Nicehash hackat – Bitcoin värda 540 miljoner kronor på vift

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zache_:

Kommer värdet för Bitcoin att sjunka ner i avgrunden nu tror ni? Detta visar ju verkligen riskerna med Bitcoin

Både du och banken kan bli rånad eller avlurad på pengar, på lite olika sätt. Ingen valuta, investeringsmetod eller sparmetod är idiotsäker och det finns alltid risker. Ser man inte risken så är man inte tillräckligt insatt i hur det fungerar.

Permalänk
Inaktiv

....raderat av mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Kan man hitta en viss wallet så där så bör det i teorin gå att spåra den ip walleten finns på när man gör överföringar etc eller? Förstår att de använder VPN och kontaktkort osv men teoretiskt.

Permalänk
Avstängd

Nu bliv någon snuskigt rik.

Detta är inte sista gången sånt här händer.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Intressant, får se om det påverkar kursen negativt. Ser inte ut så hittills i alla fall.

Lite OT, men rent allmänt så är folk som håller på med krypto riktigt korkade, åtminstone när det gäller säkerhet. Man använder online wallets och lagrar nycklar på företags servrar, använder skumma exchanges etc. När jag kritiserade en populär exchange på reddit så var toppsvaret på mitt inlägg typ "They are good as long as you don't use customer support, stop asking stupid questions".

Så ja, lite skadeglädje faktiskt när jag läser om Nicehash. Som bara har varit en kass mainstream-pool från första början.

(Köpte bitcoin för 5.000:- för en vecka sedan ,värt 9.000:- nu. Säljer när XBT kostar 1 miljon dollar och köper mitt lilla patetiska lantställe där jag ska ha hönor som värper ägg).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cracko:

Kan man hitta en viss wallet så där så bör det i teorin gå att spåra den ip walleten finns på när man gör överföringar etc eller? Förstår att de använder VPN och kontaktkort osv men teoretiskt.

Det går att "spåra" alla transaktioner eftersom allt finns lagrat i blockchain men det finns inga IP addresser där eller något som identifierar en användare.

Det enda sättet vore om de gör något dumt och använder en exchange eller på något sätt läcker en address tillsammans med personlig information.

Bästa chansen att spåra är ju loggarna som förhoppningsvis finns kvar hos Nicehash.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av KalBumling:

Knappast, Nicehash är för det första ingen exchange och har inte haft någon form av cold storage. Samt att dom i princip har gjort sig själva till ett target genom att inte betala ut belopp mindre än 0,01btc till miners och därför har stora belopp byggts upp i deras online wallets.

Folk har bett Nicehash att erbjuda alternativ för payouts till andra coins där det är ekonomiskt att skicka mindre belopp under lång tid utan gensvar.

Personligen lutar jag åt att detta är ett insider job alt exit scam.

Tack för ett informativt inlägg! Vidhåller dock att min liknelse fungerar; det föreligger ju betydande likheter ur användarnas perspektiv, och det var dem jag åsyftade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja speciellt med cirkulerade bilder på Nicehash's CEO Andrej Nabergoj i bojjor sedan tidigare affärer? Hur ska någon kunna bevisa något om det är någon med behörighet som gör en transaktion till en anonym plånbok?

Tror man måste ha allt i mindre plånböcker, krypterade med privata nycklar. Ofattbart att de hade all omsättning samlat i en gigantisk plånbok. Vad gör man inte för en halv miljard kronor?

Själv trodde jag nyheter som detta tillsammans med nyheter om att Steam inte tar emot Bitcoin för tillfället skulle få valutan att falla. Tvärtom har värdet fortsatt klättra vilket gör det extra smärtsamt att man blivit av med nästan halva mitt bitcoinvärde tack vare stölden.

Ja det är ganska sjukt att något sånt här inte påverkar kursen negativt.

Verkar som att Bitcoins värt miljontals dollar har fortsatt trilla in på bedragarens konto, med senaste överföringen för så sent som ungefär en och en halv timme sedan.
https://bitinfocharts.com/bitcoin/address/1EnJHhq8Jq8vDuZA5ah...

Summan är nu uppe i ca: 660 miljoner kronor.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jönssonligan 2017

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: GTX 1060 till de Equihash baserade coins'en samt Vega för Cryptonight.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

På vilket sätt menar du att guld har ett "faktiskt" värde? Det är ju bara värderat i förhållande till sin förekomst. Precis som bitcoins. Det enda med ett faktiskt värde är mat o bostäder. Men guld?? Endast spekulationsvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Guld är inte endast en spekulationsvara, det används inom alla industrier, speciellt IT, därför har det ett faktiskt värde genom användbarhet. Bitcoin däremot är "begränsade", allt går att hacka, förr eller senare händer det. Men det som gör dom endast spekulativa, är att det inte finns någon garant bakom. Du får inget "riktigt' arbete utfört av dom, bitcoin bara finns, där endast efterfrågan styr värdet.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja det är ganska sjukt att något sånt här inte påverkar kursen negativt.

Verkar som att Bitcoins värt miljontals dollar har fortsatt trilla in på bedragarens konto, med senaste överföringen för så sent som ungefär en och en halv timme sedan.
https://bitinfocharts.com/bitcoin/address/1EnJHhq8Jq8vDuZA5ah...

Summan är nu uppe i ca: 660 miljoner kronor.

Det är väl mest värdeökning på grund av ökat pris på bitcoin. Kanske en och annan som ogillar nicehash har donerat lite till.

Permalänk
Medlem

@kibatronic: Alright. Tack för svar! Vad har du bytt till nu när inte Nicehash är aktivt längre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av knge:

Är Kim i farten nu igen? Han behöver fler raketer.

Sätter de det jag förlorade på detta att det är Kim...

Skrivet av Gender Bender:

Ja det är ganska sjukt att något sånt här inte påverkar kursen negativt.

Verkar som att Bitcoins värt miljontals dollar har fortsatt trilla in på bedragarens konto, med senaste överföringen för så sent som ungefär en och en halv timme sedan.
https://bitinfocharts.com/bitcoin/address/1EnJHhq8Jq8vDuZA5ah...

Summan är nu uppe i ca: 660 miljoner kronor.

Precis som någon annan sa, så har värdet på BTC ökat. bara sedan igår, har värdet gått upp ca 20k SEK..

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är väl mest värdeökning på grund av ökat pris på bitcoin. Kanske en och annan som ogillar nicehash har donerat lite till.

Ja det stämmer nog. Sen "stötet" så har drygt 0.1 BTC överförts, vilket inte är så mycket. Och tittar man närmre innehåller beloppen i de senare överföringarna så innehåller de 010101, 1337 och 666, så det är väl kanske som du säger, bara donationer och att kursen har orsakat ökningen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av talonmas:

På vilket sätt menar du att guld har ett "faktiskt" värde? Det är ju bara värderat i förhållande till sin förekomst. Precis som bitcoins. Det enda med ett faktiskt värde är mat o bostäder. Men guld?? Endast spekulationsvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar att guld är en ädelmetall som åtminstone har ett visst värde över tid och i praktiken inte kan bli helt värdelös. Den används flitigt inom industrin och elektronik, och så gillar folk ha på sig guld i form av juveler.

Guldet kan säkert halveras i värde eller bli jättebillig men det blir det inte i praktiken. Det motsatta gäller dock för s.k. Fiat-valutor, dvs. kronan eller dollarn. Bitcoin är visserligen inte Fiat-valuta i den meningen men den är långt ifrån så säker som guld. Men säkert en bra investering för de som började tidigt.

Jag pratar inte om guld som den bästa investeringen utan mer som bland dem säkraste "valutareserven" i allmänhet. Den går o "ta på", den blir inte helt värdelös och kan i kris fungera som trovärdig valutaersättare.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

När det finns SÅ MYCKET PENGAR som garanterar jag nästan att det finns tusentals ryssar/kineser-whatever men ganska hög kunskap och försöker attackera dessa siter på olika sett...

Well det är vad media skriver?
Är det så enkelt att köra en exploit på en vanlig hemsida idag? Kan tyvärr för lite för att själv svara på det men... det stinker exit-scam.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja det är ganska sjukt att något sånt här inte påverkar kursen negativt.

Verkar som att Bitcoins värt miljontals dollar har fortsatt trilla in på bedragarens konto, med senaste överföringen för så sent som ungefär en och en halv timme sedan.
https://bitinfocharts.com/bitcoin/address/1EnJHhq8Jq8vDuZA5ah...

Summan är nu uppe i ca: 660 miljoner kronor.

Nej det är bara värdet i $ som dragit iväg. Insättningarna är struntsummor som istället ser ut som någon vill skicka lite digitala meddelanden eller extra bidrag. Det kan vara vem som helst

+0.0001337 BTC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Jag menar att guld är en ädelmetall som åtminstone har ett visst värde över tid och i praktiken inte kan bli helt värdelös. Den används flitigt inom industrin och elektronik, och så gillar folk ha på sig guld i form av juveler.

Guldet kan säkert halveras i värde eller bli jättebillig men det blir det inte i praktiken. Det motsatta gäller dock för s.k. Fiat-valutor, dvs. kronan eller dollarn. Bitcoin är visserligen inte Fiat-valuta i den meningen men den är långt ifrån så säker som guld. Men säkert en bra investering för de som började tidigt.

Jag pratar inte om guld som den bästa investeringen utan mer som bland dem säkraste "valutareserven" i allmänhet. Den går o "ta på", den blir inte helt värdelös och kan i kris fungera som trovärdig valutaersättare.

Kanske en liten kombination då (livrem & hängslen):

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

@kabanan: Alright. Tack för svar! Vad har du bytt till nu när inte Nicehash är aktivt längre?

Jag har återgått till Monero och Zcash. Nicehash var bekvämt på det sättet att du fick utbetalt en gång om dagen (så länge man fick ihop minst 0.001 BTC) medans man nu måste vänta tills man kommer upp i en specifik gräns till man får utbetalt från pool'en.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Kommer värdet för Bitcoin att sjunka ner i avgrunden nu tror ni? Detta visar ju verkligen riskerna med Bitcoin

Haha, lol nej. Värdet på Bitcoin steg med strax över $2000 idag. xD

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Intressant, får se om det påverkar kursen negativt. Ser inte ut så hittills i alla fall.

Lite OT, men

rent allmänt så är folk som håller på med krypto riktigt korkade, åtminstone när det gäller säkerhet. Man använder online wallets och lagrar nycklar på företags servrar, använder skumma exchanges etc. När jag kritiserade en populär exchange på reddit så var toppsvaret på mitt inlägg typ "They are good as long as you don't use customer support, stop asking stupid questions".

Så ja, lite skadeglädje faktiskt när jag läser om Nicehash. Som bara har varit en kass mainstream-pool från första början.

(Köpte bitcoin för 5.000:- för en vecka sedan ,värt 9.000:- nu. Säljer när XBT kostar 1 miljon dollar och köper mitt lilla patetiska lantställe där jag ska ha hönor som värper ägg).

FTFY
Detta är inte ett dugg förvånande egentligen. Förstår inte hur folk kan våga lägga så här sjuka summor i händerna på någon annan, litar mer på a-lagarna utanför systemet än nån random pool-sida.

Skrivet av kibatronic:

@HerrNilsson: GTX 1060 till de Equihash baserade coins'en samt Vega för Cryptonight.

Hur många kort kör du med för att kunna få ut så mycket per dag?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Windows-95:

Jag menar att guld är en ädelmetall som åtminstone har ett visst värde över tid och i praktiken inte kan bli helt värdelös. Den används flitigt inom industrin och elektronik, och så gillar folk ha på sig guld i form av juveler.

Problemet är att jämföra guld och bitcoin över huvud taget. Grunden i all form av ekonomi är att förstå risk och likviditet. Spara långsiktigt (guld, hus, fonder), kortsiktigt (buffert) och allt däremellan. Det absolut sämsta du kan göra är att inte sprida riskerna i din privatekonomi; du ska "komma ut levandes på andra sidan" oavsett vad som sker på marknaden.

Jag skulle säga att guld har betydligt sämre likviditet ä bitcoin, eftersom inte vem som helst köper guld (vare sig i smyckes- eller myntform, än mindre tackor). Bitcoin kan du växla in och spendera med mycket hög likviditet; inte lika hög som statligt backad fiatvaluta, men du kan spendera eller växla dina coins direkt framför datorn. Med fysiskt guld? Not so much (gick runt på stan förra sommaren för skojs skull och fråga olika guldhandlare om de tog emot investeringsmynt, ungefär 50% sa nej, en guldhandlare sa "inga mynt eller tänder!" med förskräckelse i tonen).

Guld är t.ex. fantastiskt om världens börser kraschar. Du kan vända Dow Jones upp och ned och då får i princip en spegelvänd version av guldpriset. Bitcoin är en högriskinvestering med potential att fortsätta öka explosionsartat i värde under de kommande åren, liksom den kan förbjudas av flera länder och gå tillbaka till att kosta några hundra dollar och bara användas underground.

Vi vet inte vad som händer med bitcoin, det är därför det kallas hög risk. Lite som aktier, fast mer spännande

Permalänk
Medlem

@ZaInT: 9st GTX 1060, 4st Vega 56 samt 2st Vega 64 fördelat på 4 datorer.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

@oouhdawg:

Jag har jobbat med Guld och andra ädla metaller. Det mesta jag har hanterat på ett bräde var 24Kg 24Car (f.ö. enda gången jag har övervägt om brott lönar sig). Guld är väldigt jobbigt att sälja om det inte är legalt.

Äger du guld har du också Batch no. nedskrivit. Utan batch no (bortfilat lär du få förklara en hel del för myndigheter) samt få vill ens ta i guldet med en tång. Smälta om guld funkar jag men räkna med att du får max ut 70-80% av värdet då samt du ska ha tillgång till ugnar som kan göra det bra.

tex min 100g tacka där hemma är av Degussa med batchnr [xx] det gör att jag kan spåra tackan tillbaka till tillverkar/datum och att kvaliten är det degussa lovar. Skulle min tacka bli stulen så anmäler jag det nr som stulet dvs så fort någon annan anmäler att de köpt tackan så flaggas det av systemet och polisen gör en påhälsning.

Råna större lager av guld är knappast gör bart. det är dyrt och de har säkerhet. Där jag jobbade har under X år blivit utsatta för 3 rån försök två misslyckades helt och en kom över en väldigt liten mängd ädelmetall som fanns ute på en disk för uppläggning till en annan kund. alltså egentligen tre misslyckanden. Vist inget är Görbart men fysiska spår är lättare att följa än digitala spår imho.

Permalänk
Medlem

@anon52343:
du frågar på fel ställen då.

Vill du sälja Guld gäller

1# Guldcentraler
2# arbeta med metallkonto alltså du håller inte fysiskt i guldet någon annan gör det
3# skicka guldet till Affinering (skrotning) ex: http://www.karana.se/affinering
guldet smältes och sen testas sen får du betalt / halt. När jag jobbade i branchen så hände det ibland man fick in tänder till affinering

Rent generellt är gamla mynt, tänder, etc är en mycket dålig investering. du får ut en % sats av värdet på londonbörsen efter affinering.

ska du spara guld spara det i tackformat.
2.5g / 5g / 10g / 20g / 50g / 100g tackor är de som mest är lämpliga för privat bruk.

stämplade tackor kan guldsmederna sälja för 100% av värdet direkt vidare till guldcentraler
annat guld måste de enl. lag hålla på i X månader därför vill de inte hantera dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Haha, lol nej. Värdet på Bitcoin steg med strax över $2000 idag. xD

Självklart kommer det krascha tids nog när intresset svalnar och nästa trend nalkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cg_thi:

stämplade tackor kan guldsmederna sälja för 100% av värdet direkt vidare till guldcentraler
annat guld måste de enl. lag hålla på i X månader därför vill de inte hantera dessa.

De flesta som pratar om att "investera" i ädelmetaller hemma, är den ekonomiska varianten av preppers, de förväntar sig en ekonomisk härdsmälta, och guld ska, åtminstone i teorin, då inte längre behöva passera x månaders väntan innan det kan omsättas av handlarna.
De kan ha rätt i sak, men jag tvivlar på att vi drabbas av någon ekonomisk härdsmälta i den utsträckningen. Har man en möjlighet att köpa ädelmetaller, till rena rån-priset, är det säkert värt det, men då blir det ju ganska snart frågan om inte ädelmetallerna kanske är just stulna, renheten kan vara... tveksam, och de man köper det äv är kanske inte så petiga, utan att de kan tänka sig att komma hem till dig och försöka stjäla det en gång till.
Min moral är minst sagt tveksam, så jag hade antagligen kunnat tänka mig att investera på det viset, men det låter som för mycket jobb. Rena, smälta och gjuta egna tackor, bara för att få nöjet att vara paranoid som fan när någon tittar konstigt på en... Nä, inte värt det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Sätter de det jag förlorade på detta att det är Kim...

Svårt att omsätta BTC som ligger kvar på adressen orörda till raketer eller något överhuvudtaget. Dessutom har de redan alla råvaror och maskiner de behöver för att bygga dem i landet. Stål får de inte exportera längre, men inget hindrar dem från att bygga raketer med deras stål, järnmalm och kol har de i överflöd nu när de inte får exportera det längre. Vi kan faktiskt vara ganska säkra på att väldigt lite utländsk valuta har använts för Nordkoreas vapenprogram till att börja med. WS51200 är nog bland det dyraste köpet de gjort i samband med deras kärnvapenprogram, och de tycks numera bygga egna varianter av det fordonet (senaste testet var utfört med ett fordon som hade en extra axel alltså en ny variant), ditt lokala åkeri har dyrare maskinpark.

Hur som helst, ingen har använt "medlen" som stals.