Mörk och blek bild på LG 49" 4K Smart-TV

Permalänk
Inaktiv

Mörk och blek bild på LG 49" 4K Smart-TV

Köpte denna tv:n från LG: LG 49"

Vid vanligt tv-tittande upplever jag att bilden blir mörk och samtidigt lite blek. Har testat de olika förinställda lägena, som t ex "Sport", "Game-mode", "Bio" m,fl men utan att riktigt hitta den bild som jag vill ha. Jag har ökat ljusstyrkan till nästan max, ca 90% och då blev det bättre. Dock upplever jag att bilden fortfarande är blek samt färglös och samtidigt matt.

Hur ställer jag in tv:n för bästa bild?

Permalänk
Medlem

Jag försökte hitta manualen till den men utan resultat.

Det brukar ju finnas någon form av inställningar för färger, en enklare form av färgkalibrering. Det kan kanske också bero på hur du tar in sändningar, jag tittar inte på tv så det låter jag någon expert fnula vidare på.

Har du testat att höja kontrasten för att inte den ökade ljusstyrkan ska få bilden att tappa färger? Låg kontrast kan ju ge bilden du beskriver.

Permalänk
Bildexpert 📺

@mikael_a1: När du skriver "Ljusstyrka", menar du reglaget som heter "Ljusstyrka"? För det påverkar inte ljusstyrkan, endast var man ankrar svart i bilden. Så Max-läge ger gråblaskig bild.

Vill du få en LG så ljusstark som möjligt bör du gå på Standard-läget och dra reglaget "Bakgrundsbelysning" uppåt. Eco-läget har en mängd autojusteringar påslagna som kan se rätt märkligt ut.

Annars, för mer normal bild rekommenderas Expert-läget för Ljust rum. Anpassa bakgrundsbelysningen efter rummet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

@mikael_a1: När du skriver "Ljusstyrka", menar du reglaget som heter "Ljusstyrka"? För det påverkar inte ljusstyrkan, endast var man ankrar svart i bilden. Så Max-läge ger gråblaskig bild.

Vill du få en LG så ljusstark som möjligt bör du gå på Standard-läget och dra reglaget "Bakgrundsbelysning" uppåt. Eco-läget har en mängd autojusteringar påslagna som kan se rätt märkligt ut.

Annars, för mer normal bild rekommenderas Expert-läget för Ljust rum. Anpassa bakgrundsbelysningen efter rummet.

ja, det var reglaget ljusstyrka som jag menade. Verkar ha dragit i fel reglage då, eftersom bilden blir grådaskig som sagt.
Drar ner det till 50% igen då som det var från början. Kommer justera med reglaget "Bakgrundsbelysning" istället då.

Gällande nätverksanslutningen, och möjligheten att koppla ihop min tv med mitt befintliga hemmanätverk.
Har lyckats att ansluta min LG till mitt hemmanätverk via min router, samt även min Windows 10 laptop.
Har valt en mapp att dela som jag kommer åt från "Foto och video" menyn på min LG.
Dock har jag även 2 st USB-hårddiskar anslutna till den, och den vill jag även komma åt ALLT innehåll på.

Hur delar jag ut dessa enheterna till min LG?

Kan jag även ladda ner och installera appar så jag inte behöver ha min laptop igång när jag vill dela filer från den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evirob:

Jag försökte hitta manualen till den men utan resultat.

Det brukar ju finnas någon form av inställningar för färger, en enklare form av färgkalibrering. Det kan kanske också bero på hur du tar in sändningar, jag tittar inte på tv så det låter jag någon expert fnula vidare på.

Har du testat att höja kontrasten för att inte den ökade ljusstyrkan ska få bilden att tappa färger? Låg kontrast kan ju ge bilden du beskriver.

Nej, har faktiskt inte testat att höja kontrasten. Var hittar jag den?
Testade även att köra in HDR-läget, och det verkade bli bättre då.

Kan jag installera andra appar än de som finns från början till min LG TV?

Permalänk
Medlem

Jaså så du fick din TV innan julafton ändå Mikael, det var ju skönt. Kanske inte ska bojkotta Komplett ändå nu då?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla om det finns några energiinställningar som behöver stängas av också då dom ofta är på från start. Typ automatisk ljussensor, energisparande och vad allt nu kan heta på svenska