Nvidia släpper drivrutin för Titan V och Fallout 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (meninglöst och trollande inlägg + svar)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Nej, de hade samma FP64 som Quadrokorten. Enligt Anandtech finns en hel del företag som också köper Titan.
https://arrayfire.com/explaining-fp64-performance-on-gpus/
Star-wars kortet är ju exakt samma kort som Titan Xp som ju följer "gaming-kort" temat och inte Titan/Titan Z som jag nämnde.

Vadå följer temat, det har aldrig funnits något tema för Titankorten annat än att det varit gaming korten. Lyxkorten inom gaming skulle man kunna säga. Och nej, Quadrokorten var inte som Titan korten i prestanda. Då hade det inte funnits någon som helst anledning för något företag att lägga 40-50 tusen på ett sådant istället för ett Titan. Titan var låst i drivrutinen till att inte prestera fullt ut i exempelvis FP64.

Har aldrig sagt att företag inte kan köpa Titan. Men riktigt stora företag som vill ligga i framkant lär ha köpt kort ur Quadro eller Tesla serierna.

Vi kan lika väl lägga ner diskussion, vi kommer aldrig vara överens om detta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Nu är det kanske inte så noga om Titan V är ett gamingkort eller inte. Men på deras Titan X sida så nämner dom gaming flera gånger men kollar man deras sida för Titan V så finns inte ordet gaming med.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

En tanke, varför använder Titan V GeForce drivrutiner (drivrutiner för gamingkort) om Nvidia inte tycker att det är ett spel grafikkort ? Känns ju lite så där om man köper ett Titan V och inte ska spela med det, men drivrutinerna till kortet hela tiden bara är optimerade för spel.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

En tanke, varför använder Titan V GeForce drivrutiner (drivrutiner för gamingkort) om Nvidia inte tycker att det är ett spel grafikkort ? Känns ju lite så där om man köper ett Titan V och inte ska spela med det, men drivrutinerna till kortet hela tiden bara är optimerade för spel.

Exakt! Nvidia vet nog inte riktigt själva vad dom menar att det är. Hur som helst är det ingen jätteökning man får spelmässigt mot Titan Xp. 12 TFLOPS (single precision) jämfört med 14 på Titan V. Det är nog det dyraste ökningen någonsin för 2 TFLOPS, såvida man köper kortet för spel

Med det sagt så är det naturligtvis otroligt imponerande hur dom har nått 110 TFLOPS när det gäller deep learning.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Nä nu är det dags för en ny FE kylarlösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Nä nu är det dags för en ny FE kylarlösning.

Beror väl lite på vad man ska ha kortet till. Som beräkningskort i en server så är det här en bättre lösning tror jag, men till gaming? Open style shroud alla dagar i veckan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vadå följer temat, det har aldrig funnits något tema för Titankorten annat än att det varit gaming korten. Lyxkorten inom gaming skulle man kunna säga. Och nej, Quadrokorten var inte som Titan korten i prestanda. Då hade det inte funnits någon som helst anledning för något företag att lägga 40-50 tusen på ett sådant istället för ett Titan. Titan var låst i drivrutinen till att inte prestera fullt ut i exempelvis FP64.

Har aldrig sagt att företag inte kan köpa Titan. Men riktigt stora företag som vill ligga i framkant lär ha köpt kort ur Quadro eller Tesla serierna.

Vi kan lika väl lägga ner diskussion, vi kommer aldrig vara överens om detta.

Quadrokorten är för Workstations med speciella drivrutiner och mjukvara - det är detta man betalar för - inte fler FP64, detta gör inte Titan till spelkort bara för att de använder GeForce. De var inte alls låsta mer än vad Quadrokorten I denna punkt. Riktigt stora företag behöver mer pålitlig mjukvara med garanti och det är därför de köper Quadro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte ha SLI på dom?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@iben301: varför vill man ha två gpuer i datorn öht?

en gång i tiden för att få ordentlig prestanda så fick jag ha 3x 4870 i datorn samt ett GTX260 som PhysX för att få ut det mesta ur topp spelen då.

men idag? mjaa

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Undrar om man får se en Titan XV om några månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Quadrokorten är för Workstations med speciella drivrutiner och mjukvara - det är detta man betalar för - inte fler FP64, detta gör inte Titan till spelkort bara för att de använder GeForce. De var inte alls låsta mer än vad Quadrokorten I denna punkt. Riktigt stora företag behöver mer pålitlig mjukvara med garanti och det är därför de köper Quadro.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är som sagt inte vad jag läst:
http://forums.cgarchitect.com/73354-geforce-gtx-titan-vs-quad...

Saxat från forumet ovan:

"The first thing I would note about the two is that the titan is considered a gaming-class gpu, and the quadro is a professional-class gpu. Although nvidia may have changed things around a bit in the last couple years, the only difference between the two classes of GPU's was the driver. Back before the GTX 300 series came out, you used to be able to "hack" nvidia's gaming gpus to use the professional drivers (which were obtainable online).. so you'd essentially get the professional card for a third of the price. Unfortunately, nvidia caught onto this and that's no longer the case."

"I have tested different Quadros and GTX and is always the same result, on 3d MAX in polygon heavy scene, Quadro will perform better, in CAD software, hundred of lines will spin faster with Quadros."

Drivrutinerna hämmar vissa typer av applikationer för Titan korten. Läs lite i forumet där så får du se vad folk som har korten skriver.
I vissa applikationer fungerar dock Titan snabbare i och med den högre GPU-frekvensen.

Som jag skrev innan, jag är inte intresserad av att fortsätta diskussionen med dig.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@iben301: varför vill man ha två gpuer i datorn öht?

en gång i tiden för att få ordentlig prestanda så fick jag ha 3x 4870 i datorn samt ett GTX260 som PhysX för att få ut det mesta ur topp spelen då.

men idag? mjaa

Vet inte vad du pratar om men jag har SLI Titan X (pascal) idag. Och jag har problem att hålla fps över 60 frames med 3340 x 1440.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@elajt_1: Du vet väl att de flesta CAD-program inte använder FP64 alls? Det var ju det som vi diskuterade. Jag sa ju att Quadro har speciella drivrutiner (för b.la. CAD). Vill du inte fortsätta diskussionen så sluta svara

Permalänk
Medlem

@scara:

Har inte nämnt ordet Cad. Och sorry jag trodde du kunde läsa.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@elajt_1: I din länk diskuterades CAD-program. Läs först din egen länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icelane:

@AKA_Rappen: jag sitter på 7700k, maximus ix hero och 1080ti strix för att spela Runescape, problems?

edit: glömde mina rgb trident z 2x16gb i mitt slutna chassi.

lirar osrs med setupen i sign xD

givetvis händer det att man spelar battlefield 1 & andra games, men runescape är maingame.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

lirar osrs med setupen i sign xD

givetvis händer det att man spelar battlefield 1 & andra games, men runescape är maingame.

Datorn lär ju gå jävligt svalt om inte annat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

@elajt_1: I din länk diskuterades CAD-program. Läs först din egen länk

Japp, någon tog upp Cad där som exempel. Men det var inte det som är poängen utan att drivrutinerna sätter stopp i konsumentmodellerna. Det trodde jag du förstod.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@elajt_1: Ditt påstående är att de hade reducerade FP64 möjlighet i drivrutinerna vilket är FALSKT. Sen började du yra om andra saker som jag redan sagt själv, ja, Quadro har proffs drivrutiner, detta har ingenting med FP64 att göra (vissa Quadro har lika dålig FP64 som GeForce-korten...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

@elajt_1: Ditt påstående är att de hade reducerade FP64 möjlighet i drivrutinerna vilket är FALSKT. Sen började du yra om andra saker som jag redan sagt själv, ja, Quadro har proffs drivrutiner, detta har ingenting med FP64 att göra (vissa Quadro har lika dålig FP64 som GeForce-korten...)

Vadå yra om? Du kanske brukar sitta full framför datorn men lägg inte över det på andra. Geforce och Titan har samma drivrutiner och den drivrutinen är naturligtvis medvetet ändrad för att korten skall prestera sämre i vissa avseenden, det har jag försökt få fram hela tiden, även om jag får erkänna att jag hade fel om FP64 precis som du skriver. Det var Titan vs 780ti jag läste om.

Jag står dock fortfarande fast vid att Nvidia lanserat Titan primärt som ett spelkort "tidigare". Titan har nämnts och varit med i spelevenemang som Nvidia varit med på. Kortet ligger med på eller åtminstonde "har" legat med under produkt familjen Geforce och kallades även för Geforce GTX Titan X. Kan inte bli mycket tydligare än så:

https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-tit...

Proffsdrivrutiner som du skriver, är i detta fallet drivrutiner som gör korten snabbare på vissa saker. Det i kombination med (om jag förstått det hela rätt) att dom även ändrat kretskortsdesignen en del, så att det inte skall fungera med hackade drivrutiner.

Detta sammantaget gör att jag tycker det är löjligt när dom nu lanserar sitt nya kort med Titan namnet + en Geforcekylare och en prislapp på 30 000kr. Dom har ju dock lyckats att få till namnet denna gång vilket är positivt, och med tanke på tidigare Titanlanseringar ett klart framsteg.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vadå yra om? Du kanske brukar sitta full framför datorn men lägg inte över det på andra. Geforce och Titan har samma drivrutiner och den drivrutinen är naturligtvis medvetet ändrad för att korten skall prestera sämre i vissa avseenden, det har jag försökt få fram hela tiden, även om jag får erkänna att jag hade fel om FP64 precis som du skriver. Det var Titan vs 780ti jag läste om.

Jag står dock fortfarande fast vid att Nvidia lanserat Titan primärt som ett spelkort "tidigare". Titan har nämnts och varit med i spelevenemang som Nvidia varit med på. Kortet ligger med på eller åtminstonde "har" legat med under produkt familjen Geforce och kallades även för Geforce GTX Titan X. Kan inte bli mycket tydligare än så:

https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-tit...

Proffsdrivrutiner som du skriver, är i detta fallet drivrutiner som gör korten snabbare på vissa saker. Det i kombination med (om jag förstått det hela rätt) att dom även ändrat kretskortsdesignen en del, så att det inte skall fungera med hackade drivrutiner.

Detta sammantaget gör att jag tycker det är löjligt när dom nu lanserar sitt nya kort med Titan namnet + en Geforcekylare och en prislapp på 30 000kr. Dom har ju dock lyckats att få till namnet denna gång vilket är positivt, och med tanke på tidigare Titanlanseringar ett klart framsteg.

Jaså namnet är OK plötsligt. Du sa att de borde ha bytt namn och det var det jag hade invändningar mot. Då kan vi äntligen avsluta diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Jaså namnet är OK plötsligt. Du sa att de borde ha bytt namn och det var det jag hade invändningar mot. Då kan vi äntligen avsluta diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trollar du nu eller? Jag tror dom flesta förstår att jag menar att det är unikt till skillnad från de 3 senaste Titankorten. Detta kortet skulle dock inte haft Titannamnet till att börja med.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@elajt_1: Nehä, vi var visst inte färdiga. Nej jag trollar inte. Vet inte om du trollar ärligt talat när du säger att det inte "borde" heta Titan, när det i själva verket de tre föregående korten som inte 'borde' ha namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

@elajt_1: Nehä, vi var visst inte färdiga. Nej jag trollar inte. Vet inte om du trollar ärligt talat när du säger att det inte "borde" heta Titan, när det i själva verket de tre föregående korten som inte 'borde' ha namnet.

Titan X ligger med under resten av Geforce-familjen och som även kallas för Geforce GTX Titan X. Ett kort som har aldrig legat prismässigt eller blivit lanserat som någon industri eller företagslösning (vilket andra serier som Quadro är Tesla har). Kortet har nu även fått en prislapp som är mer jämförbar med föregående nämnda serier än vad den har gemensamt med föregående Titankorten.

Och ja, jag är helt ärligt och tycker jag tydligt beskrivit vad jag baserar min uppfattning på. Jag vare sig kan eller vill få dig att ändra din uppfattning, för det spelar liksom ingen roll.

Hoppas det är ok för dig att jag tycker så?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@elajt_1: Så du fortsätter ignorera den ursprungliga Titan och även Titan Z. Min poäng är, det här kortet är inte så banbrytande än vad du tror. De tre senaste korten gör ej mer anspråk på vad "Titan"-namnet betyder än de tre tidigare korten (GTX Titan/Black/Z). Finns förresten bara ett kort som heter "Geforce GTX Titan X" (Maxwell varianten). De andra två (pascal) varianterna heter "Nvidia Titan X[p]" (fast de använder GeForce drivrutiner etc). Jag skiter fullständigt i vad du "tycker" men du sa att de borde hetat annat vilket jag menar vore omintetgörande av vad Nvidia själva verkar styra varumärket mot (och som de ursprungligen tänkte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

@elajt_1: Så du fortsätter ignorera den ursprungliga Titan och även Titan Z. Min poäng är, det här kortet är inte så banbrytande än vad du tror. De tre senaste korten gör ej mer anspråk på vad "Titan"-namnet betyder än de tre tidigare korten (GTX Titan/Black/Z). Finns förresten bara ett kort som heter "Geforce GTX Titan X" (Maxwell varianten). De andra två (pascal) varianterna heter "Nvidia Titan X[p]" (fast de använder GeForce drivrutiner etc). Jag skiter fullständigt i vad du "tycker" men du sa att de borde hetat annat vilket jag menar vore omintetgörande av vad Nvidia själva verkar styra varumärket mot (och som de ursprungligen tänkte).

Dom ursprungliga korten har "vad jag vet" inte heller varit riktade mot företag eller industri. Jasså vet du vad Nvidia ursprungligen tänkte?? Btw, det är bra att du "fullständigt skiter i" vad jag tycker. Började nästan bli orolig där ett tag.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@elajt_1: Nvidia ville ha ett kort för PC-användare som behöver mer beräkningskraft än vad som erbjuds av GeForce-korten. Det var den allmänna uppfattningen i all fall om man går tillbaka till 2013 med det första Titan-släppet. Så ingen behöver "veta" någonting i den punkten. Att det inte var riktade mot företag är korrekt (ser inte var jag har sagt annat), men de var inte för den skull mindre kapabel varken hård- eller mjukvara (förutom just Titan X-korten). Jo din åsikt är din åsikt, men när de grundar sig på felaktig fakta så kommenterar jag gärna, även om du blir sur

Permalänk
Medlem

@scara:

Nej, du säger att det är felaktiga fakta. Det är inte samma sak som att det "är" felaktig fakta. Men det är ok, du får gärna känna att det är så som du tror eller säger dig veta.

Titan Black och Quadro K6000 (GK110 i båda). Titan var med största sannolikhet inriktat mot gamers, entusiaster, överklockare och säkert i viss mån mindre företag. Annars var/är det Quadro eller Tesla som gällde. Skillnaden låg i drivrutinerna (kanske även kretskortslayouten är osäker), och du kunde få mer prestanda i vissa applikationer med Quadro alternativt Tesla drivisar. Hade inte funnits på kartan att man köpte Quadro eller Tesla annars, som för övrigt även var lägre klockade än sina Geforce syskon.

Sur? Du säger dig vet hur Nvidia tänker, och nu påstår du dig även veta hur jag känner mig? Om jag någonsin är osäker på hur jag känner mig och vill att du berättar det för mig, så säger jag till, jag lovar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

@scara:

Nej, du säger att det är felaktiga fakta. Det är inte samma sak som att det "är" felaktig fakta. Men det är ok, du får gärna känna att det är så som du tror eller säger dig veta.

Titan Black och Quadro K6000 (GK110 i båda). Titan var med största sannolikhet inriktat mot gamers, entusiaster, överklockare och säkert i viss mån mindre företag. Annars var/är det Quadro eller Tesla som gällde. Skillnaden låg i drivrutinerna (kanske även kretskortslayouten är osäker), och du kunde få mer prestanda i vissa applikationer med Quadro alternativt Tesla drivisar. Hade inte funnits på kartan att man köpte Quadro eller Tesla annars, som för övrigt även var lägre klockade än sina Geforce syskon.

Sur? Du säger dig vet hur Nvidia tänker, och nu påstår du dig även veta hur jag känner mig? Om jag någonsin är osäker på hur jag känner mig och vill att du berättar det för mig, så säger jag till, jag lovar.

Du sa ju att Titan hade gimpade FP64 och använde det argumentet till varför just det här nya kortet är så annorlunda jämfört med Quadro/Tesla. Som sagt, största skillnaden Quadro- Titan är drivrutinerna och certifiering, inte kapacitet (och egentligen inte heller marknadsföringsmässigt).
Du slängde in en billig förolämpning några poster tillbaka (om att jag inte kunde läsa), så ja sur