REA = Falsk marknadsföring

Permalänk
Medlem

REA = Falsk marknadsföring

Säkert varit uppe på tapeten förr men men.

Black Friday är över och nu är julkalendern igång.

Då börjar priserna "gå ner" igen men har man minsta koll på produkterna så fattar man ju att priserna höjs ett tag innan rean för att sedan sänkas igen.

Frågan är då om det finns lagar kring det här, får man göra hur man vill som butik när det gäller marknadsföring som t.ex. REA?

Hela min bevakningslista på prisjakt har t.ex. efter BF gått upp till högre priser än innan BF, vissa höjningar med 1000kr över något tidigare pris.

Och ett annat skräckexempel är ju Kompletts värdelösa jukalender dag 7: https://www.komplett.se/kampanj/dagens-erbjudande

Logitech G403 Prodigy som är nedsatt från 849kr till 699kr fast kollar man Kompletts prishistorik så har den aldrig gått över 749kr och senaste halvåret mest varit runt reapriset.

Jag fattar att de måste tjäna pengar men någonstans går det ju en gräns på vad man tycker är OK och i mina ögon så tappar man ju all trovärdighet, tyvärr är Komplett exklusiv distributör till massa prylar vilket är skit.

Permalänk
Medlem

Får man göra så? Nej.

Gör man så? Ja.

Får det några konsekvenser? Nej.

Lite som att gå mot röd gubbe.

Dustin brukar ju hänga upp röda kulor med -711% på vissa produkter titt som tätt.

Permalänk
Medlem

Hade börjat med att titta här:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Om du anser att de byter mot detta, gör en anmälan till konsumentverket. (Finns länk till detta där).

Och jag citerar:
"Det är viktigt för oss att få in anmälningar från allmänheten så att vi kan bedriva tillsyn där den mest behövs."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Och ett annat skräckexempel är ju Kompletts värdelösa jukalender dag 7: https://www.komplett.se/kampanj/dagens-erbjudande

Logitech G403 Prodigy som är nedsatt från 849kr till 699kr fast kollar man Kompletts prishistorik så har den aldrig gått över 749kr och senaste halvåret mest varit runt reapriset..

Blandar du ihop trådlösa och icke-trådlösa?
Den trådlösa har varit uppe på 958kr som högst under närmsta halvåret hos Komplett enligt Prisjakt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Blandar du ihop trådlösa och icke-trådlösa?
Den trådlösa har varit uppe på 958kr som högst under närmsta halvåret hos Komplett enligt Prisjakt.

Mycket möjligt, kollade inte närmare då det på första sidan är G403 prodigy enbart och det jag kollade på, men kollar du prishistoriken på just G403 så stämmer mitt påstående ändå förutom kanske just dagens erbjudande.

Har man prisbevakning så blir det så jäkla uppenbart hur butikerna fular sig och med prisrobotar så gör alla butiker samma, försöker gå under andra med 1-2kr för att hamna på topp osv.

Skrivet av Paddanx:

Hade börjat med att titta här:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Om du anser att de byter mot detta, gör en anmälan till konsumentverket. (Finns länk till detta där).

Och jag citerar:
"Det är viktigt för oss att få in anmälningar från allmänheten så att vi kan bedriva tillsyn där den mest behövs."

Intressant, det är dock ingen tidsbegränsning på hur långt innan man inte får höja priserna antar jag och kanske det butiker lutar sig mot eller så har de alltid rea för att sedan periodvis ha skyhöga "ordinarie pris".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Mycket möjligt, kollade inte närmare då det på första sidan är G403 prodigy enbart och det jag kollade på

Que? Det står ju "trådlös mus" där tydligt i rubriken.

Ursäkta om jag gnäller på detta specifika exempel. Generellt håller jag med dig

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Dustin brukar ju hänga upp röda kulor med -711% på vissa produkter titt som tätt.

Vad innebär det då? Att man får pengar när man köper produkten?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Om man nu ska hänga ut Komplett så kan man också hänga ut Webhallen som skyltar med -52% på Lego Ninjago till Xbox och PS4 men bara har -25%... där kan man snacka falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Que? Det står ju "trådlös mus" där tydligt i rubriken.

Ursäkta om jag gnäller på detta specifika exempel. Generellt håller jag med dig

Jag förstår, jag kollade fel på just den produkten, men kollar du prishistoriken så har samma hänt med denna produkt.

Har dock inte svajat lika mycket.

Och det står faktiskt G403 Prodigy och inget annat på första sidan av Komplett, det är först när man går till kampanjen detaljerna kommer fram, visserligen länkade jag till kampanjen men det var en "copy url shortcut" så gick aldrig in själv.

Och det var mer en generell fråga om hur fult det beter sig och om det är tillåtet, man kan i princip ta valfri REA-produkt från de flesta butiker så ser man att det händer hela tiden.

Skrivet av Tyrken:

Om man nu ska hänga ut Komplett så kan man också hänga ut Webhallen som skyltar med -52% på Lego Ninjago till Xbox och PS4 men bara har -25%... där kan man snacka falsk marknadsföring.

Webhallen ägs väl av Komplett så det är inte så konstigt.

Köper bara från Webhallen då jag har en fysisk butik i närheten och personalen är schysst, sällan för att de har lägst pris på något, undantag kan vara något PS4-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad innebär det då? Att man får pengar när man köper produkten?

Vill minnas att deras VD ringde upp mig och frågade var jag ville ha min shopping-avkastning insatt senast jag handlade där. Kan ha fel dock.

Permalänk

@Tyrken: 52% är krypterat språk blir 25% baklänges

Permalänk
Medlem
Skrivet av thenameismine:

@Tyrken: 52% är krypterat språk blir 25% baklänges

Förmodligen felskrivning. Synd bara att de hade den på frontsidan och sedan inte vill hålla det priset. Var i kontakt med supporten för att fråga om de kommer ändra priset, det kommer de inte. Får se om de kommer ändra felskrivningen... Tvivlar på att de tar de 2 minuter det tar att göra det, de tar hellre några extra klick.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och där har de ändrat frontsidan. Mitt whine fick jag äta upp fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kollat snabbt på priserna och dagens erbjudande från Komplett. De har en produkter som byter priser hela tiden efter varje månad och tycker inte de gör några större fel. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1783615
Priser på saker är dynamiska och saker ändras hela tiden. Att en vara är upp eller ner någon hundralapp är ju ingen nyhet. Man kan inte vara billigast på alla saker i en butik. Om du köper något för 500 kronor som antingen har kostat 700 eller 500 hela tiden och du är nöjd. Varför vara sur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Har kollat snabbt på priserna och dagens erbjudande från Komplett. De har en produkter som byter priser hela tiden efter varje månad och tycker inte de gör några större fel. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1783615
Priser på saker är dynamiska och saker ändras hela tiden. Att en vara är upp eller ner någon hundralapp är ju ingen nyhet. Man kan inte vara billigast på alla saker i en butik. Om du köper något för 500 kronor som antingen har kostat 700 eller 500 hela tiden och du är nöjd. Varför vara sur?

Handlar väl inte om att vara sur, tycker det är fel och ett fult knep.

REA har jag själv ansett vara typ lagertömning och faktiskt billiga priser jämfört med ordinarie och ordiniare ska väl ändå vara det vanliga priset, ordet REA används nu för allt och prishöjningar innan REA är ett faktum.

Själv har man ju koll men majoriteten av befolkningen har antagligen inte det.

Grät t.ex. lite inombords när jag hörde att en bekant köpte en Onyx 3 förra året för "bra pris" vilket var samma skitpris de satte på högtalaren på varje REA för att sedan höja med upp till 2000kr till "ordinarie pris".

Sen att den rebrandas till någon annan siffra varje år är ett annat fult knep, men det var bara ett exempel.

Permalänk
Skrivet av f0kke:

Har kollat snabbt på priserna och dagens erbjudande från Komplett. De har en produkter som byter priser hela tiden efter varje månad och tycker inte de gör några större fel. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1783615
Priser på saker är dynamiska och saker ändras hela tiden. Att en vara är upp eller ner någon hundralapp är ju ingen nyhet. Man kan inte vara billigast på alla saker i en butik. Om du köper något för 500 kronor som antingen har kostat 700 eller 500 hela tiden och du är nöjd. Varför vara sur?

Exakt..
Självklart försöker de behålla nån form av lönsamhet då marginalerna är låga och de vet att människor jagar lägsta pris, men samtidigt så ändras ju inköpspris och omkostnader konstant, vilket de även måste ta hänsyn till.

Permalänk

@GuuFi: problemet är väl att alltid nån har rea, och vi betalar ogärna fullt pris Ska de ha nån vinstmarginal kan de ej ha lagertömning till förlustpriser varje helg..

Permalänk

Yep, REA är bara för att lura folk.
Jag köper aldrig när det är "REA" och sparar pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Om man nu ska hänga ut Komplett så kan man också hänga ut Webhallen som skyltar med -52% på Lego Ninjago till Xbox och PS4 men bara har -25%... där kan man snacka falsk marknadsföring.

Men hur är det falsk marknadsföring? Det är två olika produkter.

Skrivet av PatrikNordstrm:

@GuuFi: problemet är väl att alltid nån har rea, och vi betalar ogärna fullt pris Ska de ha nån vinstmarginal kan de ej ha lagertömning till förlustpriser varje helg..

Då får de antingen gå med förlust eller sluta ha rea. Man får inte höja priset just före en rea och sedan slänga på realappen. Det kallas för falsk marknadsföring och får inte förekomma enligt svensk lag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kolla priset på produkten och inte hur många % de har rea. Skyhöga priser och sen 50-75% rea på produkter tycker jag man ser dagligen på klädbutiker till exempel. Det är ett trick till att få folk att tro att saker är billiga.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6