MSI lanserar gamingskärmar i Optix-serien

Permalänk
Melding Plague

MSI lanserar gamingskärmar i Optix-serien

Nu utökar MSI sin Optix-serie av skärmar med tre nya modeller, där samtliga utrustas med välvda VA-paneler med en uppdateringsfrekvens på 144 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Schysst med en 24'' !

Permalänk
Medlem

VA med 1 ms? Har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

VA med 1 ms? Har jag missat något?

Låter bra. Men GtG tiderna säger inte mycket egentligen.

VA har dock utvecklats en del på senare år.
IPS 144 panelerna har ju kraftiga problem med blödningar och lite annat. Så VA kan vara bättre mellanväg (ev) mellan TN och IPS.

Permalänk
Medlem

24 tummaren för 3100 kr ser ut att vara en kompetent alternativ för dagens 1080p 144 Hz TN skärmar, dock kan det välda panelen inte vara för alla.

Den närmsta liknande skärmen är Samsungs 23,5 tummare som kostar ett par hundralappar mer, dock har den FreeSync, undrar om MSI skärmen har det också.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kablash:

VA med 1 ms? Har jag missat något?

De anger 1 ms för något de kallar för "MPRT". Har dock ändrat till 4 ms, då det är det som gäller för Grey-to-Grey. Tack för att du uppmärksammade det!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Trevligt med en 27" 1440p 144hz för det priset

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem

Synd att de inte har G-sync.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Synd att de inte har G-sync.

Gsync behövs inte om man kan hålla 144hz

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Fan kan trenden med välvda skärmar dö ut snart eller? Hade absolut kunnat varit ett alternativ men på grund av att de är böjda så går dom bort direkt...

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Gsync behövs inte om man kan hålla 144hz

Fast det finns inga grafikkort som löser 144Hz i 1440p i alla spel (om man vill bibehålla högre grafikinställningar).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asssor:

Fan kan trenden med välvda skärmar dö ut snart eller? Hade absolut kunnat varit ett alternativ men på grund av att de är böjda så går dom bort direkt...

Folk tycks gilla dom, jag gillar dom, men köpte ren en platt skärm i höst

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låter bra. Men GtG tiderna säger inte mycket egentligen.

VA har dock utvecklats en del på senare år.
IPS 144 panelerna har ju kraftiga problem med blödningar och lite annat. Så VA kan vara bättre mellanväg (ev) mellan TN och IPS.

Nä precis, de där siffrorna brukar ju va lite tagna ur röven och speglar inte verkligheten helt. Men jag är bara van att se VA paneler med 4 ms, så blev lite förvirrad.

Precis, jag har gått och hoppats att det ska komma ut en VA-panel som inte har hemska eftersläpningar, för jag tål inte IPS med de problem panelerna har.

Skrivet av Epic:

De anger 1 ms för något de kallar för "MPRT". Har dock ändrat till 4 ms, då det är det som gäller för Grey-to-Grey. Tack för att du uppmärksammade det!

Coolt, kul att jag kunde hjälpa till genom min okunskap!

Permalänk
Avstängd

@Asssor:
Min erfarenhet är att välvd tv skärm är en megaflopp.
Så bör bli samma med datorskärmar.(Gissning förstås)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Suck, välvd skärm.
Fattar inte att folk tycker om det, är det värsta jag någonsin suttit vid, blörk.
Samsungs VA 144hz välvda var ju inte lämpade för snabbare fps, och jag antar det är typ samma panel i dessa som dom så.

Jag väntar däremot på reviews av LGs kommande skärm, som tyvärr också har VA men kanske en bättre historia.

Permalänk
Medlem

Välvda skärmar tycker jag personligen passar för 21:9.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Precis, är det någon öht som tycker om välvda skärmar i annat än ultrawide?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Datanisse:

Gsync behövs inte om man kan hålla 144hz

Kör du med vsync då eller vad menar du? Bättre att sätta frame cap på 143 fps och köra med G-sync, då blir alla bildrutor synkade även om de inte går upp till vad skärmen kan visa. Sen ska grafikkortet också palla med de frekvenserna i 2560x1440 som någon nämnde.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Kör du med vsync då eller vad menar du? Bättre att sätta frame cap på 143 fps och köra med G-sync, då blir alla bildrutor synkade även om de inte går upp till vad skärmen kan visa. Sen ska grafikkortet också palla med de frekvenserna i 2560x1440 som någon nämnde.

Jag har spelat utan v-sync sen CRT tiden, har aldrig stört mig på någon tearing
Och då spelar jag alltid utan fps cap i alla spel.

G-sync för mig personligen känns rätt meh, att betala för det dvs.
Då kör jag hellre med ULMB i så fall om jag ska välja mellan dom 2.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte kikat närmare på specifikationen men vid första anblick så liknar den AOC AG271QG. Skillnaden är att AOC skärmen har IPS och G-Sync och rätt ofta kan hittas runt 5500 - 5900. Jag är lite osäker på om en 28" VA panel och Freesync på 144hz gör skärmen prisvärd om man jämför med en skärm för ovan nämnda prisklass med IPS panel och G-Sync på 144hz.

Vad säger proffsen?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Unknown:

Jag har inte kikat närmare på specifikationen men vid första anblick så liknar den AOC AG271QG. Skillnaden är att AOC skärmen har IPS och G-Sync och rätt ofta kan hittas runt 5500 - 5900. Jag är lite osäker på om en 28" VA panel och Freesync på 144hz gör skärmen prisvärd om man jämför med en skärm för ovan nämnda prisklass med IPS panel och G-Sync på 144hz.

Vad säger proffsen?

Köp IPS AOC enligt mig.
Litar inte på MSI innan hardcore test kommer på dom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Jag har inte kikat närmare på specifikationen men vid första anblick så liknar den AOC AG271QG. Skillnaden är att AOC skärmen har IPS och G-Sync och rätt ofta kan hittas runt 5500 - 5900. Jag är lite osäker på om en 28" VA panel och Freesync på 144hz gör skärmen prisvärd om man jämför med en skärm för ovan nämnda prisklass med IPS panel och G-Sync på 144hz.

Vad säger proffsen?

Går säkert att hitta vad det är för panel som sitter i dom och sedan kolla reviews på dom.
Borde ge en ganska träffsäker bild av hur dom är.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Suck, välvd skärm.
Fattar inte att folk tycker om det, är det värsta jag någonsin suttit vid, blörk.
Samsungs VA 144hz välvda var ju inte lämpade för snabbare fps, och jag antar det är typ samma panel i dessa som dom så.

Jag väntar däremot på reviews av LGs kommande skärm, som tyvärr också har VA men kanske en bättre historia.

Vilken skärm är detta?

Permalänk
Medlem

Sitter med en Samsung C27FG70 som är av typen VA med 144Hz. Den är välvd och jag var skeptisk till en början men man tänker faktiskt inte på det när man sitter framför den. Fördelen med VA är att man sällan råkar ut för bleeding (min har ingenting) samt att svärtan är bättre än IPS. Annars tycker jag färgerna är lika bra. Sedan varför det verkar som att alla VA-paneler med hög Hz måste vara välvda vet jag inte Kanske är det i botten samma panel som Samsungs? Dock är Samsungs endast 1080p

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Nivity:

Jag har spelat utan v-sync sen CRT tiden, har aldrig stört mig på någon tearing
Och då spelar jag alltid utan fps cap i alla spel.

G-sync för mig personligen känns rätt meh, att betala för det dvs.
Då kör jag hellre med ULMB i så fall om jag ska välja mellan dom 2.

Det hjälper ganska mycket mer ändå, flytet i rörelser är helt annorlunda. Det känns som att det är mer som händer än bara tearing när bilderna inte kommer i samma hastighet på skärmen.

Det är definitivt värt det för mig men alla använder vi våra datorer olika!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Vilken skärm är detta?

http://www.lg.com/us/monitors/lg-32GK850G-B-gaming-monitor
https://www.youtube.com/watch?v=2BbmakxSGNw
Lite småtester finns ifrån korea osv

"If we ignore the Fastest setting which almost traditionally has the worst RTC Overshoot then we're looking at 4.6ms G2G, 3.4ms GBG and 7.5ms WBW with the Fast setting.

Comparing it to their review or our famous AHVA monitor ViewSonic XG2703-GS they achieved respectively 3.6ms G2G, 9.3ms GBG and 10.1ms WBW with the Advanced setting, once again discarding the Ultra Fast setting because of terrible overshoot."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

http://www.lg.com/us/monitors/lg-32GK850G-B-gaming-monitor
https://www.youtube.com/watch?v=2BbmakxSGNw
Lite småtester finns ifrån korea osv

"If we ignore the Fastest setting which almost traditionally has the worst RTC Overshoot then we're looking at 4.6ms G2G, 3.4ms GBG and 7.5ms WBW with the Fast setting.

Comparing it to their review or our famous AHVA monitor ViewSonic XG2703-GS they achieved respectively 3.6ms G2G, 9.3ms GBG and 10.1ms WBW with the Advanced setting, once again discarding the Ultra Fast setting because of terrible overshoot."

Wow, det där ser ju bra ut. Typ precis en sån skärm jag skulle vilja ha. Kommer följa denna skärm med stort intresse, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Bleh.. Välvd under 21:9 är onödigt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja höra från någon som äger en 144hz VA-panel. Jag har fått för mig (men kan ha fel) att det upstår ghosting etc. Hur är de att spela på jämfört med en TN?

Permalänk
Skrivet av Asssor:

Fan kan trenden med välvda skärmar dö ut snart eller? Hade absolut kunnat varit ett alternativ men på grund av att de är böjda så går dom bort direkt...

Exakt min tanke.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D