Permalänk

dualboota w10 och ubuntu 16.04

Hej, tänkte bara höra från någon som är duktig på dualboot.

Jag har ubuntu på laptopten och w10 på stationära. Skulle helst vilja ha båda på stationära så jag kan "separera" spelande och plugg utan att behöva sitta på laptopen. Hittar en hel del guides men undrar om någon har någon personlig åsikt ang vilken som är bäst/enklast att följa eller har något eget råd man ska tänka på.

Måste man partionera, dvs går det att ha separata hdd/ssd till vardera os?

Har just nu 1tb hdd och 250gb ssd, men hittade även en gammal 60gb ssd och 500gb hdd, skulle det vara möjligt att ägna dessa enbart till ubuntu?(om de ens funkar, har inte testat)

Ska få lite nya delar nästa vecka så jag försöker förbereda mig lite, vill helst fucka up så lite som möjligt

Mvh

Permalänk
Medlem

Ubuntu har väl en inbyggd dualboot funktion i sin installer?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle nog kunna installera på vardin disk och sedan välja disk via moderkortet så blir det ännu mer separerat än dualboot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Zyzz:

Ubuntu har väl en inbyggd dualboot funktion i sin installer?

Hm, får kolla upp det! Får följa någon tutorial på nätet, det kanske det har.

Skrivet av mrqaffe:

Du skulle nog kunna installera på vardin disk och sedan välja disk via moderkortet så blir det ännu mer separerat än dualboot.

Okej, så det kanske är bättre. Hoppas mina gamla funkar då!

Tack för svar hörrni!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lollispollos:

Hm, får kolla upp det! Får följa någon tutorial på nätet, det kanske det har.

Okej, så det kanske är bättre. Hoppas mina gamla funkar då!

Tack för svar hörrni!

Har inte provat installera ubuntu sedan de kom med unity men innan den tiden så fixade grub automariskt en bootmeny om du installerade win först och sedan lär grub ersätta win bootloader.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Typ såhär
Men jag tror nog att om du ska köra på olika diskar så kommer du få gå in i bootalternativen varje gång di inte vill boota från din "main" disk.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DeGreeZ:

Typ såhär
Men jag tror nog att om du ska köra på olika diskar så kommer du få gå in i bootalternativen varje gång di inte vill boota från din "main" disk.

Det brukar ofta finnas en meny för att välja "temporär bootenhet" som är utanför den "vanliga" menyn, man trycker på nån f knapp vid strömpåslag så kommer den upp och valet gäller bara för just den booten.
Det finns för och nackdelar med de olika metoderna så man bör fundera på hur separerat systemen behöver vara, det går ju även att köra med en hypervisor och de olika osen i virtuella maskiner och då kan man ju byta os utan att boota om hårdvaran och det går ju även att köra olika os samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även om du installerar på olika diskar kan du välja OS i grub. Du väljer avancerad installation vid tion av Ubuntu men du bör ha koll på dina diskar. Alla syns vid installation och vilket filsystem som finns på dem. Jag har för mig att det står vilken disk som har Windows installerat.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar ofta finnas en meny för att välja "temporär bootenhet" som är utanför den "vanliga" menyn, man trycker på nån f knapp vid strömpåslag så kommer den upp och valet gäller bara för just den booten.
Det finns för och nackdelar med de olika metoderna så man bör fundera på hur separerat systemen behöver vara, det går ju även att köra med en hypervisor och de olika osen i virtuella maskiner och då kan man ju byta os utan att boota om hårdvaran och det går ju även att köra olika os samtidigt.

Okej! Får se hur jag gör i fortsättningen när jag vant mig vid ubuntu på stationära, kanske gör något sånt då.

Skrivet av DeGreeZ:

Typ såhär
Men jag tror nog att om du ska köra på olika diskar så kommer du få gå in i bootalternativen varje gång di inte vill boota från din "main" disk.

Skrivet av NoWin:

Även om du installerar på olika diskar kan du välja OS i grub. Du väljer avancerad installation vid tion av Ubuntu men du bör ha koll på dina diskar. Alla syns vid installation och vilket filsystem som finns på dem. Jag har för mig att det står vilken disk som har Windows installerat.

Är detta en vetti tutorial att följa? Han sa att man kan koppla ur hdds/ssds som har windows på för att inte installera över windows eller liknande. Låter säkert tycker jag? Iof är alla mina olika storlekar så borde inte vara allt för svårt att hålla ordning på dem.

Sen pratade han om att man får välja OS i grub när man startar datorn som @noWin sa. Det var det jag var lite "orolig" över, att behöva gå in i bios och välja vad den ska boota från varje gång, så det är nice! Tack för svaren hörrni!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lollispollos:

men hittade även en gammal 60gb ssd

60GB räcker långt för Linux.

Permalänk
Medlem

Om du har en installation av Windows så känner Ubuntus installationsprogram av det. Man brukar ha GRUB på första hårddisken, det brukar också ske automatiskt, men man kan behöva dubbelkolla.

Om du sätter in en dedikerad disk för Linux så se till så att den är först. Om du ångrar dig sen och inte vill ha kvar, så är det bara att sätta Windows-disken igen som första disk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

PCIe passthrough börjar bli ett intressant alternativ också och är något jag funderar på till nästa bygge istället för dualboot. Kan knappast kalla mig expert och vet inte om det lilla overhead som blir ändå är för mycket för nyare spel men finns säkert andra som vet.
https://www.youtube.com/watch?v=aLeWg11ZBn0

Uppd. Fanns en tråd här också:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1488506

fel länk
Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av Mugen08:

PCIe passthrough börjar bli ett intressant alternativ också och är något jag funderar på till nästa bygge istället för dualboot. Kan knappast kalla mig expert och vet inte om det lilla overhead som blir ändå är för mycket för nyare spel men finns säkert andra som vet.
https://www.youtube.com/watch?v=aLeWg11ZBn0

Uppd. Fanns en tråd här också:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1488506

Såg väldigt intressant ut, ska definivt kolla upp det när jag har tid! Tack så hemskt mycket för länkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Typ såhär
Men jag tror nog att om du ska köra på olika diskar så kommer du få gå in i bootalternativen varje gång di inte vill boota från din "main" disk.

Nej, grub kan boota från andra diskar. Har du windows på disk 1 och låter windows sköta den, och lägger ubuntu med grub på disk 2 så kan grub boota båda utan problem. Jag gör så, min linux disk är vald i bios och med os-prober bootar den windows från andra disken np.

Jag rekommenderar dock att alltid installera Windows med bara en disk i, då jag själv upplevt att win10 kan fucka med mbr på alla diskar och sen gå sönder när inte alla diskar är i. Windows installer är retarderad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Nej, grub kan boota från andra diskar. Har du windows på disk 1 och låter windows sköta den, och lägger ubuntu med grub på disk 2 så kan grub boota båda utan problem. Jag gör så, min linux disk är vald i bios och med os-prober bootar den windows från andra disken np.

Jag rekommenderar dock att alltid installera Windows med bara en disk i, då jag själv upplevt att win10 kan fucka med mbr på alla diskar och sen gå sönder när inte alla diskar är i. Windows installer är retarderad.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes planerade att göra det så att inget fuckas. Har du enbart en disk till linux? Jag tänkte nämligen ha en ssd o en hdd, men är osäker på hur jag kan göra så, blir det "automatiskt" om man har i diskarna vardera os ska installeras på när man installerar dem? Lite dåligt formulerat kanske, men när jag installer w10 har jag bara i min 1tb hdd + 200~gb ssd, och när jag installerar ubuntu så har jag enbart 60gb ssd + 500gb hdd inkopplad? Eller måste man konfigurera någonting för att de ska fungera som jag vill? (om du förstår hur jag menar)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lollispollos:

Yes planerade att göra det så att inget fuckas. Har du enbart en disk till linux? Jag tänkte nämligen ha en ssd o en hdd, men är osäker på hur jag kan göra så, blir det "automatiskt" om man har i diskarna vardera os ska installeras på när man installerar dem? Lite dåligt formulerat kanske, men när jag installer w10 har jag bara i min 1tb hdd + 200~gb ssd, och när jag installerar ubuntu så har jag enbart 60gb ssd + 500gb hdd inkopplad? Eller måste man konfigurera någonting för att de ska fungera som jag vill? (om du förstår hur jag menar)

Du kan ha diskar som delas av båda osen så länge du använder filsystem de kan hantera och linux är skapligt bra redan från början att hantera windiskar men win kommer inte att känna igen annat än sina egna filsystem utan "drivers"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Det är ytterst få som behöver dualboota idag, då datorer sedan runt 2008 så lugnt driver 2 operativsystem samtidigt. Visst finns det undantags personer, men det handlar framförallt om personer med tidsbrist för att köra en riktig hypervisor och konfigurera denna.

Så mitt råd är först att fråga om ni själva verkligen är en person som tillhör minoritetsgruppen där dualbooat är rätt?
Om inte installera t.ex vmplayer kör linux på denna, snabbt och enkelt. Där ni i vissa spel kan köra linux på ena skärmen och spelet i den andra. Fördelarna är så många som det inte är klokt oc det är t.o.m enklare, nackdelen är att det är krångligt att få ut grafikprestanda, men ytterst sällan har vanligt folk ändå så mycket behov av detta i linux.

*edit*
Helt ärligt vet jag ingen som har pysslat med dualboot sedan runt 2005. Även om jag vet personer som har flera olika ssd som de kan skifta runt, men det är så sällan så de gör det fysiskt. (och jag känner nördar som har SAN som deras hostar delar på etc för rent privat bruk i lägenheten)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Det är ytterst få som behöver dualboota idag, då datorer sedan runt 2008 så lugnt driver 2 operativsystem samtidigt. Visst finns det undantags personer, men det handlar framförallt om personer med tidsbrist för att köra en riktig hypervisor och konfigurera denna.

Så mitt råd är först att fråga om ni själva verkligen är en person som tillhör minoritetsgruppen där dualbooat är rätt?
Om inte installera t.ex vmplayer kör linux på denna, snabbt och enkelt. Där ni i vissa spel kan köra linux på ena skärmen och spelet i den andra. Fördelarna är så många som det inte är klokt oc det är t.o.m enklare, nackdelen är att det är krångligt att få ut grafikprestanda, men ytterst sällan har vanligt folk ändå så mycket behov av detta i linux.

*edit*
Helt ärligt vet jag ingen som har pysslat med dualboot sedan runt 2005. Även om jag vet personer som har flera olika ssd som de kan skifta runt, men det är så sällan så de gör det fysiskt. (och jag känner nördar som har SAN som deras hostar delar på etc för rent privat bruk i lägenheten)

Intel är dåliga på att stödja typ 1 hypervisors så det går att spela på konsumentprylar, AMD och Intels serverdelar ger bättre stöd för att nå hårdvaran direkt men det är spärrat på de flesta av Intels vanliga konsumetsystem så de blir ofta dålig grafikprestanda vid spelande.
I det läget kan en typ 2 hypervisor under win där man kör linux virtuellt bli ett vettigare alternativ, allt beror på vad ens hårdvara stödjer och behoven i respektive operativsystem men har man Intelplattform så bör man kolla vilka funktioner som inte är nedlåsta för alla kör ju inte Xeon hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Intel är dåliga på att stödja typ 1 hypervisors så det går att spela på konsumentprylar, AMD och Intels serverdelar ger bättre stöd för att nå hårdvaran direkt men det är spärrat på de flesta av Intels vanliga konsumetsystem så de blir ofta dålig grafikprestanda vid spelande.
I det läget kan en typ 2 hypervisor under win där man kör linux virtuellt bli ett vettigare alternativ, allt beror på vad ens hårdvara stödjer och behoven i respektive operativsystem men har man Intelplattform så bör man kolla vilka funktioner som inte är nedlåsta för alla kör ju inte Xeon hemma.

Visst, men för majoritet så kör de windows som vanligt och kör alla spel på denna. I linux så labbar de och gör mindre datakrävande saker. Om då är det mindre än 1h timmas jobb att installera och konfigurera allt som behovs.
Att köra linux virtuellt är alltså ur användarperspektiv det absolut enklaste alternativet. Svårigheten kommer när man vill ha bra grafikkprestanda i linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skulle nog kunna installera på vardin disk och sedan välja disk via moderkortet så blir det ännu mer separerat än dualboot.

Klart bästa lösningen.
Till trådskaparen:
Så slipper du problematiken med att Windows skriver över bootloadern vid ominstallation av Windows.
Vid uppstart trycker du bara F8/F12 eller vad du nu har för knapp som visar boot-menyn i Bios/UEFI och väljer där vilken disk du ska boota ifrån. Givetvis installerar du då bootloadern för Linux på samma disk som du installerar din linuxdist på.
Om jag ska installera om brukar jag rycka den hårddisk det andra operativet ligger på, så man inte av misstag råkar installera över eller lägga bootloadern på fel ställe.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Klart bästa lösningen.
Till trådskaparen:
Så slipper du problematiken med att Windows skriver över bootloadern vid ominstallation av Windows.
Vid uppstart trycker du bara F8/F12 eller vad du nu har för knapp som visar boot-menyn i Bios/UEFI och väljer där vilken disk du ska boota ifrån. Givetvis installerar du då bootloadern för Linux på samma disk som du installerar din linuxdist på.
Om jag ska installera om brukar jag rycka den hårddisk det andra operativet ligger på, så man inte av misstag råkar installera över eller lägga bootloadern på fel ställe.

Ja och nej, Men bios är jobbigt. Det bästa av två världar är att ha Windows med sin egen boot-loader på sin egna disk, som kan boota direkt från bios om så krävs, den andra disken installerar du din Linux dist och förslagsvis Grub tillsammans med os-prober, os-prober hittar den andra disken automagiskt och låter dig utan huvudvärk lägga till att boota win10 från Grub som ett alternativ när din dator startar. Du kan fortfarande byta disk i bios till att välja Win10 disken, men om du vill så kan du låta Grub sköta det också. Vill du inte låta Grub sköta det längre? Ladda ner grub-customizer eller i terminal ta bort Win10 som entry i config-filen, uppdatera Grub och Win10 som start alternativ försvinner, och du har ett 'rent Linux' igen.

Mycket trevligare att låta Grub sköta bootandet, men lättast att låta Windows ha sin egen disk med sin egen bootloader vid sidan av och låta den göra vad den vill..

Grub lämnar väl egentligen bara över till Win10's bootloader som bootar Win10, så Win10 borde inte bry sig alls då så mycket som den bryr sig har sin egen Bootloader på sin egna disk och bör bara göra förändringar där.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian