Athom Homey Användare Tips & Tricks

Permalänk

Athom Homey Användare Tips & Tricks

Tänkte skapa en samlings-tråd för alla Athom Homey användare/ägare.

Tanken med tråden är att hjälpa varandra och tipsa varandra på olika lösningar man själv kör med och hur man får en viss grej att fungera med en annan osv.

Vet att ämnet Smarta Hem är stort och man kommer lätt iväg från ett system men kan vi alla försöka i alla fall att hålla det Homey relaterat.

Jag kan börja t.ex. med att fråga om någon har lyckats få Homey att styra en Kingpin motordriven projektorduk? Den använder sig av
KIngpin Remote Control System KP300

Denna klarar av att styras med både IR/RF frekvenser.

Permalänk

Har lite frågor om Homey som någon kanske kan svara på:

1. Om jag har automatiserat lampor som tänds och släcks med närvaro/tid/whatever. Går det att ha en brytare för over-ride att t.ex. Släcka och tända?

2. Om jag har en hel rad med lampor utomhus som idag går på en brytare, finns det något smart sätt att tända/släcka/dimma samtliga lampor utan att behöva köra smarta lampor?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Har lite frågor om Homey som någon kanske kan svara på:

1. Om jag har automatiserat lampor som tänds och släcks med närvaro/tid/whatever. Går det att ha en brytare för over-ride att t.ex. Släcka och tända?

2. Om jag har en hel rad med lampor utomhus som idag går på en brytare, finns det något smart sätt att tända/släcka/dimma samtliga lampor utan att behöva köra smarta lampor?

Om du nyttjar en Z-wave brytare/dimmer bakom befintliga strömbrytare så kan du styra dom både genom den fysiska brytaren och via automation eller app. Du kopplar helt enkelt in z-wave brytaren mellan knappen och lampan och sätter en fjäder på knappen så den återfjädrar.

Ett smidigt sätt göra dumma lampor smarta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Om du nyttjar en Z-wave brytare/dimmer bakom befintliga strömbrytare så kan du styra dom både genom den fysiska brytaren och via automation eller app. Du kopplar helt enkelt in z-wave brytaren mellan knappen och lampan och sätter en fjäder på knappen så den återfjädrar.

Ett smidigt sätt göra dumma lampor smarta.

Så har jag tänkt att göra när jag flyttar till hus i vår. Brytare från typ fibaro eller qubino bakom strömbrytarna och sedan en Homey som styr det hela. Det verkar vara en bra lösning för att både ha smart belysning och kunna använda befintliga brytare!

Permalänk
Skrivet av Calle:

Om du nyttjar en Z-wave brytare/dimmer bakom befintliga strömbrytare så kan du styra dom både genom den fysiska brytaren och via automation eller app. Du kopplar helt enkelt in z-wave brytaren mellan knappen och lampan och sätter en fjäder på knappen så den återfjädrar.

Ett smidigt sätt göra dumma lampor smarta.

Vill inte homey hela tiden styra tillbaka till programmerat tillstånd då om alls kriterier uppfylls? Typ om alla villkor för släckt uppfylls och jag trycker, borde den inte vilja släcka då?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Så har jag tänkt att göra när jag flyttar till hus i vår. Brytare från typ fibaro eller qubino bakom strömbrytarna och sedan en Homey som styr det hela. Det verkar vara en bra lösning för att både ha smart belysning och kunna använda befintliga brytare!

Jag har mixat Philips Hue lampor och Z-wave enheter som jag hanterar i Home-Assistant. Det fungerar kalasbra och gör det väldigt flexibelt att nyttja rätt grejer på rätt plats. Den enda nackdelen är väl att pengarna lätt ramlar iväg när det är Z-wave, 500kr/enhet får man räkna med.

Skrivet av Swedish Chef:

Vill inte homey hela tiden styra tillbaka till programmerat tillstånd då om alls kriterier uppfylls? Typ om alla villkor för släckt uppfylls och jag trycker, borde den inte vilja släcka då?

De flesta automationsplattformar jag har stött på triggar "scener" baserat på användaren trycker på en knapp eller om t ex magnetbrytaren vid ytterdörren triggas. Det innebär att scenen ställer om enheterna i scenen till ett önskat läge. Men det sker sedan ingen övervakning att läget bibehålls (skulle vara rätt krånligt att ha det så).

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Calle:

Jag har mixat Philips Hue lampor och Z-wave enheter som jag hanterar i Home-Assistant. Det fungerar kalasbra och gör det väldigt flexibelt att nyttja rätt grejer på rätt plats. Den enda nackdelen är väl att pengarna lätt ramlar iväg när det är Z-wave, 500kr/enhet får man räkna med.

De flesta automationsplattformar jag har stött på triggar "scener" baserat på användaren trycker på en knapp eller om t ex magnetbrytaren vid ytterdörren triggas. Det innebär att scenen ställer om enheterna i scenen till ett önskat läge. Men det sker sedan ingen övervakning att läget bibehålls (skulle vara rätt krånligt att ha det så).

Men om vi målar upp följande:
Lampa 1 ska släckas efter klockan 22:00 och före klockan 07:00
Klockan 23:00 tänder jag lampa 1 med en knapp.

Uppfylls inte två scener samtidigt då? Klockan är mellan 22-07 och knappen trycks in.
Eller läggs dom I prio ordning? Så att knappen tar över. Men då måste jag släcka manuellt efter mig?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Men om vi målar upp följande:
Lampa 1 ska släckas efter klockan 22:00 och före klockan 07:00
Klockan 23:00 tänder jag lampa 1 med en knapp.

Uppfylls inte två scener samtidigt då? Klockan är mellan 22-07 och knappen trycks in.
Eller läggs dom I prio ordning? Så att knappen tar över. Men då måste jag släcka manuellt efter mig?

Normalt fungerar scenerna "event styrda" dvs, när klockan slår 22.00 och en automation är satt att aktiveras då triggas den.
Således så tänds lampan när du tänder den manuellt. Du kan sedan skapa en till automation som är satt att trigga kl 23.00 att släcka lampan om den är tänd, alternativt att lämpan släcks efter 10min om den aktiveras efter 22.00 etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Calle:

Normalt fungerar scenerna "event styrda" dvs, när klockan slår 22.00 och en automation är satt att aktiveras då triggas den.
Således så tänds lampan när du tänder den manuellt. Du kan sedan skapa en till automation som är satt att trigga kl 23.00 att släcka lampan om den är tänd, alternativt att lämpan släcks efter 10min om den aktiveras efter 22.00 etc.

Mhmm. Då kan det ju funka rätt bra. Typ en "glömde släcka" funktion.

Är lite van vid plc-system. Det är ju lite hårdare villkorsstyrning.

Kan man enkelt ställa hastigheten på dimmer?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Mhmm. Då kan det ju funka rätt bra. Typ en "glömde släcka" funktion.

Är lite van vid plc-system. Det är ju lite hårdare villkorsstyrning.

Kan man enkelt ställa hastigheten på dimmer?

Nu ska det tilläggas att jag kör med Home Assistant men gissar att det flesta plattformar har ungefär samma möjligheter gällande automationer.

Jag har två stycken Fibaro Dimmer 2 och dessa kan justeras rätt ordentligt efter tycke och smak. Du kan läsa på sid 22 framåt: https://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGD-212/FGD-212...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Är helt ny inom hemautomation och smarta hem lösningar men vill börja lite smått med detta i lägenheten för att sedan göra ett större projekt utav de när man har hus.

Har köpt en Aeotec Z-Stick Gen5 samt en vanlig strömbrytare för att testa. Har sen tidigare en Raspberry pi 3 som jag först tänkt använda till detta, antingen köra in openhab 2 eller home assistant. Lite kluven där, råd till en nybörjare?

Det jag är mest osäker på är om jag verkligen ska fortsätta med detta och då vara låst till z wave där varje komponent kommer kosta ca 500kr/st.
Eller om jag ska slå till på en Athom Homey för ca 3k och sedan kunna välja fritt på brytare, dimmers osv.

Vad säger ni mer erfarna? Föredrar enkelheten med Homey samt appen/gränssnittet men vet ej om det är värt det...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Är helt ny inom hemautomation och smarta hem lösningar men vill börja lite smått med detta i lägenheten för att sedan göra ett större projekt utav de när man har hus.

Har köpt en Aeotec Z-Stick Gen5 samt en vanlig strömbrytare för att testa. Har sen tidigare en Raspberry pi 3 som jag först tänkt använda till detta, antingen köra in openhab 2 eller home assistant. Lite kluven där, råd till en nybörjare?

Det jag är mest osäker på är om jag verkligen ska fortsätta med detta och då vara låst till z wave där varje komponent kommer kosta ca 500kr/st.
Eller om jag ska slå till på en Athom Homey för ca 3k och sedan kunna välja fritt på brytare, dimmers osv.

Vad säger ni mer erfarna? Föredrar enkelheten med Homey samt appen/gränssnittet men vet ej om det är värt det...

Är inte Homey en rätt ny produkt på marknaden? Kommer den överleva och har den buggar? Så tänker jag. Har testat domotics med men det kändes lite B samt, saknar jag larmstöd. Ska även kika in openhab 2 och home assistant. Har en kollega som installerat några zipabox och är nöjd, men läser andra som inte är helt nöjda där heller.

Permalänk
Medlem

Homey fungerar bra tycker jag, men lär mig fortfarande. Det jag funderar på är hur man ska lyckas styra Telia TV boxen, LG tv (inte smart TV) osv.
Någon som har erfarenhet av detta?

Försökt få till IR via fjärr men inte lyckats.

Sen kan jag rekommendera Homekit appen om ni kör apple. Då kan man styra det mesta med SIRI på Svenska. Homeys egna voice är inget vidare tyvärr.

Fråga: Hur ska man lyckas koppla in spottar? Har 20 tal spottar som har egna drivers och fjädrande dimmbara brytare Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r00p:

Homey fungerar bra tycker jag, men lär mig fortfarande. Det jag funderar på är hur man ska lyckas styra Telia TV boxen, LG tv (inte smart TV) osv.
Någon som har erfarenhet av detta?

Försökt få till IR via fjärr men inte lyckats.

Sen kan jag rekommendera Homekit appen om ni kör apple. Då kan man styra det mesta med SIRI på Svenska. Homeys egna voice är inget vidare tyvärr.

Fråga: Hur ska man lyckas koppla in spottar? Har 20 tal spottar som har egna drivers och fjädrande dimmbara brytare Tips?

Byt ut de dimmbara brytarna mot z-wave diton så kan du använda de med knappen och styra dem trådlöst.
Fibaro dimmer 2 använder jag och den funkar riktigt bra. Men det finns flera bra alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är inte Homey en rätt ny produkt på marknaden? Kommer den överleva och har den buggar? Så tänker jag. Har testat domotics med men det kändes lite B samt, saknar jag larmstöd. Ska även kika in openhab 2 och home assistant. Har en kollega som installerat några zipabox och är nöjd, men läser andra som inte är helt nöjda där heller.

Jo har läst att den haft/har lite buggar hit och dit men de mesta verkar ha blivit bättre. Men den är såklart inte 100% klar, men om de fortsätter jobba på den och uppdatera mjukvaran så tror jag att den kan bli en grymt bra produkt!

Jag avvaktar lite och ser, får köra på den befintliga setupen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Hej!
Har precis beställt mig en Homey från Kjell&co nu när dom fick in den i lager igen.
Tänkte ersätta en Tellstick NET. Smidigt när enheten klarar av flera protokoll så att man slipper byta alla 433 enheter direkt.

Nu till min fundering, jag är sugen på att skaffa en inbyggd väggpanel för att kunna få temperatur info samt sätta på enheter osv osv. Någon som har ett bra tips på vad som skulle kunna funka?

Tack!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Någon av er som har problem med att Homey inte hittar några 433MHz enheter. Min hittar varesig Oregon termometrar eller Nexa pluggar. Hmm.... lutar åt retur just nu.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Någon av er som har problem med att Homey inte hittar några 433MHz enheter. Min hittar varesig Oregon termometrar eller Nexa pluggar. Hmm.... lutar åt retur just nu.

Har själv ingen Homey ännu men ska nog införskaffa inom snar framtid. Tror du kan få bra hjälp via denna grupp på fb https://www.facebook.com/groups/414236415668483/

De brukar vara snabb på att svara!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Någon av er som har problem med att Homey inte hittar några 433MHz enheter. Min hittar varesig Oregon termometrar eller Nexa pluggar. Hmm.... lutar åt retur just nu.

Har du provat denna app?

https://apps.athom.com/app/nl.klikaanklikuit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Yes, har testat. Verkar som att räckvidden är sådär.
Mitt största problem just nu är nog dock tempgivarna. Får jag inte igång det så dom inte skriver över varandra så är det kört.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har nyligen skaffat mig en Homey, gick ifrån Tellstick Net + home assistant. En så länge är jag nöjd med Homeyn och börjar få kläm på flows också.
Jag råkade ut för en lite irriterande incident häromdagen, två dagar efter att jag startade Homeyn så hade vi strömavbrott hemma och när strömmen kom tillbaka så hade Homeyn tappat alla 433mhz enheter.
Kan man göra backup på Homeyns enheter/flows? Skulle vara skönt att slippa para alla enheter igen vid strömavbrott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag går i tankarna om att köpa mig en Homey. Länge sedan någon skrev i tråden, är ni som har det fortfarande nöjda? Något annat man bör tänka på nu ett par år senare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Jag går i tankarna om att köpa mig en Homey. Länge sedan någon skrev i tråden, är ni som har det fortfarande nöjda? Något annat man bör tänka på nu ett par år senare?

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Läste att många har problem med räckvidden. De interna antennerna verkar vara dåliga och många moddar sina Homey för att zwave och Zigbee ska fungera bra. Ni som har Homey och kör z-wave och Zigbee, upplever ni några problem med räckvidden, brukar ni få felmeddelande med kommunikationen? Homey är rätt dyr och det hade inte känts kul om det krånglar. Har 40 z-wave enheter som måste inkluderas.

Visa signatur

Monitor: ASUS TUF Gaming VG27AQ Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X | Moderkort: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4 | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer II | RAM: 64GB Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16 | GPU: ASUS TUF RTX 4070 ti OC | PSU: ASUS TUF Gaming 1000W Gold | SSD: 1TB WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 + 1TB Samsung 840 Evo 2.5" SSD | OS: Microsoft Windows 11 Pro