Benq lanserar XL2411P – uppföljare till XL2411 med Displayport

Permalänk
Melding Plague

Benq lanserar XL2411P – uppföljare till XL2411 med Displayport

Benqs klassiska XL2411-skärm får nu en uppföljare i form av XL2411P, där den stora nyheten är tillägget av anslutningen Displayport.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk

Undra hur många trådar som skapats från användare som velat kopplat in sin laptop i den gamla modellen? Aja bra att dem äntligen uppdaterade modellen i alla fall.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Högerdelen är så ful bara, får panik.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
99:e percentilen

Bara fyra år och 358 000 felköp senare. Imponerande, BenQ!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Rätt saftig prispump dock. 10% i pris för något konkurrenterna levererar för 3000kr redan?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Härligt att se att BenQ implementerar sån cutting edge technology i sina skärmar!... /s

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

3000 för en 144hz tn panel? I 2017? Sitter väl samma panel i AOC som har samma/liknande specs. Ofta på pris till 1795 i många butiker.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

3000 för en 144hz tn panel? I 2017? Sitter väl samma panel i AOC som har samma/liknande specs. Ofta på pris till 1795 i många butiker.

Var exakt min tanke också! Har vi börjat stanna upp på den fronten när det kommer till 144hz/TN?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Rätt saftig prispump dock. 10% i pris för något konkurrenterna levererar för 3000kr redan?

Kan ju vara initial pris. Det brukar vara högt pris innan de kommit in i marknaden.
Skulle inte förvånat mig om den ursprungliga sålt för 3000 när den kom, och de valde bara att sätta samma pris på den nya, som dock borde justeras med tiden.

Dock måste jag undra... varför inte bara ersätta den gamla?
(Om det nu verkligen är samma skärm med bara en kontakt tillsatt)
Inte direkt så DP kostar så mycket att implementera. Inga licensavgifter mm tex.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Paddanx:

Kan ju vara initial pris. Det brukar vara högt pris innan de kommit in i marknaden.
Skulle inte förvånat mig om den ursprungliga sålt för 3000 när den kom, och de valde bara att sätta samma pris på den nya, som dock borde justeras med tiden.

Dock måste jag undra... varför inte bara ersätta den gamla?
(Om det nu verkligen är samma skärm med bara en kontakt tillsatt)
Inte direkt så DP kostar så mycket att implementera. Inga licensavgifter mm tex.

Lite märkligt. Det som kostar är ju kretsen som skall stoppas in och design av kretskort. Kanske en företagsmodell där varje produkt skall bära sin kostnad.

Är ju en viss produktionskostnadsskillnad men knappast mer än någon/några dollares. Den gamla borde dödas, iof är det ju en uppföljare men den gamla finns nog kvar ett tag i butik.
Tänker mig att problemen fortsätter nu när det finns skärmar med liknande namn. Titta bara på Acers XB271HU(A). Ena med IPS, andra med TN. Urk!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lite märkligt. Det som kostar är ju kretsen som skall stoppas in och design av kretskort. Kanske en företagsmodell där varje produkt skall bära sin kostnad.

Är dock minimalt när det väl gjorts initiala designen. Men visst, ska den bära sin egen kostnad så blir det väl så... problemet är ju då att konkurrenterna äter dem till frukost pga ingen köper den överprisat. I min åsikt är det då bättre att ta den utgiften, och få ut skärmen på marknaden där den säljer. För de kan sätta 3000kr, eller 30000kr. Säljer den inte, tjänar de inte något.

Skrivet av DavidtheDoom:

Är ju en viss produktionskostnadsskillnad men knappast mer än någon/några dollares. Den gamla borde dödas, iof är det ju en uppföljare men den gamla finns nog kvar ett tag i butik.
Tänker mig att problemen fortsätter nu när det finns skärmar med liknande namn. Titta bara på Acers XB271HU(A). Ena med IPS, andra med TN. Urk!

Precis.
Mjo det blir inte lättare av det är extremt korta, halv logiska namn med udda tecken heller. Blir lätt fel när man ska köpa med så små skillnader. Är dock mindre problem om den gamla fasas ut.

Permalänk
Medlem

Så min skärm är redan klassisk? :C ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Så min skärm är redan klassisk? :C ^^

Mina 3 å, dom går samma möta som dess ägare

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Mina 3 å, dom går samma möta som dess ägare

De blir mer smakrika och sällsynta för varje år som går menar du?

Permalänk
Bildexpert 📺

Den här typen av skärmar med 1 920 × 1 080 pixlar och 144 Hz-panel kommer inte att förbättras, förnyas eller utvecklas, utan kommer att vara bas- och budgetgamingskärmen ett bra tag framåt. Prisnivåerna kryper nedåt en aning men tekniken går inte vidare. Istället försvinner produkterna en efter en från hyllorna likt hur 1 680 × 1 050-skärmarna gradvis försvunnit. XL2411P blir nog sista versionen.

Istället kommer de gradvis ersättas av andra typer av skärmar. 1 920 × 1 080/240 Hz-skärmarna är bättre på alla sätt. 2 560 × 1 440/144+ Hz-skärmarna ger också ett betydligt större utbud där du kan välja panelteknik efter behov. Också det bättre val för den som vill ta klivet vidare.

Skrivet av hejsann:

Så min skärm är redan klassisk? :C ^^

XL2411 är i alla fall ett klassiskt felköp! Och en av de mest diskuterade skärmarna på forumet. Ofta just på grund av felköpet där man försöker få 144 Hz-DVI-DL att fungera mot en källa som inte kan mata ut DVI-DL.

Permalänk
Medlem

Köpte precis en AOC G2460PF just för att min XL2411T inte har DP och min laptop bara har HDMI och mDP.
Fick dock Benqen för 800 spänn och köpte min AOC på Black Friday så det var ingen jätteförlust. När jag hade en stationär dator var jag väldigt nöjd med den förra skärmen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

XL2411 är i alla fall ett klassiskt felköp! Och en av de mest diskuterade skärmarna på forumet. Ofta just på grund av felköpet där man försöker få 144 Hz-DVI-DL att fungera mot en källa som inte kan mata ut DVI-DL.

Så köper man en USB 3.1 Extern HDD men har bara 3.0 stöd på Mobo gör den till "defekt".
Ingalunda så är dessa 144Hz klart motiverade å köra på ett bra tag till innan vi ser en stabil 4k Miljö

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bloopy: Det är ganska snopet att köpa en skärm för dess 144 Hz-kapacitet för att sedan enbart kunna köra den i 60 Hz. Och det är rätt många som just snopet upptäckt detta med XL2411-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Bloopy: Det är ganska snopet att köpa en skärm för dess 144 Hz-kapacitet för att sedan enbart kunna köra den i 60 Hz. Och det är rätt många som just snopet upptäckt detta med XL2411-modellerna.

Vilket inte skall klandras felaktigt utan som det faktiskt är att det saknas stöd för DL-DVI från GPU

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bloopy: Det är absolut inget fel på XL2411 ifall man har DVI-DL på sin källa. Men eftersom många produkter uppenbarligen inte har DVI-DL är skärmen ett felköp. Och ett framtida felköp eftersom branschen redan 2010 enades om att fasa ut DVI-DL senast 2015. Så att som konsument fortsätta sikta på DVI-DL-GPU:er är att skjuta upp problemet till morgondagen. För eller senare blir skärmen inte brukbar för 144 Hz.

Där kan man helt klart klandra Benq för att de inte hållit sig ajour med den här utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Bloopy: Det är absolut inget fel på XL2411 ifall man har DVI-DL på sin källa. Men eftersom många produkter uppenbarligen inte har DVI-DL är skärmen ett felköp. Och ett framtida felköp eftersom branschen redan 2010 enades om att fasa ut DVI-DL senast 2015. Så att som konsument fortsätta sikta på DVI-DL-GPU:er är att skjuta upp problemet till morgondagen. För eller senare blir skärmen inte brukbar för 144 Hz.

Där kan man helt klart klandra Benq för att de inte hållit sig ajour med den här utvecklingen.

Inget fel, framtida felköp, bristfällig support.. Ja det var en nyhet ang IT som man inte sett tidigare :?

Benq´s fel nu, nyss var de GPU stödet :/

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.