Permalänk

HDMI-kabel som klarar 4K/60Hz 4:4:4?

Hej har nyligen köpt mig en LG OLED55B7V. Nu behöver jag koppla en ihop denna med min förstärkare Denon 2200W.

Vilken hmdi kabel ska jag välja för att kunna skicka 4K@60 hz 4:4:4 ?

Förtydligade rubriken
Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Jag köpte denna för att veta att den verkligen fixar dolby vision i 60Hz.
https://www.apple.com/se/shop/product/HLL52ZM/A/belkin-ultra-...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Har denna de specsen? https://www.komplett.se/product/955469/datorutrustning/kringu...

Eller du en länk på en kabel som är mellan 1.5-3 meter som är mer prisvärd?

Mvh Hampus

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Bildexpert 📺

@CebitZeros:

Deltacos kabel är Premium High-speed-certat. Och betydligt billigare. Oklart vad Belkin har för certifiering exakt. Ultra High Speed har precis lanserats och certifieringar har ännu inte startat för 48 Gbps-kablar.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=723874

Premium High Speed-kablar kommer med QR-kod och hologram för intyg.

Jag passade också på att förtydliga rubriken så det framgår att det är en kabel du funderar på.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cerb: Jag har kollat Belkin-kabeln för 399 kronor och den är INTE Premium High Speed-certifierad. Dvs att den saknar det hologram och den QR-kod som ska spåra tillverkningen och intyga certifieringen.

Eftersom Ultra High Speed-certifieringen för 48 Gbps-kablar ännu inte startat (nästa år verkar det som) så betyder det att Belkins påstående inte är verifierade av tredje part. Nu är det kanske sak samma. Så gott som alla nytillverkade 2-meterskablar klarar de 18 Gbps som dagens kretsar använder.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Cerb: Jag har kollat Belkin-kabeln för 399 kronor och den är INTE Premium High Speed-certifierad. Dvs att den saknar det hologram och den QR-kod som ska spåra tillverkningen och intyga certifieringen.

Eftersom Ultra High Speed-certifieringen för 48 Gbps-kablar ännu inte startat (nästa år verkar det som) så betyder det att Belkins påstående inte är verifierade av tredje part. Nu är det kanske sak samma. Så gott som alla nytillverkade 2-meterskablar klarar de 18 Gbps som dagens kretsar använder.

Så du menar att 18 Gbps är det som är standard idag? Trotts att de bara har 1.4 istället för 2.0 som min reciver har? Huvudvärk delux på alla dessa olika kablar.

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Bildexpert 📺

@CebitZeros: Läs gärna igenom min artikel om HDMI (länkad i signatur) så blir det lite klarare.

En Premium High Speed-kabel ska klara 18 GBPs, den bandbredd som är specad som max i 2.0-specen och alltså det som räcker för 4K/60 4:4:4.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@CebitZeros: Läs gärna igenom min artikel om HDMI (länkad i signatur) så blir det lite klarare.

En Premium High Speed-kabel ska klara 18 GBPs, den bandbredd som är specad som max i 2.0-specen och alltså det som räcker för 4K/60 4:4:4.

Ska göra detta.

Men borde nog ha letat hos inet direkt.
Fick tips om denna https://www.inet.se/produkt/8906017/hdmi-kabel-2-0-ha-ha-svar...

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Bildexpert 📺

@CebitZeros: Det är alltså den jag länkar till på prisjakt en bit ovanför. Fascinerande att en del kan ta 39 kr för samma kabel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Cerb: Jag har kollat Belkin-kabeln för 399 kronor och den är INTE Premium High Speed-certifierad. Dvs att den saknar det hologram och den QR-kod som ska spåra tillverkningen och intyga certifieringen.

Eftersom Ultra High Speed-certifieringen för 48 Gbps-kablar ännu inte startat (nästa år verkar det som) så betyder det att Belkins påstående inte är verifierade av tredje part. Nu är det kanske sak samma. Så gott som alla nytillverkade 2-meterskablar klarar de 18 Gbps som dagens kretsar använder.

Jo detta vet jag redan. Men självklart kan tillverkarna själva redan nu tillverka kablar för att klara 48 Gbps och sälja dom ocertifierade, vilket då belkin gör. Troligen på uppdrag av Apple som vill sälja denna kabel med AppleTV 4K.

För min del bryr jag mig inte om ifall den faktiskt klarar 48Gbps utan var bara ett sätt att få tag på en som utan tvekan fixar dolby vision i 60Hz, vilket absolut inte alla 2.0 (och jag vet att detta inte är riktiga versionsnummer) kablar jag testat klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@CebitZeros: Det är alltså den jag länkar till på prisjakt en bit ovanför. Fascinerande att en del kan ta 39 kr för samma kabel...

Väl en av få grejer som dessa handlare kan tjäna pengar på.
Väggfästen och kablar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Eftersom det inte finns några versionsnummer på HDMI-kablar så kan den kabel som påstås vara "2.0" vara precis vilket skrot som helst. Det är därför man 2009 började med High Speed-certifieringen och 2016 sedan gick över till Premium High Speed med QR-koder och hologram för att undvika förfalskade kablar.

Förvirringen runt versionsnummer kvarstår dock och lär göra det väldigt, väldigt länge...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@CebitZeros: Det är alltså den jag länkar till på prisjakt en bit ovanför. Fascinerande att en del kan ta 39 kr för samma kabel...

Jajamän det enda problemt är alla olika återförsäljar verkar ha olika varianter av den. Suck

Så beställde en från inet. De hade i allafall en bra beskrivning av vad produkten ska klara.

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

Ursäkta att om jag lånar tråden lite här. Men hur är det med hdmi-kabel och 40k60hz? Finns det 5m-kablar att hitta för rimligt pris som klarar detta?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CebitZeros:

Jajamän det enda problemt är alla olika återförsäljar verkar ha olika varianter av den. Suck

Såvida de inte sitter på lager av flera år gamla kablar är det nog exakt samma kabel. Fast ingen har uppdaterat produktinformationen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Asssor:

Ursäkta att om jag lånar tråden lite här. Men hur är det med hdmi-kabel och 40k60hz? Finns det 5m-kablar att hitta för rimligt pris som klarar detta?

Ja, det är sällan problem även med 5 meter. Alla som är High Speed-klassade ska klara 18 Gbps. Skillnaden med Premium High Speed är att man kan spåra tillverkningen och certifikatet via QR-koden, vilket är mycket svårare att förfalska.

Deltacos kabel ska klara 18 Gbps och jag har verifierat det på 10-meterskabeln.

Permalänk

Klarar denna 18Gbps?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cerb:

Jo detta vet jag redan. Men självklart kan tillverkarna själva redan nu tillverka kablar för att klara 48 Gbps och sälja dom ocertifierade, vilket då belkin gör. Troligen på uppdrag av Apple som vill sälja denna kabel med AppleTV 4K.

För min del bryr jag mig inte om ifall den faktiskt klarar 48Gbps utan var bara ett sätt att få tag på en som utan tvekan fixar dolby vision i 60Hz, vilket absolut inte alla 2.0 (och jag vet att detta inte är riktiga versionsnummer) kablar jag testat klarar.

Det du får tänka på är att om dom bryter mot reglerna vad gäller certifiering, så vet du inte med säkerhet vad du får. Det kan fungera till dina behov, och det kan falla på undermålig kvalité eller funktionalitet. Det är en satsning. Det ska finnas hologram logo, och avsaknad av information att kabeln passar till HDMI version X. Då vet du att du har en certifiered, och garanterad bandbredd.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Saliciouscrumbs: Deltacos 3 meters raka HDMI-kablar i modeller som heter 10XX ska alla vara Premium High Speed Certifierade i upp till tre meter. XX är längden på kabeln, så 1005 är 0,5 meter, 1030 är tre meter.

De vinklade kablarna (V i slutet) och de flesta längre kablar av ovan nämnda är High Speed-certade och ska också klara 18 Gbps. Det är väldigt sällan kablar så korta som tre meter i sig misslyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Det du får tänka på är att om dom bryter mot reglerna vad gäller certifiering, så vet du inte med säkerhet vad du får. Det kan fungera till dina behov, och det kan falla på undermålig kvalité eller funktionalitet. Det är en satsning. Det ska finnas hologram logo, och avsaknad av information att kabeln passar till HDMI version X. Då vet du att du har en certifiered, och garanterad bandbredd.

Absolut kan man gå full klausul på detta, men i mitt aktuella fall så känns det som att risken för att de inte skulle uppfylla 18Gbps som krävs för 60Hz dolby vision är extremt liten då denna ändå rekommenderas av Apple för att köra just 4K dolby vision i 60Hz på deras produkter. Och de flesta har ändå märk mängden skit Apple får utstå om de levererar något som inte håller.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Saliciouscrumbs: Deltacos 3 meters raka HDMI-kablar i modeller som heter 10XX ska alla vara Premium High Speed Certifierade i upp till tre meter. XX är längden på kabeln, så 1005 är 0,5 meter, 1030 är tre meter.

De vinklade kablarna (V i slutet) och de flesta längre kablar av ovan nämnda är High Speed-certade och ska också klara 18 Gbps. Det är väldigt sällan kablar så korta som tre meter i sig misslyckas.

Klarar även dessa HDMI-kablar 18 Gbps? Finns det några sämre egenskaper om de är tunnare?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Saliciouscrumbs: Ja, de är High Speed-certifierade vilket fortfarande är 18 Gbps. Skillnaden mot Premium High Speed är att premium också tittar på RF-störningar som är aktuellt vid höga bandbredder. Det garanterar också så långt QR-kod och hologram kan räcka till att intyga om att Premium-certiferingen är äkta. Nu är knappast Deltacao några fuskare, men kör en random "High speed" på ebay för någon dollar och det kan vara vilken kabel som helst som något bara påstår är "High Speed".

Permalänk
Medlem

Jag har köpte tre av de så kallade 2.0 hdmi kablarna från kabelgiganten.se
De är alla premium certad med hologram och allt.
Finns i upp till 6m. Kablarna är ganska tjocka och halvstyva, men känns riktigt hög kvalité! För priset är jag svinnöjd

https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?kid=1372

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av CebitZeros:

Hej har nyligen köpt mig en LG OLED55B7V. Nu behöver jag koppla en ihop denna med min förstärkare Denon 2200W.

Vilken hmdi kabel ska jag välja för att kunna skicka 4K@60 hz 4:4:4 ?

Köp en Monster HDMI kabel, kostar att ligga på topp

Men värt varenda krona.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem

Jag har den här från Kjell & Company, fungerar utmärkt.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

För priset för en kan man få ca 9st AmazonBasic HDMI kablar som är av ännu bättre kvalite än de Premium HDMI kablar i Sverige. Själv har jag 4x1,8m och 4x3m av dom för totalt ca 400:- och fungerar utan problem.Behöver inte alla, men Amazon.de kräver 39 Euro för gratis frakt och inte fel att ha i backup eller för framtida bruk.
https://www.amazon.de/gp/product/B01H7M782G/ref=ox_sc_act_tit...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

@CebitZeros:
Jag har datorn kopplad till en 4K-tv och jag hade ett helvete att få 60hz att fungera tack vare butikspersonalens okunnighet ovh dålig märkning av kablarna.

Dessa funkar mycket bra däremot:

http://www.clasohlson.com/se/HDMI-kabel-Exibel/Pr388074001

Billiga och bra!

Permalänk

@skywa1ker: He he he. Alltid kul att köpa premium, men jäklar vad dyra de är!
Kommer ihåg när jag köpte en Monster scart-kabel för 15 år sedan. Kostade säkert 700:- och jag märkte ingen skillnad alls...

Permalänk
Skrivet av Cypress_86:

@skywa1ker: He he he. Alltid kul att köpa premium, men jäklar vad dyra de är!
Kommer ihåg när jag köpte en Monster scart-kabel för 15 år sedan. Kostade säkert 700:- och jag märkte ingen skillnad alls...

Nej för att för 15 år sedan så var det inga moster kablar som var king kong, dom kostar inte 700kr men 1500kr metern~

Det var då garanterat ingen monster kabel du köpte.

Inte så att det fanns något att testa det med då när knappt 720p fanns ^^

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |