Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, processor lägger av

Har nu hänt tre, kanske fyra gånger att min dator bara lägger av, skärm, mus och tangentbord slocknar. Datorn snurrar fortfarande och debug-lampan för CPU lyser. Detta problemet har ENDAST uppstått när jag kollat på Youtube. Aldrig när jag spelat eller så utan alla gångerna har det varit på Youtube-videos.

Har aldrig haft något datorproblem tidigare, så vad fan ska man göra?

Speccy ifall det är intressant

Permalänk
Medlem

Uppdaterat bios osv?

Permalänk
Medlem

Vad säger manualen för moderkortet?
Har ingen erfarenhet med ryzen platformen tyvärr.
RMA proccen?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Låter som ram minne fel faktiskt

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Observera att detta är första gången jag byggt en dator from scratch samt är totalt okunnig om nästan allt
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skrivet av hypermode:

Uppdaterat bios osv?

Kan ta och uppdatera bios, om jag lyckas förstå mig på manualen.. Haha.

Skrivet av zeleni:

Vad säger manualen för moderkortet?
Har ingen erfarenhet med ryzen platformen tyvärr.
RMA proccen?

Det enda som står i manualen är "CPU is not detected or fail"

Vad RMA betyder vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Vad är det för ramminnen?
Det står att det stödjer DDR4 [1866/ 2133/ 2400/ 2667(OC)/ 2933(OC)/ 3200(OC)+ MHz
Det kan väl inte vara det som är fel?

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gameman:

Vad är det för ramminnen?
Det står att det stödjer DDR4 [1866/ 2133/ 2400/ 2667(OC)/ 2933(OC)/ 3200(OC)+ Mhz

Det är dessa, och jag tycker det ser jävligt konstigt ut i speccyn med ram-minnena?

https://new.webhallen.com/se/product/263510-G-Skill-Trident-Z...

Permalänk
Medlem

Man måste väl inte ställa om det i bios så den kör i 3200MHz
Dum fråga men du har väl satt dom rätt kanal?

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Avstängd

@Full: Just nu går dina ram minnen i native(standard) hastighet för vad processorn´s minneskontroller klarar av d.v.s 2133MHz. Ska du ha upp dom i högre hastighet behöver aktivera en minnesprofil i BIOS. Sen är frågan, hur ser hela bygget ut gällande komponenter? Köpte du t.ex nytt nätaggregat eller kör du på ditt gamla?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Du har monterat alla distanser för moderkortet och dubbelkollat att minnena sitter där dom ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Full: Just nu går dina ram minnen i native(standard) hastighet för vad processorn´s minneskontroller klarar av d.v.s 2133MHz. Ska du ha upp dom i högre hastighet behöver aktivera en minnesprofil i BIOS. Sen är frågan, hur ser hela bygget ut gällande komponenter? Köpte du t.ex nytt nätaggregat eller kör du på ditt gamla?

Nätaggregatet är samma som tidigare, Antec 550W kanske 3 år gammalt eller nåt sånt.
Grafikkortet samma som innan, R9 280(x?)
Sedan är gamla hårddisken en annan historia, den är inkopplad men ej i bruk.

Resten är nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gameman:

Man måste väl inte ställa om det i bios så den kör i 3200MHz
Dum fråga men du har väl satt dom rätt kanal?

Skrivet av BTLulle:

Du har monterat alla distanser för moderkortet och dubbelkollat att minnena sitter där dom ska.

Av moderkortets manual att döma så bör det vara rätt, DIMMA2 och DIMMB2, samma ordning som visas i manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Nätaggregatet är samma som tidigare, Antec 550W kanske 3 år gammalt eller nåt sånt.
Grafikkortet samma som innan, R9 280(x?)
Sedan är gamla hårddisken en annan historia, den är inkopplad men ej i bruk.

Resten är nytt.

Koppla ur din gamla hårddisk och prova igen, har själv haft liknande problem som visade sig vara en disk som var på upphällningen.

Permalänk
Medlem

För övrigt så hittar jag ingen uppdatering i Live update 6?

Ja, jag har testat skrolla ned i listan men där finns inget.

Här är en bild från google, jämför man så ser det ju ut ungefär som att mitt program saknar "MB BIOS" helt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre72:

Koppla ur din gamla hårddisk och prova igen, har själv haft liknande problem som visade sig vara en disk som var på upphällningen.

Jag kan ta och testa det om ett litet tag. Har faktiskt haft lite problem med disken då den antingen inte har fungerat riktigt som den ska, eller så har den disken bara inte fungerat som jag vill att den ska ( #17157929 )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full:

Nätaggregatet är samma som tidigare, Antec 550W kanske 3 år gammalt eller nåt sånt.
Grafikkortet samma som innan, R9 280(x?)
Sedan är gamla hårddisken en annan historia, den är inkopplad men ej i bruk.

Resten är nytt.

Kan vara ditt nätaggregat som inte orkar driva systemet. Hur uppstår problemet med att datorn stänger av sig? Säger det bara pang och datorn stänger av sig mitt i det tomma intet? Och har du kollat upp temperaturerna med till exempel HWmonitor eller Real Temp så att det inte är datorn som blir överhettad?

Skrivet av Full:

Av moderkortets manual att döma så bör det vara rätt, DIMMA2 och DIMMB2, samma ordning som visas i manualen.

Du kan även prova A1/B1 och se om samma problem uppstår, prova även med att enbart köra på en minnesmodul.

Skrivet av Full:

För övrigt så hittar jag ingen uppdatering i Live update 6?
https://i.gyazo.com/e5d12839362a2dbd369c666d0a8e81dc.png
Ja, jag har testat skrolla ned i listan men där finns inget.

Här är en bild från google, jämför man så ser det ju ut ungefär som att mitt program saknar "MB BIOS" helt...
http://asset.msi.com/global/picture/image/lu6/1.png

MSI Live Update är djävulens skapelse och absolut inget program du ska använda. Speciellt inte till BIOS uppdatering, vill det sig riktigt illa så får du en korrupt BIOS version och då är det kört.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Kan vara ditt nätaggregat som inte orkar driva systemet. Hur uppstår problemet med att datorn stänger av sig? Säger det bara pang och datorn stänger av sig mitt i det tomma intet? Och har du kollat upp temperaturerna med till exempel HWmonitor eller Real Temp så att det inte är datorn som blir överhettad?

Skärmarna slocknar samtidigt som ljudet "hackar" i en halvsekund och sedan blir tyst, musen slocknar, efter några sekunder slocknar tangentbordet, datorn fortsätter bara det att man inte kan göra någonting och lampan på moderkortet som tyder på att något är fel med processorn lyser.

Jag stänger av datorn på av och på knappen (inte strömbrytaren på nätagget), sedan startar jag igång den och allt fungerar, enligt speccy så låg processorns temperatur på 39 grader ett fåtal minuter efter kraschen. Eftersom det bara hänt på Youtube och aldrig när jag spelat PUBG så känns det ju som att det inte kan vara överhettning.

Skrivet av Peppar2014:

Du kan även prova A1/B1 och se om samma problem uppstår, prova även med att enbart köra på en minnesmodul.

Okej, men det känns ju lite konstigt att testa det nu när det faktiskt står att man alltid ska börja med att stoppa i A2 i manualen för moderkortet.

Skrivet av Peppar2014:

MSI Live Update är djävulens skapelse och absolut inget program du ska använda. Speciellt inte till BIOS uppdatering, vill det sig riktigt illa så får du en korrupt BIOS version och då är det kört.

Okej, men är det ens rimligt att behöva uppdatera BIOS? Det borde väl fungera ändå känner jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Av moderkortets manual att döma så bör det vara rätt, DIMMA2 och DIMMB2, samma ordning som visas i manualen.

Moderkortdistanserna då

Permalänk
Medlem

@BTLulle: Självklart, alla distanser sitter på plats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full:

Skärmarna slocknar samtidigt som ljudet "hackar" i en halvsekund och sedan blir tyst, musen slocknar, efter några sekunder slocknar tangentbordet, datorn fortsätter bara det att man inte kan göra någonting och lampan på moderkortet som tyder på att något är fel med processorn lyser.

Jag stänger av datorn på av och på knappen (inte strömbrytaren på nätagget), sedan startar jag igång den och allt fungerar, enligt speccy så låg processorns temperatur på 39 grader ett fåtal minuter efter kraschen. Eftersom det bara hänt på Youtube och aldrig när jag spelat PUBG så känns det ju som att det inte kan vara överhettning.

Okej, men det känns ju lite konstigt att testa det nu när det faktiskt står att man alltid ska börja med att stoppa i A2 i manualen för moderkortet.

Okej, men är det ens rimligt att behöva uppdatera BIOS? Det borde väl fungera ändå känner jag...

Är det bara när du använder YT(YouTube) som datorn hänger sig, eller är det även i andra desktop applikationer såsom surfande etc?

Nätaggregatet och eventuella temperaturproblem kan nog uteslutas. Det lutar mera åt minnena eller dina lagringsenheter, för minnena kan du köra ett längre test med hjälp av memtest86. Och för lagringsenheterna kan du sen använda HD Tune.

Att byta plats på ram minnena kan öka systemet stabilitet.

En BIOS uppdatering kan vara nödvändig, speciellt om systemet är instabilt och det har kommit en ny version som ökar stabiliteten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Är det bara när du använder YT(YouTube) som datorn hänger sig, eller är det även i andra desktop applikationer såsom surfande etc?

Nej, det har bara varit på Youtube-klipp.

Skrivet av Peppar2014:

Nätaggregatet och eventuella temperaturproblem kan nog uteslutas. Det lutar mera åt minnena eller dina lagringsenheter, för minnena kan du köra ett längre test med hjälp av memtest86. Och för lagringsenheterna kan du sen använda HD Tune.

Har kört HD-tune på SSD:n, som är den enda disken jag använder än. 100% grön.
Memtest86 kanske jag kan ta mig tid att testa imorgon.

Skrivet av Peppar2014:

Att byta plats på ram minnena kan öka systemet stabilitet.

Okej, känns bara konstigt att det skulle vara bättre att sätta dem där det står i manualen att man inte ska sätta dem.

Skrivet av Peppar2014:

En BIOS uppdatering kan vara nödvändig, speciellt om systemet är instabilt och det har kommit en ny version som ökar stabiliteten.

Har lagt in senaste nu, genom USB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Full:

Nej, det har bara varit på Youtube-klipp.

Har kört HD-tune på SSD:n, som är den enda disken jag använder än. 100% grön.
Memtest86 kanske jag kan ta mig tid att testa imorgon.

Okej, känns bara konstigt att det skulle vara bättre att sätta dem där det står i manualen att man inte ska sätta dem.

Har lagt in senaste nu, genom USB.

Memtest kan du även köra en längre runda av under natten eller dagen när du jobbar eller är i skolan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Okej, känns bara konstigt att det skulle vara bättre att sätta dem där det står i manualen att man inte ska sätta dem.

Det lär inte spela någon roll om du använder A1-B1, A2-B2 eller ens A1-B2 eller A2-B1. Poängen är att minnena ska sitta i olika kanaler för bästa prestanda, och tillverkaren rekommenderar troligtvis bara konfigurationen där minnena hamnar längst ifrån CPU-kylaren för att vara så kompatibel som möjligt med stora kylare.

Permalänk
Medlem

Eftersom problemet bara visar sej när du kör Youtube klipp så hade jag gått på minnesproblem i dina kläder.
Inte så att det är fel på hårdvaran utan snarare försökt att bolla lite med inställningarna i bios.
Testa t.ex att ändra hastighet, volt och latency.

Skrivet av Full:

Har nu hänt tre, kanske fyra gånger att min dator bara lägger av, skärm, mus och tangentbord slocknar. Datorn snurrar fortfarande och debug-lampan för CPU lyser. Detta problemet har ENDAST uppstått när jag kollat på Youtube. Aldrig när jag spelat eller så utan alla gångerna har det varit på Youtube-videos.

Har aldrig haft något datorproblem tidigare, så vad fan ska man göra?

Speccy ifall det är intressant
https://i.gyazo.com/d3435396f81d89442a1b95314a5b888a.png

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Avstängd

@fAkkFejz: Om du både läser vad TS skrev istället.

Citat:

Här är en bild från google, jämför man så ser det ju ut ungefär som att mitt program saknar "MB BIOS" helt...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Eftersom det är ett Ryzen-system är uppdatering av BIOS absolut att rekommendera då stabilitet, minneshastighet och kompabilitiet förbättrats avsevärt sedan launch. EDIT: Ser att du redan gjort detta.

Det är sedan inte säkert på Ryzen-system att du bara kan aktivera XMP-profilen för minnena och räkna med att den bootar eller är stabil tyvärr. Det kan behövas en del tweakande. Det finns en bra tråd för detta här på forumet, se nedan.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1471332-traden-om-minn...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Eftersom problemet bara visar sej när du kör Youtube klipp så hade jag gått på minnesproblem i dina kläder.
Inte så att det är fel på hårdvaran utan snarare försökt att bolla lite med inställningarna i bios.
Testa t.ex att ändra hastighet, volt och latency.

Skrivet av blunden:

Eftersom det är ett Ryzen-system är uppdatering av BIOS absolut att rekommendera då stabilitet, minneshastighet och kompabilitiet förbättrats avsevärt sedan launch. EDIT: Ser att du redan gjort detta.

Det är sedan inte säkert på Ryzen-system att du bara kan aktivera XMP-profilen för minnena och räkna med att den bootar eller är stabil tyvärr. Det kan behövas en del tweakande. Det finns en bra tråd för detta här på forumet, se nedan.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1471332-traden-om-minn...

Det jag kan säga är att efter att jag uppdaterade bios och ändrade till 3200Mhz från Auto i bios, så har problemet inte kommit tillbaka.

Jag är ju dock väldigt förvirrad gällande RAM-minnena. I Speccy kan man ju fortfarande inte ens se att det är DDR4, står fortfarande bara Unknown, samt att det står 1066.0-1066.4Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Det jag kan säga är att efter att jag uppdaterade bios och ändrade till 3200Mhz från Auto i bios, så har problemet inte kommit tillbaka.

Jag är ju dock väldigt förvirrad gällande RAM-minnena. I Speccy kan man ju fortfarande inte ens se att det är DDR4, står fortfarande bara Unknown, samt att det står 1066.0-1066.4Mhz.

Skit i speccy, den brukar visa fel har jag märkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fAkkFejz:

ja såg det nu lite sent ja, plus att han skrev han uppdaterat till nyaste några posts tidigare.
Men oavsett så visade bilderna olika bios 1.60 och 1.0F så verkar mysko program.
bättre att göra det manuellt iaf.

Men är ju bara att stressa skiten ur cpun för o se om den är defekt, kan han köra pubg och inte utube så är det nog fel på browsern ist.
kan han köra cinebench o jemföra med andra system eller annan bench så vet han mer.

Kollar man på bilden under "detta är ifrån google" så ser den uppmärksamma att det står MSI Z170 Gaming M7, med andra ord ett Intel Socket 1151 system.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|