Speldatorfråga från en som inte är lika duktig som ni

Permalänk
Medlem

Speldatorfråga från en som inte är lika duktig som ni

Hej,
Jag inser problemet med min nedan fråga eftersom jag inte riktigt pratar ert språk...
Ska köpa en dator till min grabb som är 11 år. Han spelar Minecraft på vanlig bärbar dator (som "laggar" enl honom), men kommer att spela Overwatch inom kort och kanske något annat spel. För min fortsatta fråga så utgå inte från att det är det "tyngsta av de tyngsta" spelen.
Jag har inte riktigt klart för mig vad som kännetecknar en "speldator" i förhållande till en vanlig stationär dator.
Min kunskapsnivå inskränker sig till att jag vet (ungefär) vad ramminne, hårddiskminne, grafikkort är men när det gäller förkortningar och modellbeteckningar går jag bet helt.
Vi i familjen tänkte köpa ett nytt tangentbord och en ny mus till honom - så det gäller inte min fråga.
Vad gäller skärm tänkte vi köpa en begagnad 23" - 25"-skärm för kanske max 500 kr på Tradera (motsv). Råd vad vi inte ska köpa?

Vad gäller själva datorn - vad är liksom "det minsta" som är möjligt att köpa? Vi kan max lägga 2500 kr begagnat på burken. Bedömer att en del kommer reagera på att "det är för dåligt", men betänk att grabben är ung och det är något han får växa in i och vi skaffar nytt efter hand sedan då han blivit kunnigare.
Tror mig ha förstått att i5 är lägsta nivån men vilket "lägsta beteckning" och vad är minsta RAM i kombinat med minsta HD-minne etc. Vad är lägsta nivån för grafikkort mm?

Har svårt att utöver RAM-storlek etc veta "äldstabeteckningar" på både vilken SORTS i5; vilken SORTS RAM (dvs ex DDR säger oss inget); vilken sorts Nvidia (motsv) som finns.
Är ytterst tacksam för den hjälp som någon ev kan ge utan att behöva sätta för mycket tid.
Förstår att frågan egentligen inte går att svara på eftersom det är "kombinatet" av alltihop som är avgörande, men om någon ville göra ett försök vore jag ytterst tacksam. Medveten om att det är upp till mig själv att kunna sådant här så jag "håller ingen till last" om det skulle bli fel. Hade jag haft tid kunde jag tagit några månader att lära mig men nu är det tyvärr allt för brått...

Permalänk

Tyvärr skulle jag personligen tro att de är mer eller mindre omöjligt att få en fungerande speldator dator för 2500kr även om han bara är 11, ifall du inte hittar några riktiga fynd då. Av egna erfarenheter så vet jag att Overwatch endå kräver en helt ok dator.

skulle väll säga att 6-8gb ram ddr3, 250gb lagring, gtx 560/750/rx 260x, i3 2100/i5 2500, 400W är i absolut minsta lag för en speldator idag, notera att detta är rätt gamla grejer.

Jag skulle sparat lite till och kanske lagt 4-5 tusen på lite begagnade delar och sen byggt ihop själv, ofta får man mest för pengarna då.

Permalänk
Medlem

Spel som t.ex. Overwatch, går att spela på rätt så gamla system. Det som avgör prestandan i spel är främst grafikkort och processor. Processorer som kan vara intressanta att titta på i den budgeten är de tidigaste generationerna av intel i7 och i5. Lite nyare generationer kan man även titta på i3. Har spelat Overwatch, med okej flyt och inte allt för låga inställningar på en dator med intel i7 930 (typ 8 år gammal processor) och Nvidia gtx 550ti (typ 7 år gammalt grafikkort i budgetsegmentet). Det var alltså inte en optimal upplevelse.
Intel i5 2500k eller i7 2700k kan vara ett bra cpu alternativ.
Intels beteckningar är t.ex i5 xxxx där 2xxx är generation 2 och 8xxx är den senaste generationen.

Grafikkort skulle jag rekommendera något i klass med gtx 660 eller uppåt. Första siffran motsvarar generation och andra siffran motsvarar hur bra den är. Så t.ex. gtx 680 är toppklassen för den generationen grafikkort men gtx 960 är nyare och bättre trots att det är mellansegmentet för den serien. AMD har också grafikkort där beteckningen på äldre kort var lite krångligare, men motsvarande kort är typ Radeon HD 7870. Deras nyare korts beteckningar var i stil med r9 2xx där de har samma system för namn som sina konkurrenter. typ r9 270 och bättre skulle funka okej.

Ramminne rekommenderar jag 8 GB
Hårddisk spelar inte superstor roll, har du råd med en SSD så är det jättebra då datorn kommer kännas otroligt mycket snabbare. Men det är inte nödvändigt för att datorn ska fungera.

Nätaggregat beror helt på vilken dator du ska köpa, så då kan jag inte heller rekommendera något

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Tyvärr skulle jag personligen tro att de är mer eller mindre omöjligt att få en fungerande speldator dator för 2500kr även om han bara är 11, ifall du inte hittar några riktiga fynd då. Av egna erfarenheter så vet jag att Overwatch endå kräver en helt ok dator.

skulle väll säga att 6-8gb ram ddr3, 250gb lagring, gtx 560/750/rx 260x, i3 2100/i5 2500, 400W är i absolut minsta lag för en speldator idag, notera att detta är rätt gamla grejer.

Jag skulle sparat lite till och kanske lagt 4-5 tusen på lite begagnade delar och sen byggt ihop själv, ofta får man mest för pengarna då.

Jag håller med honom, ett annat problem som kan uppstå om du köper en så gammal dator är att datorn kommer börja gå sönder. Moderkorten (datorns nervsystem) på så gamla dator börjar ofta strula och det blir i princip omöjligt att felsöka dem. För drygt 4000 kan man hitta paket på dator och skärm som håller lite längre men även presterar helt okej.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

STort tack Morotis och Fantgrenen

Morotis och Fantgrene:Ett stort tack vill jag meddela till era seriösa och hjälpsamma svar. Genom att bryta och lägga ihop informationen i era svar i kommer jag att komma långt.

En kompletterande liten fråga omm ddr3: Har noterat att många som sannolikt är vana datorer och ska sälja en dator utelämnar viss information eftersom det i "era sammanhang" är så självklart. Har googlat en del på DDR-SDRAM och min fråga är. Vad är "motsatsen" till DDR-SDRAM? Dvs vad kan det vara om det inte är DDR-SDRAM. VAd kan en sådan beteckning heta?
Bara så att jag kan utesluta det som inte är lägst ddr3, särskilt om inget meddelats i info i en säljannons.

Är mycket tacksam.
Heders!

Permalänk
Medlem

Ingen aning om denna sida är bra eller pålitlig, men det är helt okej delar till bra priser.

Denna uppfyller minimumkraven för Overwatch till exempel.
https://bytdator.se/begagnade-datorer-stationara/Dell-Optiple...

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Fram till generation fem av Intels processorserie (5xxx) kör de på DDR3. Efter det var det DDR4 som gäller. Tänk på att moderkortet oftast bara är kompatibelt med en generation processorer.

DDR SDRAM är en typ 15 år gammal standard som inte används längre.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/marknad/147421-nastan-komplett-sp...

Håller din budget - nästan!
Du behöver komplettera med ett beg grafikkort (~500 kr) så är grabben i hamn!

Permalänk
Medlem

Hej elp,

tack för ditt tips. Kanske är det du som säljer:-)

Skämt åsido - så ska jag ta dig på orden, efter att jag ställt dig en (nåja...) fråga.
Hur svårt är det att sätta dit ett grafikkort (och kan jag köpa det begagnat,...och måste det vara kompatibelt så enbart några modeller av ett grafikkort som passar "den generation" jag köper)?

Så här är det - jag har lite bråttom (minst sagt) att få tag på en m h t priset bra dator. Nu är det så att jag bara varit medlem på denna site i ett drygt dygn. Jag kan inte kontakta den säljare du rekommenderat genom att klicka på länken, eftersom jag inte har rättigheter att göra detta. För att göra det måste man ha varit medlem 7 dygn (!?) Jag kan helt enkelt inte vänta 6 dagar till.

Så en mycket framfusig fråga: skulle du ha möjlighet att kontakta säljaren via länken "kontakta säljaren" och be honom/henne att sms:a sin mailadress alternativt tfnnr till mitt tfnnr 072-2422277 ?

Jag förstår självklart att det är mycket begärt och vill understryka att jag inte förväntar mig att det blir så. I tidskrisläget kan jag ändå inte låta bli att ta chansen att fråga...
Vi får se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fhs:

Hej elp,

tack för ditt tips. Kanske är det du som säljer:-)

Skämt åsido - så ska jag ta dig på orden, efter att jag ställt dig en (nåja...) fråga.
Hur svårt är det att sätta dit ett grafikkort (och kan jag köpa det begagnat,...och måste det vara kompatibelt så enbart några modeller av ett grafikkort som passar "den generation" jag köper)?

Så här är det - jag har lite bråttom (minst sagt) att få tag på en m h t priset bra dator. Nu är det så att jag bara varit medlem på denna site i ett drygt dygn. Jag kan inte kontakta den säljare du rekommenderat genom att klicka på länken, eftersom jag inte har rättigheter att göra detta. För att göra det måste man ha varit medlem 7 dygn (!?) Jag kan helt enkelt inte vänta 6 dagar till.

Så en mycket framfusig fråga: skulle du ha möjlighet att kontakta säljaren via länken "kontakta säljaren" och be honom/henne att sms:a sin mailadress alternativt tfnnr till mitt tfnnr 072-2422277 ?

Jag förstår självklart att det är mycket begärt och vill understryka att jag inte förväntar mig att det blir så. I tidskrisläget kan jag ändå inte låta bli att ta chansen att fråga...
Vi får se...

Hahaha
Nej, det är INTE jag som säljer, inte heller har jag någon vinning av att hjälpa säljaren.
Dock stod jag inför ett liknande "uppdrag" för något år sedan när min egen grabb skulle ha en burk o jag fick läsa på som f*n för att fräscha upp de minst sagt påvra datorkunskaperna den gången...
Gällande grafikkort så kan du stoppa i det mesta i den datorn och så har din grabb en hygglig spelmaskin som borde hålla honom flytande en tid tills hans spelbehov kräver kraftigare doningar för att driva tyngre applikationer/spel.

Jag gör som så att jag skickar ett PM till säljaren om denna tråd så får han kontakta dig.
Ska kolla på marknaden med om jag hittar ett vettigt grafikkort till din grabb o så länkar jag här i tråden!
Vi farsor får ju försöka hålla ihop...

Permalänk
Medlem

Här har du ditt grafikkort:
#17110270
Det kortet (GTX770) kan du säkerligen få för en femhunka och det är väldigt enkelt att installera i burken.
Är du det minsta osäker så lär det finns x antal tutorials på youtube hur du går till väga.
Med den kombon så bör din grabbs behov vara täckta ett tag framöver.

Skulle det skita sig så råder jag dig till att hålla ögonen öppna på Marknaden här på SC där det poppar upp riggar i din prisnivå titt som tätt.
Har köpt de senaste 4 kompletta burkarna här igenom och har bara gott att säg om både folket och prissättningen!

Lycka till!

(skickade ett PM till killen med burken så får vi se om han kontaktar dig)

Permalänk
Medlem

Ha, ha, ha!
Det är ju makalöst snällt av dig!

Nej, jag bara skojade med säljgrejen. Uppfattade aldrig heller att det var du. Hade i o f s inte varit avgörande hur det var.
Har bara varit här inne ett drygt dygn och bara fått seriösa svar. Verkar ju vara ett jättebra forum det här som jag blev rekommenderad.
Ska försöka följa det här forumet framöver och försöka lära mig mer och mer. Inser att detta är en djungel och att även om alla gör sitt bästa i rekommendationer och stöd så finns det många olika synpunkter på vad som är bra eller dåliga varor och man verkar verkligen försöka.

Jag avvaktar och ser om säljaren hör av sig.

Hoppas att jag kan återgälda vänligheten på något sätt.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta vad du har för dator idag, har du kvar några specifikationer från när du köpte datorn?
Om du inte har det så kan du trycka på windowstangenten så kommer det upp en meny högerklicka på "Dator" och välj egenskaper. Under "System" så kommer dina (grabbens) info upp om CPU, minne, och windows version.

Permalänk
Medlem

@Mr.3: Sorry för sent svar när du är snäll och hjälper till. Tjänsteresa har tagit sin tribut.
Jag tror jag ser din intention och jag tackar för vänligheten, men den första datorn vi köpte åt honom var en bärbar 4 GB RAM etc och han vill verkligen ha en "gamingdator" och i hans värld så är det inte en dator (och förmodligen har han rätt?).
Så vi går nog på en stationär nu med lite tillbehör.

Permalänk
Medlem

Hej igen elp,

fick du någon reaktion av säljaren i ditt pm? Varit på spå tjänstekonferens men ändå stand-by på min mobil men inte hört något där. Gjorde jag kanske fel som gav just mobilnr, skulle kanske lagt ut mailadress istället, vad tror du?
Eller kanske har han redan sålt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fhs:

Hej igen elp,

fick du någon reaktion av säljaren i ditt pm? Varit på spå tjänstekonferens men ändå stand-by på min mobil men inte hört något där. Gjorde jag kanske fel som gav just mobilnr, skulle kanske lagt ut mailadress istället, vad tror du?
Eller kanske har han redan sålt...

Jag skickade honom ett PM med en länk till denna tråd.
Fick ett "tack för tipset" av säljaren.
Min tanke var att vill han sälja så har han ju en potentiell kund i dig och du skrev ju faktiskt ut ditt tel nr några inlägg tidigare.
Har han inte kontaktat dig så får det mig att tro att han förmodligen redan sålt burken.

När du väl får rättigheter till att annonsera så offra 15 bagis på en Köpes-annons och skriv som du gjorde inledningsvis (enklarespel-rigg till din 11-åring för x kr).
Tror du kommer få en del bra konkreta förslag!

Permalänk
Medlem

@fhs - hur gick det?
Blev det ngn dator till grabben?

Permalänk
Medlem

Hallå där Elp!

Hoppas allt är väl med dig.
Nej, han har faktiskt fyllt år idag (!) och vi fick lägga en lapp i en tomlåda (just vad gäller "den första gamingdatorn") imorse, så man kan säga att han visst fick den, men dock "virtuellt". Han fick lite andra prylar. Jag har jagat på alla siter som jag har kunnat, fast också från distans då jag bl a varit utomlands i jobbet. Inte lyckats hittills. Men jag har fåt så mycket bra information så jag vet i alla fall hyfsat, tror jag, vad jag ska leta efter. Han fick ett Overwatch-spel för PC också, så nu jagar vi som attan efter datorn:-) Har inte hunnit kolla något idag dock.
Ramlar du över några tips så får du gärna höra av dig.

Permalänk
Medlem

F ö en komplettering när jag ändå är igång. Vad tror man om den här: https://www.sweclockers.com/marknad/147848-dator-i5-2500k-vat...
Anar att mina svagheter på detta område visar sig i och med denna fråga, men jag måste fråga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fhs:

F ö en komplettering när jag ändå är igång. Vad tror man om den här: https://www.sweclockers.com/marknad/147848-dator-i5-2500k-vat...
Anar att mina svagheter på detta område visar sig i och med denna fråga, men jag måste fråga...

Då är grabben på G med en burk iaf - kul!

Slår hellre ett slag för denna:
#17114330
(måste kompletteras med ett grafikkort dock)
samt i en Köpes-annons så fanns detta tipset:
#17102706

Antar att du nu kan skicka PM (väl)...?

Permalänk
Medlem

Hallå Elp!

Jodå, nu har jag lärt mig att skicka PM:-)
Ditt tips om Intel Core i5-4670K-dator vågade jag inte köpa m h t glapp i hörselutgången. Tror sonen gärna vill ha ljud och en sån sak gissar jag hade blivit dyr att reparera.
Den andra däremot ställde jag fråga om. Tyvärr fick jag svar helt nyss (!) och den var såld. (Säljaren ursäktade sig för att han meddelat mig så sent).

Jag är mycket tacksam över dina tips.

Söker febrilt, men det är inte så lätt. För mycket jobbresor kräver också tidstribut så söker i luckor.
Vad tror du om denna (bara om/när du har tid självklart...)
https://www.tradera.com/item/120202/297174269/speldator-core-...

Har också kollat på denna, men jag har svårt översätta AMD Radeon grafikkorten till ungefär vad jag uppfattat att jag ska ha
(vilket torde vara ca NVIDIA Geforce GTX770 om jag uppfattat rätt). HAr kollat AMD på WIKI men den beteckningen som står i annonsen får jag inte fram
https://www.tradera.com/item/120202/296783303/acer-aspire-xc6...

Permalänk
Medlem

@fhs - är inte lätt att kombinera arbete, karriär och föräldraskap.

Jag skulle nog råda dig till att undvika tradera (ingen av burkarna du länkade till var väl speciellt "upphetsande") och istället offra 15 spänn på att slänga in en annons här på Marknads-delen på forumet där du helt sonika skriver en Köpes-annons där du specar att det är till en 11-åring du söker en enklare spel-rigg till samt vilken budget du tänkt dig.
Skulle tro att du får många bra och konstruktiva förslag!
Skriv också i annonsen om priset ska avse en komplett rigg (dvs både burk, skärm och kringutrustning) eller enkom burken.

Detta tror jag är det bästa alternativet - få de presumtiva säljarna att kontakta DIG istället för tvärtom då du verkar ha en hektisk vardag!

Permalänk
Medlem

Har en gammal rigg som inte används hemma.
i5-3570k
8GB RAM
60gbs SSD
Ska se om jag har något löst liggande grafikkort.
----
Var ett tag sedan jag använde den... Kan kika om jag kan trycka in komponenterna och få den att fungera så kan du får köpa den. Återkommer...

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk

Jag kan nog ha ett tillräckligt bra grafikkort liggande om du köper den där datorn som saknade grafikkort. Kan skänka det till din son i så fall.

Bor du i Uppsala/Stockholms trakten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

WOW - jag slutar aldrig att förunnas över vissa människors vänlighet!
@fhs - ser ut som Mission accomplished, eller hur?

Permalänk
Medlem

Kikade på datorn nu och allt verkar finnas där förutom grafikkort då. Minns nu att något knasigt hade hänt med Bios som jag inte hade orkat felsöka... Den fastnade i booten på bios i 1-3 minuter innan windows startades. Ska försöka hitta tid i helgen då jag kan dra om kablar, blåsa bort damm och försöka få ordning på den...

Om jag lyckas få ordning på Bettan i helgen kan ni få den. Ser det som en donation till en framtida SweClockers medlem

PM om intresse finns.

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Medlem

Sanslöst

@Elgreco1: Hallå Elgreco - det är ju mer än makalöst snällt!!!
Sorry för jag inte återkommit förrän nu. Varit utomlands i jobbet och inte tillgång till nätet.
Kvällarna blev nätter så jag stöp i säng o sedan på't igen trots att det fanns nät där så jag har helt enkelt inte hunnit.

Jag är jätteglad, men Theo är ännu gladare förstås.
Vi bor i Karlstad. Om det ordnar sig med datorn så hittar vi på något. I sista hand kanske jag kan ta tåget eller så kanske?

Permalänk
Medlem

Makalöst

@Springflower: Är ju superbussigt! Jag är precis hemma efter utlandsjobbresa. Håller på och kollar med El Greco om det funkar. Under alla omständigheter och hur det än går med det så tackar jag för den stora vänligheten. Jag återkommer.

Permalänk
Medlem

Vad säger man...

@elp: Det var förbanne mig det finaste jag har hört sen jag konfirmerades!
Helt otroligt!!!

Permalänk
Medlem

Jag är stum...

(Dessutom hade jag tydligen inte lärt mig 100% hur man skriver PM...)