Asus och HP först ut med Windows on ARM-datorer – lovar över 20 timmar batteritid

Permalänk
Melding Plague

Asus och HP först ut med Windows on ARM-datorer – lovar över 20 timmar batteritid

Med extremt lång drifttid, 4G/LTE och emulering av äldre applikationer hoppas Qualcomm slå sig in på marknaden för bärbara datorer, där Asus och HP är först ut med Windows on ARM-enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde köpa den som en iso fil och installera i en mobil så att man kan dual boota mellan Windows och Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Tänk om man kunde köpa den som en iso fil och installera i en mobil så att man kan dual boota mellan Windows och Android.

Kul ide men användarvänligheten/användbarheten kommer bli närmare noll.
För liten skärm av avsaknad av fysiskt tangentbord kommer göra det till en kul grej inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kul ide men användarvänligheten/användbarheten kommer bli närmare noll.
För liten skärm av avsaknad av fysiskt tangentbord kommer göra det till en kul grej inget mer.

Var det inte exakt så Steve Balmer sa om iPhone när den kom?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var det inte exakt så Steve Balmer sa om iPhone när den kom?

Mycket möjligt men skillnaden är enorm.
Iphone har ett anpassat grässnitt mot just Iphone.
Det har inte W10 mot tex en android telefon på säg 5".

Precis nästan lika illa var det med WP6 en gång i tiden.

Permalänk
Medlem

Windows 10 S kan alltså bara installera certifierade appar från Windows Store. Det kunde man inte förutse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kul ide men användarvänligheten/användbarheten kommer bli närmare noll.
För liten skärm av avsaknad av fysiskt tangentbord kommer göra det till en kul grej inget mer.

Jag trodde att det var just sånt som Microsoft siktade på med Windows 8 när det kom. En telefon med en strömsnål x86-kapabel SoC är ultimata kontorsdatorn. Bara docka in den där du vill jobba.
Och en telefon med världens största programbibliotek är absolut inte oanvändbar. Den kan ju göra allt en vanlig telefon kan och mer därtill.
Tror fortfarande det är framtiden. Men tror att Microsofts förfaranden har skjutit upp det hela en tid.

Permalänk
Medlem

Undrar varför de fortsätter med idiotkonceptet med vändbara skärmar? I praktiken på varenda produkt med detta, oavsett operativsystem kan tilläggas, har det konstaterat korkat och klumpigt.

Sen Windows 10 S, det är givet att man uppgraderar till fulla versionen för Windows Store är ett mög de flesta bör undvika. I övrigt är det bara kul med fler CPU-tillverkare till datorer!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Kan man installera Windows 10 (inte S)?
Annars har jag noll intresse eftersom jag inte använder Windows Store över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kan man installera Windows 10 (inte S)?
Annars har jag noll intresse eftersom jag inte använder Windows Store över huvud taget.

Det går att uppgradera utan problem. Frågan är om det kommer kosta? När de presenterade Windows 10 S var det gratis uppgradering en period (som de förlängde vad jag vet) sen skulle det kosta 50 dollar. Hur det är nu och ser ut framöver vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det går att uppgradera utan problem.

Är du säker på det? Tänker att det kanske bara är just S-versionen som fungerar på ARM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Är du säker på det? Tänker att det kanske bara är just S-versionen som fungerar på ARM

Artikeln skriver att det är "troligt". Men det återstår att se, jag gissar att det går. Annars så är det Windows RT debaclet på upprepning. Och de kan inte vara så korkade att de gör samma misstag en gång till.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag trodde att det var just sånt som Microsoft siktade på med Windows 8 när det kom. En telefon med en strömsnål x86-kapabel SoC är ultimata kontorsdatorn. Bara docka in den där du vill jobba.
Och en telefon med världens största programbibliotek är absolut inte oanvändbar. Den kan ju göra allt en vanlig telefon kan och mer därtill.
Tror fortfarande det är framtiden. Men tror att Microsofts förfaranden har skjutit upp det hela en tid.

WP8 var designat för telefoner.
W8 för PC/plattor.

Interfacet skilde dem väldigt mycket åt och var anpassat för de olika enheterna.
Att ta W10 och direkt slänga in det i en telefon utan att anpassa det för små enheter blir därför inte användarvänligt och med det inte speciellt avsättningsbart. Microsoft har redan provat det med Gamla WP6 och äldre enheterna och det fungerade inte. Den nöten lämnade de till Apple att knäcka och vi vet alla hur den marknaden totalt exploderade efter det.

Gör man om UI för att passa just telefoner så kommer det troligen bli en ULTIMAT ide.
Det blir WP8 fast med alla apparna man kan tänka sig (förutsatt att emuleringen fungerar bra).

Men nu var det ju tyvärr inte det scenariot som kommenterades från början utan en direkt kopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

WP8 var designat för telefoner.
W8 för PC/plattor.

No shit? Självklart inför de ett gränssnitt först ochcgemensamt designspråk.

Skrivet av Triton242:

Interfacet skilde dem väldigt mycket åt och var anpassat för de olika enheterna.
Att ta W10 och direkt slänga in det i en telefon utan att anpassa det för små enheter blir därför inte användarvänligt och med det inte speciellt avsättningsbart. Microsoft har redan provat det med Gamla WP6 och äldre enheterna och det fungerade inte. Den nöten lämnade de till Apple att knäcka och vi vet alla hur den marknaden totalt exploderade efter det.

Gör man om UI för att passa just telefoner så kommer det troligen bli en ULTIMAT ide.
Det blir WP8 fast med alla apparna man kan tänka sig (förutsatt att emuleringen fungerar bra).

Men nu var det ju tyvärr inte det scenariot som kommenterades från början utan en direkt kopia.

Sjävklart ska det vara en anpassning. W10 finns ju anpassat för telefoner idag, fast med Win32-stödet deaktiverat. Hade de gett fan i att deaktivera Win32 och gjort en schysst docka så hade du haft en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Undrar varför de fortsätter med idiotkonceptet med vändbara skärmar? I praktiken på varenda produkt med detta, oavsett operativsystem kan tilläggas, har det konstaterat korkat och klumpigt.

Du har aldrig åkt tåg eller flygit med en laptop? Det är otroligt smidigt att vända runt skärmen när man kollar på film exempelvis. Har tagit mig igenom många säsonger av Game of Thrones på just det viset.

Jag skrattar mer åt de som försöker få plats med sina traditionella laptops på tåget/flyget och njuta av en film. Ser smått komiskt ut i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Då tillslut kom beviset att mobiltelefonerna är lika snabba som datorerna. Även om något begränsad skara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du har aldrig åkt tåg eller flygit med en laptop? Det är otroligt smidigt att vända runt skärmen när man kollar på film exempelvis. Har tagit mig igenom många säsonger av Game of Thrones på just det viset.

Jag skrattar mer åt de som försöker få plats med sina traditionella laptops på tåget/flyget och njuta av en film. Ser smått komiskt ut i jämförelse.

https://assets.pcmag.com/media/images/528425-xps-13-2-in-1.jpg?thumb=y&width=740&height=416

Det ser mer komiskt ut med de som petar i Windows sen ger upp och vänder tillbaka den för musplattan. För det händer oftare. Sen vet jag inte hur långt bak i tiden du tänker för den problematiken är inte stor med de senaste årens 12-tumare och nedåt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Undrar varför de fortsätter med idiotkonceptet med vändbara skärmar? I praktiken på varenda produkt med detta, oavsett operativsystem kan tilläggas, har det konstaterat korkat och klumpigt.

Sen Windows 10 S, det är givet att man uppgraderar till fulla versionen för Windows Store är ett mög de flesta bör undvika. I övrigt är det bara kul med fler CPU-tillverkare till datorer!

Kan förstå att alla inte ser denna funktionen som användbar. Själv använder jag den dagligen i arbetet.

Ja skriver, surfar m.m som vanligt med t-bordet med min X1a men när jag skall skriva på ritningar m.m så ändrar jag till vänt läge och använder min penna och skriver direkt på skärmen.
Helt perfekt och sparar mig massor med arbete och papperskopior.

Permalänk
Medlem

Låter intressant, om man bara kan använda windows store blir det dock en absolut no-go för mig, får hoppas att det ändras i "framtiden" , om man skulle kunna använda vanligt Win10 låter det riktigt bra.
Skulle dock säga att trots att man bara kan använda microsoft store skulle det kunna funka riktigt bra som en plugg-laptop om de hamnar på ett bra pris

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hoppas Linux funkar okej på dom där maskinerna så kan det vara trevligt

Permalänk
Medlem

Undra hur länge batteriet räcker om man spelar på den. T.ex installera Emulatorer o spela på den. Eller vid film tittande?

Permalänk
Skrivet av KTL:

Undrar varför de fortsätter med idiotkonceptet med vändbara skärmar? I praktiken på varenda produkt med detta, oavsett operativsystem kan tilläggas, har det konstaterat korkat och klumpigt.

Sen Windows 10 S, det är givet att man uppgraderar till fulla versionen för Windows Store är ett mög de flesta bör undvika. I övrigt är det bara kul med fler CPU-tillverkare till datorer!

Jag är en av de som flitigt använder "idiotkonceptet" väldigt flitigt. Utan det måste jag ju släpa på både laptop och wacom/tablet.

Tycker det var lite trångsynt att kalla denna finness för "idiotkoncept"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

No shit? Självklart inför de ett gränssnitt först ochcgemensamt designspråk.
Sjävklart ska det vara en anpassning. W10 finns ju anpassat för telefoner idag, fast med Win32-stödet deaktiverat. Hade de gett fan i att deaktivera Win32 och gjort en schysst docka så hade du haft en dator.

Så ett gäng svar senare konstaterar vi bara exakt samma sak som kommenterades i första inlägget ;=)
Produktivt ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Jag är en av de som flitigt använder "idiotkonceptet" väldigt flitigt. Utan det måste jag ju släpa på både laptop och wacom/tablet.

Tycker det var lite trångsynt att kalla denna finness för "idiotkoncept"

Skickades från m.sweclockers.com

Det är knappast trångsynt när man väl tittar på hur marknaden reagerat på produkterna. Vilket är svagt. Det enda det säger är att ni föredrar kompromisser framför dedikerad design.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Så ett gäng svar senare konstaterar vi bara exakt samma sak som kommenterades i första inlägget ;=)
Produktivt ;=)

Nu gör du dig dummare än vad du är. Det är inte något jättetaktiskt sätt att försöka vara överlägsen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nu gör du dig dummare än vad du är. Det är inte något jättetaktiskt sätt att försöka vara överlägsen på.

Då är jag inte en sämmre människa än att jag kan be om ursäkt om du uppfattade mig som det.
Jag kanske uppfattade något i dina egna svar som kändes lite drygt kanske?

Permalänk
Medlem

Tycks gå att uppgradera win s - win pro.

"•Productivity with richer connected experiences: Windows 10 S provides reliable access to familiar and verified applications like Microsoft Office and Microsoft Edge while on the go. Users get added security benefits to protect against phishing and malicious software. Users will also have a one-time option to switch to Windows 10 Pro to access the full ecosystem of Windows applications" - Guru3d http://www.guru3d.com/news-story/hp-envy-x2-also-utilizes-the... så verkar ju definitivt som att det kommer att gå att uppgradera till vanliga win.

Blir intressant att se hur de presterar i emulerade windowsprogram om de är dugliga verkar det ju väldigt intressant som en lätt enhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Windows 10 S kan alltså bara installera certifierade appar från Windows Store. Det kunde man inte förutse.

Ytterligare ett försök från MS att försöka låsa in folk.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

@crash:

Linux fungerar tyvärr inte, bootloadern är låst i "standard" mode och kan inte ändras till "custom mode".

Det är ett krav Microsoft har på tillverkarna att lägga in i BIOS, så tvivlar på att det är enkelt att justera.

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk
Snusfri

599 dollar känns lite väl dyrt tyvärr.
Meningen med ARM är att det skall vara billigt, 349-399 är betydligt rimligare pris imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro