Bra 4k blu ray spelare för uppskalning

Permalänk

Bra 4k blu ray spelare för uppskalning

Har köpt på mig hundratals vanliga blu ray filmer. Vägrar köpa 4k filmer då dom kostar för mycket och väldigt begränsat utbud.

Så tänkte köpa en bra 4k spelare för uppskalning, funkar det bra förresten?

Så vad ska man köpa?

Najs pris Samsung UBD-K8500/XE

Panasonic DMP-UB400 Denna verkar ha ett okey pris också..

Jag har en OLED55B7V ¤k tv, är det viktigt att spelaren har Dolby Vision?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Ska du absolut inte köpa några 4k bluray så skalar redan din TV upp bluray och DVD till 4k. Så har du redan en bra bluray spelare kommer du nog inte se någon skillnad med en 4k spelare.
Vad gäller Dolby Vision så är det nog bara Oppo 203/205 som klarar det just nu (9000.-/19000:-) Jag har själv Oppo 203. LG har sagt det ska komma men skjutit på det hela tiden. Sony UBP-X800 kommer att få dolby vision stöd också är det sagt, och är en väldigt bra spelare EG sålde den för 2200 på BF så kanske kan hitta det priset på mellandags rea. Sen kommer Dolby Vision bara på 4k blurays (väldigt få ännu), så ska du inte köpa 4k bluray så är det knappast något att tänka på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Finns liten vits med dolby vision om du inte ska se på bluray 4k filmer. Visst går väl säkert hitta något via netflix och andra ful uhd streamingtjänster men inget jag skulle lägga någon större vikt på. Då lär du ju kunna använda tvns inbyggda appar.

Kan va bra med alternativ för uppskalning nu ska LGs va helt okay så tveksam om det ger mycket låta en blurayspelare sköta uppskalningen istället. Har själv en ub-400 och mycket nöjd med den. Mer kompakt än en X800 men den var ju en bättre deal då den gick runt 2222 på black friday. Men ub-400 gör exakt allt jag önskar riktigt rapp och smidig att hantera.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

K tack, men kommer X800 på mellandagsrean för 2200 kommer jag nog slå till..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

K tack, men kommer X800 på mellandagsrean för 2200 kommer jag nog slå till..

du får sitta väldigt nära en 55” för att se någon skillnad mellan blu ray 1080p och Uhd.

Tror även din tv skalar bättre än samsungs uhd spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

du får sitta väldigt nära en 55” för att se någon skillnad mellan blu ray 1080p och Uhd.

Tror även din tv skalar bättre än samsungs uhd spelare.

Samsungs ks 8500 spelare gör ju chroma fel så kan verkligen inte rekommenderas. X800 och ub-400 räknar rätt

Jag sitter 1 meter ifrån och de är tydlig skillnad. Men de går utmärkt se bluray från de avståndet också utan problem. Men det är extremt lätt se skillnad. Sedan så är ju inte alla 4k rullar mastrade i 4K. Ex Oblivion är i 2K där var de mindre skillnad

Kan säga de går förvånansvärt bra att köra 720p också på min Philips. Märks att uppskalningsalgoritmerna gått framåt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Samsungs ks 8500 spelare gör ju chroma fel så kan verkligen inte rekommenderas. X800 och ub-400 räknar rätt

Jag sitter 1 meter ifrån och de är tydlig skillnad. Men de går utmärkt se bluray från de avståndet också utan problem. Men det är extremt lätt se skillnad. Sedan så är ju inte alla 4k rullar mastrade i 4K. Ex Oblivion är i 2K där var de mindre skillnad

Kan säga de går förvånansvärt bra att köra 720p också på min Philips. Märks att uppskalningsalgoritmerna gått framåt.

Dock är väl 1 meter väldigt nära en Tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Dock är väl 1 meter väldigt nära en Tv?

Tycker inte jag. Inte från 55" iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Tycker inte jag. Inte från 55" iaf

Sitter du och kollar på film från en meters avstånd?????

Har ju nu en Samsung Blu-ray-spelare BD-J4500, så min tv fixar uppskalningen perfekt då? Behöver inte oroa mig för min blu ray spelare?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag tror som flera i tråden säger att du inte kommer att märka någon skillnad om du låter TV:n skala upp eller skaffar en ny 4K Blu-rayspelare. Hade du dock tänkt köpa nya filmer i 4K så är ju en ny spelare en förutsättning.

Då jag personligen köper ganska få Blu-rayfilmer (4K eller vanliga, har runt 85st totalt, DVD:er har jag dock hundratals) så skaffade jag en relativt enkel och billig (runt 3 papp) LG UP970 som funkar alldeles utmärkt. Den ska enligt LG även stödja Dolby Vision vilket jag ej kan testa då de nio 4K Blu-rayfilmer jag har kör vanlig HDR.

LG UP970

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag tror som flera i tråden säger att du inte kommer att märka någon skillnad om du låter TV:n skala upp eller skaffar en ny 4K Blu-rayspelare. Hade du dock tänkt köpa nya filmer i 4K så är ju en ny spelare en förutsättning.

Då jag personligen köper ganska få Blu-rayfilmer (4K eller vanliga, har runt 85st totalt, DVD:er har jag dock hundratals) så skaffade jag en relativt enkel och billig (runt 3 papp) LG UP970 som funkar alldeles utmärkt. Den ska enligt LG även stödja Dolby Vision vilket jag ej kan testa då de nio 4K Blu-rayfilmer jag har kör vanlig HDR.

LG UP970

Det var meningen LG UP970 skulle fått dolby vision stöd, men de har skjutit upp update flera ggr. Så de verkar ha problem att få det att funka.

https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=331525&pa...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerL:

Det var meningen LG UP970 skulle fått dolby vision stöd, men de har skjutit upp update flera ggr. Så de verkar ha problem att få det att funka.

https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=331525&pa...

Känns för min del som det inte spelar någon större roll, har inte sett en enda film som stödjer det. Blir det superviktigt i framtiden så hoppas jag LG får tummen ur eller så kanske det blir en ny spelare om det verkligen blir så stor skillnad. Kör nu Netflix med Dolby Vision via appen i TV:n och jämför jag med appen i spelaren som kör HDR kan jag inte säga att DV är bättre snarare tvärt om.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Sitter du och kollar på film från en meters avstånd?????

Har ju nu en Samsung Blu-ray-spelare BD-J4500, så min tv fixar uppskalningen perfekt då? Behöver inte oroa mig för min blu ray spelare?

Ja varför skulle jag sitta längre ifrån? Betänk även att åtminstone 70 % är i 21:9 format då får man inte note mycket till bildyta. Man skulle gått för 65" men de hade känts litet de med.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja varför skulle jag sitta längre ifrån? Betänk även att åtminstone 70 % är i 21:9 format då får man inte note mycket till bildyta. Man skulle gått för 65" men de hade känts litet de med.

Jag säger absolut inte att du har fel, ju närmare desto bättre till en viss grad. Men en meter från en 55" TV känns helt sanslöst. Har själv en 65" LG OLED65B7V och sitter nästan fyra meter från TV:n vilket beror på att jag har ett "normalt" vardagsrum att leva i.

Visst, jag märker knappt någon skillnad på upplösningen (4K vs 1080p) men jag märker en avsevärd skillnad på färger, svärta och inte minst HDR jämfört med min förra 60" LG Plasma från 2010/2011. Bilden är helt enkelt flera gånger bättre.

Jag sitter ca. 70cm från min 34" 21:9 datorskärm och det känns lagom...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Sitter du och kollar på film från en meters avstånd?????

Har ju nu en Samsung Blu-ray-spelare BD-J4500, så min tv fixar uppskalningen perfekt då? Behöver inte oroa mig för min blu ray spelare?

Dolby vision diskussionen kanske inte var så intressant när du ändå inte ska köpa 4k Blurays. Men glömde skriva i första svaret att jag själv har samma TV och jag använder TV:n för att skala upp inte min 9000:- 4k bluray spelare. Jag tycker den gör ett bra jobb med uppskalningen. Så som sagt har du en bra bluray spelare så lär du inte vinna mycket på att köpa en 4k spelare för vanligt bluray/dvd material.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag säger absolut inte att du har fel, ju närmare desto bättre till en viss grad. Men en meter från en 55" TV känns helt sanslöst. Har själv en 65" LG OLED65B7V och sitter nästan fyra meter från TV:n vilket beror på att jag har ett "normalt" vardagsrum att leva i.

Visst, jag märker knappt någon skillnad på upplösningen (4K vs 1080p) men jag märker en avsevärd skillnad på färger, svärta och inte minst HDR jämfört med min förra 60" LG Plasma från 2010/2011. Bilden är helt enkelt flera gånger bättre.

Jag sitter ca. 70cm från min 34" 21:9 datorskärm och det känns lagom...

Har också en 35" ultrawide men den är för liten även med näsan mot får du ingen fullständig fov drömmen är en oled i de formatet vore trevligt. Kommer väl säkert i form av vr. Vr är framtiden. Oculus riften ger egentligen en bättre filmupplevelse än min oled redan nu.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har också en 35" ultrawide men den är för liten även med näsan mot får du ingen fullständig fov drömmen är en oled i de formatet vore trevligt. Kommer väl säkert i form av vr. Vr är framtiden. Oculus riften ger egentligen en bättre filmupplevelse än min oled redan nu.

Ha, ha, du är besatt! Har läst många av dina andra inlägg och du är helt psycho fast på ett bra sätt.

PS! Säker på att du inte behöver glasögon för närsynthet?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Har själv en X800 och mjukvaran är fruktansvärt buggig. Vissa skivor fastnar samt att ljudet blir osynkat. Bortsett från det är X800 en kalasbra spelare.

http://community.sony.com/t5/Blu-Ray-General/UBP-X800-Lockup-...
https://www.amazon.com/Sony-UBP-X800-Ultra-Blu-ray-Player/dp/...
http://www.avsforum.com/forum/149-blu-ray-players/2762609-off...

Visst, det är väl problem med de flesta spelare på olika sätt men just denna fick jag byta ut på öppet köp och nu fungerar det bra förutom en skiva som fastnar lite på ett ställe. Denna skiva är helt ny btw.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ha, ha, du är besatt! Har läst många av dina andra inlägg och du är helt psycho fast på ett bra sätt.

PS! Säker på att du inte behöver glasögon för närsynthet?

Nä jag får köra bil utan men jag ser ju bättre med så jag har glasögon. Jag vill ha bio upplevelsen hemma. Man hör sällan folk argumentera mot att biodukarna är för stora. Testa sätt en fåtölj framför soffan när du är själv hemma tror du kommer känna att du får mycket mer utav din 65":are

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerL:

Det var meningen LG UP970 skulle fått dolby vision stöd, men de har skjutit upp update flera ggr. Så de verkar ha problem att få det att funka.

https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=331525&pa...

OBS! En ärlig fråga inte något trollande:

Ser du någon märkbar skillnad på en 4K Blu-rayspelare för 9000:- och en för runt 3000:-? Vad är det som kostar 6000:- extra? Vad tillför Oppo? Jag är genuint intresserad då jag gillar bra bildkvalitet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

OBS! En ärlig fråga inte något trollande:

Ser du någon märkbar skillnad på en 4K Blu-rayspelare för 9000:- och en för runt 3000:-? Vad är det som kostar 6000:- extra? Vad tillför Oppo? Jag är genuint intresserad då jag gillar bra bildkvalitet.

För min del var det till stor del ett val pga att den enkelt kunde göras regionfri, annars hade jag nog köpt panasonic ub700. Har en stor samling med gamla DVD's. Sen är den bra på att spela upp även skivor som andra spelare kan ha problem med. Den är vad jag vet just nu den enda spelaren som klarar dolby vision. Saker som byggkvalité är sånt jag uppskattar, den är ju byggd som en tank. Jag har haft så många billigare bluray spelare, som mekaniskt havererat. Så nu ville jag ha något som håller. Rent bildmässigt har jag inte mycket att jämföra med, förutom dolby vision då.
Det finns en hel del andra grejer som multikanal audio utgångar som inte billigare spelare har, väldigt få som har användning för, men kan vara om du har en gammal surround spelare exempelvis. En HDMI ingång som kan vara användbar om du har en appletv 4k om din receiver inte stödjer 4k eller dolby vision.

Om man går på recensioner så ger denna eller panasonc UB700/900 som bättre bild än en billigare. Med lite fördel panasonic som dock saknar och inte verkar få dolby vision.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/system-paket/hembiobut...

Glömde att den är väldigt bra på spela upp alla möjliga olika filer med över usb/nätverk.

Lite vincent om Oppon och panasonicen.
https://www.youtube.com/watch?v=6Ys6mpdhaZI
https://www.youtube.com/watch?v=Pqg8Ky6T7vc

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Kan väl sägas att Oppo är en jättebra deal i staterna men tyvärr gör importen att priserna dubbleras. Nu så gjorde faktiskt oppo samma dundertabbe som samsung och de räkna fel på chroma men det kommer de fixa om de inte gjort redan. Samsung vet man inte om de kommer idas

Hade en oppo bdp-85se en gång och ja de var inga fel på alls men jag fann mig kunna få lika bra bild mycket billigare och har externa dacar så behövde inte de analoga ljudet men genomtänkt och inga fel.

Sen nu när de byter standarder varannat år så törs jag då inte satsa så stort igen... Jag är inte förvånad om 8k HDR är här om två år och kommer rätt vr headset så ja då är de risk man känner sig nödd att hoppa på det. 8k tv i de tum jag vill ha tror jag inte jag kommer ha råd med om jag inte börjar spara nu

Gällande panasonic är det ingen skillnad alls i bildkvalitet på ub300-ub900. Exakt samma chip. Byggkvaliten, analoga kretsar, front display, fjärr och annat är de som skiljer. Det finns vissa idiotsidor som whathifi som alltid har noll koll och hävdar motsatsen dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Kan väl sägas att Oppo är en jättebra deal i staterna men tyvärr gör importen att priserna dubbleras. Nu så gjorde faktiskt oppo samma dundertabbe som samsung och de räkna fel på chroma men det kommer de fixa om de inte gjort redan. Samsung vet man inte om de kommer idas

Hade en oppo bdp-85se en gång och ja de var inga fel på alls men jag fann mig kunna få lika bra bild mycket billigare och har externa dacar så behövde inte de analoga ljudet men genomtänkt och inga fel.

Sen nu när de byter standarder varannat år så törs jag då inte satsa så stort igen... Jag är inte förvånad om 8k HDR är här om två år och kommer rätt vr headset så ja då är de risk man känner sig nödd att hoppa på det. 8k tv i de tum jag vill ha tror jag inte jag kommer ha råd med om jag inte börjar spara nu

Gällande panasonic är det ingen skillnad alls i bildkvalitet på ub300-ub900. Exakt samma chip. Byggkvaliten, analoga kretsar, front display, fjärr och annat är de som skiljer. Det finns vissa idiotsidor som whathifi som alltid har noll koll och hävdar motsatsen dock.

VR kan 8k vara vettigt, men se en TV med 8K skulle jag passa på (för att nyttja 4K är hemma behöver jag komma upp 60/65). Vill inte tänka på hur många tum som behövs för 8K och pris.

Möjligen 8K kan komma nytta till PC skärm, men förstår inte riktigt hypen över 8K. Har ju varit buggig resa för att få 4K fungera bra (och det är inte helt perfekt än), nu är det DRM som är bromsklossen bland annat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

VR kan 8k vara vettigt, men se en TV med 8K skulle jag passa på (för att nyttja 4K är hemma behöver jag komma upp 60/65). Vill inte tänka på hur många tum som behövs för 8K och pris.

Möjligen 8K kan komma nytta till PC skärm, men förstår inte riktigt hypen över 8K. Har ju varit buggig resa för att få 4K fungera bra (och det är inte helt perfekt än), nu är det DRM som är bromsklossen bland annat.

Du behöver inte så många tum för 4k. Det är ju lättare komma närmare tvn för att kompensera med mindre tum. Det som stoppar med större är att de blir så höga och du måste ha in fötterna under så de är lätt få spänd nacke. En 21:9 tv är enklare då den växer mer på bredd än höjd

Det är stor skillnad mellan 1080 & 4k i min setup. Då är de ändå uppskalad 1080p. Sen kan jag ju se spår av pixel grid men det har mer med avstånden mellan pixlarna än upplösningen att göra. Dock
Så är de vr som kommer få mig att hoppa på tidigt möjligen inte tv/projektor

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

Fascinerande att diskussionerna efter alla år fortfarande faller tillbaka på pixelräknandet och "ser ingen skillnad"-argumenten.

UHD Blu-ray ger tillgång till:

  • 10-bitars färg (12-bitar med Dolby Vision)

  • HDR10 (och dynamisk HDR med Dolby Vision)

  • Mastring för en större färgrymd, ofta motsvarande DCI och filmers originalvision

  • Betydligt högre färgupplösning vid 4:2:0 på 3840x2160

  • Modernare codecs. H.265

  • ... dvs all den utveckling som skett på senare år

Jämför med gamla Blu-ray som ger

  • 8-bitars färg

  • SDR

  • HDTV/Rec.709-färgomfång, alltså en reduktion av färgomfånget jämfört med biografversionen

  • 4:2:0 på 1080p ger noterbara uppsamplingsartefakter

  • 2006 års hetaste codecs. Inte för att det är några större fel på dem men...

  • ... dvs en 1080p-version av 90-talets HDTV-standard

Ja, så är det då denna skillnaden i pixlar mellan 1080p och 4K/UHD. Mängden pixlar är i sig självt den minst viktiga skillnaden. Ändå är det pixelräknandet som om och om igen diksuteras. Fördelarna med 4K är kanske inte så mycket "mer detaljer" utan snarare mindre brus och mindre synliga artefakter från komprimering. Samt förstås den högre färgupplösningen vid 4:2:0-subsampling. Med 1080p är färgupplösningen enkelt uttryckt motsvarande 960x540 pixlar.

Jämför med bilden från DVD där upplösningen kanske också är den mindre viktiga skillnaden. Det som stör i alla fall mig vid DVD är problemen runt komprimering och även DVD:s 4:2:0-subsampling. Varje element av brus och artefakter får stor inverkan vid lägre upplösning. 1 pixel av brus är mycket synligare på DVD. 1 pixel av brus på Blu-ray syns men är inte alls lika störande. 1 pixel av brus på 4K. Ja, det stämmer: så gott som omöjligt att se på 55 tum.

Permalänk
Medlem

Vilka fördelar har 8K HDR standarden Sony annonserat förutom upplösningen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fascinerande att diskussionerna efter alla år fortfarande faller tillbaka på pixelräknandet och "ser ingen skillnad"-argumenten.

UHD Blu-ray ger tillgång till:

  • 10-bitars färg (12-bitar med Dolby Vision)

  • HDR10 (och dynamisk HDR med Dolby Vision)

  • Mastring för en större färgrymd, ofta motsvarande DCI och filmers originalvision

  • Betydligt högre färgupplösning vid 4:2:0 på 3840x2160

  • Modernare codecs. H.265

  • ... dvs all den utveckling som skett på senare år

Jämför med gamla Blu-ray som ger

  • 8-bitars färg

  • SDR

  • HDTV/Rec.709-färgomfång, alltså en reduktion av färgomfånget jämfört med biografversionen

  • 4:2:0 på 1080p ger noterbara uppsamplingsartefakter

  • 2006 års hetaste codecs. Inte för att det är några större fel på dem men...

  • ... dvs en 1080p-version av 90-talets HDTV-standard

Ja, så är det då denna skillnaden i pixlar mellan 1080p och 4K/UHD. Mängden pixlar är i sig självt den minst viktiga skillnaden. Ändå är det pixelräknandet som om och om igen diksuteras. Fördelarna med 4K är kanske inte så mycket "mer detaljer" utan snarare mindre brus och mindre synliga artefakter från komprimering. Samt förstås den högre färgupplösningen vid 4:2:0-subsampling. Med 1080p är färgupplösningen enkelt uttryckt motsvarande 960x540 pixlar.

Jämför med bilden från DVD där upplösningen kanske också är den mindre viktiga skillnaden. Det som stör i alla fall mig vid DVD är problemen runt komprimering och även DVD:s 4:2:0-subsampling. Varje element av brus och artefakter får stor inverkan vid lägre upplösning. 1 pixel av brus är mycket synligare på DVD. 1 pixel av brus på Blu-ray syns men är inte alls lika störande. 1 pixel av brus på 4K. Ja, det stämmer: så gott som omöjligt att se på 55 tum.

Vad menar du? Skrev jag inte i mitt inlägg tidigare: "Visst, jag märker knappt någon skillnad på upplösningen (4K vs 1080p) men jag märker en avsevärd skillnad på färger, svärta och inte minst HDR jämfört med min förra 60" LG Plasma från 2010/2011. Bilden är helt enkelt flera gånger bättre."

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Bascule666: Var har jag invändningar mot just dig?

Inga så vitt jag vet men det lät som du drog hela tråden under klubban som "idioter som diskuterar upplösning" med ditt inledande "Fascinerande att diskussionerna efter alla år fortfarande faller tillbaka på pixelräknandet och "ser ingen skillnad"-argumenten."

Då kände jag mig lite träffad, därav inlägget.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Men nu är du så där lättkränkt igen Bascule. Ber om ursäkt på förhand för kränkningen men kom igen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x