Permalänk
Medlem

Första datorbygget, hjälp

Hej, jag ska bygga min första dator och hade tänkt att använda följande komponenter
https://pcpartpicker.com/list/syyMqk + Windows 10.
Har försökt hålla en så låg budget som möjligt, men med ändå bra komponenter som jag inte ska behöva uppgradera på ett bra tag(tänker uppgradera gpu och en större ssd så ni förstår). Det vore därför snällt om ni skulle kunna kritisera (om det är så) min build, eller om ni ser något som är knasigt.
En sista fråga är om ni tycker att GQ 650w är overkill? Tänkte att jag skulle slippa behöva uppgradera psu i framtiden då GQ stöder crossfire, eller skulle jag behöva mer W för dubbla gpu?
Tack i förhand!'
Edit- har en freesync skärm

Permalänk

Skulle rekomendera GTX 1070 istället för nästan samma pris men bättre prestanda.

Och Nvidia är bara bättre enligt mig.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

noctua dh-15 kostar ju ca 799 i svensk butik varför inte ta en evo 212 för drygt 350 kr istället?

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Avstängd

@Carl_8P: Borde motsvara samma pris som PcPartPicker bygget, men med mycket bättre grafikprestanda. http://www.inet.se/kundvagn/visa/11139592/

Med ännu bättre grafikprestanda, http://www.inet.se/kundvagn/visa/11139602/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@MariusFranzen: jo jag va inne på 1070 innan jag förstås att jag hade köpt en freesync skärm och vill kunna utnyttja den, Vega är för dyrt.

Permalänk
Medlem

@Mightybjorn: D15 har haft roligt bra recensioner och benchmarks därför valde jag den. Men jag är ju inte expert i ämnet och har inte koll på allt, d15 är säkert inte mest värd gör pengarna men tror den skulle göra ett bra jobb som en sämre vattenkokare skulle göra vid OC.
Evo 212 fungerar inte till 1151 socketen.

Permalänk
Avstängd

@Carl_8P: 212 evo fungerar, Intel kör på samma hålbild sen socket 775 tiden.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Tack för tipset!! Riktigt bra svar, men beklagar att jag inte sa att jag hade freesync skärm...då Vega är för dyrt för mig. Phanteks chassit är ju riktigt snyggt, men med fractual define C får man med dammskydd till varje fläkt förutom den bakre + fler fläktar kan bli instrallerade.
Msi sli plus stöder inte 3000mhz bussklocka?
Varför valde du 750W psu?
Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: aha okej tack tack!

Permalänk
Medlem

Sorry för OT men, datorbygget!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carl_8P:

@Peppar2014: Tack för tipset!! Riktigt bra svar, men beklagar att jag inte sa att jag hade freesync skärm...då Vega är för dyrt för mig. Phanteks chassit är ju riktigt snyggt, men med fractual define C får man med dammskydd till varje fläkt förutom den bakre + fler fläktar kan bli instrallerade.
Msi sli plus stöder inte 3000mhz bussklocka?
Varför valde du 750W psu?
Tack för svaret!

P400 har dammfilter i fronten det är huvudsaken, att det sen inte finns för varje fläkt är skitsamma.
MSI Z370 SLI PLUS stödjer 3000MHz minnen, allt utöver native(standard) hastigheter räknas som överklockning. Z370 SLI Plus är även SLI ready, vilket innebär att den dagen du kör på SLI/CF kommer grafikkorten jobba i 8x hastighet istället för 4x.
Corsair RM750x är billigare hos inet, och vill du köra CF/SLI i framtiden behöver du ett kraftfullare nätaggregat speciellt till AMD´s strömtörstiga kort.
Gällande fläktarna kan det nog stämma, men 2st insug och 1st utsug är den optimala lösningen för att skapa ett undertryck i chassit.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

P400 har dammfilter i fronten det är huvudsaken, att det sen inte finns för varje fläkt är skitsamma.
MSI Z370 SLI PLUS stödjer 3000MHz minnen, allt utöver native(standard) hastigheter räknas som överklockning. Z370 SLI Plus är även SLI ready, vilket innebär att den dagen du kör på SLI/CF kommer grafikkorten jobba i 8x hastighet istället för 4x.
Corsair RM750x är billigare hos inet, och vill du köra CF/SLI i framtiden behöver du ett kraftfullare nätaggregat speciellt till AMD´s strömtörstiga kort.
Gällande fläktarna kan det nog stämma, men 2st insug och 1st utsug är den optimala lösningen för att skapa ett undertryck i chassit.

*Övertryck

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Toppen, tack för responsen. Kör nog på sli plus som du sa!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

*Övertryck

Kanske det var, lyckas aldrig hålla isär dom jävla begreppen

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl_8P:

@Mightybjorn: D15 har haft roligt bra recensioner och benchmarks därför valde jag den. Men jag är ju inte expert i ämnet och har inte koll på allt, d15 är säkert inte mest värd gör pengarna men tror den skulle göra ett bra jobb som en sämre vattenkokare skulle göra vid OC.
Evo 212 fungerar inte till 1151 socketen.

evo 212 lägger till saker i förpackningen för att passa alla socketar, jag kör själv en evo212 och har socket 1151 så dem passar varandra, dock är jag osäker på om d15 är värt det eller ej, tycker det verkar dyrt för det.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.