i Jugoslavien skulle knappast dessa hemskheter ha hänt, även om USA hade stött dom med vapen.

Jugoslavien var en krutdurk ända sedan Tito dog och när väl Milosevic tappade kontroll så urartade det. Detta kan man inte beskylla USA för eller Nato utan det kan bara innevånarna i det forna Jugoslavien anklagas för.

Den historiebeskrivning som berättas ovan har man även hört allt för ofta från folk vars föräldrar kommer från forna Jugoslavien. Det är alltid någon annan som gjort fel och ens egna etniska grupp är helt oskyldig och all information som bevisar motsatsen är propaganda och USA stödde alltid den andra parten och därför är de djävulen. Det är helt enkelt onyanserad historiebeskrivning som används i försök att införliva en offermentalitet.

Den egentliga bilden är dock helt annorlunda där ledare för alla parter gjorde enorma övergrepp på motsatt etnisk befolkning. Detta vill självfallet inte höras från någon grupp. Det är lite som Israel-Palestinakonflikten. Det är alltid den andra som gör fel och så tjongas det sand.

Skrivet av Esseboy:

Den huvudsakliga orsaken till att så många dog är fortfarande etniskt hat mellan folkgrupperna i området...att beskylla USA för etnisk rensning är bara dumt. Och att jämföra Jugoslaviska krigen med NK är som att jämföra massakrerna i Jugoslaviska krigen med utrensningen på juder under WW2. NK är fruktansvärt mycket värre...lika så var utrensningarna under WW2

Skulle folket varit välutbildade och bra uppfostrade i Jugoslavien skulle knappast dessa hemskheter ha hänt, även om USA hade stött dom med vapen.

Njae... Inte riktigt. Kriget berodde inte på att folk inte var välutbildade. Faktum är att några av de värsta krigsförbrytarna var de facto högutbildade utan det var årtionden av nedtryckt hat som exploderade när regimen (Kommunismen) föll. Landet kunde helt enkelt inte kontrolleras längre.

Samma utveckling såg man i stort sett varenda en av de forna kommunistiska staterna men där hade man inte riktigt samma problematik som man hade i Jugoslavien i form av att varje minoritet ville inte ha en egen stat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Jugoslavien var en krutdurk ända sedan Tito dog och när väl Milosevic tappade kontroll så urartade det. Detta kan man inte beskylla USA för eller Nato utan det kan bara innevånarna i det forna Jugoslavien anklagas för.

Den historiebeskrivning som berättas ovan har man även hört allt för ofta från folk vars föräldrar kommer från forna Jugoslavien. Det är alltid någon annan som gjort fel och ens egna etniska grupp är helt oskyldig och all information som bevisar motsatsen är propaganda och USA stödde alltid den andra parten och därför är de djävulen. Det är helt enkelt onyanserad historiebeskrivning som används i försök att införliva en offermentalitet.

Den egentliga bilden är dock helt annorlunda där ledare för alla parter gjorde enorma övergrepp på motsatt etnisk befolkning. Detta vill självfallet inte höras från någon grupp. Det är lite som Israel-Palestinakonflikten. Det är alltid den andra som gör fel och så tjongas det sand.

Njae... Inte riktigt. Kriget berodde inte på att folk inte var välutbildade. Faktum är att några av de värsta krigsförbrytarna var de facto högutbildade utan det var årtionden av nedtryckt hat som exploderade när regimen (Kommunismen) föll. Landet kunde helt enkelt inte kontrolleras längre.

Samma utveckling såg man i stort sett varenda en av de forna kommunistiska staterna men där hade man inte riktigt samma problematik som man hade i Jugoslavien i form av att varje minoritet ville inte ha en egen stat.

Ehm, min point var att eftersom folket inte var utbildade saknade de dom logiska verktyg man behöver för att dra slutsatsen att etniskt hat är slöseri med tid och resurser och utmynnar endast i onödigt lidande.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Varför tror du fästningar och fasta fortifikationer är ersatta av mobila enheter, är det för att underlätta för fienden?

Det är en konstig åsikt, vart tror ni mobila system lagras någonstans om inte i bergrum? Tungt artilleri och raketartilleri (som också är mobila system) vid gränser står garanterat i berg och andra fortifikationer och är fast stationerat där till stor del. Det är så tankesmedjor och underrättelsetjänster har beskrivit det under årtionden. Ingen lagrar heller TELs och mobila missiler ute i vädret, en del kommer inte stå i mer än plåtskjul, en del kommer stå i berg, en del kommer stå i förstärkta berg. Platserna kommer skifta och även direkta attacker har svårt att slå ut dem. De har redan visat att de kan förflytta systemen och avfyra med liten eller ingen förvarning. Är betydligt enklare att övervaka missilsilon, betydligt enklare att uppskatta antalet missiler då också för den delen. Betydligt större risk för säkerhetsproblem om du låter en missil stå tankad i årtionden i en silo också, och om den inte står tankad så kommer du säkert avslöja dig när du tankar den. Sen är det väl bara bra om alla missiler inte är redo att avfyras för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ehm, min point var att eftersom folket inte var utbildade saknade de dom logiska verktyg man behöver för att dra slutsatsen att etniskt hat är slöseri med tid och resurser och utmynnar endast i onödigt lidande.

Snittutbildningen i forna Jugoslavien var dock inte långt efter Sveriges t.ex.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Tips från coachen: Släpp det här sidospåret och förvänta er en moderator som städar upp.

Så länge man håller huvet kallt kan man diskutera vad man tycker Min filosofi!

Skrivet av Xinpei:

Snittutbildningen i forna Jugoslavien var dock inte långt efter Sveriges t.ex.

Ehm? Inte hört om många ingejörer från Jugoslavien, tror kanppast dom hade lika höga utbildningar i snitt i Jugoslavien, knappast like djupgående filosofisk utbildning heller! Har du data på detta? Nyfiken

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Trött på sådana som ignorerar fakta och stödjer värsta monstren på Balkan etc. Du helt ignorerade många av mina nära och kära som dödats av ditt kära USA, ignorerade USAs stöd till värsta etniska rensningen och folkmord. Säger allt om dig. Min fiendes fiende behöver inte vara min vän, men sannerligen gottar jag mig med all rätt åt att dom flesta västländer välförtjänt fräts inifrån. Väst har ju som sagt i stort sett inget annat i sin historia än värsta bestialiska folkmord, att leva i tider när dom flesta västländer drabbats av ljuvlig poetisk rättvisa är obetalbart.

Jag har inte ignorerat det påståendet att många av dina nära och kära dödats av USA. Vår diskussion började när vi talade om Ryssland vs USA och du målade upp en väldigt ensidig bild. Jag är emot Ryssland på så många ideologiska plan och tror på kapitalismen, där började vår diskussion.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är en konstig åsikt, vart tror ni mobila system lagras någonstans om inte i bergrum? Tungt artilleri och raketartilleri (som också är mobila system) vid gränser står garanterat i berg och andra fortifikationer och är fast stationerat där till stor del. Det är så tankesmedjor och underrättelsetjänster har beskrivit det under årtionden. Ingen lagrar heller TELs och mobila missiler ute i vädret, en del kommer inte stå i mer än plåtskjul, en del kommer stå i berg, en del kommer stå i förstärkta berg. Platserna kommer skifta och även direkta attacker har svårt att slå ut dem. De har redan visat att de kan förflytta systemen och avfyra med liten eller ingen förvarning. Är betydligt enklare att övervaka missilsilon, betydligt enklare att uppskatta antalet missiler då också för den delen. Betydligt större risk för säkerhetsproblem om du låter en missil stå tankad i årtionden i en silo också, och om den inte står tankad så kommer du säkert avslöja dig när du tankar den. Sen är det väl bara bra om alla missiler inte är redo att avfyras för den delen.

Fast i krig lagrar man inte vapen, då använder man dem. Att fasta fortifikationer spelat ut sin rätt upptäckte man redan under andra världskriget när tyska armen gick runt franska magiontlinjen, tyskarna hade nämligen utvecklat mobil krigsföring.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Tror situationen är lite mer komplex än att "bara" starta ett krig.

Hela koreahalvön är en stor jävla buffertzon för Kina (norr) och USA (syd). Enda anledningen ingen gett sig på Nordkorea än är just rädslan för hur Kina kommer reagera.

Nordkorea måste nog praktiskt taget bomba någon först, med vilje eller ej, innan USA och NATO-länderna kommer våga gå in. Vilket jag starkt betvivlar kommer hända, om de ens egentligen är kapabla till det.

Så bara lugn, Samsung hinner säkert ta över världen innan ett krig bryter ut

Går ju inte att påstå att NATO inte är kapabla att gå in NK. Bara USA själva har i särklass den effektivaste krigsorganisationen i världen, det går inte att jämföra USA kapacitet att kriga på bortaplan med något annat land. Av världens 11st Supercarriers vilket finns i operativ drift så opererar USA 11st av dem, bara ett enda hangarfartyg i denna klass har ett följde av minst en aegis robotkryssare, två eller flera jagare och fregatter för ubåtsjakt, minst 1 ubåt för ubåtsjakt. Räcker med 5st CVSG grupper så överträffar man kapacitet med råge Kina och Rysslands blue-water kapacitet tillsammans.

Är inte USA kapabla till att bedriva krigsföretag så finns det faktiskt inget annat land heller, inte NATO heller för delen. USA "lider" av en sådan enorm överkapacitet på det här området.

Detta ska jämföras med NK urusla flotta som består av gammalt sovjetiskt skrot från 50 talet. USA kan ledigt operera med understöd ha igång över 200st stridsflyg och attackflyg samtidigt över NK, och det ska jämföras med NK dryga 30st MIG-29 och dryga 30st SU-25. Det övriga skrotet är inte flygfärdigt ens.

Med konventionella medel så får NK total stryk alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

@sunnis: Jag syftade så klart på huruvida NK är kapabla att bomba en annan nation Givetvis ser jag 0 problem för USA (med eller utan NATO) att gå in och "skapa kaoz" i lilla NK. Låt oss hoppas en eventuell konflikt kan lösas på ett smidigare vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@sunnis: Jag syftade så klart på huruvida NK är kapabla att bomba en annan nation Givetvis ser jag 0 problem för USA (med eller utan NATO) att gå in och "skapa kaoz" i lilla NK. Låt oss hoppas en eventuell konflikt kan lösas på ett smidigare vis.

Jaha Då missuppfattade jag dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

ska jag skratta eller gråta? du tänker hur mycket mer du kommer att få betala för elektronik om det blir krig? skit i folket som dör, bara jag får mina dator delar billigt. Lite så låter det som, kanske jag som misstolkar.

Du sätter ord I mun på OP...när sa han nått sånt!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast i krig lagrar man inte vapen, då använder man dem. Att fasta fortifikationer spelat ut sin rätt upptäckte man redan under andra världskriget när tyska armen gick runt franska magiontlinjen, tyskarna hade nämligen utvecklat mobil krigsföring.

Ja, men allt är inte ute på fällt samtidigt och poängen var att mobila system inte bara är flexiblare utan också överlever bättre när man väl attackeras. Det är ju bara att bärga/köra bort det som överlevde/går att reparera, och det är ju bara att glömma när det gäller en silo-installation. Det som lagras behöver inga specialbyggda anläggningar som röjer vad det rör sig om och man kan byta plats utan större svårigheter. Istället för ett par fasta baser har vi istället hundratals enheter som ska slås ut.

Vad det gäller Nordkorea så brukar kännare beskriva det som att de när som helst kan rulla ut artilleri ur bergen, skjuta och rulla in dem igen. Missiler, kryssningsrobotar och flygvapen är dock två andra militära grenar än markstyrkorna som står för artilleri. Deras artilleri nära gränsen är bara en liten del av deras försvar.

Ska du slå ut rörliga enheter på marken så måste du också använda flygvapnet i princip, så då är du sårbar för luftvärn vilket som. En fast bas kan du slå ut med kryssningsrobotar och missiler om du lägger tillräckligt med krut. Att du skulle hitta och skjuta alla robotbärare innan de avfyrar missilerna som Esseboy försökte påstå finns bara inte.

Permalänk
Medlem

@sunnis: Intressant läsning i din post oavsett ;D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ja, men allt är inte ute på fällt samtidigt och poängen var att mobila system inte bara är flexiblare utan också överlever bättre när man väl attackeras. Det är ju bara att bärga/köra bort det som överlevde/går att reparera, och det är ju bara att glömma när det gäller en silo-installation. Det som lagras behöver inga specialbyggda anläggningar som röjer vad det rör sig om och man kan byta plats utan större svårigheter. Istället för ett par fasta baser har vi istället hundratals enheter som ska slås ut.

Vad det gäller Nordkorea så brukar kännare beskriva det som att de när som helst kan rulla ut artilleri ur bergen, skjuta och rulla in dem igen. Missiler, kryssningsrobotar och flygvapen är dock två andra militära grenar än markstyrkorna som står för artilleri. Deras artilleri nära gränsen är bara en liten del av deras försvar.

Ska du slå ut rörliga enheter på marken så måste du också använda flygvapnet i princip, så då är du sårbar för luftvärn vilket som. En fast bas kan du slå ut med kryssningsrobotar och missiler om du lägger tillräckligt med krut. Att du skulle hitta och skjuta alla robotbärare innan de avfyrar missilerna som Esseboy försökte påstå finns bara inte.

Har aldrig påstått att de kan skjuta all robotbärare! Endast att deras 170mm artilleri är otillräckligt för att jämna Seul med marken.

Men samma sak gäller robotbärare, NK skulle tvingas att stationera en stor del också på den östra delen av fronten...annars riskerar de att SK kan pressa in i NK. Att sätta alla ägg i Seul korgen är inget alternativ för NK. Och som sagt, Seul är fullt av bukrar, börjar NK beskjuta är nog alla nere i bunkrar innom en halvtimme.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av redheadSWE:

säg inte det.... USA har ca 1.3 miljoner aktiva militärer..... nordkorea har ca 1 miljon...

Jag vill se USA frakta 1 miljon soldater... det blir nog mer som i Vietnam, omotiverade soldater som inte fattar varför dom slåss med någon som dom aldrig haft otal med bara för att deras president är en jävla jubelidiot som inte begriper bättre än att kliva ner i sandlådan med Kim-sum-dim-tom-pung eller vad han nu heter...

Jag blir inte förvånad om det blir krig. Det behövs inte mycket; lägre opinionssiffror för Trump, hot om riksrätt, NK hotar ekonomiska intressen, senaten vill sänka budgeten för militären vilket får NRA att böla hos pappa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag vill se USA frakta 1 miljon soldater... det blir nog mer som i Vietnam, omotiverade soldater som inte fattar varför dom slåss med någon som dom aldrig haft otal med bara för att deras president är en jävla jubelidiot som inte begriper bättre än att kliva ner i sandlådan med Kim-sum-dim-tom-pung eller vad han nu heter...

Jag blir inte förvånad om det blir krig. Det behövs inte mycket; lägre opinionssiffror för Trump, hot om riksrätt, NK hotar ekonomiska intressen, senaten vill sänka budgeten för militären vilket får NRA att böla hos pappa.

Ser inga förutsättningar för krig. Men NK är känt för brott mot mänskligheten, var inte samma sak för Nord Vietnam.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ser inga förutsättningar för krig. Men NK är känt för brott mot mänskligheten, var inte samma sak för Nord Vietnam.

Menar du att 1 miljon pundare i USAs arme är mer motiverade idag än för 45 år sedan och gärna går ut i krig för... "mänskligheten"?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Menar du att 1 miljon pundare i USAs arme är mer motiverade idag än för 45 år sedan och gärna går ut i krig för... "mänskligheten"?

USAs arme är betald och drivs av frivilliga som valt yrket...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

@Xinpei: Blir intressant när vi tittar på hur vi "bråkar" med varandra inom gränserna, samtidigt som vi har det du beskrev om Jugoslavien i åtanke.. Finns sina likheter.. Fast inte är det samma sak att generalisera mot den och den som den och den, eller att vägra tillåta den och den att leva sitt liv på sina vilkor. Det är skillnad!... (är såklart ironi efter "finns sina likheter", men tyvärr hur folk tänker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

USAs arme är betald och drivs av frivilliga som valt yrket...

Betald och frivilligt låter som en paradox. Men vad är din poäng?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@Xinpei: Blir intressant när vi tittar på hur vi "bråkar" med varandra inom gränserna, samtidigt som vi har det du beskrev om Jugoslavien i åtanke.. Finns sina likheter.. Fast inte är det samma sak att generalisera mot den och den som den och den, eller att vägra tillåta den och den att leva sitt liv på sina vilkor. Det är skillnad!... (är såklart ironi efter "finns sina likheter", men tyvärr hur folk tänker)

Visst finns det likheter men inte till samma extrema grad. Till att börja med har inte Sverige haft en diktator som suttit sedan andra världskriget som i sin tur favoriserade en viss folkgrupp och tvingade ned andra. Inte heller har man försökt sig på tvångsassimilera dessa grupper. De oroligheter som finns i Sverige är sällan en grupp eller flera grupper som skapar dessa utan det är en rad grupper bestående av folk från olika grupper i samhället som valt att göra livet surt för andra i samma område. Chansen för inbördeskrig är relativt liten.. om nu inte något drastiskt händer dvs.

Skrivet av Oggelito:

Det är OK nivå på diskussionen hittils - hittils rumsrena diskussioner mellan folk med olika åsikt, trots att det är år 2017 och censur av allt. Räknar inte med att någon moderator behöver städa upp...

Är väl om saker blir för off topic.

Skrivet av Anonymous FTW:

Fast i krig lagrar man inte vapen, då använder man dem. Att fasta fortifikationer spelat ut sin rätt upptäckte man redan under andra världskriget när tyska armen gick runt franska magiontlinjen, tyskarna hade nämligen utvecklat mobil krigsföring.

Och Maginotlinjen var faktiskt upprustad för att motverka denna typ av krigföring.. Problemet låg inte i fortifikationerna per se utan i dess befälhavare som vägrade inse att tysk pansar kunde tvinga sig igenom skogspartier och därför lämnade dessa sårbara och underbemannade. Man var även fixerad vid att Tyskland skulle följa Schlieffenplanen och därför positionerade majoriteten av sina trupper vid gränsen till Belgien. Tyskarna valde istället att gå emellan dessa två armér och innan de inkompetenta franska befälhavarna insett detta så hade man cirkulerat runt hela linjen och omringat stora delar av den första franska armén. Det enda som räddade de allierade från total katastrof var Hitlers övertro på Göring som i sin tur hade övertro på Lufftwaffes kapacitet att bomba sönder britterna vid Dunkerque och därför lät hela sin pansararmé stanna upp utanför de första försvarslinjerna. När Hitler insåg sitt misstag så hade britterna redan skeppat över stora delar av sin expeditionsstyrka.

Skrivet av elBenko:

@sunnis: Jag syftade så klart på huruvida NK är kapabla att bomba en annan nation Givetvis ser jag 0 problem för USA (med eller utan NATO) att gå in och "skapa kaoz" i lilla NK. Låt oss hoppas en eventuell konflikt kan lösas på ett smidigare vis.

Kan inte vara lätt att vara ambassadör och överbefälhavare när det sitter en dvärg på ena sidan och skriker att alla ska buga för honom och att det sitter en pumpa i tupé på andra sidan och gastar att dvärgen ska hålla tyst för annars kommer ett boom. Emellan så sitter det ambassadörer, politiker, attachéer och diverse befälhavare och försöker hålla sams. Kudos till dessa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Har aldrig påstått att de kan skjuta all robotbärare! Endast att deras 170mm artilleri är otillräckligt för att jämna Seul med marken. ...

Det är de knappast tänkta för att kunna göra heller sen har du 240 mm raketartilleri i området också, sen påstod du i #17153515 att deras missiler är lätta att ta ut. Det senare jag syftade/svarade på.

För den delen tar det inte dagar att rulla ut artilleriet, stor del är på plats vid gränsen. Sen finns det gott om militärbaser i norra Gyeonggi och norra Gangwon som utgör bättre mål än centrala Seoul. Vill de kan också ta ut några fartyg med hjälp av torpeder eller kryssningsrobotar. Det är inte bara att sätta in militära medel och så vittrar de bort utan att du får ta någon kostnad för det hela. Varken USA eller Sydkorea vill förlora tiotusentals man och krig får man inte starta och startar man förhoppningsvis inte om man inte ha något strategiskt mål. Att spöa kommunisterna är inget mål i sig. Hade det dessutom bara varit att bomba några få platser och några TELs så hade de gjort det.

Då USA tillåtit Sydkorea att frångå MTCR-överenskommelsen, och Japan beväpnar sig och blivit aggressivare i sin hållning så har de gjort att de fått en situation där Nordkorea inte kan ge upp sina långdistansmissiler. De har inget att erbjuda Nordkorea i utbyte mot att de delvis avväpnar sig. USA höll aldrig sin del av agreed-frameworkavtalet förra rundan och kan inte erbjuda motsvarande grejer idag ens. Har man format världen får man väl leva i den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag vill se USA frakta 1 miljon soldater... det blir nog mer som i Vietnam, omotiverade soldater som inte fattar varför dom slåss med någon som dom aldrig haft otal med bara för att deras president är en jävla jubelidiot som inte begriper bättre än att kliva ner i sandlådan med Kim-sum-dim-tom-pung eller vad han nu heter...

Jag blir inte förvånad om det blir krig. Det behövs inte mycket; lägre opinionssiffror för Trump, hot om riksrätt, NK hotar ekonomiska intressen, senaten vill sänka budgeten för militären vilket får NRA att böla hos pappa.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Armed_Forces

De amerikanska förenta staternas totala försvarsmakt har just nu över 1,2 miljoner aktiva soldater med närmare 850.000 soldater i reserv. Så man kan på ett par månader mobilisera över 2 miljoner soldater om nöden kräver. Det gör att USA har världens tredje största armé efter Kina (#1) och Indien (#2). Dessa är inga "Pundare" utan heltidsanställda soldater.

I jämförelse så har Nordkorea världens fjärde största armé med just under 1,2 miljoner aktiva soldater men en reserv på över 6,5 miljoner soldater. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_...

Då har man däremot mobiliserat hela samhället och därför får man också de mindre lämpliga soldaterna.

Sydkorea har 850.000 aktiva soldater men en reserv på 7,5 miljoner. Det är dessa soldater som kommer att ta den första stöten. Det handlar bara om att hålla ut tills allierade anländer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det är de knappast tänkta för att kunna göra heller sen har du 240 mm raketartilleri i området också, sen påstod du i #17153515 att deras missiler är lätta att ta ut. Det senare jag syftade/svarade på.

För den delen tar det inte dagar att rulla ut artilleriet, stor del är på plats vid gränsen. Sen finns det gott om militärbaser i norra Gyeonggi och norra Gangwon som utgör bättre mål än centrala Seoul. Vill de kan också ta ut några fartyg med hjälp av torpeder eller kryssningsrobotar. Det är inte bara att sätta in militära medel och så vittrar de bort utan att du får ta någon kostnad för det hela. Varken USA eller Sydkorea vill förlora tiotusentals man och krig får man inte starta och startar man förhoppningsvis inte om man inte ha något strategiskt mål. Att spöa kommunisterna är inget mål i sig. Hade det dessutom bara varit att bomba några få platser och några TELs så hade de gjort det.

Då USA tillåtit Sydkorea att frångå MTCR-överenskommelsen, och Japan beväpnar sig och blivit aggressivare i sin hållning så har de gjort att de fått en situation där Nordkorea inte kan ge upp sina långdistansmissiler. De har inget att erbjuda Nordkorea i utbyte mot att de delvis avväpnar sig. USA höll aldrig sin del av agreed-frameworkavtalet förra rundan och kan inte erbjuda motsvarande grejer idag ens. Har man format världen får man väl leva i den också.

Syftade på deras Kärnvapenmissiler.

Jodå, ingen vinner på krig! Hoppas vi nån dag kan lösa det diplomatiskt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Betald och frivilligt låter som en paradox. Men vad är din poäng?

Att dom inte är ofrivilliga rekryter som i Vietnamkriget där moralen var i botten och där man inte hade erfarenhet av att hanter gerialla krigsföring.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

@Xinpei

Skrivet av Xinpei:

Visst finns det likheter men inte till samma extrema grad. Till att börja med har inte Sverige haft en diktator som suttit sedan andra världskriget som i sin tur favoriserade en viss folkgrupp och tvingade ned andra. Inte heller har man försökt sig på tvångsassimilera dessa grupper. De oroligheter som finns i Sverige är sällan en grupp eller flera grupper som skapar dessa utan det är en rad grupper bestående av folk från olika grupper i samhället som valt att göra livet surt för andra i samma område. Chansen för inbördeskrig är relativt liten.. om nu inte något drastiskt händer dvs.

Mjao.. Du tycker inte att det är lite likt att vi anser det ok att diskriminera mot Vita och Män, gärna i kombination, men inte någon annan? Vi har övervakning likt aldrig förr. Och som kvinnan på FB nyligen påpekade, så går vi mot lagstiftning som gör män obekväma runt kvinnor.. Förtryck är det väl i alla dessa fall? Det är skitsamma hur goda intentionerna än må vara. Det var min poäng, folk ser inte längre än näsan räcker. Det är samma sak med nytt smink. Och när det väl brakar.... Jag är personligen rätt orolig, och kan förstå varför Juholt uttryckte sig som han gjorde.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Mjao.. Du tycker inte att det är lite likt att vi anser det ok att diskriminera mot Vita och Män, gärna i kombination, men inte någon annan? Vi har övervakning likt aldrig förr. Och som kvinnan på FB nyligen påpekade, så går vi mot lagstiftning som gör män obekväma runt kvinnor.. Förtryck är det väl i alla dessa fall? Det är skitsamma hur goda intentionerna än må vara. Det var min poäng, folk ser inte längre än näsan räcker. Det är samma sak med nytt smink. Och när det väl brakar.... Jag är personligen rätt orolig, och kan förstå varför Juholt uttryckte sig som han gjorde.

Kan du ge belägg att samhället anser (Nu menar jag inte minoriteter inom vissa grupper här) det vara okej att diskriminera alls? Att det finns övervakning som aldrig förr är inte riktigt sant heller. Massövervakning av samhället har kommit i vågor i snart hundra år.. skillnaden är bara på vilken scen detta sker. Under kalla kriget så fördes det en enorm kategorisering av olika grupper och allt lades in i diverse politiska arkiv t.ex. Inbördeskrig bryter dessutom inte ut bara därför att utan det brukar oftast ligga många år av motsämjan innan det bryter ut och då oftast ska det vara stora grupper som kräver det och inte som nu där små grupper möter lika stort motstånd från folk som bor i områdena som av folk utanför.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Syftade på deras Kärnvapenmissiler.

Jodå, ingen vinner på krig! Hoppas vi nån dag kan lösa det diplomatiskt.

Deras kärnvapenmissiler är mobila, de kan rullas ut tankade och avfyras långt innan något attackflyg hinner dit. Svarstiden är ju aldrig 0. De har också några fastbränslemissiler med räckvidd till Guam möjligen, och såklart hela Japan utöver Sydkorea. De senare avfyras direkt från transportfordonet. Det enda de behöver vänta på är att missilen ska bli upprätt.

De är också totalt värdelösa i en konflikt på Koreahalvön, de har gott om kort och medeldistansrobotar som fungerar där däremot. Deras ICBMs är inte särskilt användbara där, med eller utan kärnstridsspets. De kommer inte använda kärnvapen först och vill nog inte använda kärnvapen på Koreahalvön, det är Guam som ska känna sig oroliga där. Det behövs för den delen inte kärnvapen för att ta ut en militärbas.