Permalänk
Medlem

Aktieköp hos speltillverkare

Jag tänkte köpa aktier i 2-4 speltillverkare på amerikanska börsen. Dock spelar jag inte så mycket själv, jag känner till olika tillverkare men har ingen direkt känsla för vilka spel som är populära eller vilka tillverkare som har bra resp dåligt rykte. EA verkar få mycket skit för sin support, i övrigt går åsikterna isär väldigt efter vad jag kan se.

Vilka speltillverkare uppfattar ni som aktuella just nu och har en ljus framtid?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

PUBG!

Visa signatur

hej :D

Permalänk
Medlem

Svenska? Paradox Interactive.
Spiltan har ett aktieinnehav i dem bland annat
Länk

Permalänk
Medlem

du tänkte köpa aktier i spelföretag utan att egentligen kunna nånting om spelen / företagen

låter lite halvdant :/

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

EA verkar få mycket skit för sin support, i övrigt går åsikterna isär väldigt efter vad jag kan

Det handlar dock om att tjäna pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

EA må få skit i forumen ibland och det är säkert välförtjänt ibland . Men när det kommer till börsvärde är det mer tydligt positivt. Sedan de släppte Battlefield 4 år 2013 har deras aktievärde i runda svängar åttafaldigats.
Det är en tenbagger sedan Battlefield 3 :).

Själv har jag mest haft svenska spelföretag så egentligen har jag väl inte så många bra råd.
Kinesiska tencent ska man nog slänga ett öga på iaf. Motsvarande till steam i Asien. Asiatiska markanden är... Stor. Bara i Kina finn väl fler kunder än hela Europa och Nordamerika tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

EA må få skit i forumen ibland och det är säkert välförtjänt ibland . Men när det kommer till börsvärde är det mer tydligt positivt. Sedan de släppte Battlefield 4 år 2013 har deras aktievärde i runda svängar åttafaldigats.
Det är en tenbagger sedan Battlefield 3 :).

Själv har jag mest haft svenska spelföretag så egentligen har jag väl inte så många bra råd.
Kinesiska tencent ska man nog slänga ett öga på iaf. Motsvarande till steam i Asien. Asiatiska markanden är... Stor. Bara i Kina finn väl fler kunder än hela Europa och Nordamerika tillsammans.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Ska kolla upp det!

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är källskatt på aktier ifrån USA. Så utöver skatten du betalar här i Sverige så skall IRS också ha sitt.

En del får du tillbaka när det är dags att deklarera men inte hur mycket som helst.

Detta är iofs om du handlar i aktiedepå eller på investeringssparkonto. Smått annorlunda med en kapitalförsäkring.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Som nämnt, Paradox är ett bra företag, och köper du Spiltan får du ett mycket välskött investmentbolag med stor vikt mot Paradox.

Ska du köpa rena aktier så är Blizzard och Paradox mina favoriter. Paradox hade precis vad som kan beskrivas som en "flopp", så det kan tänkas vara köpläge. Som alltid, kolla dock upp företagets värdering och avgör själv om det är bra eller dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Tänk på att det är källskatt på aktier ifrån USA. Så utöver skatten du betalar här i Sverige så skall IRS också ha sitt.

En del får du tillbaka när det är dags att deklarera men inte hur mycket som helst.

Detta är iofs om du handlar i aktiedepå eller på investeringssparkonto. Smått annorlunda med en kapitalförsäkring.

Yes jag känner till det. Trodde dock kapitalförsäkring hade samma regler som isk, men det spelar ingen roll, kör bara isk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Yes jag känner till det. Trodde dock kapitalförsäkring hade samma regler som isk, men det spelar ingen roll, kör bara isk.

Skickades från m.sweclockers.com

För utländska aktier så är det definitivt KF som gäller eftersom banken kommer kräva in källskatten för dig, med ISK får du kontakta varje skattekontor och fylla i blanketter själv varje år för att få tillbaka på källskatten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Efta:

Som nämnt, Paradox är ett bra företag, och köper du Spiltan får du ett mycket välskött investmentbolag med stor vikt mot Paradox.

Ska du köpa rena aktier så är Blizzard och Paradox mina favoriter. Paradox hade precis vad som kan beskrivas som en "flopp", så det kan tänkas vara köpläge. Som alltid, kolla dock upp företagets värdering och avgör själv om det är bra eller dåligt.

Nu blev jag nyfiken på om jag missat något, vad syftar du på med flopp?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Massive ska ju anställa massor av folk och göra det nya Avatar spelet. Kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem

ubisoft.... xD

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Är det ett långsiktigt sparande eller en kortsiktig vinst du är ute efter? För det som är aktuellt nu är troligen inte lika aktuellt om 3, 5 eller 10 år.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

@MrAdde: Fel av mig, blandade ihop med Starbreeze som jag inte rekar.

Att köpa aktier i Intel, Nvidia eller AMD ger däremot också en väldigt bred vikt mot tv-spelsindustrin men ger en större säkerhet i substansvärde. De har oftast bättre cashflow med mindre konkurrenter, dock är de redan högt värderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

För utländska aktier så är det definitivt KF som gäller eftersom banken kommer kräva in källskatten för dig, med ISK får du kontakta varje skattekontor och fylla i blanketter själv varje år för att få tillbaka på källskatten.

Om inte jag minns fel så sköttes det automatiskt för mig i år? Som jag förstod det så kvittades källskatten på utländska utdelningar mot schablonskatten för ISK:t. Har inga skulder och källskatten var betydligt lägre än schablonskatten.

Permalänk
Medlem

Activision Blizzard och Take Two.

För att nämna några spel från dessa som du säkert känner igen kan jag nämna World of Warcraft (wow), Call of Duty (cod), Grand theft auto (GTA).

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om inte jag minns fel så sköttes det automatiskt för mig i år? Som jag förstod det så kvittades källskatten på utländska utdelningar mot schablonskatten för ISK:t. Har inga skulder och källskatten var betydligt lägre än schablonskatten.

Stämmer att med ISK sköts det automatiskt.

Men pengarna du får tillbaka är inte hur mycket som helst. Finns en gräns. Så har du för mycket aktier från USA får du inte tillbaka hela beloppet av källskatten.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta inlägg tar upp fördelar och nackdelar med utländska aktier i KF eller ISK på ett bra sätt.

http://petrusko.blogspot.se/2014/11/utlandska-aktier-i-isk-el...

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag köpt Paradox och Starbreeze (dippar just nu).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Stämmer att med ISK sköts det automatiskt.

Men pengarna du får tillbaka är inte hur mycket som helst. Finns en gräns. Så har du för mycket aktier från USA får du inte tillbaka hela beloppet av källskatten.

Om jag inte missminner mig så är det helt enkelt så att man kvittar källskatten mot schablonskatten på ISK och du inte kan få tillbaka mer än den schablonskatt du betalar. Har för mig att man inte heller kan kombinera det med ränteavdrag, så om man har bostadslån eller liknande så finns det oftast inte utrymme för att kvitta källskatten.

Permalänk
Medlem

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/614237/stillfront...

Carl armfelt pratar gott om den och han brukar har rätt.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

6 procent upp på stillfront hoppas det håller i sig!:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en slant på Starbreeze (Payday2).
Har haft lite koll på Kalypso (Dungeons, Tropico, etc) men det verkar aldrig börsnoteras eller så har jag tyvärr missat det.

En fördel med EA är ju deras plattform EA Origin som tar sig för varje år. Att sälja månadsabonnemang på Origin Access för tillgång till utvalda spel, periodvis slussa rabatter och erbjudanden, gratis testpiloter före skarpa släpp via beta-tillgång, spela nya spel före lanseringsdag, osv. Inte så tokigt.

Sony's gren för spel (Sony Interactive Entertainment?) är förmodligen inte heller så tokigt. 60 miljoner sålda PS4-enheter, och typ alla vänner som har barn köper spel via PlaystationStore - samt köper/hyr film via den samma eftersom det blir smidigt.

Har inte kollat om relevanta bolag är börsnoterade och inte heller om detta är fristående. Poängen var att det är spelrelaterat och att här strömmar pengar diversifierat även om vissa titlar floppar.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

@dussin: Problement med Sony är ju att du kommer få köpa moderbolaget, det vill säga Sony Corporation, vilket gör att du viktar dig inte enkom mot datorspelsbranschen utan även mot Sonys alla andra filialer. EA är lite samma sak, lite för stort och spretigt för att ett fan av deras tjänst ska ha en hyffsad koll på dess ekonomiska förutsättningar.

Att köpa aktier för att man gillar en plattform är i sig kanske inte helt fel; tycker du att tjänsten är bra gör säkert andra det också. I ett företag som t.ex Spotify (där jag gissar att vi kommer se en börsnotering ganska snart) som enbart tillhandahåller en tjänst kan man ganska enkelt att hålla koll på företaget i stort, något som inte är sant för EA. Där inte sagt att EA är ett dåligt köp, verkligen inte, sprider bara lite av min egna investeringsfilosofi.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag gillar något av deras spel särskilt mycket, men om jag skulle handla ett spelbolag på amerikanska börsen idag skulle nog bli Activision Blizzard. Om de lyckas implementera deras nya patent med micro-transaktions finns goda chansen för ökad vinst. Systemet är verkligen inte något jag personligen skulle tycka om och skulle förmodligen undvika att köpa spelen av ren princip, det det kan bli en kassako.

Gällande Starbreeze (på svenska börsen) har jag aktier där. Inget jag skulle köpa idag utan vänta till trenden går upp

Permalänk
Medlem

Oj vilken trevlig uppgång på stillfront !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

CD Projekt Red (Witcher seriers).

Vet inte om du kan köpa där direkt men Swedbanks "Nyteknik" fond är iallafall storägare där. Tror dom har runt 5.5% av bolaget.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro