värt att vänta på nysläppta grafikkort?

Permalänk
Avstängd

värt att vänta på nysläppta grafikkort?

Ska man köpa ett gtx 1070 nu eller vänta tills det kommer nya (tidigt 2018 right?)
Och kommer det ens komma kort i samma prisklass som 1060/1070 och hur mycket mer prisvärda kommer de vara?

Permalänk
Medlem

om det är värt att vänta på är väl upp till dig. Har du behov av ett bättre kort i dag eller överlever du ett halvår eller vad det nu är med nuvarande?

I övrigt så vet ju ingen i princip något alls om de nya korten. Det ryktas om en stor prestandaskillnad men inte vad de jämfört med.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hade väntat förutsatt att man har något som inte är jättedåligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

men om man väntar nu, hur gör man sedan när man är redo att köpa, då är man ju halva tiden kortare längre fram till det som komma skall efter det man nyss väntat på,,... det blir ju en aldrig slutande circel.

jag säger köp om du vill ha och har råd, vänta kan andra göra..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

men om man väntar nu, hur gör man sedan när man är redo att köpa, då är man ju halva tiden kortare längre fram till det som komma skall efter det man nyss väntat på,,... det blir ju en aldrig slutande circel.

jag säger köp om du vill ha och har råd, vänta kan andra göra..

Jag har aldrig förstått den argumentationen.
Produkter släpps lite då och då, det finns alltid bättre och sämre tillfällen att slå till.
När en ersättare är nära att lanseras är i regel bäst att vänta om man kan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

1070ti i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fredde123: Nya grafikkort från Nvidia kommer tidigast i Maj (så 5-6 månader) eller senare.

Kollar man releasedatum för deras XX70 kort 7år bakåt så har de tidigast släppts i Maj och som senaste december. Så förvänta dig inget innan maj-juni och garanterat kommer det vara bli brist.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nvidia_graphics_process...

GTX 770 - May 30, 2013
GTX 970 - September 18, 2014
GTX 1070 - June 10, 2016

Plussa på en månad innan tredjeparts varianter dyker upp.

Uppgradera idag istället om du har problem.

EDIT:
Sista generationen så hoppar man 1-2 steg.

970 (tredjepart) /980 stock ~ 1060
980Ti ~1070.

Så ett 2070 borde motsvara en tredjeparts 1080 (typ MSI GTX 1080 gaming x).
2070 med vettig kylare och fabriksöverklockning kommer vara mellan 1080 och 1080ti.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Undra varför ingen har frågat i vilken upplösning du tänker spela i och vilken typ av spel, är det första eller mer äventyrsspel som shadow of war, assassin's Creed eller mixat för då ett man om du kommer hålla dig på en viss FPS :p. Vad för kort har du nu och hur mycket videogames har den samt vilken processor osv? Vad för skärm tänker du spela med ? Jag är inte den bästa när det gäller sånt här men jag vet jag att dem här sakerna måste man fråga sig också för att lättare kunna avgöra ,vilket/vilka spel ser du fram emot att spela som är släppta nu samt som kommer ut ? Då kan vi ta en titt på vad dem är för minst rekommenderade delar och vad som är rekomenderat.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Det ryktas ju mycket nu om att volta ska komma ut någon gång under första halvåret av 2018 och då skulle jag tänka mig att hur många spel finns det ute nu samt som kommer tills dess och hur länge tar dem som vi redan vet att klara ut och sen delar du det med hur många timmar du i snitt spelar per session och förutspå när du skulle i sådana ha klarat ut dem spelen och om du inte hinner klara ut dem alla så skulle jag lika gärna vänta samt utifall som i mitt fall har en högre upplösning på min skärm än 1080p och vet att jag inte kommer kunna ladda enda så då kan jag lika gärna vänta tills januari o se hur det blir.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Ett datorpaket köper man för att man behöver burken till något. Kan vara spel eller till arbetet. Om man ska sitta och vänta på "det bästa" så kan man sitta hela livet.

Jag var inne och köpte mig ett datorpaket på Komplett idag för första gången på tio år. Kan nästan ingenting om nya PC-maskiner så jag har fått läsa på och göra lite forskning på vad det finns för komponenter som upfyller de krav jag har ställt på en maskin.

När den tiden kommer så köper jag antingen ett nytt datorpaket eller så uppgraderar jag det jag har. Finns bättre saker att göra än att sitta och rulla tummarna.

Permalänk
Medlem

Behöver du ett kort nu så köp ett kort nu.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@evirob:

Ingen har ett bra svar till dig för ingen vet.
Ska du köpa nu så vänta till mellandagarna istället.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Fredde123: Köp i mellandagarna eller vänta för alltid.

Permalänk
Medlem

@Fredde123: Jag skulle köpt 1080ti på rea för det kostar redan 7000:- så lite rea kanske 5500:- finns inte mycket bättre när man klockar de korten över 2ghz och korten blir inte över 70c grader ens och klarar 4k utan problem om du ska köra större upplösning som ger bättre bild än alla mods och ultra inställningar också.
Det kommer nog gå några år efter nya minnes tekniker och gpu lösningar klarar mer än 4k till resonliga priser.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Avstängd

tack för alla svar, min plan är att kunna spela ARK, pubg, steep, hunters COTW, och även crew 2/far cry 5 när de spelen släpps.
Ska spela på en 4k tv 120 hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredde123:

tack för alla svar, min plan är att kunna spela ARK, pubg, steep, hunters COTW, och även crew 2/far cry 5 när de spelen släpps.
Ska spela på en 4k tv 120 hz

Skickades från m.sweclockers.com

så helst 4k 60 fps vilket kort rekommenderar ni då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde123:

så helst 4k 60 fps vilket kort rekommenderar ni då?

Ett ensamt 1080Ti klarar inte 4K 60fps i de flesta moderna spel så du lär i så fall satsa på 1080/1080Ti i SLI.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

SLI är dött knappt någon support för de nya spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd

Klarar ett 1070 60 fps i 1440p då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

SLI är dött knappt någon support för de nya spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning hur det ser ut men jag skulle också avråda från det med tanke på att få spel verkar stödja det, hög värmeutveckling osv. Men är man ute efter att kunna spela i 4K med stadiga 60fps räcker som sagt inte ett ensamt 1080Ti och då är alternativen antingen SLI eller att invänta nästa generation.

Jag förstår dock inte riktigt vitsen med 4K i dagsläget och tycker att 1440p räcker gott och väl.

Skrivet av Fredde123:

Klarar ett 1070 60 fps i 1440p då?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte i alla spel, det är knappt att 1080 klarar det så köp hellre ett 1080Ti i så fall.
Edit: Eller ja, det beror så klart på hur pass kräsen du är med grafikinställningarna men ovan gäller high/ultra.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde123:

Klarar ett 1070 60 fps i 1440p då?

Skickades från m.sweclockers.com

har ett 980 Ti som i princip presterar som 1070 och de klarar inte nya spel i 1440p på högsta inställningarna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vilka lanseringar av grafikkort inom den närmaste tiden känner vi till? Inget alls va?

Så köp nu om du inte klarar dig med vad du har idag. I annat fall, vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

SLI är dött knappt någon support för de nya spelen.

Mjo, det är ju nog så sant. nVidia verkar slopa det på alla nya grafikkort med, antagligen mycket eftersom samma funktionalitet finns i DirectX i dag. Det ska bara komma spelmotorer som stödjer det på ett bra sätt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ett ensamt 1080Ti klarar inte 4K 60fps i de flesta moderna spel så du lär i så fall satsa på 1080/1080Ti i SLI.

Jodå, kör ett EVGA 1080Ti SC2 överklockat allt vad som går och det är inga problem med 60+fps på högsta grafikinställningarna i de flesta spel jag provat: The Witcher 3, GTA V, Fallout 4, Wolfenstein II mfl..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Jodå, kör ett EVGA 1080Ti SC2 överklockat allt vad som går och det är inga problem med 60+fps på högsta grafikinställningarna i de flesta spel jag provat: The Witcher 3, GTA V, Fallout 4, Wolfenstein II mfl..

De benchmarks jag har sett visar att 1080Ti dippar under 60fps i nästan alla spel, dock kanske inget som märks av vid användning s.a.s. Det finns några exempel här i Sweclockers testartikel: https://www.sweclockers.com/test/23741-geforce-gtx-1080-ti-fr...

I vissa titlar dippar det neråt 30fps även om genomsnittet ligger kring 60fps i de flesta spel. Det beror lite på hur man definierar '60 fps' men för de flesta innebär det att man konstant har minst 60fps vilket 1080Ti inte riktigt orkar med.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Flesta tester jag sett klarar 1080ti 4k flesta spel i 50-100+fps i ultra inställningar.
https://www.windowscentral.com/4k-gaming-gtx-1080-ti
Jag kör själv 4k ibland med Palit 1060 6gb med 20-50fps med 2.2ghz core clock så funderar köpa ett själv, det kostar mindre än vad vanliga 1080 kostade tom. och det är ju reor alltid nästan hela året.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Avstängd

kommer vänta till mellandagsrean vad tror ni man få ett grafikkort för då?

Permalänk
Skrivet av Fredde123:

kommer vänta till mellandagsrean vad tror ni man få ett grafikkort för då?

Om tomten anser att du varit en snäll pojke i år

Permalänk
Medlem

vännta om möjligheten finns eller försök hitta något till ett bra pris som du sedan kan sälja vidare