Permalänk

fläktar till Noctua NH-D15

Hej!

Jag tänkte jag skulle köpa en 8700k och en Noctua NH-D15 men nånting som jag undrar över är om jag ska sätta på 2 st
Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM 140mm istället och om dom passar överhuvudtaget.
Eller ska jag köra på något annat?

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

@ScrewFearMe:

Varför skulle du vilja göra det? Fläktarna som medföljer är ypperligt bra.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Om det är för utseendet, dvs. slippa noctuabrun, så är det upp till dig, men fläktarna som medföljer är bland de bättre på marknaden.

Permalänk

Okej, då gör jag inte det, kommer nog skaffa 1 iaf just som chassifläkt men då vet jag det.
Det jag tänkte på va hur mycket bättre är dom i jämförelse

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

@ScrewFearMe: Osäkert om 140mm fläktar fungerar på den ändå, de vanliga fläktarna har 120mm mounting holes, kanske går om man bänder ut fästena något. Själv har jag en D15 med en standardfläkt och en Noctua NF-F12 på, den andra stora medföljande har jag satt som chassifläkt, fick inte plats i min låda när den satt på D15:en.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ScrewFearMe:

Hej!

Jag tänkte jag skulle köpa en 8700k och en Noctua NH-D15 men nånting som jag undrar över är om jag ska sätta på 2 st
Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM 140mm istället och om dom passar överhuvudtaget.
Eller ska jag köra på något annat?

Det är en dålig idé. Jag har en NH-D15 i mitt nuvarande bygge och fläktarna som medföljer är riktigt bra. Namnet på dom du är ute efter skvallrar i sitt namn att det är för industriomgivningar där lite extra ljud varken gör till eller från. Eller om köparen har en hörselnedsättning. Ljudnivån på dessa är 41,3db och skyfflar runt 269,3 m³/h.

Noctua fläktarna som medföljer NH-D15 har 24,5db och skyfflar 140,2 m³/h. Det är väldigt stor skillnad, både i tryck och i ljudnivå. För en hemmadator så kan det bli lite väl högt då NH-D15 medföljande fläktar är riktigt bra även vid överklockning.

Sedan har jag för mig att Noctua skulle lansera fläktar i lite olika färger, om det är anledningen till att vilja byte ut dom?

Permalänk
Inaktiv

Fläktar är en komplicerad historia för så var det mer kul vs glidlager, där de första låt högt men varade lägst. Notica kör med sso lager: http://noctua.at/en/sso-bearing

Utan att ha granskat Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 så antar jag de har längre drifttid, tål mer damm och fukt, vilket är jättebra. Orsaken tll varför inte alla fläktar har detta är att det går ut över pris och prestanda, där prestanda i detta fall kan vara luftflöde per dB.

Det finns vad jag vet inga fläktar som är så markant bättre än de som sitter på Noctua NH-D15 så det är värt att byta. Det enda jag kan komma på är om man ej gillar färgen, men det kommer andra färger som nämns.

Sedan kan man göra ett "bättre bygge" än att köpa fläktlösningen Noctua NH-D15, men de är en nnan sak. (custom vattenkylning)

Permalänk

Okej, då vet jag det.
Vilka fläktar ska jag köpa som chassi fläktar om jag ska ha 2st 120mm och 1st 140mm?
40+db är nog lite väl mycket

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Skrivet av ScrewFearMe:

Okej, då vet jag det.
Vilka fläktar ska jag köpa som chassi fläktar om jag ska ha 2st 120mm och 1st 140mm?
40+db är nog lite väl mycket

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11132985/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@ScrewFearMe:

Varför skulle du vilja göra det? Fläktarna som medföljer är ypperligt bra.

Jag ska snart flytta in en NH-D15 i ett chassi med fönstersida och totalvägrar att flytta över Noctuas egna fläktar. Tycker de fungerar utmärkt så länge man inte kan se dem... men i ett chassi med fönstersida, aldrig i livet.

Vilka fläktar skulle ni välja om man räknar bort Noctua? Svart eller vitt fungerar bra färgmässigt, med eller utan LED.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Jag ska snart flytta in en NH-D15 i ett chassi med fönstersida och totalvägrar att flytta över Noctuas egna fläktar. Tycker de fungerar utmärkt så länge man inte kan se dem... men i ett chassi med fönstersida, aldrig i livet.

Vilka fläktar skulle ni välja om man räknar bort Noctua? Svart eller vitt fungerar bra färgmässigt, med eller utan LED.

Å här sitter jag och ibland drömmer om att kunna se mina..^^
Men men http://www.inet.se/kundvagn/visa/11133088/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

@StuntmanMike:

Oh, så Noctua hade börjat tillverka andra än de grisrosa äckelbeiga fläktarna också? Va trevligt. ;D

Det hade jag ingen aning om.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

@StuntmanMike:

Oh, så Noctua hade börjat tillverka andra än de grisrosa äckelbeiga fläktarna också? Va trevligt. ;D

Det hade jag ingen aning om.

Äsch, nu överdriver du. ^^ Tycker det kan se riktigt bra ut. https://imgur.com/gallery/A7bon

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: De har ju grymt bra branding man gjort med den färgen. Man ser ju på flera meters håll vilken tillverkare det är :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

[quote postid="17150579" userid="101927" name="ScrewFearMe"]
Hej!

Jag tänkte jag skulle köpa en 8700k och en Noctua NH-D15 men nånting som jag undrar över är om jag ska sätta på 2 st
Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM 140mm istället och om dom passar överhuvudtaget.
Eller ska jag köra på något annat?

Blev det någon affär? Är inne på samma tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

[quote postid="17150579" userid="101927" name="ScrewFearMe"]
Hej!

Jag tänkte jag skulle köpa en 8700k och en Noctua NH-D15 men nånting som jag undrar över är om jag ska sätta på 2 st
Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM 140mm istället och om dom passar överhuvudtaget.
Eller ska jag köra på något annat?

Blev det någon affär? Är inne på samma tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Som redan står i tråden är det ingen större mening att byta. Men om du verkligen vill köra på NF-A14 så kör på 2000rpm. Mer än nog flås och du lär byta rum innan du kör fläktarna i den hastigheten ändå.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Ok. Verkar gå att få ner tempen med runt 5 grader men risk är väl ett grymt undertryck i chassit. Tycker bara fläktarna som följer med är lite dumma eftersom hur man än sätter den yttersta fläkten så får man flytta upp sen. Den hamnar antingen på ram eller I/O plåten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Om du inte är assugen på Noctuas nyanser av brunt så finns be quiet!

120mm
https://www.inet.se/produkt/5320043/be-quiet-silentwings-3-12...

140mm
https://www.inet.se/produkt/5320046/be-quiet-silentwings-3-14...

(Finns även i "High speed" utförande om det skulle behövas, ger mer statiskt tryck)

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk

Snyggare men långsammare. Det betyder dock inte att dom är sämre men ska jag byta så är jag sugen på industri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS