Beställt online till butik, problematisk retur och återbetalning. Behöver råd.

Permalänk
Inaktiv

Beställt online till butik, problematisk retur och återbetalning. Behöver råd.

Hej Sweclockers! Ska försöka förklara mitt problematiska ärende och hoppas på tips, råd och erfarenheter.

2017-09-11 Gjorde en beställning online, väljer av misstag att paketet ska levereras till butik. Inser detta på en gång och ringer till butik inom 15 minuter för att avbryta ordern. Kundtjänst säger att det går inte att avbryta, paketet kommer skickas till butik. Om jag inte hämtar ut det så kommer det skickas tillbaka efter att ha legat i butiken i 14 dagar.

Jag har dessvärre ingen möjlighet att hämta paketet i butik då det är 30 mil bort.

Valde Klarna som betalningsalternativ. Pratade med Klarna och förklarade omständigheterna. Klarna säger att jag ska betala fakturan som vanligt och att det kommer återbetalas senare. Sagt och gjort så betalar jag.

Det är nu snart 3 månader sen jag la beställningen. Butiken kan inte svara på om/när de skickade tillbaka paketet, de kan inte lämna spårningsnummer. Kundtjänst ser att de inte har mottagit någon retur. Klarna kan inte betala tillbaka mina pengar.

Vad kan jag göra i det här läget? Får ingen hjälp från varken butiken, kundtjänsten eller Klarna...

Är det bara att fortsätta å rulla tummar och hoppas på att pengarna dyker upp någon gång 2018?

Permalänk

Butiken har inte levererat någon produkt till dig, och att klarna sa betala borde dom ha loggar på.

Varför ska du betala om köpet ska gå i retur? Verkar ju helt befängt. Allt hos ombud går i retur efter 14 dagar om inte butiken har meddelat något annat till posten.

Om det skickades till butik borde du ha kolli på mail när det skickades, kanske på ditt konto där du beställde. Det kanske finns i postnord appen om du använder samma epost där?

Berätta gärna vilken butik det är, humla inte med butiker som inte har någon kundservice alls.

Permalänk
Medlem

Finns vissa användare på forumet som representerar olika butikskedjor. Nämn butiken så kanske någon utav dom här inne kan hjälpa dig.

Men överlag är det bedrövligt att du ska behöva vänta så länge.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Varför blanda in Klarna i ärendet? De skickar bara fakturan till dig. Det är butiken du ska kontakta först och säga att du inte kan hämta paketet. Då kontaktar de troligtvis Klarna och makulerar fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Butiken har inte levererat någon produkt till dig, och att klarna sa betala borde dom ha loggar på.

Varför ska du betala om köpet ska gå i retur? Verkar ju helt befängt. Allt hos ombud går i retur efter 14 dagar om inte butiken har meddelat något annat till posten.

Om det skickades till butik borde du ha kolli på mail när det skickades, kanske på ditt konto där du beställde. Det kanske finns i postnord appen om du använder samma epost där?

Berätta gärna vilken butik det är, humla inte med butiker som inte har någon kundservice alls.

Fick för mig att han menade hämta i butik/collect at store ala inet/webhallen/eg.

Skrivet av Ang3r:

Finns vissa användare på forumet som representerar olika butikskedjor. Nämn butiken så kanske någon utav dom här inne kan hjälpa dig.

Men överlag är det bedrövligt att du ska behöva vänta så länge.

Som nämnts ovan, pinga deras representanter här på forumet. Via PM om du känner dig snäll, offentligt annars, så blir det eld i baken ska du se. Ingen publicitet de vill ha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Math-ematics:

Butiken har inte levererat någon produkt till dig, och att klarna sa betala borde dom ha loggar på.

Varför ska du betala om köpet ska gå i retur? Verkar ju helt befängt. Allt hos ombud går i retur efter 14 dagar om inte butiken har meddelat något annat till posten.

Om det skickades till butik borde du ha kolli på mail när det skickades, kanske på ditt konto där du beställde. Det kanske finns i postnord appen om du använder samma epost där?

Berätta gärna vilken butik det är, humla inte med butiker som inte har någon kundservice alls.

Butiken är Next. En klädbutik. De ger varken ut ordernr eller spårningsnummer när man lägger en beställning. Tror paketet skickas från lager i England. Fick bara ett mail när paketet var framme i butik.

Skrivet av Lorault:

Varför blanda in Klarna? De skickar bara fakturan till dig. Det är butiken du ska kontakta först och de kan kontakta Klarna och makulera fakturan.

Jag var osäker på om jag behövde betala fakturan eller ej, därav kontaktade jag Klarna. Och de ville att jag betalar fakturan. Kundtjänst makulerar inte förrän de fått tillbaka paketet från butiken. Butiken kan inte ens svara på om de skickat tillbaka paketet.

Permalänk
Medlem

Man har 14 dagar ångerrätt när.man.handlar på distans så egentligen borde du bara ha meddelat att du inte ska ha vara och sen inte ha betalat.
Så meddrlar.butiken.ångerätt och att dom ska betala.rillbaka.annars drar du det vidre till högre instans

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Man har 14 dagar ångerrätt när.man.handlar på distans så egentligen borde du bara ha meddelat att du inte ska ha vara och sen inte ha betalat.
Så meddrlar.butiken.ångerätt och att dom ska betala.rillbaka.annars drar du det vidre till högre instans

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag pratade som sagt med kundtjänst 15 minuter efter att beställningen gjordes. De svarade att de kan inte avbryta en order om jag så ringt inom 1 minut. Jag förklarade att jag kan inte hämta paketet i butik och fick till svar att det kommer ändå att skickas, ligga i 14 dagar och sen returneras. Och nu har det snart gått 3 månader. Butiken kan inte ens svara på om de skickat tillbaka paketet till lagret.

Permalänk
Medlem

Ledsen att säga det men next verkar ha otroligt dåligt rykte globalt angående allt från kvalité till kundhantering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Det finns väl andra trådar här om den butiken. Starta ett nytt ärende hos Klarna. Det är dom som har tagit emot din betalning. Det är dom som ska lösa det med butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Det finns väl andra trådar här om den butiken. Starta ett nytt ärende hos Klarna. Det är dom som har tagit emot din betalning. Det är dom som ska lösa det med butiken.

I sånna här lägen är det alltid butiken man har handlat hos som ska hantera allt. När de sedan är klara så meddelar du klarna att återbetala. Klarna står bara för betallösningen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

I min mening så gjorde Klarna fel som inte informerade om sitt köparskydd. Där du har rätt att hålla inne betalning till dess att återförsäljaren fullgör sin plikt mot dig som kund eller till dess att du och butiken kommer överens.

https://www.klarna.com/se/beskrivning-av-klarnas-koparskydd/

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186984:

Ja jag pratade som sagt med kundtjänst 15 minuter efter att beställningen gjordes. De svarade att de kan inte avbryta en order om jag så ringt inom 1 minut. Jag förklarade att jag kan inte hämta paketet i butik och fick till svar att det kommer ändå att skickas, ligga i 14 dagar och sen returneras. Och nu har det snart gått 3 månader. Butiken kan inte ens svara på om de skickat tillbaka paketet till lagret.

Vad butiken gör med.paketet är inget som ska påverka dig.
Du skafå tillbaka dina pengar om dom så har.eldat upp det.
Du haringet med det att göra om dom har skickat tillbaka eller inte.
Jag.tror dom försöker blåsa dig stå på dig.och meddela dom ett slutdatum när du ska ha dina pengar tillbaka annars drar du det vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Fick för mig att han menade hämta i butik/collect at store ala inet/webhallen/eg.

Som nämnts ovan, pinga deras representanter här på forumet. Via PM om du känner dig snäll, offentligt annars, så blir det eld i baken ska du se. Ingen publicitet de vill ha.

I ditt mail bör kolliid finnas, hur hade du annars kunna hämta ut det? Kolla det och se historiken på kollit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till och börja med är du inte ansvarig för vad som har hänt med paketet. Det ansvaret träder först i kraft när du hämtar ut paketet. (KKöpL 6,8§§)

Och i distansavtalslagens 10-14§ kan du läsa dina rättigheter till att frånträda avtalet, och vad näringsidkaren har rätt till. Kortfattat: du har rätt att häva köpet inom 14 dagar från det att du hämtat ut paketet genom att meddela säljaren detta. Du skall inom 14 dagar från att du meddelat säljaren att du vill ångra köpet få dina pengar tillbaka.

Du skall inom 14 dagar från att du ångrar köpet skicka tillbaka varan, i det här fallet har du ju aldrig tagit emot varan, och meddelat säljaren att du inte vill ha varan innan de skickade varan. Så det kriteriet bör räknas som "uppfyllt".

Du kan under vissa omständigheter bli skyldig att ersätta leverantören för extra kostnader som uppstår på grund av att du ångrar ditt köp, men rimligtvis kan de inte hävda några sådana kostnader då du meddelat att du ångrar dig redan innan de skickat några varor och därigenom dragit på sig några kostnader. Om de sedan väljer att dra på sig kostnader genom att ändå posta en order skulle jag tro att det är kostnader de får stå för själva.

Du bör, utifrån den lilla kunskap jag har om lagen om skuldbrev, ha rätt att komma med samma invändningar mot klarna som du har mot leverantören. Fakturor likställs med enkla skuldbrev, och där kan du aldrig få sämre villkor genom att skulden lämnats över till klarna.

Så eftersom next aldrig levererat en vara, då du aldrig har hämtat ut den, finns det ingen grund för den faktura(fordran) du betalat till klarna och du har rätt att få tillbaka pengarna. Oavsett vad som hänt med varan. Jag tror att bevisbördan för att du har tagit emot varan bör ligga på klarna, eftersom next överlåtit skulden till klarna. De sista två styckena kan vara värda att dubbelkolla med din konsumentombudsman.

Bör tilläggas att inget av det som står i Konsumentköplagen eller distansavtalslagen kan avtalas bort. De är tvingande till konsumentens fördel oavsett vad försäljaren säger står i deras avtal.