Tänkte börja filma - budget ca 5500

Permalänk
Medlem

Tänkte börja filma - budget ca 5500

Hej!

Tänkte ge mig på det här med att filma. Kommer att åka på en del resor, vlogga mitt fotograferande lite och kanske göra nån review på nån pryl. Gör det mest för att det är kul att grejja, inte för att sälja eller visa upp på tuben.

Funktioner som skulle vara najs att ha är 4K 30fps, dock inget krav på den punkten. Tar bra bild före upplösning vilken dag som helst.
Något jag verkligen skulle vilja ha dock är timelapse-funktionalitet på något sätt.
Ett annat halvkrav är löstagbara optiker, men jag kan leva med att det inte är det. Kan dock tycka att den punkten är viktigare än 4K.
Vikt och storlek är inget problem, är van vid att släpa runt på en analog mellanformatare i vanliga fall, och så mycket vikt får man inte för dom pengarna idag.

Vad ska jag kolla på tycker ni?

mvh

Permalänk
Medlem

Jag vill tipsa om Panasonic GX800 som vad jag förstått ska leverera bra bildkvalitet sett till priset (~4200:- inkl. kit-objektiv). Den har 4K(*), utbytbara objektiv (Micro Four Thirds), inbyggd funktion för timelapse och möjlighet att vrida runt skärmen. Nackdelar är väl att den är lite avskalad i och med att det är en instegsmodell (det medföljer dock en drös "kreativa" filter) och saknar mic-in (jag tänker att det kan vara bra även om det inte var ett önskemål, går ju att lösa med telefon och synka i efterhand annars om man vill ha bättre ljud). Alternativt en Panasonic G7 om du är bekväm med att köpa begagnat, har utgått ur sortimentet men dyker ibland upp på utförsäljning och kostar då ca 4000:- för huset.

(*) Såg precis något om att 4K-inspelning bara fungerar fem minuter åt gången (gissningsvis p.g.a värmeutvecklingen), du vill nog undersöka detta närmare.

Annars någon Canon XYYD (där X >= 7 ), både mic-in och utbytbara objektiv men ej 4K. 700D inkl. kit-objektiv kostar ~4300:- från Canon (fri frakt). Nikon och Sony (A6000 med tanke på budget) är väl också alternativ men jag har sämre koll på detaljerna där förutom att Sony haft problem med överhettning (ska ha blivit bättre med ny firmware). Har använt en D5300 men skulle inte rekommendera just den då det IMO finns bättre alternativ (det kanske är löst på senare modeller men har för mig att det inte gick att justera bländaren när man var i "live-view", dvs. filmar/förbereder att filma).

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Inaktiv

En panasonic G7 har nog allt det och borde kunna gå att köpa billigt begegnad. Jag har en och den är jättebra och jag tror inte den har nån tidsbegränsning för 4k inspelning. 30 fps tror jag är av mindre betydelse för vanlig film då det mänskliga ögat tydligen bara klarar 24 fps. Dom där höga fps värden som man eftersträvar nu är nog bara på grund av hårdvarubegränsningar överlag i digital tekniken för att kunna återge högupplösta screencappar av tex spel. Här i Europa till exempel gäller 1080i 25 fps för full hd film och jag tror samma fps för 4k. Jag kör alltid 25 fps när jag filmar med min G7 i 4k.

Med en så kallad speedbooster så kan du använda gamla analoga objektiv med den också.
Här tex en video jag gjorde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Jag vill tipsa om Panasonic GX800 ....

Skrivet av anon270561:

En panasonic G7 ....

Om man skulle skita i 4K då? Jag har långsamt kommit fram till att det kan vara en intressant sak att testa i framtiden men som det ser ut nu så är inte min burk stark nog för att skrubba 4K på ett användbart sätt. Det blir för mycket uppgraderande för något som inte kommer att göra filmerna bättre direkt.

Har en hel drös med gamla optiker från andra kameror, om man kör en Canon 700D eller liknande så kan man ju köra en adapter? Ingen autofokus så klart, men tillgång till så mycket mer möjligheter!

Permalänk
Avstängd

Jag har en inpassfråga, om man vill göra kortare sekvenser som är tagna i högre hastighet (tex för att visa ett händelseförlopp), men visas i lägre hastighet, har ni synpunkter kring det här?

(Som exempel, en polare visade för en tid sedan korta filmsekvenser på maskiner i arbete och liknande där man kunde se hela förloppet i ett snyggt flöde men uppspelat i längre hastighet så att det gick att se).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Om man skulle skita i 4K då? Jag har långsamt kommit fram till att det kan vara en intressant sak att testa i framtiden men som det ser ut nu så är inte min burk stark nog för att skrubba 4K på ett användbart sätt. Det blir för mycket uppgraderande för något som inte kommer att göra filmerna bättre direkt.

Har en hel drös med gamla optiker från andra kameror, om man kör en Canon 700D eller liknande så kan man ju köra en adapter? Ingen autofokus så klart, men tillgång till så mycket mer möjligheter!

Du kan anpassa mer optik till en M43 kamera än vad du kan till en Canon. Panasonic G7 är det bästa du kan köpa för din budget.

Jag kör exempelvis C-mount samt FD objektiv på min G80

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Du kan anpassa mer optik till en M43 kamera än vad du kan till en Canon. Panasonic G7 är det bästa du kan köpa för din budget.

Jag kör exempelvis C-mount samt FD objektiv på min G80

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, men G7 är ganska dyr ny. Om jag råkar vara en sån där som bara vill köpa nya prylar, är det GX800 som gäller då?

Plus en annan fråga, förutom optiken, vad gör dessa kameror bättre än ex en Panasonic HC-VX980?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Okej, men G7 är ganska dyr ny. Om jag råkar vara en sån där som bara vill köpa nya prylar, är det GX800 som gäller då?

Plus en annan fråga, förutom optiken, vad gör dessa kameror bättre än ex en Panasonic HC-VX980?

Den säljs inte nu så vet inte vilka priser du pratar om. Du får kolla begagnat. Om du ska kolla ny, kolla G80/GX80. HC-VX980 är en camcorder, annan funktion och användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Den säljs inte nu så vet inte vilka priser du pratar om. Du får kolla begagnat. Om du ska kolla ny, kolla G80/GX80. HC-VX980 är en camcorder, annan funktion och användningsområden.

https://www.japanphoto.se/panasonic-lumix-g7--vario-12-60mm-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

...
Har en hel drös med gamla optiker från andra kameror, om man kör en Canon 700D eller liknande så kan man ju köra en adapter? Ingen autofokus så klart, men tillgång till så mycket mer möjligheter!

Som "Canon-fotograf" skulle jag avråda dig att välja någon modell från Canon som inte har Dual Pixel AF. Jag fotar med en 6D i vanliga fall, frugan har en EOS M och en 70D. Just 70D har dual pixel AF och det är som natt och dag för film. På de modeller som inte har DualPixel AF (EOS M, 6D i mitt fall) så är autofokus för filmning hyfsat skitdåligt eller fullkomligt värdelöst (på 6D eftersom spegeln är uppfälld och då funkar inte vanliga AF, och EOS M är bara så slö att man hinner ta en kaffe innan den fokuserat klart).

Värt att nämna är att filmning är mer nice-to-have på dessa kameror, så rikta in dig på en kamera vars främsta fokus är just film istället. I Canons lineup så är väl 77D, M5, 800D de kameror som är intressanta (även om video inte är prio nödvändigtvis där heller), de är tyvärr utanför din budget, men har bra AF.

Jag har testat A6000 och A7R (II om jag inte minns fel), varken jag eller frugan är imponerade av Sonykamerorna alls, men specsen ser bra ut.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig betala det priset då det är samma pris jag betalade för min G80 inkl. samma objektiv. Att Japanphoto försöker sälja de få exemplar de har kvar i lager betyder inte att den är under aktiv försäljning och fortfarande produceras. Här är ett beg. kit som eventuellt fortfarande finns kvar: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1009959654/panasonic...