Testpilot: Phanteks Eclipse P300

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Phanteks Eclipse P300

Testpiloten och retrofantasten ”Necrodude” undersöker, begrundar och reflekterar över Eclipse P300, vilket är ett plånboksvänligt chassi från Phanteks.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Necrodude:
Bra första testpilot!
Skoj med liten annan synvinkel på chassin än vanligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Synpunkten att man måste vrida på chassit många gånger för att montera kablar skulle jag säga beror på hur man planerar, jag själv har modellen P400 som har liknande koncept med "källare", och om man vet ungefär vad för kablar man behöver kan man dra dessa med en enda vridning av chassit. I övrigt bra recention

Permalänk

Har detta chassit brevid mig och ett par grejer som är värda att notera är kammaren för nätagg.

Kammaren är väldigt grund så även om jag hade ett icke moddulärt nätagg på 150mm så var det extremt trångt.

jag plockade ut dom två HDD platserna då jag ändå på ska ha en SSD där i.

byggkvalitén var heller inte mycket att hänga i granen men för 600 spänn och rgb samt härdat glas så vad kan man förvänta sig.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Ej ljuddämpat
Få platser för hårddiskar
Ingen möjlighet för en optisk läsare eller brännare.

Skulle Inte kalla någon av dessa nackdelar. Om nu chassit skulle ha någon av dessa funktioner skulle jag kanske klassa dem som fördelar.

Att sedan testa att bygga i ett chassi med helt utdaterade komponenter är som att recensera en vanlig familjebil typ volvo v90 men bara köra 30km/h på grusvägar. Man lär sig ingen ting om hur bilen fungerar på en vanlig väg där de flesta kör.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån ... men finns det inte redan ett test på detta chassi?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samlooh:

Inte för att vara sån ... men finns det inte redan ett test på detta chassi?

Det stämmer bra! Det här är dock skrivet av en oberoende testpilot, lite som en andra åsikt. Se den som ett lite mer personligt komplement till vår recension

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brevlada-00:

Synpunkten att man måste vrida på chassit många gånger för att montera kablar skulle jag säga beror på hur man planerar, jag själv har modellen P400 som har liknande koncept med "källare", och om man vet ungefär vad för kablar man behöver kan man dra dessa med en enda vridning av chassit. I övrigt bra recention

Själv så är jag van vid chassin där man har allt på samma sida. I stort sett alla chassin jag tidigare har skruvat i så har det varit på detta sättet. Har man då haft det på ett sätt i över 20 år och inte behövt tänka något nämnvärt på hur man skall gå till väga så blir det lätt att man får vända och vrida på chassit många gånger. Nu är ju detta skrivet i recensionen och folk bör ju veta det när dem köper chassit, och det är ju bra.

Skrivet av SwedenVirre:

byggkvalitén var heller inte mycket att hänga i granen men för 600 spänn och rgb samt härdat glas så vad kan man förvänta sig.

Jag anser att det var en hög byggkvalite. Detta chassi känns solitt som en tegelsten jämfört med mina Bitfenix comrade chassin som bågnar bara man tittar på dem. Har haft många chassin som har varit bräckligare och mindre robusta. Det prisbelönta Fractal Design Define R4:s front är ju lika bräckligt som ett fågelbo.

Skrivet av Noob I am:

Ej ljuddämpat
Få platser för hårddiskar
Ingen möjlighet för en optisk läsare eller brännare.

Skulle Inte kalla någon av dessa nackdelar. Om nu chassit skulle ha någon av dessa funktioner skulle jag kanske klassa dem som fördelar.

Vem vill ha en dator som väsnas?
Allt är ju subjektivt. Att man inte har möjlighet att ha en optisk läsare när man bygger en retroburk med ett modernt chassi
är ju en stor nackdel. Bygger man däremot en ny maskin så är det en ingen stor sak,

Skrivet av Noob I am:

Att sedan testa att bygga i ett chassi med helt utdaterade komponenter är som att recensera en vanlig familjebil typ volvo v90 men bara köra 30km/h på grusvägar. Man lär sig ingen ting om hur bilen fungerar på en vanlig väg där de flesta kör.

Visst är det så som du säger. Men detta är den andra recensionen som är gjort ur en annan synvinkel.
Första recensionen.
https://www.sweclockers.com/test/24599-phanteks-eclipse-p300

Skrivet av Samlooh:

Inte för att vara sån ... men finns det inte redan ett test på detta chassi?

Jodå. Sweclockers vill även ha andra synvinklar.

Permalänk
Medlem

Ja, att man väljer att göra den nedre kammaren åtkomlig från endast "baksidan" av chassit är något jag finner obegripligt. Flertalet modeller har denna konstruktion.

Jag uppskattar de modeller som har en "öppningsbar" kammare.

Tumskruvar för instickskorten är lika illa, på just den här modellen iallafall, där det inte finns plats riktigt för att skruva i/ur dem med annat än en vanlig mejsel.

Vad gäller ljuddämpning av chassit så tycker jag personligen att valet av komponenterna som i sig skapar ljud är av större vikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

@Necrodude:
Bra första testpilot!
Skoj med liten annan synvinkel på chassin än vanligt.

Tack! Tack!

Permalänk

Haha vilket roligt bygge, tummen upp på den!

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

@Necrodude: Att byggkvalitén må vara bra jämfört med bitfenix chassin säger inte mycket om känslan överlag.

Jah jämförde dessa chassina med Fractals varianter i Define serien som har mycket bättre kvalitets känsla

Plåten är tunn på detta P300, ungefär som billigare coolermaster chassin som te.x 310 mfl

att sätta in I/O plåten märkte man verkligen hur tunn plåten var. och att sätta in grafikkort var heller inte en dans, plåten bågna.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Entusiast

@SwedenVirre: Hmm. Att plåten bågnade var inget jag märkte av. Skumt... Jag upplevde chassit som solitt rätt igenom.

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig recension!

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Tyckte verkligen om när du formade monteringen med gammaldags hårdvara i ett 2017 chassi.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Bra recension. Det där magnetiska filtret skulle jag tappa bort ganska kvickt.

Permalänk
Avstängd

Köpte själv detta chassit så fort det kom ut på marknaden och kan säga att jag är grymt nöjd med resultatet

BILD

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xZistence:

Köpte själv detta chassit så fort det kom ut på marknaden och kan säga att jag är grymt nöjd med resultatet

BILD

Ruggigt schysst!
Ser nästan ut som att det är designat för AIO-kylare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Som vanligt utan 5,25" platser. Drar en stor suck.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Som vanligt utan 5,25" platser. Drar en stor suck.

Många som inte vill ha det i dag. Jag fick bygga min egna låda för några år sedan för att slippa både 5.25 och 3.5 platserna då jag anser att man klarar sig fint med 2.5" i en dator i dag och 3.5" och 5.25 hör hemma i NAS och Server.

Men det är trevligt med lite valfrihet, vi som inte vill ha 5.25 har i dag nåt att välja på, så var det inte för 2-3 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Allt är ju subjektivt. Att man inte har möjlighet att ha en optisk läsare när man bygger en retroburk med ett modernt chassi
är ju en stor nackdel. Bygger man däremot en ny maskin så är det en ingen stor sak,

Ser fortfarande inte riktigt varför man behöver en optisk läsare idag, om man mot förmodan skulle behöva en så kan man skaffa en usb driven.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Ruggigt schysst!
Ser nästan ut som att det är designat för AIO-kylare.

Man tackar
Jo det ser ut som att de försökte något åt den stilen. Dock för liten
Enda jag inte är nöjd med är väl min kabeldragning. ATX kabeln måste jag fixa till så den inte lutar så mycket neråt. Annars som sagt väldigt nöjd med detta chassi.
Litet, snyggt och stilrent och så enkelt att jobba med. 5/5 pepparkakor från mig iallafall ;D

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kvistarn:

Ser fortfarande inte riktigt varför man behöver en optisk läsare idag, om man mot förmodan skulle behöva en så kan man skaffa en usb driven.

Jag har en optisk brännare både i min server och i min gaming burk. Bränner skivor till bilen (har en avensis 05:A som inte har line in), Min partyvagn. Vilket som är en mobil stereo byggd i en barnvagn. Använder cd-skivor då cd-spelare inte är stöldbegärligt. Sedan så är en brännare guld värt när man klabbar med gamla datorer. Ser ingen anledning att köpa en extern när man har ett antal interna liggandes.

Så nog kan man ha nytta av optiskt lagringsmedia 2017

Permalänk
Medlem

Kör faktiskt med USB DVD brännare 99% av tiden jag behöver optiskt.

Har dessutom större chans att fungera än USB sticka då fler moderkort verkar ha fungerande usb-cdrom stöd i bios än fungerande usb minnes stöd.

Smidiga är att man betalar en gång sedan har man stöd på typ alla sina burkar undantag kanske dom absolut äldsta men 10 år tillbaks verkar inte vara ett problem.

Problemet är riktigt gammal datorer sällan har USB boot alls eller usb-cdrom stöd i bios. Snackar vi 10+ år eller äldre datorer.
Annars fungerar en USB CDROM/DVD just fine i Windows 98 tex för mig.

Däremot har dom större chans att stödja usb-crom eller usb-zip jämfört med att stödja usb minne.

Dock kom jag underfull med att man kan boota usb minnen på äldre system om dom stödjer usb-zip, förutsatt att partitionen inte är för stor, typ 250Mb max.

Använder det för att boota floppy avbilder eller liknande från usb sticka.

Permalänk
Medlem

Något jag noterade i mitt bygge mad chassit är att visst, den klarar av EATX moderkort, storleksmässigt. Men man får vara uppmärksam på hur ens SATA portat t.ex sitter på moderkortet. Mitt moderkort är 269mm brett och chassit klarar upp till 275m, dock så blockerar den smarta "cable management" utrymmet mina högergående SATA portar totalt, fick inte i en enda. Dremeln avhjälpte det, men tycker det inte är helt genomtänkt med tanke på att det står att den ska klara moderkort upp till 275mm.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av smerkele:

Något jag noterade i mitt bygge mad chassit är att visst, den klarar av EATX moderkort, storleksmässigt. Men man får vara uppmärksam på hur ens SATA portat t.ex sitter på moderkortet. Mitt moderkort är 269mm brett och chassit klarar upp till 275m, dock så blockerar den smarta "cable management" utrymmet mina högergående SATA portar totalt, fick inte i en enda. Dremeln avhjälpte det, men tycker det inte är helt genomtänkt med tanke på att det står att den ska klara moderkort upp till 275mm.

Frågan är om det är moderkortstillverkarens fel eller chassi tillverkarens.
Antar man får syna ETX specsen noggrant.

Mitt gamla Chiftech Mesh Midi tar också EATX och har så haft och även detta hade vinklade sata portar som krävde en dremel för att få dit kablarna.

Nog inget unikt problem för lådan i fråga.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt nöjd över recensionen! Jag letar fortfarande efter chassi med 5,25tums plats. En extern dvdläsare är inte lika snabb som en intern.