Batteriet svullnat? Reklamationsrätt eller ej? (Samsung s7)

Permalänk
Medlem

Batteriet svullnat? Reklamationsrätt eller ej? (Samsung s7)

Tjena gott folk!

Nu är det som så att jag behöver lite hjälp, vet inte riktigt vad jag ska göra i ett nyöppnat ärende hos en Phonehouse butik.

Har en Samsung s7 som jag skickat in på lagning för att baksidan lossnat inom garantitiden för telefonen. Enligt verkstan är det batteriet som svullnat, I get that. Dem påstår dock att eftersom batteriet har ett års garanti tid och telefonen två är detta något jag ska stå för. Dem skriver ingenstans att telefonen är skadad eller liknande, den har små skavanker på sidan men glasen på båda sidorna är hela.

Skickade in telefonen en gång när garantin på batteriet fortfarande gällde, men dem tyckte den var okej och skickade tillbaka den kostnadsfritt med lite firmware uppdateringar som skulle lösa problemen med mitt batteri. Detta hjälpte inte, men tänkte okej om dem tycker det kanske det är jag som har fel. Bytte telefon runt maj och lät s7:an ligga till augusti. I augusti använde brorsan telefonen och nu runt december har baksidan lossnat. Dem har skickat in min telefon till Mobylife och inte Samsung.

Så nu till frågan, vad tycker ni man borde göra? Måste jag bita i sura äpplet och betala dem 800 kr som krävs? Känner detta är något som Samsung måste stå för. Har trots allt inte gått två år, i Sverige har vi väl tre års reklamationsrätt? Under två av dessa 21 månader har telefonen legat på ett bord avstängd. Känner jag har rätt, samtidigt vill jag inte kostnaden ska gå över 800 om dem nu avböjer reklameringen.

Permalänk
Medlem

Om du frågar mig så är svullet batteri så allvarligt fel att det inte anses som normal slitage utan det är en eller flera säkerhetsfunktioner för batteri management i telefonen som inte skött sitt jobb.

Det är så allvarligt fel att det borde ge återkallelse av telefoner om det är i mer än väldigt fåtal exemplar - och dom fallen med fåtalet som har problem, borde åtgärdas utan kostnad för konsumenten.

ett kvalitets LiPol-batteri som sköts korrekt med sina spänningar när det laddas, används och bryts i tid vid nära full urladdning - svullnar inte - punkt slut.

När ett LiIon/LiPol batteri svullnar så beror det i allra flesta fallen på batteriets polspänning gått under 2 Volt och i det läge börja det lösa ut koppar från kopparelektroden i batteriet samt det bildas vätgas (det är vätgas som får batteriet att svullna) - när det gått så långt att batteriet börja svullna så är batteriet farligt att ladda och användas i fortsättningen och det skall BMS (battery manage system) i telefonen eller batterikassetten förhindra att det sker genom att byta strömmen mot cellerna och förhindra all framtida uppladdning (dvs telefonen vill inte ta laddning längre).

Det som händer när man laddar ett djupt urladdat, svullet LiPol batteri är att den utlösta kopparen - försöker hitta tillbaka igen men har tendens att bilda metallnålar där fältstyrkan mellan plus och minus är störst mellan plattorna och kan växa igenom separatorskiktet i batteriet och kanske till slut kortsluta mot motstående sidan - och då blir det batteribrand av det häftiga slaget som man kan se på olika youtube-filmer och LiPol-batterier...

Permalänk
Inaktiv

@muli: Kolla vad samsung lämnar för garanti på tillbehör, då detta kan vara korta än själva produkten ofta mellan 6 månader och 1 år. Dock kan man alltid argumentera för om batteriet som f.ö. är inbyggt i telefonen räknas som tillbehör eftersom det inte kan tas bort av en själv utan att man förlorar garantin. Jag personligen anser att lämnar butiken/samsung garanti på 2 år så bör det även inkludera batteriet som är inbyggt, men det är bara min personliga åsikt.

Permalänk
Medlem

Håller med - kan inte batteriet enkelt bytas av konsumenten under hela produktens livstid (3 års reklamationsrätt?) så skall batteriet hålla hela den tiden med anständig kapacitet kvar även efter 3 års daglig användande.

När man pratar om 'acceptabel' kapacitet så ansågs det förr inom batteri och UPS världen (bly och NiCd-batterier) att när batterikapaciteten är under 80% av ursprungskapaciteten så anses batteriet förbrukat...

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Ringde Samsung och dem sa att batteriet har ett år garanti tid, resten två år. Han hävdade att eftersom batteriet har gjort att locket gått upp, går detta inte under garanti. Tycker också detta är ett väldigt allvarligt fel hos dem, har t.o.m tyckt medans jag använt telefonen att det varit ett måndagsexemplar.

Det dem tyckte jag skulle göra, var att betala eftersom det inte hör till telefonen. Har för mig xxargs att ett batteri skall kunna urladdas låt oss säga 80% av batteriet, skall ett lithium batteri klara några år. Däremot så skall det sluta fungera och inte svullna. Svullna är en helt annan femma och den kan lika gärna ha kunnat smälla när den laddats (tror jag iaf).

Vet däremot inte om jag vill stå emot här, då dem antagligen kommer kräva mig på undersökningskostnad av telefonen. Från min sida tycker jag detta är sjukt, må vara en annan telefon men köpte den vid release när note kom ut och ja, den sagan vet ni alla om.

Vad tycker ni man ska göra?:) Tycker det är galet att dem inte "bjuder" på nytt batteri samt undersöker om det finns fler fall, fast ja allt handlar juh om pengar.

Permalänk
Medlem

Som du var inne på i ditt första inlägg så spelar garantitiden ingen större roll i sammanhanget. Du har som privatperson (utgår jag ifrån) köpt en vara av en svensk aktör och har därmed tre års reklamationsrätt. Det ligger då på dig att visa att felet är ursprungligt, vilket i princip innebär att telefonen inte visar tecken på yttre åverkan av en sådan sort att batteriet kan ha skadats. Det finns därtill gott om trådar här och var med andra kunder som haft problem med svällande batterier i sina S7or och det är därmed inte ett unikt problem utan något som förekommer med viss frekvens.
Kan då återförsäljaren inte visa på att telefonen/batteriet varit utsatt för åverkan som orsakat batterifelet får de gott byta ut eller reparera så att du återigen har en fungerande telefon.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Tack för era svar.

Ringde Samsung och dem sa att batteriet har ett år garanti tid, resten två år. Han hävdade att eftersom batteriet har gjort att locket gått upp, går detta inte under garanti. Tycker också detta är ett väldigt allvarligt fel hos dem, har t.o.m tyckt medans jag använt telefonen att det varit ett måndagsexemplar.

Det dem tyckte jag skulle göra, var att betala eftersom det inte hör till telefonen. Har för mig xxargs att ett batteri skall kunna urladdas låt oss säga 80% av batteriet, skall ett lithium batteri klara några år. Däremot så skall det sluta fungera och inte svullna. Svullna är en helt annan femma och den kan lika gärna ha kunnat smälla när den laddats (tror jag iaf).

Vet däremot inte om jag vill stå emot här, då dem antagligen kommer kräva mig på undersökningskostnad av telefonen. Från min sida tycker jag detta är sjukt, må vara en annan telefon men köpte den vid release när note kom ut och ja, den sagan vet ni alla om.

Vad tycker ni man ska göra?:) Tycker det är galet att dem inte "bjuder" på nytt batteri samt undersöker om det finns fler fall, fast ja allt handlar juh om pengar.

Jobbade för ovanstående företag under en kortare tid och märkte att de ibland körde med taktiken att hänvisa till garantin. Om kunden däremot hävdade sin reklamationsrätt och visste om sina rättigheter respektive skyldigheter bytte de oftast ut saker och ting. Om du inte har hänvisat till reklamationsrätten än, gör det och stå på dig.

Permalänk
Medlem

Tycker också det borde vara reklamationsrätt. Glad I'm not alone om denna åsikten. Blir mer problem än det borde bli tycker jag.

Skrivet av twit:

Som du var inne på i ditt första inlägg så spelar garantitiden ingen större roll i sammanhanget. Du har som privatperson (utgår jag ifrån) köpt en vara av en svensk aktör och har därmed tre års reklamationsrätt. Det ligger då på dig att visa att felet är ursprungligt, vilket i princip innebär att telefonen inte visar tecken på yttre åverkan av en sådan sort att batteriet kan ha skadats. Det finns därtill gott om trådar här och var med andra kunder som haft problem med svällande batterier i sina S7or och det är därmed inte ett unikt problem utan något som förekommer med viss frekvens.
Kan då återförsäljaren inte visa på att telefonen/batteriet varit utsatt för åverkan som orsakat batterifelet får de gott byta ut eller reparera så att du återigen har en fungerande telefon.

Precis så känner jag med. Ska nog prova reklamera, får väl stå för den extra kostnaden om det inte vill sig men ska först höra med ARN imorgon och se vad dem tycker man ska göra, vill minnas ARN har olika kontaktnummer beroende på län? Eller är det officiella numret som gäller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Tycker också det borde vara reklamationsrätt. Glad I'm not alone om denna åsikten. Blir mer problem än det borde bli tycker jag.
Precis så känner jag med. Ska nog prova reklamera, får väl stå för den extra kostnaden om det inte vill sig men ska först höra med ARN imorgon och se vad dem tycker man ska göra, vill minnas ARN har olika kontaktnummer beroende på län? Eller är det officiella numret som gäller ?

Det är din kommuns konsumentvägledare du skall kontakta för råd (googla konsumentvägledare + namnet på din kommun så bör du hitta telefonnr och/eller emailadress). Du kan även skicka in en anmälan till ARN för tvistlösning, men avvakta med detta tills efter du talat med konsumentvägledaren.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det är din kommuns konsumentvägledare du skall kontakta för råd (googla konsumentvägledare + namnet på din kommun så bör du hitta telefonnr och/eller emailadress). Du kan även skicka in en anmälan till ARN för tvistlösning, men avvakta med detta tills efter du talat med konsumentvägledaren.

Tackar ska lösa detta imorgon Återkommer med mer info om vad som sagts. Kanske kan vara av intresse för någon som råkar ut för samma sak

Permalänk
Medlem

Har mailat konsumentvägledaren idag och inväntar svar. Det stod max fem dagar, dem hade tyvärr inga telefontider. Skrev även följande till butiken som skulle vidarebefordra till Mobylife:

Kunden har kontaktat konsumentrådgivarna och inväntar svar innan han kan ge ett svar till er då han tycker detta faller under reklamationsrätten. Mest troligen lär han vilja reklamera varan men inväntar svar.

Var det för snällt? Får vänta och se vad dem svarar på mail.

Permalänk
Medlem

Har du förklarat att du hävdar din reklamationsrätt och inte garantin? Eftersom garantivillkoren som tillverkaren/butiken lämnar oftast är sämre än den lagstadgade reklamationsrätten är det oftast bättre att direkt säga att det rör sig om en reklamation så att butiken inte tror att de kan köra med en bara för att de har kassa garantivillkor. Om du tydliggjort för butiken att du hävdar reklamationsrätten borde inte vara något snack om saken egentligen. Du har köpt en telefon, batteriet har svullnat inom tre år. Du förklarar att telefonen är använd på normalt sätt och att du därför omöjligen kan ha förstört batteriet (yttre åverkan). Så länge inga spår av yttre åverkan förekommer är det därmed bara att reparera/byta ut telefonen. Förutsatt att Elgiganten Phonehouse är seriösa.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Skriv dom om du inte kan skilja på de och dem.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag faller in i den skara som tycker att det måsta falla under reklamationsrätten.

Batteriet skulle potentiellt kunna klassas som förbrukningsmaterial (problemet är att det är en del av telefonen och inte går att byta själv), men det är skillnad på normal förbrukning och det som hänt för dig.

Om batteriet haft dålig kapacitet så hade fallet blivit svårare, men som det är nu så bör det inte vara några tvivel. Att hävda att ditt problem inte är ett reklamationsärende blir lite som att hävda att en rulle toalettpapper som är solid, d.v.s. inte en rulle utan bara en klump pappersmassa, inte går att reklamera då toalettpapper är en förbrukningsvara.

Batterier är självfallet designade för att fungera minst lika länge som hela produkten har garanti (om än med sämre prestanda), därmed kan ett svullnat batteri inte ses som ett normalt beteende. Allt som inte kan anses vara normalt beteende bör reklameras så vida det inte är orsakat av yttre påverkan.

Stå på dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Har du förklarat att du hävdar din reklamationsrätt och inte garantin? Eftersom garantivillkoren som tillverkaren/butiken lämnar oftast är sämre än den lagstadgade reklamationsrätten är det oftast bättre att direkt säga att det rör sig om en reklamation så att butiken inte tror att de kan köra med en bara för att de har kassa garantivillkor. Om du tydliggjort för butiken att du hävdar reklamationsrätten borde inte vara något snack om saken egentligen. Du har köpt en telefon, batteriet har svullnat inom tre år. Du förklarar att telefonen är använd på normalt sätt och att du därför omöjligen kan ha förstört batteriet (yttre åverkan). Så länge inga spår av yttre åverkan förekommer är det därmed bara att reparera/byta ut telefonen. Förutsatt att Elgiganten Phonehouse är seriösa.

Man behöver inte välja mellan att hävda reklamationsrätt enligt KKöpL eller garanti, båda gäller. Om butiken nekar med hänvisning till garantin utan att ta hänsyn till reklamationsrätten eller vice versa så gör de fel. Köparen skall bara behöva reklamera (=påpeka att ett fel föreligger som denne anser att säljaren svarar för) och sedan skall det prövas mot såväl KKöpL som garanti. Självklart kan det vara bra att peka ut det garantivillkor alternativt den paragraf i KKöpL man grundar sitt krav på, då många företag är, medvetet eller omedvetet, usla när det kommer till konsumenträtt, reklamationshantering o.dyl.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska vända dig till ARN, visst det tar tid men skulle gissa på att du kommer få rätt i slutändan.

Reklamationsrätten är mot butiken och problemet är bevisbördan ligger hos dig, verkstaden och Samsung tar inte hänsyn till reklamationsrätten. Har själv jobbat med hantering av reklamationer och bråkat med kollegor som inte tar hänsyn till reklamationsrätten för att verkstan nekar eftersom garantin har gått ut.

Jag tycker att fler borde vända sig till ARN då dom flesta seriösa butiker rättar sig efter ARNs rekomendationer.

Permalänk
Medlem

Jag har läst i artiklar att Samsung menar att batteriet kan svullna upp pga tapp-skador.
Tur nog har vi aldrig drabbats trots att vi är flitiga Samsung köpare från S2 modellerna och framåt.

http://www.vlt.se/ekonomi/konsument/matildas-telefon-exploder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Jag har läst i artiklar att Samsung menar att batteriet kan svullna upp pga tapp-skador.
Tur nog har vi aldrig drabbats trots att vi är flitiga Samsung köpare från S2 modellerna och framåt.

http://www.vlt.se/ekonomi/konsument/matildas-telefon-exploder...

Länken du länkar till är en betalartikel, så man kan inte läsa den om man inte betalar för vlt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack för era svar återigen

Jag ska nog stå på mig, känner att detta är väldigt orättvist. Det är inte så att jag valde detta skulle hända mig. Skrev ovanstående meddelande och har ej fått ett svar. Även frågat konsumentrådgivarna i min kommun om råd. Tycker det är som sagt unfair.

Får se hur detta går men tackar för era svar

@bakgrund redan gjort det

@binky allt annat vore meningslöst. Hade förstått att batteriet blivit värdelöst eller alternativt slutat fungera. Det där är helt förståeligt från min sida. Men svullnar upp? Efter att ha använt telefonen känns det som en miss av Samsung då telefonen oavsett vad hettades upp alltför många gånger.

@Kelzzor Tänkt vända mig till ARN, grejen är den att jag väntar på svar från konsumentrådgivarna samt MobyLife. Tycker Mobylife borde förstått det är reklamationsärende om nu garantin inte gällde, men men.

@n3crosis detta är ingen vanlig förseelse. Haft dussintals mobiltelefoner, detta har aldrig hänt och lär antagligen aldrig hända igen. Måndagsexemplar sker i allt som tillverkas, men dem får se till att fixa det kan jag tycka. Speciellt när det faktiskt är inom telefonens garanti tid. Hade som sagt begripit detta om telefonen vore 3-4 år gammal. Eller mer, då hade jag bara fixat den och varit glad igen. Men detta är ingen gammal mobil, knappt två år. Visst det sägs byt batteri varje år, det hade jag gjort. Bara ge mig möjligheten att göra det utan att blanda in en verkstad som tar 300% av själva batteriets kostnad (antar då batterikostnad på 200kr).

Permalänk
Medlem

Alltså det känns jäkligt konstigt att dom överhuvudtaget får sätta garantin på ett år på ett inbyggt batteri när övriga delar har 3 år så jag säger stå på dig och överklaga så långt det går

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Håller med @pumba-kung
Sjukt märkligt att de kan sätta separat garanti på batteriet när detta inte är något som de har avsett att konsumenten själv ska kunna byta.
Fick själv ett batteri utbytt på garanti på en snart 2 år gammal Nexus 6p för bara någon vecka sedan utan att behöva tjafsa med tillverkare (Huawei) eller verkstad.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

hade batteriet varit utbytbart som förr i tiden hade jag kunnat köpa detta eftersom det känns som en separat del som man kan byta ut relativt lätt och ofta billigt.

men i detta fall känns det konstigt att vissa delar i telefonen kan ha olika garati tider när dom är svåra att byta själv och ska dessutom inte göras alls om man inte kan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Du ska reklamera telefonen/batteriet och hävda ursprungsfel inte garantiärende då de tydligen är så fula som sätter olika garantitider på telefon kontra batteri.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Håller med er det ni säger. Därför jag kände att jag ville göra en tråd. Ville få det bekräftat att det inte bara är jag som tänker fel. Förstår att en Moto g5 har möjlighet till att lägga batteriet som ett tillbehör. Då det är löstagbart och konsumenten kan byta.

Får mig att tänka på varför det är som det är, enda jag kan komma fram till är att det är en gammal regel från förr där batteriet faktiskt var ett tillbehör. På samma sätt som jag kan resonera kring en G5 gick det att göra det förr. Men den tiden är förbi kan jag tycka. Har hänvisat till reklamation men att jag vill ha lite tid för att få svar från konsumentrådgivarna.

Telefonen har nog någon skada på metallramen (inget jag kontrollerade innan inskickning). Dock inget som påverkar batteriet.

Hade varit spännande att se vad andra har gjort när dem stått inför samma val som jag.

Permalänk
Medlem

Har lite funderingar. Butiken vet inte vad som ska göras när jag vill reklamera varan. Så dem skulle återkomma. Men hur gör man? Hur ska jag bevisa att det inte är mitt fel?

Ska man betala felsökningskostnaden eller ska jag vägra betala bara. Så dem får ta det med Samsung. Och hur ska jag bevisa att det Är deras vara det är fel på. Funderar på att betala för att slippa pappers arbete och risken att priset går upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Har lite funderingar. Butiken vet inte vad som ska göras när jag vill reklamera varan. Så dem skulle återkomma. Men hur gör man? Hur ska jag bevisa att det inte är mitt fel?

Ska man betala felsökningskostnaden eller ska jag vägra betala bara. Så dem får ta det med Samsung. Och hur ska jag bevisa att det Är deras vara det är fel på. Funderar på att betala för att slippa pappers arbete och risken att priset går upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Angående hur du skall bevisa att det är ett ursprungsfel, se http://lawline.se/answers/15740

I princip behöver du göra troligt att felet inte beror på felaktig användning, olycka etc. Att du intygar att du inte använt den onormalt samt styrker detta med att visa att telefonen inte har några yttre skador, typ tappskador och/eller fuktskador, kan vara tillräckligt för att möta minimikraven (betyder dock inte att du vinner tvisten per automatik, motparten kan ha argument som värderas högre). Att skaffa ett intyg, från en mobilverkstad, som säger att det sannolikt är ett tillverkningsfel på batteriet, är ett klart starkare argument för din sak (om du behöver göra detta, och vinner tvisten, så kan du kräva din motpart på kostnaden). Ju mer du har som styrker din historia desto större chans har du att få rätt, så gör lite research på nätet, t.ex. se om du kan hitta uppgifter på att det är ett fel som andra drabbats av...ju vanligare fel desto bättre argument.

Något som tyvärr talar emot dig är att en reklamation skall ske inom rimlig tid, normalt inom två månader från att man upptäckt felet. Det är alltså mycket möjligt att din rätt att reklamera för detta fel gått förlorad.

(KKöpL 23§: "Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet...")

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Något som tyvärr talar emot dig är att en reklamation skall ske inom rimlig tid, normalt inom två månader från att man upptäckt felet. Det är alltså mycket möjligt att din rätt att reklamera för detta fel gått förlorad.

Känner att det talar emot mig för mycket faktiskt så får bita i sura äpplet. Mobilens pris går ner så förlorar bara på det känner jag. Tid och orkar inte.

Hade jag dock vetat att det "bara" kostade 800 att byta batteri hade jag bytt för ett tag sen. Nu tycker jag dock fortfarande att det är något Samsung ska stå för.

Tack för alla svar! Mobylife sa dock att jag med 90% sannolikhet hade nekats reklamation då det är förbrukningsvara. Men men, tråkigt att ett så stort företag ska ha så dåligt kundbemötande kan man tycka.

I efterhand förstår jag dock att batteriet gick sönder. Quick charge är trots allt alltid aktiverat på samsungs, inget jag sätter igång utan är som standard. Tycker dem borde fixa detta, avaktiverat min snabbladdning på s8 iaf!