Bäst inställning för 1080p/120 Hz-gaming på LG OLED?

Permalänk
Medlem

Bäst inställning för 1080p/120 Hz-gaming på LG OLED?

Tänkte jag skulle ta och testa 120 hz gaming på LGs 2017 modeller men hur gör man det på bästa sätt med ett nvidia kort? Att skapa en custom resolution för 120 hz var väl ingen dramatik men sen är frågan vad som är bästa inställningarna utöver det, borde man frame capa så att man ligger på precis 120 hz? Finns det typ någon vsync plus som kör på 120 hz isf 60 hz?

Förmodligen så kvittar det att det råkar vara just en 120 hz OLED utan frågan kan nog förenklas till vad är bästa inställningarna för att spela på en 120 hz skärm.

Ovanstående förutsätter så klart att man har en GPU/inställningar som kan klarar av att köra i 120 hz så att det är skärmen och inte datorn som begränsar.

Permalänk
Medlem

Vad jag kommit fram till, dock baserade på rätt kort "research" är att "Fast vsync" i Nvidias kontrollpaneler kanske är det bästa, då den ju verkar droppa allt över vad monitorn har för refreshrate. Dock vet jag inte riktigt vad det får för effekt om man nu skulle ligga mkt över 120 hz, typ om man kör något gammalt spel. Testade FEAR och låg uppe i 4 siffrigt enligt steams FPS counter med mitt 1080 Ti, vet inte om det innebär att jag typ tappar det mesta

Permalänk
Medlem

V-sync synkar mot skärmen uppdateringsfrekvens, det är inte någon fast synkfrekvens på 60Hz om det är det du tror. Så vill du slippa tearing är det bara att köra med V-sync som vanligt.

Sen är det förstås väldigt osannolikt att din TV faktiskt tar emot en 120Hz-signal, men att försöka gör ju ingen skada. Men troligtvis kommer det inte fungera alls, eller så hoppar TVn bara över varannan bildruta och visar 60Hz ändå.

Permalänk
Bildexpert 📺

LG verkar går mot strömmen och addera 1080p/120 Hz som en officiell funktion. Har inte haft möjlighet att testa själv.

@improwise: Jag förtydligade rubriken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sen är det förstås väldigt osannolikt att din TV faktiskt tar emot en 120Hz-signal, men att försöka gör ju ingen skada. Men troligtvis kommer det inte fungera alls, eller så hoppar TVn bara över varannan bildruta och visar 60Hz ändå.

Snarare högst troligt iom att jag själv testat det innan denna tråd skapades som framgår i första inlägget och sett att det fungerar som det ska.

Skrivet av perost:

V-sync synkar mot skärmen uppdateringsfrekvens, det är inte någon fast synkfrekvens på 60Hz om det är det du tror. Så vill du slippa tearing är det bara att köra med V-sync som vanligt.

Det hade varit bra men när jag testat det med VSync (eller någon variant på det) låst i NVidias kontrollpaneler så verkar det låsa mot 60 hz. Och då även i spel som vad jag vet inte är låsta till 60 hz (konsoleportar). Har som sagt inte gjort någon jätteresearch kring det hela dock, tänkte att någon måste funderat på detta tidigare och att det är lika bra att fråga direkt.

Permalänk
Medlem

Adaptive vsync går väl bara upp till 60 Hz, vanlig eller fast vsync är väl vad du får köra eller inte alls. Beror ju helt på vad det rör sig om för spel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Adaptive vsync går väl bara upp till 60 Hz, vanlig eller fast vsync är väl vad du får köra eller inte alls. Beror ju helt på vad det rör sig om för spel också.

Jo, det var väl ung vad jag kom fram till också men frågan är vad det innebär med de frames som hoppas över. I synnerhet om man drar ner till FullHD för att få 120 hz s blir det ju rätt brutal på ett gammalt spel på ett 1080 Ti.

Permalänk
Medlem

@improwise

Testat sätta FPS-gräns med Nvidia Inspector? Spelar väl egentligen ingen roll om du renderar rutor du aldrig använder när du kör fast vsync. Är spelet lättdrivet kan du ju köra vanlig traditionellt vsync också. (Funktionen är väl inbyggd i Afterburner också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@improwise

Testat sätta FPS-gräns med Nvidia Inspector? Spelar väl egentligen ingen roll om du renderar rutor du aldrig använder när du kör fast vsync. Är spelet lättdrivet kan du ju köra vanlig traditionellt vsync också. (Funktionen är väl inbyggd i Afterburner också).

Nej, men det var bland annat det jag tänkte på när jag skapade denna tråd. Det blir dock så många möjliga varianter att det sklle ta rätt mkt tid att testa alla så därför jag hoppas att nog många redan gjort det för att kunskapen om vad som är bäst redan ska finnas

När jag testat detta själv tycker jag att flytet i 60 hz Adaptive Sync är det bästa och känns riktigt mjuk och fint. Dock osäker om det är på bekostnad av lag osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nej, men det var bland annat det jag tänkte på när jag skapade denna tråd. Det blir dock så många möjliga varianter att det sklle ta rätt mkt tid att testa alla så därför jag hoppas att nog många redan gjort det för att kunskapen om vad som är bäst redan ska finnas

När jag testat detta själv tycker jag att flytet i 60 hz Adaptive Sync är det bästa och känns riktigt mjuk och fint. Dock osäker om det är på bekostnad av lag osv.

Förstår vad du menar, men det kommer säkert skilja sig från spel till spel.

Permalänk
Medlem

En relaterad fråga, min speldator används till 95% som HTPC, funderar lite på vad dessa inställningar har för effekt rent energimässigt, dvs om någon av dom är mer krävande för GPUn även vid icke spelande. Då brukar jag dock normalt köra i 60 hz iom att det är flera TV apparater som ska matas med bild.

Mkt att fundera på