Beggad 1U rackserver, vilken?

Permalänk

Beggad 1U rackserver, vilken?

Halloj,

Har en Microserver Gen8 1610 med 8Gb RAM i dagsläget.. Vid fullt uppgraderat så snurrar den på en Xeon E3-1265Lv2 och 16Gb RAM.
Att köpa på mig mer ram och processor landar nog på 2500kr, så jag kollar på alternativet med en "riktig" server med motsvarande prestanda med möjlighet till mer (främst RAM antar jag). 1265Lv2 ger drygt 8000 passmark med 45W TDP

Eftersom jag har ett 19" skåp så är rackmonterat ett alternativ, kollat lite på GGSP.se som verkar ha en del servrar

Krav:
- Minst 4st, helst 6st vaggor för 3,5" SATA diskar + möjlighet att peta in en SSD för OS.
- HP ILO, eller motsvarande funktion från andra tillverkare
- Strömsnål, både PSU och CPU i den mån det är möjligt
- "billiga" RAM-minnen
- Helst 1U, men om jag faller på antal diskar så är 2U inte omöjligt!

Tanken är att köra VM's med Freenas, CCTV NVR, Plex, Hemautomationsserver + lite labb för att lära mig mer.

Pris? Tja.. runt 5000kr? Kan man få något vettigt för dessa pengar?

Permalänk
Medlem

Hm, jag skulle nog rekommendera att ta dig ut på ebay och titta på t.ex. Supermicro de har rätt fina och ekonomiska alternativ.

Supermicro X9 platformen kanske?

6x3,5" kan dock bli svårt, 2.5" är dock inga problem att hitta.

Permalänk

Inköpskanalen får bli ett senare bekymmer, just nu vill jag hitta fabrikat/modeller som kan tänkas uppfylla mina krav, så blir det lättare att lägga in bevakningar på diverse inköpskanaler.

Jag har för dålig koll på servrar. Men jag tror jag förstått att man kan stoppa in SATA i SAS, men inte tvärtom.

2,5" är inget alternativ, då jag redan har 3,5" diskar jag vill nyttja åter.

Skall kolla X9!

Permalänk
Medlem

Då skulle jag nog titta på någon 2U, 12 Bay server ifrån Supermicro med en eller två E3-1270 runt 11k per cpu hos passmark. Eller fläska på med 2xE5-26xx, men kommer ju kosta lite mer då.

Har köpt ifrån GGSP.se tidigare, inte de billigaste men mycket trevlig kille som driver och har alltid varit lätt att få svar på frågor etc.

Permalänk

Har Supermicro någon motsvarighet till ILO från HP?

Typ något sånt du menar?
https://www.ebay.de/itm/Supermicro-2U-12-Bay-X9DRD-7LN4F-2-x-...

Permalänk
Medlem

@KjellTimell: Supermicro har sin egna Out-of-band management som heter "Supermicro IPMI"

https://www.supermicro.nl/solutions/IPMI.cfm

Permalänk

Tackar!

Kollat lite på bukten men vet inte vad jag skall sikta in mig på vad gäller processorstöd.
På dom X9'or som finns ute så är det E5-V2 och ofta i DP. Sen finns det likvärdigt prissatta X10 med E3-V3 i UP

Jag vill ju att burken skall vara så strömsnål som möjligt då känns ju E3-V3 bättre antar jag? Frågan är om man räknar hem investeringskostnaden i minskad energiförbrukning under en överskådlig tid? TDP är ju inte motsvarande förbrukningen, men det ger väl en fingervisning om förbrukningen antar jag.

TDP = 60W för en E5-2630L V2 (<100£ på bukten)
TDP = 70W för en E5-2650L V2 (<100£ på bukten)

TDP = 45W för en E3-1265L V3 (150£ på bukten)
TDP = 65W för en E3-1280L V3 (180£ på bukten)

Men jag blir lite kluven på minnena, E3'an går ju bara ihop med 32Gb RAM, dubbelt upp mot Microservern så det är ju schysst! Men frågan är om inte VM och köra en av VM som recording server för 8 Kameror klarar sig på 32 Gb ram :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Tackar!

Kollat lite på bukten men vet inte vad jag skall sikta in mig på vad gäller processorstöd.
På dom X9'or som finns ute så är det E5-V2 och ofta i DP. Sen finns det likvärdigt prissatta X10 med E3-V3 i UP

Jag vill ju att burken skall vara så strömsnål som möjligt då känns ju E3-V3 bättre antar jag? Frågan är om man räknar hem investeringskostnaden i minskad energiförbrukning under en överskådlig tid? TDP är ju inte motsvarande förbrukningen, men det ger väl en fingervisning om förbrukningen antar jag.

TDP = 60W för en E5-2630L V2 (<100£ på bukten)
TDP = 70W för en E5-2650L V2 (<100£ på bukten)

TDP = 45W för en E3-1265L V3 (150£ på bukten)
TDP = 65W för en E3-1280L V3 (180£ på bukten)

Men jag blir lite kluven på minnena, E3'an går ju bara ihop med 32Gb RAM, dubbelt upp mot Microservern så det är ju schysst! Men frågan är om inte VM och köra en av VM som recording server för 8 Kameror klarar sig på 32 Gb ram :S

Kör pcie cache? Dvs för recording?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Jag sökte tidigare efter minnesextenders för PCI-e för att komma runt att Microservern bara har 2 slots men gick bet.
Kan du utveckla ditt resonemang lite om på vilket sätt PCI-e cache skulle gynna min situation?

Är det Intel Optane du tänker på?
https://www.dustinhome.se/product/5011025346/optane-memory-ca...

Permalänk
Medlem

Jag har en 1265L (ej V2) i.min G8. Köptes på Ebay för strax över 700kr.
Helt klart värd uppgradering. V1 ligger lite utanför rekommenderad TDP men med lite högre RPM på fläkten så är det lugnt. Låter långt mycket lägre än en 1U burk ändå.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Jag vill ju att burken skall vara så strömsnål som möjligt då känns ju E3-V3 bättre antar jag? Frågan är om man räknar hem investeringskostnaden i minskad energiförbrukning under en överskådlig tid? TDP är ju inte motsvarande förbrukningen, men det ger väl en fingervisning om förbrukningen antar jag.

Strömsnåla processorer är bara nischade och dyrare 'GFlop/per krona'.

Vid normal last så är det knappt några märkbara skillnader även om du skulle sätta in en E5-2690V2 eller något häftigare. Till och med att en dyrare processor kan dra mindre ström då de har flera steg i växellådan, de kan gå snabbt upp i Turbo och sedan snabbt ner i strömsparläge när uppgiften är utförd. Vid idle är det ingen skillnad i strömförbrukning, möjligtvis skiljer sig processorerna individuellt från exemplar till exemplar mer då.

Du får nog snarare se som att "L" processorerna har bara max peak topparna strypta, generellt får du kortare Turbo bursts för att strömförbrukningen (TDP) är stramare. Enda anledningen att gå på sådana processorer är om du har inoptimal kylning/luftflöde.

EDIT: Givetvis får du jämföra samma generations processor serier för att strömvärdena ska vara relevanta, E3-12xx Vx och E5-26xx Vx är helt olika segment. E3-12xx Vx matar du parvis med minnen för optimal minnes bandbredd. E5-26xx V2 presterar bäst med 4st minnen PER CPU, dvs 8st. Struntar man i det är det lite som investera i en V12 motor men enbart sätta in 8 tändstift, motorn går nog igång men kommer inte alls fungera optimalt.

Men poängen är iaf att två socklar, två processorer, fler minneskanaler, och mer avancerad chipset (massor av PCI-E lanses etc) drar givetvis mer ström än de enklare E3-12xx varianterna. Valet av plattform gör mer än processorvalet för strömförbrukningen.

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Jag har en 1265L (ej V2) i.min G8. Köptes på Ebay för strax över 700kr.
Helt klart värd uppgradering. V1 ligger lite utanför rekommenderad TDP men med lite högre RPM på fläkten så är det lugnt. Låter långt mycket lägre än en 1U burk ändå.

CPU-mässigt räcker det långt för det jag tänkt mig, det är minnena jag faller på vad jag förstått det som. Med sina 16Gb max i Microservern.

Skrivet av rpha:

Tackar! Får kolla närmare på dessa shoppar!
Alltid lite bökigare att handla större/tyngre grejor från US med tull och moms. Men det kanske lönar sig? Får räkna på det.

Annars tyckte jag denna var fin, synd bara på SFF.. Annars hade jag nog redan lagt ett bud på den!
https://www.ebay.co.uk/itm/Dell-PowerEdge-R720-2-x-E5-2650-2x...-

Permalänk
Medlem

@KjellTimell: Kan rekommendera UNIXSurplus, köpt det ett flertal gånger, mycket trevlig personal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

CPU-mässigt räcker det långt för det jag tänkt mig, det är minnena jag faller på vad jag förstått det som. Med sina 16Gb max i Microservern.

Vad är det du behöver RAM till?
Jag skulle (och har gjort) haft kvar microservern för virtuella maskiner och flyttat NAS till en dedikerad burk.
Om det nu är FreeNAS med ZFS som du behöver minnet till.

Edit: NASen jag flyttade över till snurrar på ett X10SLL-F-B med en pentuimpropp som stödjer ECC i ett 2U chassi med 6st 3.5" hot-swap på framsidan.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

RAM behövs precis som du säger till Freenas, samt även för Videohanteringsmjukvaran/recordern och vad jag läst mig till käkar VM's RAM också (kan ha helt fel dock). Ville att Freenas skall hantera volymerna för recording servern i en RAID-1 config, så dessa bör ju köra på samma hårdvara isåfall men visst man kan ju offloada dit.

Hemautomationsservern går idag på egen industriplattform Fujitsu D3003-S3 och är inte speciellt krävande på vare sig CPU eller minne, men käkar ju KWh den med.

Tanken var att jag skall låta allt gå på 1 burk framöver istället för 2-3 eller 4 servrar som gör mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

RAM behövs precis som du säger till Freenas, samt även för Videohanteringsmjukvaran/recordern och vad jag läst mig till käkar VM's RAM också (kan ha helt fel dock). Ville att Freenas skall hantera volymerna för recording servern i en RAID-1 config, så dessa bör ju köra på samma hårdvara isåfall men visst man kan ju offloada dit.

Hemautomationsservern går idag på egen industriplattform Fujitsu D3003-S3 och är inte speciellt krävande på vare sig CPU eller minne, men käkar ju KWh den med.

Tanken var att jag skall låta allt gå på 1 burk framöver istället för 2-3 eller 4 servrar som gör mer eller mindre.

VM käkar inte RAM mer än vad du gör dom till allt beror på, du kan köra en VM på 500MB ram om du vill.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Lite uppföljning:

Jag kunde konstatera att mitt rackskåp är på tok för grunt för rack-server om man inte kör kort-chassi. Vilket begränsar utbudet en hel del.

Började söka av Towermarknaden istället och det vart tillslut en Proliant ML150 Gen 9, med E5-2603 propp och 32Gb RAM 4x8 LFF hotplug i fram, går att bygga ut med 4 till samt stöd för dubbla CPU och en ärlig licens av Win Server 2012R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Lite uppföljning:

Jag kunde konstatera att mitt rackskåp är på tok för grunt för rack-server om man inte kör kort-chassi. Vilket begränsar utbudet en hel del.

Började söka av Towermarknaden istället och det vart tillslut en Proliant ML150 Gen 9, med E5-2603 propp och 32Gb RAM 4x8 LFF hotplug i fram, går att bygga ut med 4 till samt stöd för dubbla CPU och en ärlig licens av Win Server 2012R2

Vad köpte du den för?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

4500kr

E5-2609 propp är det, inte 2603 som jag skrev innan. Inte den sexigaste men vafan