Qualcomm avslöjar specifikationer för Snapdragon 845

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm avslöjar specifikationer för Snapdragon 845

Efter att de tidigare avtäckt Snapdragon 845 avslöjar nu Qualcomm specifikationerna för denna, där bland annat ökad prestanda och gigabit-modem står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Billigaste telefonen med den tack, 3000 kr or get out of here

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

systemkretsen ska klara av att driva dubbla paneler med upplösningen 2 400 × 2 400 i 120 Hz

1:1 förhållande.
Blir det 2018 nya trend? Mobiltelefoner med helt fyrkantiga skärmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

1:1 förhållande.
Blir det 2018 nya trend? Mobiltelefoner med helt fyrkantiga skärmar.

Tror det är för VR headsets

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

1:1 förhållande.
Blir det 2018 nya trend? Mobiltelefoner med helt fyrkantiga skärmar.

9:18 tycker jag verkar vara trendigt just nu. 2400x4800 blir nog inte helt fel. 💩

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Något jag inte riktigt förstår är att de säger att den kan spela in 16 megapixlar i 60 fps. Om jag kommer ihåg rätt är 5K upplösning ca 15 megapixlar. Hur kommer det sig då att de säger att de ”bara” kan spela in 4K i 60 fps, när det låter som att den borde klara 5K i 60 fps? (Tänker mest av marknadsföringsskäl, då man brukar försöka visa sig bättre än konkurrenterna, och då låter ju 5K i 60 fps bättre än 4K i 60 fps)

Många har rapporterat siffran 16 megapixlar i 60 fps, bland annat dessa:
https://www.androidauthority.com/qualcomm-snapdragon-845-spec...

Permalänk
Medlem

Gött 1.2 gigabit. kanske om 10 år när 6g är ute man kommer upp i det

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

1:1 förhållande.
Blir det 2018 nya trend? Mobiltelefoner med helt fyrkantiga skärmar.

Japp, 2018 nya trend

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Något jag inte riktigt förstår är att de säger att den kan spela in 16 megapixlar i 60 fps. Om jag kommer ihåg rätt är 5K upplösning ca 15 megapixlar. Hur kommer det sig då att de säger att de ”bara” kan spela in 4K i 60 fps, när det låter som att den borde klara 5K i 60 fps? (Tänker mest av marknadsföringsskäl, då man brukar försöka visa sig bättre än konkurrenterna, och då låter ju 5K i 60 fps bättre än 4K i 60 fps)

Många har rapporterat siffran 16 megapixlar i 60 fps, bland annat dessa:
https://www.androidauthority.com/qualcomm-snapdragon-845-spec...

16 megapixlar är en kvadrat. I widescreen har du oanvända pixlar uppe och nere och då räcker pixlarna bara till 4K.
/Knight

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Off and on
@yoshman
Nu frågar jag proffset. Då jag vet att jag kommer skriva fel. =( (inte ironiskt i detta fall snarare lite avundsjuk på din kunskap)
Var inte en av de stora nyheterna med nvidia Maxwell från Keppler (förutom en teknik som återupplivades som även amd idag använder också) att de höjde balansen mellan fillrate och textur balansen i chippen för att kunna köra högre antal pixlar.
Jämfört med vissa tidigare, host host 480 (har ett sådan fortfarande men lät som en dammsugare) som nvidia skröt med att de kunde köra massvis med polygoner. (vilket de iofs kunde vid den tiden)

Pratat bort mig lite känner jag.
Men till kontentan. Vad är din kännedom och/eller åsikt om att man fokuserar mer nu på flera pixlar gentemot geometrisk beräkningskraft, både på mobila sidan, där jag tror pixlar/ns är viktigare än på pc sidan, vi kan ju välja skärm.
Vet du om högre upplösning och fillrate tar mer chisel eller är svårare att designa, än t.ex andra beräkningar.

Jag vet att jag är otydlig då jag inte är både har fler frågor och vet att jag borde spaltat upp dem bättre.

//

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

16 megapixlar är en kvadrat. I widescreen har du oanvända pixlar uppe och nere och då räcker pixlarna bara till 4K.
/Knight

Skickades från m.sweclockers.com

Jag retas ny.
Off topic:
Nu har du lite fel. Man kan göra skärmar i olika former numera. Var några år sedan jag minns att det visades upp, var som exempel på varvräknare och hastighetsmätare samt extra info. Hittar inte länken just nu, men jag VET att den finns här. Men hur praktisk är en annan fråga.

Edit:
Minns inte vilken tillverkare eller namnet man ska söka på. Inte en fyrkantig skärm lär ju inte fungera.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Fortfarande of topic att de hade färståt hur man utan att det skulle bli för dyrt göra en skärm med som exempel.

00
000
0000
00000
000000
00000
0000
000
00

Utan att behöva döja bitar av panelen, utan att panelen var gömd i antalet pixlar och att då chippen som aktiviverade LCDn då viste att denna rad är bara så många pixlar, nästa rad är bara så många och så vidare. Jag har förmodligen helt del. Men jag vill bli rättad så jag lär mig minna fel.

Edit:
På min matris av 00 är mellanslag med. så jag har inte samma bild.

Edit2:
Det går att använda som exempel ändå.
Du skapar en skärm som bara kan allokera 2 bitar på första raden.
tre sedan upp till 6st, sen ner till 2. Du bygger en panel efter det, på ett kostnadseffektivt sett som inte tar en massa plats, plats är om jag förstått det hela här av problemet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag retas ny.
Off topic:
Nu har du lite fel. Man kan göra skärmar i olika former numera. Var några år sedan jag minns att det visades upp, var som exempel på varvräknare och hastighetsmätare samt extra info. Hittar inte länken just nu, men jag VET att den finns här. Men hur praktisk är en annan fråga.

Edit:
Minns inte vilken tillverkare eller namnet man ska söka på. Inte en fyrkantig skärm lär ju inte fungera.

Skrivet av hACmAn:

Fortfarande of topic att de hade färståt hur man utan att det skulle bli för dyrt göra en skärm med som exempel.

00
000
0000
00000
000000
00000
0000
000
00

Utan att behöva döja bitar av panelen, utan att panelen var gömd i antalet pixlar och att då chippen som aktiviverade LCDn då viste att denna rad är bara så många pixlar, nästa rad är bara så många och så vidare. Jag har förmodligen helt del. Men jag vill bli rättad så jag lär mig minna fel.

Edit:
På min matris av 00 är mellanslag med. så jag har inte samma bild.

Edit2:
Det går att använda som exempel ändå.
Du skapar en skärm som bara kan allokera 2 bitar på första raden.
tre sedan upp till 6st, sen ner till 2. Du bygger en panel efter det, på ett kostnadseffektivt sett som inte tar en massa plats, plats är om jag förstått det hela här av problemet.

Du har missuppfattat det helt. Vi andra pratar om kamerasensorer och du svamlar om skärmar. En skärm kan tillverkas i alla möjliga olika former och storlekar, inga problem där. Men de absolut flesta (finns undantag) kamerasensorer är kvadratiska då de ska ha ett jämnt ljus över hela ytan och ljusinsläppet sker genom en cirkel (lins, objektiv). Denna plattformen stödjer alltså kamerasensorer upp till 4x4 megapixlar = 16 megapixlar, men det räcker inte för 5K som bara är 14.7 megapixlar men upplösningen 5120x2880.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

De säger inget om hur mycket mindre ström deras CPU drar, så den drar nog snarare mer. Jag vill ha bättre energieffektivitet på mobiler, framför allt. Så jävla sunigt när dem drar så mkt batteri.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@Knightmare:
Ber om ursäkt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Knightmare:
Ber om ursäkt.

Inget att be om ursäkt för! Vi är här för att diskutera och lära.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hACmAn:

Off and on
@yoshman
Nu frågar jag proffset. Då jag vet att jag kommer skriva fel. =( (inte ironiskt i detta fall snarare lite avundsjuk på din kunskap)
Var inte en av de stora nyheterna med nvidia Maxwell från Keppler (förutom en teknik som återupplivades som även amd idag använder också) att de höjde balansen mellan fillrate och textur balansen i chippen för att kunna köra högre antal pixlar.
Jämfört med vissa tidigare, host host 480 (har ett sådan fortfarande men lät som en dammsugare) som nvidia skröt med att de kunde köra massvis med polygoner. (vilket de iofs kunde vid den tiden)

Pratat bort mig lite känner jag.
Men till kontentan. Vad är din kännedom och/eller åsikt om att man fokuserar mer nu på flera pixlar gentemot geometrisk beräkningskraft, både på mobila sidan, där jag tror pixlar/ns är viktigare än på pc sidan, vi kan ju välja skärm.
Vet du om högre upplösning och fillrate tar mer chisel eller är svårare att designa, än t.ex andra beräkningar.

Jag vet att jag är otydlig då jag inte är både har fler frågor och vet att jag borde spaltat upp dem bättre.

//

Maxwell mer än fördubblade kapaciteten i "ROPs" (Raster OPerations), något som med stor sannolikhet är en av huvudförklaringarna varför Kepler ramlat efter allt mer i senare titlar.

Maxwell/Pascal är helt enkelt bättre balanserade för att hantera den riktning renderingsteknik AAA titlarna tagit. Gissningsvis är det också en riktning som gynnar dagens konsoler, d.v.s. GCN.

Högre upplösning kräver framförallt mer bandbredd. Här finns två huvudproblem:

  • jobbet som ska utföras ökar ju kvadratisk med linjär ökning av upplösning (detta då man ökar både X och Y axeln), det betyder då även att bandbreddskravet ökar någonstans åt det hållet

  • Maxwell och numera också Vega försöker minska bandbreddskravet med hjälp av tiled-based rendering kombinerat med väsentligt större cache (både Maxwell och Vega har också fått sin L2$ cache bättre integrerad i ROPs), högre upplösning gör det svårare att få riktigt bra cache-hit-rate så blir lite dubbel whammy för bandbreddskravet

Vi börjar se att Amdahls lag (begränsad skalning med kärnor) kryper in som en faktor i de fetaste GPUerna. Positiva här är att högre upplösning ger ett visst andrum, d.v.s. högre upplösning gör så att vissa delar av pipeline går lite bättre att skala med CUDA-cores/Stream-cores (en effekt av Gustafsons lag).

Det skrivet. Högre ROP-kapacitet betyder att kretsen kan göra fler pixeloperationer (raster-operationer), så ignorerar man bandbreddsproblematiken betyder det också att kretsen kan hantera högre upplösning. Skulle ändå säga att högre ROP-kapacitet främst gått till olika former av AA (många kan göras bandbreddseffektivt) samt för att bättre balansera kretsen för riktningen spelens renderingstekniker tagit.

I allt fler fall behövs ju GTX1070 redan vid 1920x1080, ännu bättre om man siktar på riktigt hög FPS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer