Qualcomm tillkännager Snapdragon 845

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm tillkännager Snapdragon 845

Nu avtäcker Qualcomm sin nya systemkrets Snapdragon 845, vilken väntas tillverkas på 10-nanometersteknik och utrustas med gigabit-modem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Rätt så ''meh'' Då Apple's dualcores springer åttor kring dessa super duper mega 100cores 1w 2800mhz SP's-

Pga Androidenheter envisas med att ha 4k upplösning på sina enheter..720P med bra bildpanel eller vad det kallas skulle räckt långt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att den presterar bättre än Apples A11 "Bionic".
För A11 fullkomligt dominerar allt annat.

Permalänk
Inaktiv

Känns ju trist att Microsoft tillkännager laptops med Snapdragon 835 som släpps 2018 samma dag som Qualcomm berättar om Snapdragon 845 och att enheter med den processorn kommer ungefär samtidigt.

Påminner om Windows Phone-tiden då Microsoft låg några år bakom konkurrenterna med sina funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hoppas att den presterar bättre än Apples A11 "Bionic".
För A11 fullkomligt dominerar allt annat.

Hoppas kan man alltid men Apple ligger rätt långt före med sin A11 SoC.

"The iPhone X is without a doubt the most powerful smartphone around right now, and honestly, nothing else even comes close. It was absolutely dominant on every benchmark in a way I've never seen before, with the X easily outperforming rival flagship Android phones by 40 to 50 percent."

http://www.hardwarezone.com.sg/review-apple-iphone-x-performa...

"iPhone 8 Is World's Fastest Phone (It's Not Even Close)"

https://www.tomsguide.com/us/iphone-8-benchmarks-fastest-phon...

Skrivet av VadSaDu:

Rätt så ''meh'' Då Apple's dualcores springer åttor kring dessa super duper mega 100cores 1w 2800mhz SP's-

Pga Androidenheter envisas med att ha 4k upplösning på sina enheter..720P med bra bildpanel eller vad det kallas skulle räckt långt.

Prestandaskillnaden beror inte bara på upplösningen. I kommentarerna till Hardwarezones tester står det följande:

"We're running this benchmark in Unlimited mode, which ignores screen resolutions."

"We're running this test in Offscreen mode at 1080p to eliminate differences in screen resolution."

Med andra ord så har de sett till så att skillnaden i upplösning mellan skärmarna inte har någon inverkan på resultatet.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Rätt så ''meh'' Då Apple's dualcores springer åttor kring dessa super duper mega 100cores 1w 2800mhz SP's-

Pga Androidenheter envisas med att ha 4k upplösning på sina enheter..720P med bra bildpanel eller vad det kallas skulle räckt långt.

Apple har samma designprincip som Snapdragon. A11 är en Hexacore på 2+4 design (alltså 2 kraftfulla och 4 energieffektiva kärnor) medans 835 octacore är 4+4 med samma princip.
Visst det är rätt bra gjort att de får ut så mycket prestanda ur 2 kärnor mot de 4 som snapdragon kör på high performance. Att de säger dualcore är marknadsföring där de bara tar high performance cores medans Qualcomm säger 8 (alltså alla) och t.ex. snapdragon 625 jag har i min Moto G5S Plus är octacore (8 kärnor) av bara cortex a53 (effektiva lågenergi kärnor) för att ge bättre batteritid med något sämre prestanda.

Jag vet inte hur de lyckades göra så mycket underverk med A11 för jag kom inte ihåg att förra generationens var dominerande utan rätt lika snapdragon. Fast jag tycker att prestandan ur mitt "budgetchip" är mycket mer än jag behöver så det är inte prestandan utan de features som kommer med de kraftigare chipen som är intressant för mig (vilket A11 också har liknande men de sätter inte in något annat än deras nyaste i sina telefoner)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

"We're running this benchmark in Unlimited mode, which ignores screen resolutions."

"We're running this test in Offscreen mode at 1080p to eliminate differences in screen resolution."

Med andra ord så har de sett till så att skillnaden i upplösning mellan skärmarna inte har någon inverkan på resultatet.

Då är det ännu mer pinsamt att förlora så pass stort..Synd att iPhones är så låsta annars hade jag hoppat på Appletåget igen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att folk gärna vill att deras telefon ska ha det senaste, snabbaste och så. Speciellt med tanke på vilket forum detta är.
Men använder folk verkligen sina telefoner på ett sätt som drar nytta av all denna beräkningskraft?

Kanske bara är jag men jag är ganska nöjd med att ha en hyffsad webbläsare och en podcast app på min telefon. Surfplattan får gärna kunna spela upp högupplöst video.
Efter det vill jag mer än något annat ha en bra skärm, täckning, batteritid, bra konstruktion och snabba uppdateringar.

Tidigare satt jag med Nexus telefoner och var störtnöjd. Sen kom Pixel och förstörde allt, en telefon är inte värd så mycket för mig. Jag sitter ju inte och spelar på min telefon och förstår att andra gör det men har ändå svårt att föreställa mig att det är lönt att bekymra sig om vilken ARM processor är snabbast för tillfället.
För såvida man inte bytar telefon varje år så kommer den ändå vara hopplöst utklassad när nästa generation kommer.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av test0r:

Jag förstår att folk gärna vill att deras telefon ska ha det senaste, snabbaste och så. Speciellt med tanke på vilket forum detta är.
Men använder folk verkligen sina telefoner på ett sätt som drar nytta av all denna beräkningskraft?

Kanske bara är jag men jag är ganska nöjd med att ha en hyffsad webbläsare och en podcast app på min telefon. Surfplattan får gärna kunna spela upp högupplöst video.
Efter det vill jag mer än något annat ha en bra skärm, täckning, batteritid, bra konstruktion och snabba uppdateringar.

Tidigare satt jag med Nexus telefoner och var störtnöjd. Sen kom Pixel och förstörde allt, en telefon är inte värd så mycket för mig. Jag sitter ju inte och spelar på min telefon och förstår att andra gör det men har ändå svårt att föreställa mig att det är lönt att bekymra sig om vilken ARM processor är snabbast för tillfället.
För såvida man inte bytar telefon varje år så kommer den ändå vara hopplöst utklassad när nästa generation kommer.

Jag är då nöjd med min gamle LG G3, jag spelar knappt spel på den..men surfar lyssnar på MP3's eller FLAC samt kollar Youtube, där räcker G3'an långt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Då är det ännu mer pinsamt att förlora så pass stort..Synd att iPhones är så låsta annars hade jag hoppat på Appletåget igen.

Dock så är det inte säkert att skillnaden vid användning upplevs som lika stor. Snapdragon 835 är förmodligen tillräckligt snabb för att driva runt nya krävande appar ett bra tag framöver. Och ser man på tester på youtube så verkar nya iPhonemodeller med A11 kretsen inte starta upp appar snabbare än tidigare generationer med A10 eller A9 vilket tyder på andra begränsningar.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag är då nöjd med min gamle LG G3, jag spelar knappt spel på den..men surfar lyssnar på MP3's eller FLAC samt kollar Youtube, där räcker G3'an långt.

Ja, det är, minus video, min använding av telefoner också.

Har också varit inne på att byta till iPhone. Mest för att de har support längre så tror att, det högre priset till trots, de blir billigare i längden jämfört med Android telefoner som verkar få support i högst 2 år.
Men har svårt att se mig själv byta till iPhone just på grund av iOS. De har ändrat på sina mest restriktiva policyer de senaste åren men man har väl en del fördomar som är svåra att bli av med.

Kanske nästa telefon.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Discokungen
Skrivet av VadSaDu:

Rätt så ''meh'' Då Apple's dualcores springer åttor kring dessa super duper mega 100cores 1w 2800mhz SP's-

Pga Androidenheter envisas med att ha 4k upplösning på sina enheter..720P med bra bildpanel eller vad det kallas skulle räckt långt.

Aldrig att jag kör lägre upplösning än 1440x2560 nu. Skärmarna är så stora och så hög pixeltäthet gör bild, text och hela upplevelsen med telefonen så otroligt mycket bättre. 1080x1920 fungerar men 720x1280..? Nej tack.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Aldrig att jag kör lägre upplösning än 1440x2560 nu. Skärmarna är så stora och så hög pixeltäthet gör bild, text och hela upplevelsen med telefonen så otroligt mycket bättre. 1080x1920 fungerar men 720x1280..? Nej tack.

720P fungerar tydligen för alla som använder iPhones, och det är väl en hel del användare

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag är då nöjd med min gamle LG G3, jag spelar knappt spel på den..men surfar lyssnar på MP3's eller FLAC samt kollar Youtube, där räcker G3'an långt.

Jag bytte min G3 mot en G5S Plus efter att jag inte orkade byta skärm (igen) och vi har kommit till en punkt där det inte är själva prestandan som är viktig utan känslan av prestanda. Jag ser tester på Pixel är den telefon som känns mest polerad och snabb i användning även fast 835 är en mycket långsammare krets än Iphone 8/8+/X. Den 625 som sitter i min Moto är inte så mycket snabbare än G3 men den känns mycket rappare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Föredrar serien med 8 små kärnor eftersom de är så tokigt energieffektiva, samt presterar utmärkt utanför typ spel. Jag går aldrig tillbaka till något som inte klarar minst tre dygn med flitig surf och YouTube. Där spelar ju skärmen också in, men inte drar en 1080p OLED 5.5" så väldigt mycket idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Hoppas kan man alltid men Apple ligger rätt långt före med sin A11 SoC.

"The iPhone X is without a doubt the most powerful smartphone around right now, and honestly, nothing else even comes close. It was absolutely dominant on every benchmark in a way I've never seen before, with the X easily outperforming rival flagship Android phones by 40 to 50 percent."

http://www.hardwarezone.com.sg/review-apple-iphone-x-performa...

"iPhone 8 Is World's Fastest Phone (It's Not Even Close)"

https://www.tomsguide.com/us/iphone-8-benchmarks-fastest-phon...

https://img.purch.com/tg-geekbench4-iphone-8-plus-jpg/o/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS83L1QvNzExNzg1L29yaWdpbmFsL1RHX0dlZWtiZW5jaDRfaVBob25lXzhfUGx1cy5qcGc=
https://img.purch.com/tg-icestorm-iphone-8-plus-jpg/o/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS84L0MvNzExODA0L29yaWdpbmFsL1RHX0ljZVN0b3JtX2lQaG9uZV84X1BsdXMuanBn
https://img.purch.com/tg-videoediting-iphone-8-jpg/o/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9BL0IvNzExODc1L29yaWdpbmFsL1RHX1ZpZGVvRWRpdGluZ19pUGhvbmVfOC5qcGc=
https://img.purch.com/iphone8-pdf-open-time-jpeg/o/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS80L0EvNzE0MjUwL29yaWdpbmFsL2lQaG9uZThfUERGX29wZW5fdGltZS5qcGVn

Prestandaskillnaden beror inte bara på upplösningen. I kommentarerna till Hardwarezones tester står det följande:

"We're running this benchmark in Unlimited mode, which ignores screen resolutions."

"We're running this test in Offscreen mode at 1080p to eliminate differences in screen resolution."

Med andra ord så har de sett till så att skillnaden i upplösning mellan skärmarna inte har någon inverkan på resultatet.

Den är helt klart kraftig A11. Men fattar inte vad Apple sysslar med som gör att OnePlus 5T (med Snapdragon 835) lyckas vara kvickare i många lägen här:

https://www.youtube.com/watch?v=E1besnW-Oww

Nu är ju iOS 11.2 släppt vilket verkar lite mer optimerat, men ändå.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Den är helt klart kraftig A11. Men fattar inte vad Apple sysslar med som gör att OnePlus 5T (med Snapdragon 835) lyckas vara kvickare i många lägen här:

https://www.youtube.com/watch?v=E1besnW-Oww

Nu är ju iOS 11.2 släppt vilket verkar lite mer optimerat, men ändå.

Ja vad som är ännu mer konstigt är att äldre modeller så som iPhone 7 presterar bättre än iPhone 8 när det gäller att öppna appar (det kan förvisso ha ändrat sig något i och med iOS 11.2). Det tyder på att det inte är själva processorn som begränsar utan något annat.

https://www.youtube.com/watch?v=P_00J9Tzs-8

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag vet inte hur de lyckades göra så mycket underverk med A11 för jag kom inte ihåg att förra generationens var dominerande utan rätt lika snapdragon.

Apple A9 (iPhone 6S) och A10 (iPhone 7) stod sig bra mot konkurrenterna (någon generation före) så att Apple ligger i framkant med sina SoC är inget nytt.

https://www.anandtech.com/show/9686/the-apple-iphone-6s-and-i...

https://www.anandtech.com/show/10685/the-iphone-7-and-iphone-...

Tycker att den här killen (som för övrigt är en Androidfantast) ger en bra förklaring till varför Apples kretsar presterar bättre. Bland annat beror Apples försprång på att de haft mer tid på sig att utveckla sina nya kretsar (släppte sin 64-bitars SoC redan 2013) och ett nära samarbete mellan hårdvaru och mjukvaruutvecklare.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@Delerium:
ja jag vet att de har varit väldigt kompetenta och ett steg före men denna känns som de hoppade väldigt långt jämfört med föregående.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@Delerium:
ja jag vet att de har varit väldigt kompetenta och ett steg före men denna känns som de hoppade väldigt långt jämfört med föregående.

Ja det blir lite större hopp ibland. Skillnaden mellan A7 och A8 var inte så jättestor men däremot mellan A8 och A9. Det man kan fråga sig är som redan påtalat varför de nya modellerna inte öppnar appar snabbare än föregående generation och börjar halka efter jämfört med Androidmodellerna.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av VadSaDu:

720P fungerar tydligen för alla som använder iPhones, och det är väl en hel del användare

Fungerar är en helt annan sak än vad som är bäst. iPhone är bra på många sätt för många, det är uppenbart! iPhone X har tillochmed rätt mycket högre PPI än iPhone 6!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Varför ska det lanseras nya telefonmodeller 2018? Vad är det för fel på de som kom 2017?

Tvi fan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Känns ju trist att Microsoft tillkännager laptops med Snapdragon 835 som släpps 2018 samma dag som Qualcomm berättar om Snapdragon 845 och att enheter med den processorn kommer ungefär samtidigt.

Påminner om Windows Phone-tiden då Microsoft låg några år bakom konkurrenterna med sina funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har nog aldrig använt en WP. Jag hoppade på det tåget på version 7, och njöt av funktioner som Ios och Android inte hade, som exempelvis att byta låt i Spotify utan att behöva låsa upp telefonen. Det var först för ett och ett halvt år sen som jag märkte att Android och Ios hade kommit ikapp med alla funktioner jag gillade (Ios kom ju med trådlös laddning först i år), och då kunde jag inte längre ursäkta brister på appar och bytte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KplSteiner:

Du har nog aldrig använt en WP. Jag hoppade på det tåget på version 7, och njöt av funktioner som Ios och Android inte hade, som exempelvis att byta låt i Spotify utan att behöva låsa upp telefonen. Det var först för ett och ett halvt år sen som jag märkte att Android och Ios hade kommit ikapp med alla funktioner jag gillade (Ios kom ju med trådlös laddning först i år), och då kunde jag inte längre ursäkta brister på appar och bytte.

Du ska inte uttala dig kring saker du inte vet ett skvatt om. Jag har ägt enheter med Windows Mobile 6.5, en HTC Titan med Windows Phone 7.5 och en Lumia 930 med Windows Phone 8.

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det beror iPhones prestanda på att Apple har hand om hela processen och kan optimera cpun för telefonen och ios medan på andrpidsidan är 1000 olika telefoner som kör 100 olika varianter av Android.

Finns dock nackdelar med iPhone. Valmöjligheterna är färre och systemet mer låst och priset högre. Jag har inte använt iPhone sedan 4 men att de kan göra bra grejer är det ingen tvekan om. Säger man annat är man en android fanboy. Med det sagt gillar jag Android trots bristerna och det blir bara bättre och bättre. Lär fortsätta med android för dagens telefoner är snabba nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Apple har samma designprincip som Snapdragon. A11 är en Hexacore på 2+4 design (alltså 2 kraftfulla och 4 energieffektiva kärnor) medans 835 octacore är 4+4 med samma princip.
Visst det är rätt bra gjort att de får ut så mycket prestanda ur 2 kärnor mot de 4 som snapdragon kör på high performance. Att de säger dualcore är marknadsföring där de bara tar high performance cores medans Qualcomm säger 8 (alltså alla) och t.ex. snapdragon 625 jag har i min Moto G5S Plus är octacore (8 kärnor) av bara cortex a53 (effektiva lågenergi kärnor) för att ge bättre batteritid med något sämre prestanda.

Jag vet inte hur de lyckades göra så mycket underverk med A11 för jag kom inte ihåg att förra generationens var dominerande utan rätt lika snapdragon. Fast jag tycker att prestandan ur mitt "budgetchip" är mycket mer än jag behöver så det är inte prestandan utan de features som kommer med de kraftigare chipen som är intressant för mig (vilket A11 också har liknande men de sätter inte in något annat än deras nyaste i sina telefoner)

Fast jag skulle påstå att de har rätt långt ifrån samma designprincip då Apple, ända sedan de släppte sin första 64bit CPU, satsat på stora kraftfulla kärnor med hög IPC medan konkurrenterna satsat på svagare men fler kärnor. Deras kärnor är ju enorma i jämförelse med konkurrenternas.

Och det är ju inte förrän nu med A11 som de har möjliggjort att både de två kraftfulla och de fyra energieffektiva körs samtidigt, så även om A10 exempelvis hade fyra kärnor så var det i praktiken en dual-core då endast de två kraftfulla-kärnorna användes när det krävdes prestanda. Att de nu är en hexacore och att alla kärnor kan köras samtidigt sa de både i presentationen och det står på hemsidan så tycker inte att de gjort något marknadsföringsmässigt fel.

Det är ju också av denna anledning, att alla kärnor nu tillåts köra samtidigt som gör att hoppet denna gång känns så stort som det gör (när man ser geekbench multi-core test).

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

720P fungerar tydligen för alla som använder iPhones, och det är väl en hel del användare

Även med 360p så kommer dom inte märka nån skillnad, om Apple marknadsför det som Retina display och viktigaste är det finns en Apple logga på telefonen.

Smartphone marknaden kommer sakta sig ner, om prissättningen fortsätter öka på detta vis. Om tillverkarna tror att folk kommer betala över 10k varje år för en smartphone så har dom fel. 1-2 gånger möjligen men knappast varje år. Kvittar hur många rundor än A SoC springer runt Android.
Samma för Android OEMs, om dom följer Apples fotspår och prissätter över 10k. Princip använder man gamla/nya telefoner på samma viss och 10-100 gånger mer prestanda kommer inte ändra mycket på en användare användningssätt. Det högre prestandan kommer man inte ens märka sig av när man använder sociala appar, samtal, musik, foto etc...
Det är först vid spel, man märker av det höga prestandan som ges, men samtidigt slukar det ström och batteri tiden får sig en känga.
Om prestandan är så viktigt, skulle många Android användare redan hoppat över till iPhone tåget. Det har man inte märkt av.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv

Jag slutade bry mig om prestanda efter att snapdragon s800 släpptes. Prestandamässigt duger dem fortfarande gott och väl för en smartphone, men dem är ju såklart lite törstiga pga den gamla tillverkningstekniken.

Längre batteritid är det enda argumentet jag ser här. AI kunde man inte brytt sig mindre om, ser det nästan som ett minus. Och för VR känns det som allt annat än en rejäl desktop är oaktuellt i dagsläget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Aldrig att jag kör lägre upplösning än 1440x2560 nu. Skärmarna är så stora och så hög pixeltäthet gör bild, text och hela upplevelsen med telefonen så otroligt mycket bättre. 1080x1920 fungerar men 720x1280..? Nej tack.

Jag märkte knappt skillnad när jag bytte från 6.3" 1280x720 till 5" 1920x1080. Men visst, studerade man detajlerna kunde man se att den stora skärmen var lite suddig i förhållande.

Har alltid förundrat mig enormt hur det kan finnas så många som behöver 4k upplösning på mobilen men otroligt få som klagar på 1920x1080 på gigantiska 24-34" skärmar.. 1920x1080 är ju nästan standard ännu på gamingskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ja vad som är ännu mer konstigt är att äldre modeller så som iPhone 7 presterar bättre än iPhone 8 när det gäller att öppna appar (det kan förvisso ha ändrat sig något i och med iOS 11.2). Det tyder på att det inte är själva processorn som begränsar utan något annat.

https://www.youtube.com/watch?v=P_00J9Tzs-8

Hmm... Ja, det där får en att klia sig i huvudet lite. Måste undersökas närmare.

Skrivet av dagas:

Som jag har förstått det beror iPhones prestanda på att Apple har hand om hela processen och kan optimera cpun för telefonen och ios medan på andrpidsidan är 1000 olika telefoner som kör 100 olika varianter av Android.

Finns dock nackdelar med iPhone. Valmöjligheterna är färre och systemet mer låst och priset högre. Jag har inte använt iPhone sedan 4 men att de kan göra bra grejer är det ingen tvekan om. Säger man annat är man en android fanboy. Med det sagt gillar jag Android trots bristerna och det blir bara bättre och bättre. Lär fortsätta med android för dagens telefoner är snabba nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Wow, ett nyanserat inlägg på SweC? Inte varje dag. Kudos!

Är själv nyfiken på att testa köra en Android-lur (haft iPhone 4, 4s och 6). Har en Android-platta (Nexus 7) som jag tyckt rätt bra om, men den hade en stor nackdel gällande dels inte lika god batteritid som de iPads jag använt, men framförallt att batteriet laddade ur så mycket snabbare när plattan låg i vila jämfört med iOS-enheter. Så detta är något jag funderar över om det blivit bättre i Android. Vet att Linus på Linus Tech tips jämrat sig övet "battery management" i Android. I övrigt tycker jag absolut det finns grejor som Android gör bättre än iOS (användargränssnittsmässigt) även om inte iOS är direkt dållgt. Men det känns som om Android utvecklas snabbare gällande de bitarna och det gör mig nyfiken.

För att avsluta – jag gillar (och ogillar) både Android och iOS liksom jag gillar (och ogillar) både Windows och MacOS. Linux får också vara med, ibland.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma