Många konstiga problem win10!

Permalänk
Medlem

Många konstiga problem win10!

Hallå hallå!

Håll i er nu.

TL;DR: Gjorde reset på windows, nu har jag inte rättigheter i hårddisk C och massa andra skumma saker händer.

Bakgrund
Gjorde en reset av windows med den inbyggda funktionen i windows. Jag tog bort alla mina filer osv också. (Windows hade börjat bete sig lite konstigt.)

Gjorde reset på min dator allt funkade perfekt. Kom jag på att jag glömt spara några filer. Gjorde en återställning. Återställningen tog mig tillbaka till precis efter jag gjort min reset eller formaterat eller vad ni kallar det. Så det funkade inte. Gjorde en reset igen för att inte återställningen skulle kunna ha pajat några inställningar.

Nu började problemen komma.

När jag går in i hårddsik C:\\ och ska t.ex lägga till en mapp osv, så behöver jag admins tillåtelse, även om kontot jag är inne på är admin. Fattar inte varför det är så, och det är så på alla mappar i C. Hade inte detta problemet innan utan kunde lägga till som jag ville. Och då hade jag även ett helt vanligt admin konto.

Utöver det så när jag går in i microsoft edge och tex söker på google.se så kommer jag in dit jättefort. Men så fort jag trycker på en länk eller så, så slutar sidan att svara. Alltså själva edge slutar inte svara, utan det kommer upp typ google.se har slutat svara.

Så det är massa skumma saker som händer.

Sammanfattning: Dessa två problemen vet jag inte hur jag ska lösa. Har googlat som satan men hittar inga lösningar. Känns som att det är något alvarligt fel på mitt windows. Men har provat att göra reset flera gånger, men verkar inte bli någon skillnad.

Permalänk

Vad har du frågat google och vad ifrån svaren har du prövat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Vad har du frågat google och vad ifrån svaren har du prövat?

Googlat massa olika. Men typ "how to get full admin rights" "need admin permision on admin acc" osv, osv.

Många av svaren är bara att man ska göra användaren till admin, Men det är jag redan.

Har provat att högerklicka på mappen, properties, security och ändra där. Men ofta kan jag bara ändra typ en mapp. Alla mappar går inte att ändra. Ibland kan jag inte ändra alls.

Så jag får liksom inte full tillgång till min C hårddisk.

Har provat att aktivera "super admin" användaren och då kunde jag ändra osv som jag kunde innan jag gjorde den där reseten. Men jag har aldrig aktiverat denna innan. Så fattar inte vad problemet är nu.

Kring Edge får jag bara svar som rensa cashe och så. Men har ju inte ens använt programmet en.

EDIT:
Har även provat att ha både lokal användare och microsoft användare. Men blir ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Nu när jag ska lägga till en mapp i C:\Program Files (x86) Så kommer det upp: Destination Folder Acces Denied. You need to confirm this operation. Så klickar jag continue och så läggs mappen till.

Men det har aldrig kommit innan så fattar inte varför den är där.

Samt att jag skulle installera ett program, men det sa att den inte hade rättigheter att installera där?!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Nu när jag ska lägga till en mapp i C:\Program Files (x86) Så kommer det upp: Destination Folder Acces Denied. You need to confirm this operation. Så klickar jag continue och så läggs mappen till.

Men det har aldrig kommit innan så fattar inte varför den är där.

Samt att jag skulle installera ett program, men det sa att den inte hade rättigheter att installera där?!?!

vad är det för något som du ska spara och varför försöker du skapa mappar osv i vissa delar av hårddisken om du skulle spara saker som redan fanns ? har du testa starta om datorn och gått in i felsäkert läge med internet ?

om du lyckats komma in och använda internet igenom den vägen kan du inte ladda upp det du vill spara till någon måln tjänst som Mega som ger 50gb gratis till gratis användare och sedan ladda ner det igen näär du fabriksåterställt datorn ?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

vad är det för något som du ska spara och varför försöker du skapa mappar osv i vissa delar av hårddisken om du skulle spara saker som redan fanns ? har du testa starta om datorn och gått in i felsäkert läge med internet ?

om du lyckats komma in och använda internet igenom den vägen kan du inte ladda upp det du vill spara till någon måln tjänst som Mega som ger 50gb gratis till gratis användare och sedan ladda ner det igen näär du fabriksåterställt datorn ?

Mitt problem är att den frågar mig efter tillåtelse från admin när jag ska göra något i C hårddisken. Ett program kunde inte installeras pga detta tex. Att den frågar efter admins tillåtelse såhär har aldrig behövts innan och borde inte behövas efter en reset?

Har inte testat att gå in i felsäkert läge. Kan prova det. Men jag vet ju att problemet har med windows att göra. Har ju gjort en reset flera gånger. Har en stationär dator som är egetbygge.

Frågan är bara vad med windows om är problemet. För windows egna "reset" verkar ju inte lösa problemet.
Hur kan man göra en full formatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Hur kan man göra en full formatering?

Du bootar windows ifrån usb/dvd och gör en formatering och installation.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

@tobit: om du har cdkey till windows och för över windows verisonen du har till en usb med hjälp av windows installations program som du kan hitta på deras hemsida eller om du använde cdskiva så äre bara gå in i settings på windows sen update & security och på recovery fliken finns ett läge där du startar om datorn för just användning av ominstallations skiva eller usb media inkopplad och då kommer datorn boota ifrån det automatiskt har jag för mig. det heter advanced startup

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Det kan kanske vara admin från förra installationen som har rättigheterna, se till att aktuella admin bli ägare

Permalänk
Medlem

hittade denna tråden också , kan vara till nytta, https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

alltså vill dem att man ska pröva gå på settings, användare och sen logga in med lokal användare istället för med microsoft "outlook mail" användaren och sedan följa stegen där.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Du bootar windows ifrån usb/dvd och gör en formatering och installation.

Okej, inte hundra på hur man gör det. Du har ingen bra tutorial på hur man gör detta?

Skrivet av Ziggy_:

@tobit: om du har cdkey till windows och för över windows verisonen du har till en usb med hjälp av windows installations program som du kan hitta på deras hemsida eller om du använde cdskiva så äre bara gå in i settings på windows sen update & security och på recovery fliken finns ett läge där du startar om datorn för just användning av ominstallations skiva eller usb media inkopplad och då kommer datorn boota ifrån det automatiskt har jag för mig. det heter advanced startup

Har ingen cdkey för windows 10. Vet inte hur man gör allt detta. Du har ingen bra tutorial på hur man gör detta?

Skrivet av HappyPie:

Det kan kanske vara admin från förra installationen som har rättigheterna, se till att aktuella admin bli ägare

Vet inte hur man gör för att den aktuella ska bli admin?

Skrivet av Ziggy_:

hittade denna tråden också , kan vara till nytta, https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Är redan lokal användare. Massa problem ändå

Permalänk
Medlem

@tobit: kör över nuvarande användare med din admin som ägare. googla på hur man gör

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tobit:

Nu när jag ska lägga till en mapp i C:\Program Files (x86) Så kommer det upp: Destination Folder Acces Denied. You need to confirm this operation. Så klickar jag continue och så läggs mappen till.

Men det har aldrig kommit innan så fattar inte varför den är där.

Samt att jag skulle installera ett program, men det sa att den inte hade rättigheter att installera där?!?!

Då funkar det som det ska, du ska inte ha rättigheter till den mappen längre eftersom MS har förvalt att skydda den mot alla användare och bara tillåta installationsprogram.
Det går att trixa sig runt filskydden men man bör inte röra de mapparna manuellt längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då funkar det som det ska, du ska inte ha rättigheter till den mappen längre eftersom MS har förvalt att skydda den mot alla användare och bara tillåta installationsprogram.
Det går att trixa sig runt filskydden men man bör inte röra de mapparna manuellt längre.

Men varför kan jag inte installera ett progam då? Hur kommer jag runt det för det programmet? och varför är edge så konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då funkar det som det ska, du ska inte ha rättigheter till den mappen längre eftersom MS har förvalt att skydda den mot alla användare och bara tillåta installationsprogram.
Det går att trixa sig runt filskydden men man bör inte röra de mapparna manuellt längre.

Provade precis. Det funkar ju visst utan några krux.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Provade precis. Det funkar ju visst utan några krux.

Ja inte för mig i alla fall. Så något är ju sjukt konstigt

Permalänk
Medlem

tack!!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Okej, inte hundra på hur man gör det. Du har ingen bra tutorial på hur man gör detta?

Har ingen cdkey för windows 10. Vet inte hur man gör allt detta. Du har ingen bra tutorial på hur man gör detta?

Vet inte hur man gör för att den aktuella ska bli admin?

Är redan lokal användare. Massa problem ändå

har du cdkey "nyckeln till windows" fastklistrat på ditt chassi någonstans ? det står villken windows du har, om inte så skulle jag rekomendera att du köper en windows oem nyckel på kinguin för ca 250kr men den nyckeln låser sig till dator delarna man har redan i datorn så då om du byter ut något kan windows klaga för det är oftast färdigbyggda fabriks nya datorer som använder oem nycklar. men om du köper det på kinguin kom ihåg att ha med tilllägget "buyers protection" köpar skydd så att om du får en nyckel som inte fungerar så har du rätt till hjälp av deras live chat och är mer prioriterad att lösa och i mitt fall hjälpte dem mig att aktivera nyckeln annars kan man fråga microsoft live chat om hjälp så aktiverar dem det.

men det kan du iof göra efter du installerat windows. men först går du hit och laddar ner "windows creation tool" sedan följer du instruktionerna dära och du behöver typ ett 8gb usb minne ledigt. den kommer formatera om den så allt försvinner som du har på usbn.
och usbn måste såklart vara i kopplad i datorn, sen när du tryckt nästa så väljer du skapa installations media till annan dator.
och då kommer programmet rekommendera ett språk och land osv och du kan välja det du har tänkt. sedan väljer du "ISO file" och sedan spara

sedan laddar du hem rufus https://rufus.akeo.ie/

och gör en bootable usb och väljer usb enheten längst upp och sedan trycker du på den lilla cdläsaren med en cd ovanpå och lokalisera vars du hade windows iso filen och väljer den sen kan du trycka på starta och sen när det är klar gör du som ovan sagt att du låter usbn vara inne i datorn och sedan går du till inställningar i windows och välj att starta om datorn med bootable usb

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

har du cdkey "nyckeln till windows" fastklistrat på ditt chassi någonstans ? det står villken windows du har, om inte så skulle jag rekomendera att du köper en windows oem nyckel på kinguin för ca 250kr men den nyckeln låser sig till dator delarna man har redan i datorn så då om du byter ut något kan windows klaga för det är oftast färdigbyggda fabriks nya datorer som använder oem nycklar. men om du köper det på kinguin kom ihåg att ha med tilllägget "buyers protection" köpar skydd så att om du får en nyckel som inte fungerar så har du rätt till hjälp av deras live chat och är mer prioriterad att lösa och i mitt fall hjälpte dem mig att aktivera nyckeln annars kan man fråga microsoft live chat om hjälp så aktiverar dem det.

men det kan du iof göra efter du installerat windows. men först går du hit och laddar ner "windows creation tool" sedan följer du instruktionerna dära och du behöver typ ett 8gb usb minne ledigt. den kommer formatera om den så allt försvinner som du har på usbn.
och usbn måste såklart vara i kopplad i datorn, sen när du tryckt nästa så väljer du skapa installations media till annan dator.
och då kommer programmet rekommendera ett språk och land osv och du kan välja det du har tänkt. sedan väljer du "ISO file" och sedan spara

sedan laddar du hem rufus https://rufus.akeo.ie/

och gör en bootable usb och väljer usb enheten längst upp och sedan trycker du på den lilla cdläsaren med en cd ovanpå och lokalisera vars du hade windows iso filen och väljer den sen kan du trycka på starta och sen när det är klar gör du som ovan sagt att du låter usbn vara inne i datorn och sedan går du till inställningar i windows och välj att starta om datorn med bootable usb

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Men alltså jag hade windows 7 innan. Och uppgraderade till windows 10 under gratisperioden. Måste jag verkligen ha nyckel då? Kan jag inte bara göra ett bootable usb med windows creation tool och sen boota om datorn och installera om det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ziggy_:

har du cdkey "nyckeln till windows" fastklistrat på ditt chassi någonstans ? det står villken windows du har, om inte så skulle jag rekomendera att du köper en windows oem nyckel på kinguin för ca 250kr men den nyckeln låser sig till dator delarna man har redan i datorn så då om du byter ut något kan windows klaga för det är oftast färdigbyggda fabriks nya datorer som använder oem nycklar. men om du köper det på kinguin kom ihåg att ha med tilllägget "buyers protection" köpar skydd så att om du får en nyckel som inte fungerar så har du rätt till hjälp av deras live chat och är mer prioriterad att lösa och i mitt fall hjälpte dem mig att aktivera nyckeln annars kan man fråga microsoft live chat om hjälp så aktiverar dem det.

men det kan du iof göra efter du installerat windows. men först går du hit och laddar ner "windows creation tool" sedan följer du instruktionerna dära och du behöver typ ett 8gb usb minne ledigt. den kommer formatera om den så allt försvinner som du har på usbn.
och usbn måste såklart vara i kopplad i datorn, sen när du tryckt nästa så väljer du skapa installations media till annan dator.
och då kommer programmet rekommendera ett språk och land osv och du kan välja det du har tänkt. sedan väljer du "ISO file" och sedan spara

sedan laddar du hem rufus https://rufus.akeo.ie/

och gör en bootable usb och väljer usb enheten längst upp och sedan trycker du på den lilla cdläsaren med en cd ovanpå och lokalisera vars du hade windows iso filen och väljer den sen kan du trycka på starta och sen när det är klar gör du som ovan sagt att du låter usbn vara inne i datorn och sedan går du till inställningar i windows och välj att starta om datorn med bootable usb

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Det är mest dumt att köpa en piratkopia när man redan har en äkta licens.
Aktiveringen av win är knuten till moderkortet så har man haft en aktiverad kopia på datorn så är det bara att installera om så ska det aktiveras när datorn ansluts mot internet så den når aktiveringsservrarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är mest dumt att köpa en piratkopia när man redan har en äkta licens.
Aktiveringen av win är knuten till moderkortet så har man haft en aktiverad kopia på datorn så är det bara att installera om så ska det aktiveras när datorn ansluts mot internet så den når aktiveringsservrarna.

ja okej men då borde det jag skrev ovan fungera? Då jag har lagt över det på ett usb nu. Så borde jag bara kunna boota usb:t då och formatera om?

Permalänk

Nu är det så många frågor att du borde fråga en vuxen som kan läsa sig till hur man gör direkt.

Permalänk

Om det är samma som jag hade så var man tvungen att hitta alla registernycklar som orsakade problem och ändra "ägare" till din administrativa grupp. Ägare på de defekta stod som TrustedInstaller. Det verkade nästan som att det buggade ur när man fixade skiten också. Nästa dag var det ändå någonting som hade återuppstått. Och slutade med att det fanns 5-6 administratörer som hade alla rättigheter utom jag och som jag dessutom inte kunde röra på något sätt.

Jag gjorde en clean install istället för att ha tre heldagar med arbete för att lokalisera alla random filer som då och då slutade fungera pga rättigheter.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Din nyckel hittar du om du högerklickar på "den här datorn" och väljer "egenskaper".
Har du istället en produkt-ID så behöver du inte bry dig om någon nyckel eftersom den antingen är bunden till ditt konto eller din hårdvara.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: om det hade varit en piratkopia hade väl inte Microsoft hjälpt mig att aktivera min nyckel ifrån kinguin?
Problemet som jag hade var att min nyckel var oem för en viss version av Windows och när jag då installerade ett Windows som redan var uppdaterat till nyare version så blev det knas. Men det hjälpte Microsoft live chat mig med jag lät dem fjärrstyra min dator och dem fixade det

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tobit:

ja okej men då borde det jag skrev ovan fungera? Då jag har lagt över det på ett usb nu. Så borde jag bara kunna boota usb:t då och formatera om?

Ja och framförallt kan du installera för det är det som behöver göras för att du ska få en fungerande win.

Skrivet av Ziggy_:

@mrqaffe: om det hade varit en piratkopia hade väl inte Microsoft hjälpt mig att aktivera min nyckel ifrån kinguin?
Problemet som jag hade var att min nyckel var oem för en viss version av Windows och när jag då installerade ett Windows som redan var uppdaterat till nyare version så blev det knas. Men det hjälpte Microsoft live chat mig med jag lät dem fjärrstyra min dator och dem fixade det

Jag anser att de billiga fullicenserna är kommersiellt piratande oavsett om de är direkt stulna, köpta med stulna kreditkortsuppgifter eller i övrigt strider mot licensvillkoren, de kan fungera men de lär inte följa licensvillkoren och säljs de så är de den moraliskt värsta formen av piratande, de som fixar fullicens gratis står högre i kurs i min värld än de som göder kommersiella pirater

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: har du gått emot röd gubbe någongång ? eller kanske kört bilen med snö försatt på din reg skyllt, eller kanske suttit utan bilbälte? eller kanske pallat äpplen på någon annans tomt ? detta är saker som teckniskt sett gör dig kriminell då kriminell är en beteckning som används för personer som begår brått. och du kan inte säga att joo men jag gjorde det bara en gång eller det var bara ett äpple så jag är inte kriminell.

sen bara för att nycklarna är billiga betyder det inte att dem är snodda, dem kan vara köpta i länder där det är extremt billigt att handla i eller som har stagflation som typ Afghanistan eller ukraina eller rumänien eller liknande och sedan vidaresålda. som sagt är det privatpersoner som säljer dem på sidor likt kinguin och då kan man inte veta till 100% på varje enskillda produkt var den har kommit ifrån men att blint säga att det är olagligt för att det är oanvänt är som att gå på loppis och se en elvisp i en sliten kartong och fråga om den och säljaren säger att den är oanvänd bara att den stått å dammat i garaget så därför kartongen är sliten, och såklart finns ju innget kvitto så det kan lika gärna vara stölldgods det med.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk

@tobit Pröva följande: Lokal Säkerhetsprincip -> Säkerhetsalternativ -> Aktivera User Account Control: Läge för administratörtillåtelse -> Aktivera

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: har du gått emot röd gubbe någongång ? eller kanske kört bilen med snö försatt på din reg skyllt, eller kanske suttit utan bilbälte? eller kanske pallat äpplen på någon annans tomt ? detta är saker som teckniskt sett gör dig kriminell då kriminell är en beteckning som används för personer som begår brått. och du kan inte säga att joo men jag gjorde det bara en gång eller det var bara ett äpple så jag är inte kriminell.

sen bara för att nycklarna är billiga betyder det inte att dem är snodda, dem kan vara köpta i länder där det är extremt billigt att handla i eller som har stagflation som typ Afghanistan eller ukraina eller rumänien eller liknande och sedan vidaresålda. som sagt är det privatpersoner som säljer dem på sidor likt kinguin och då kan man inte veta till 100% på varje enskillda produkt var den har kommit ifrån men att blint säga att det är olagligt för att det är oanvänt är som att gå på loppis och se en elvisp i en sliten kartong och fråga om den och säljaren säger att den är oanvänd bara att den stått å dammat i garaget så därför kartongen är sliten, och såklart finns ju innget kvitto så det kan lika gärna vara stölldgods det med.

edit , jag såg en Windows 10 Professional DVD och aktiverings licens!Retail 64 bit
på tradera gå för ca 450kr, det måste ha varit stöldgods det med va ?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci