Permalänk
Medlem

Hjälp med val av moderkort.

Hej

Har beställt en intel i7 7700k nu och jag behöver då även köpa nytt moderkort. Då mitt moderkort stödjer inte Kaby Lake eller snarare har inte ens sockel 1151.
men min fråga är ska man köpa en z170 moderkort och flasha bios eller ska man satsa på z270 moderkort direkt? och isåfall vilka rekommenderar ni för gaming? och max 1500kr får det kosta

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Medlem

@iMisho:

Välj ett av dessa

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMisho:

men min fråga är ska man köpa en z170 moderkort och flasha bios eller ska man satsa på z270 moderkort direkt?

Tänk på att de allra flesta moderkort inte kan klarar av att flasha BIOS utan en fungerande CPU, och alla som faktiskt kan göra det ligger vad jag vet i de högre prisklasserna. Med tanke på att Z270 är nyare och ligger på samma prisnivå som Z170 så finns det ingen anledning att köpa ett nytt Z170-moderkort, men skulle du hitta ett begagnat Z170-moderkort till bra pris så måste du antingen se till att BIOS redan är uppgraderat, att du har en kompatibel Skylake-CPU du kan använda för att flasha med, eller att moderkortet kan flasha BIOS utan en fungerande CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

Är det något man bör tänka på om man i framtiden vill klocka sin cpu?

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMisho:

Är det något man bör tänka på om man i framtiden vill klocka sin cpu?

Du kan överklocka med alla moderkort jag länkade (Z-modell), så köper du någon av dom så är du good-to-go.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Jag slog på stort, och köpte ett Asus maximus Hero X då jag vill vara på säkra sidan när jag ska överklocka, då du har bättre kvalite på komponenterna på kortet, du har ett bättre ljudkort än dom lägre moderkortet. Så snåla inte på moderkortet.