Val av mikrofon för under 1000kr

Permalänk
Medlem

Val av mikrofon för under 1000kr

Är det värt att köpa en blue snowball när jag använder logitech g35s mikrofon på mitt headset. Eller finns det någon annan mikrofon ni rekommenderar isånnafall?
Tack//Oscar

Permalänk
Medlem

@OscarB03: För under 1000:- så hade jag valt: Modmic, dock kanske du vill ha en kondensator-mic. Då funkar Snowball bra. Finns väl inte mycket annat i prisklassen. Men Audio Technica AT2020 eller Blue Yeti är snarare ett bättre alternativ om man kan spara några 100-lappar till.

Sedan om det är värt det: Nah.. Nja.. Beror väl på varför du ska byta mic? Lägg pengarna på att få bättre ljud till dig själv (=köp bättre hörlurar), istället för att lägga pengar på att polarna ska höra dig "bättre".

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Det är som ovan säger, beror på om du skall använda den till något annat än voice chat.
Klagar polarna mycket så kan det väl va en anledning annars är det ju bara att köra på!

Vill du ha något för lite annan användning så tycker jag att Snowball är bra, även Modmic som nämndes ovan.
Själv har jag en Samson Meteor som jag tycker fungerar alldeles utmärkt i samma klass som Snowball!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Använder också Samson Meteor Mic, rekommenderas.

Visa signatur

Hej, :)

Permalänk

håller inte med föregående.

finns inget värre än folk som låter som jumbojets eller sprakar som ett åskväder.

min teori är att det blir bättre om man föregår med ett gott exempel.

sen om folk vill hänga på eller ej är en annan femma men har fått både min bror och ett tiotal polare att investera i lite bättre mikrofoner än 200:- lurar med mic när de insett att deras "skit" går sönder var 3-6e månad medan jag haft mina grejjor nu i över 3 år och det har också istället för att lägga ut samma pengar jag gett för min utristning på en gång över en tid köpa ordentliga grejjor från början.

min bror köpte
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964879

dock rätt dyr nu tror han gav 790:- på nån komplett rea.

annars ska ju Audio technica va bra
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131832

själv har jag en gammal analog stormembranare och ett Focusrite 2i2 ljudinterface för fantomström

men tänk på att om du väljer en studiomic modell stormembranare oavsett märke kommer du behöva minst ett ordentligt stativ då det medföljande om det äns följer med är oftast ganska crappy utan någon form av suspension vilket gör att varenda vibration i bordet kommer fortplanta sig in i mikrofonen som oljud genom bordsskivan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

jag rekomenderar att du går in i recording devices som du hittar om du högerklicka på ljud ikonen bredvidd internet uppkopplingen och sen gå in i inställningar på den du använder "till ditt headset" sen trycker du på properties och gå på listen och bocka för "listen to this device" så kan du höra dig själv i din egen mic så kan du avgöra om du verkligen behöver byta mic eller så.

jag vet inte om man får så mycket bättre mic än standard mic'ar för under 1000kr jag tror dem brukar ligga på minst 1500 och uppåt. men jag är inte så kunnig i detta ämnet :p. lycka till med sökandet :).

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

håller inte med föregående.

finns inget värre än folk som låter som jumbojets eller sprakar som ett åskväder.

min teori är att det blir bättre om man föregår med ett gott exempel.

sen om folk vill hänga på eller ej är en annan femma men har fått både min bror och ett tiotal polare att investera i lite bättre mikrofoner än 200:- lurar med mic när de insett att deras "skit" går sönder var 3-6e månad medan jag haft mina grejjor nu i över 3 år och det har också istället för att lägga ut samma pengar jag gett för min utristning på en gång över en tid köpa ordentliga grejjor från början.

min bror köpte
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964879

dock rätt dyr nu tror han gav 790:- på nån komplett rea.

annars ska ju Audio technica va bra
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131832

själv har jag en gammal analog stormembranare och ett Focusrite 2i2 ljudinterface för fantomström

men tänk på att om du väljer en studiomic modell stormembranare oavsett märke kommer du behöva minst ett ordentligt stativ då det medföljande om det äns följer med är oftast ganska crappy utan någon form av suspension vilket gör att varenda vibration i bordet kommer fortplanta sig in i mikrofonen som oljud genom bordsskivan.

Jag förstår precis hur du menar. Jag sitter själv med en AT2020 XLR-modell, just för att jag vill kunna kontrollera ljudet via en mixer. Köpte den mest för att jag kan använda den till mer än att bara prata med polarna. Damen brukar spela in covers på gitarr/sång etc. Samt att jag hade budget för det. Trodde även att det skulle vara mer bekvämt med att ha en mikrofon på boom-arm hängandes framför nyllet, men ack så fel man kan ha! Nu i efterhand hade jag mer än gärna haft en Modmic istället för bekvämlighetens skull.

Med det sagt: Håller inte med citerad ovan.
Jag tycker att man borde utgå från budget och behov i detta fall.. Samt att man borde vakna upp och inse att man inte måste ha en mikrofon avsedd för Podcast/radio eller sång för att det ska låta ok. Det headset TS har låter varken som ett åskväder eller jumbojet (enligt min uppfattning), men ljudet är crap (detta också enligt min uppfattning), därav min rekommendation att kanske kika på nya hörlurar istället för ny mikrofon. Sedan är ju alla olika, TS kanske gillar de hörlurar han har och vill förbättra upplevelsen för sina polare.. Vem vet?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Jag provade att köra med snowball vilket fungerade grymt dåligt om jag inte ville:
A. Sitta och skrika som en dåre.
B. Ha micken 10cm från nyllet.
Denna Mick saknar nämligen inställning för gain.

Gjorde mig genast av med snowballen och köpte en modmic 4.0 istället som fungerar otroligt bra. Och polarna slipper dessutom att lyssna på mitt mekaniska tangentbord vilket är ett STORT plus.

Permalänk
Skrivet av xeRoos:

Jag förstår precis hur du menar. Jag sitter själv med en AT2020 XLR-modell, just för att jag vill kunna kontrollera ljudet via en mixer. Köpte den mest för att jag kan använda den till mer än att bara prata med polarna. Damen brukar spela in covers på gitarr/sång etc. Samt att jag hade budget för det. Trodde även att det skulle vara mer bekvämt med att ha en mikrofon på boom-arm hängandes framför nyllet, men ack så fel man kan ha! Nu i efterhand hade jag mer än gärna haft en Modmic istället för bekvämlighetens skull.

Med det sagt: Håller inte med citerad ovan.
Jag tycker att man borde utgå från budget och behov i detta fall.. Samt att man borde vakna upp och inse att man inte måste ha en mikrofon avsedd för Podcast/radio eller sång för att det ska låta ok. Det headset TS har låter varken som ett åskväder eller jumbojet (enligt min uppfattning), men ljudet är crap (detta också enligt min uppfattning), därav min rekommendation att kanske kika på nya hörlurar istället för ny mikrofon. Sedan är ju alla olika, TS kanske gillar de hörlurar han har och vill förbättra upplevelsen för sina polare.. Vem vet?

Förstår precis vad du menar tillbaks. Jag syftade på att om man köper separat mick blir det inte guld och gröna skogar. Fick laborera ganska bra innan jag fick min mic att låta bra även att den gick på nästan 700:-

Men samtidigt öppnar det upp marknaden för att köpa bra lurar att köra som kombo där inte en inbyggd mic ska klämmas in och ändå hålla acceptabel budget.

Och sen så är en modmic också en bra lösning om man kan leva med pinnen 5cm framför munnen personligen tycker jag det är ganska bekvämt med en mic på en saxarm 20-30cm från munnen strax brevid min skärm.

Men det kräver ju som sagt en del laborerande för att få en sån setup bra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cerb hade tänkt att köpa ett bra stativ för snowbollen isånnafall. Tror du det skulle hjälpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Förstår precis vad du menar tillbaks. Jag syftade på att om man köper separat mick blir det inte guld och gröna skogar. Fick laborera ganska bra innan jag fick min mic att låta bra även att den gick på nästan 700:-

Men samtidigt öppnar det upp marknaden för att köpa bra lurar att köra som kombo där inte en inbyggd mic ska klämmas in och ändå hålla acceptabel budget.

Och sen så är en modmic också en bra lösning om man kan leva med pinnen 5cm framför munnen personligen tycker jag det är ganska bekvämt med en mic på en saxarm 20-30cm från munnen strax brevid min skärm.

Men det kräver ju som sagt en del laborerande för att få en sån setup bra.

Min son kör sin Modmic på saxarm (bordslampa) för det mesta eftersom han vill slippa hörlurar. Verkar fungera bra men jag tror inte han har optimerat inställningarna för den.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av OscarB03:

@Cerb hade tänkt att köpa ett bra stativ för snowbollen isånnafall. Tror du det skulle hjälpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Köper du en bra arm så hjälper det till med hur bra din röst hörs, men du kommer nog fortfarande få med mycket tangentbordsljud.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Köper du en bra arm så hjälper det till med hur bra din röst hörs, men du kommer nog fortfarande få med mycket tangentbordsljud.

Lite av sanning med modifikation beror lite på vilket ljudmönster man har på micken samt tangenbord och placering.

Har man karboid ljutmönster("hjärtformad" ljudbild) på micken, någorlunda ljudlöst tangentbord och möjlighet att placera micken så tangentbordet är bakom mikrofonen så är det ett relativt litet problem.

Inte hundra på att det heter karboid, men ska iaf inte vara omnidirectional dvs ljudupptagning på bägge sidor om mikrofonen.

Skrivet av Henrik-W:

Min son kör sin Modmic på saxarm (bordslampa) för det mesta eftersom han vill slippa hörlurar. Verkar fungera bra men jag tror inte han har optimerat inställningarna för den.

Personligen anser jag att har man mic ska man samtidigt använda hörlurar... helt hopplöst när man hör sig själv i eko eller massa speljud som dränker rösten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad->Ljud*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är själv på jakt efter en USB mic men jag vill ha den stående i mun höjd ca 70cm bort.
Jag gissar att ni inte har några förslag för mig?

Har tittat på Rode Videmicro men då måste man givetvis hitta en aux-USB adapter och en hållare.
Blue Yeti låter dock rätt bra på avstånd men den lär plocka upp tangentbordet mycket mer.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Är själv på jakt efter en USB mic men jag vill ha den stående i mun höjd ca 70cm bort.
Jag gissar att ni inte har några förslag för mig?

Har tittat på Rode Videmicro men då måste man givetvis hitta en aux-USB adapter och en hållare.
Blue Yeti låter dock rätt bra på avstånd men den lär plocka upp tangentbordet mycket mer.

Stativ till mic finns på ebay i lite olika utföranden för typ 200:- om man letar lite.

Att ha den närmre en meter bort är ju dock krångligare då du kommer behöva en väldigt riktad ljudbild då du troligen kommer få dra på förstärkningen ganska hårt och därför bara vill att den ska ta upp ljud i princip rakt framifrån.

Mic från xlr kontakt till usb med fantomström finns på thomann för 150:- eller nå sånt så de e ett mindre problem

Behöver du inte fantomström funkar vilket random usbljudkort i princip som helst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

http://blog.shure.com/wp-content/uploads/2014/08/polarPatternComparison.jpg

Personligen anser jag att har man mic ska man samtidigt använda hörlurar... helt hopplöst när man hör sig själv i eko eller massa speljud som dränker rösten.

Ja vi andra i huset skulle också uppskatta om han hade hörlurar så man slapp höra de övriga gapiga tonåringarna genom hans högtalare.

Han kör Modmicen (5) i uni-directional mode så spel/tangentbordsljud blir minimalt och eko blir det väl bara om den han pratar med har samma set-up? Tror hans kompisar kör med headset.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av OscarB03:

Är det värt att köpa en blue snowball när jag använder logitech g35s mikrofon på mitt headset. Eller finns det någon annan mikrofon ni rekommenderar isånnafall?
Tack//Oscar

Bor du i närheten av GBG, Stockholm, Helsingborg, Uppsala eller Valbo?

I så fall, skynda dig till Hobbex. De har Røde Podcaster för 999 spänn.

Fick tag på en i GBG. Finns inte bättre mikrofon med USB för de pengarna. Stor skillna på denna och Blue till exempel då denna är Dynamisk och är en vokal mikrofon. Tar upp mycket mindre bakgrundsljud. Ljudkvaliten går inte att jämföras med Modmic, fluga och sånt.

Jag har för värvarande en Blue Yeti som är väldigt bra på det den är bra på, studioupptag, musik och sånt. Men Podcastern är i en annan liga.

Tilsammans med detta stativ:
https://www.4sound.se/pa/tillbehoer/mikrofonstativ/roede-psa1

Blir det kanon!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sE Electronics X1 A kondensatormikrofon på rekommendation från 4Sound och jag är nöjd med den.

Mvh
Ljud-amatör

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem