Bluray och ultrawideskärmar hur nyttja hela bilden?

Permalänk
Medlem

Bluray och ultrawideskärmar hur nyttja hela bilden?

Var ett tag sen jag försökte med denna trollerikonst. Men jag får bara boxar i box i filmer som körs i 21:9 format. Det är så dumt så de finns inte på kartan.

Cyberlink powerdvd 16 har jag en licensierad kopia av och har ett vagt minne att jag någon gång i tiden lyckades få till det. Om det är någon windows 10 uppdatering som spökar? Aspect ratio inställningarna på min Acer Predator Z35 gör ingen skillnad vad jag sätter den på. Har bara tillgång till aspect ratio och stretched i powerdvd 16. Kör jag stretch så sträcker den ut enbart horisontellt inte vertikalt så bilden blir skev.

Köpa filmer digitalt brukar göra de lättare få aspect ration rätt och nyttja så mycket av skärmen som möjligt.

Frågan är finns det några ultrawide skärmar på marknaden som kompenserar för detta så man slipper va beroende av sunkig mjukvara? Kan va bra veta framöver när nuvarande går sönder vilka märken man ska hålla ett extra getöga på.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Man kan inte zooma i PowerDVD då eller?

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det går att zooma med PowerDVD bara inte med skyddade blu-rays, är en begränsning de har med kopieringsskyddad media.

Permalänk
Medlem

leawos blurayläsare (gratis) låter dig zooma i några steg men med påtvingade fel i aspect ration. Man väljer felprocent efter hur nära man försöker komma att nyttja tvn. Alltså ingen godtagbar lösning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Var ett tag sen jag försökte med denna trollerikonst. Men jag får bara boxar i box i filmer som körs i 21:9 format. Det är så dumt så de finns inte på kartan.

Cyberlink powerdvd 16 har jag en licensierad kopia av och har ett vagt minne att jag någon gång i tiden lyckades få till det. Om det är någon windows 10 uppdatering som spökar? Aspect ratio inställningarna på min Acer Predator Z35 gör ingen skillnad vad jag sätter den på. Har bara tillgång till aspect ratio och stretched i powerdvd 16. Kör jag stretch så sträcker den ut enbart horisontellt inte vertikalt så bilden blir skev.

Köpa filmer digitalt brukar göra de lättare få aspect ration rätt och nyttja så mycket av skärmen som möjligt.

Frågan är finns det några ultrawide skärmar på marknaden som kompenserar för detta så man slipper va beroende av sunkig mjukvara? Kan va bra veta framöver när nuvarande går sönder vilka märken man ska hålla ett extra getöga på.

Menar du att du får en bild i mitten på skärmen med svart både på sidorna och uppe och nere.

I så fall pixelmappar skärmen + det inte går att ändra med blu-ray, dvs använder 1920px x XXX beroende på filmformat (aspect ratio) Inget direkt problem med vanlig 1920x1080 skärm och kanske inte med 4K skärm med 16:9, men kan nog bli det med 21:9 och dess upplösning.

Har för mig du i kontrollpanelen för grafikkortet kan använda en del inställningar för att få till det, kollat där?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Menar du att du får en bild i mitten på skärmen med svart både på sidorna och uppe och nere.

I så fall pixelmappar skärmen + det inte går att ändra med blu-ray, dvs använder 1920px x XXX beroende på filmformat (aspect ratio) Inget direkt problem med vanlig 1920x1080 skärm och kanske inte med 4K skärm med 16:9, men kan nog bli det med 21:9 och dess upplösning.

Har för mig du i kontrollpanelen för grafikkortet kan använda en del inställningar för att få till det, kollat där?

Har mer med Microsoft och Protected Video Path att göra. En krypterad blu-rayfilm är krypterad hela vägen för att inte öppna upp hål, och det ställs krav på att göra på detta sättet av BDA som licensierar det hela till Cyberlink.

Blu-ray är nativt 16:9 eller 4:3 och andra format använder letterboxing – d.v.s. svarta remsor så att skala skrivbordet i kontrollpanelen från grafikkortsdrivrutinerna kommer inte göra någon nytta. I det här fallet vill man inte köra overscan.

Kör du AnyDVD eller DVDFab Passkey som egentligen är olagliga programvaror så kan PowerDVD använda zoom i PowerDVD, men med dessa får du tillgång till en avkrypterad version som fungerar i många andra mediaspelare också, typ VLC, MPC-HC, mpv, Kodi med flera. Det du behöver göra på en 64:27-skärm är ju att crop:a/beskära/zooma bilden och då behöver du en avkrypterad skiva att jobba med. När hela videokedjan är krypterad kan du inte köra någon post processing som beskärning. Det han vill göra är att beskära och sträcka på en bild som kanske är 1920x800 till att fylla hela skärmen på 2560x1080. Video är inte inte 64:27 så man kommer alltid förlora lite på vertikala eller horisontella ledet när man vill spela upp 2.35:1 eller 2.40:1-filmer om man inte ska ha några pixlar letterboxing, men det är såklart mycket bättre upplevelse att det fyller hela ultrawide-skärmen än att du använder drygt halva skärmen för att visa videon.

Permalänk
Medlem

Mitt minne är inte som de ska men undrar om jag inte testat med anydvd förut? Minns inte om jag lyckades eller ej men antagligen inte.

installerade dvdpasskey trialen kände till slut igen oblivion_g51 bluray jag har fast den låste inte upp några nya inställningar i power dvd 16. Försökte med leawo bluray spelaren men där verkar de bli en konflikt och de håller på och tuggar konstant.

Har redfox också en trial? De verkar gå på 1000 kr det också. Inte billigt och man blir nervös över allt strul... Cyberlink vill jag uppgraderar till powerdvd 17. De kör ju alltid 300 % reor så priset blir 395 :- men de har väl inga fixar gällande detta? hdr, 4k etc har jag inget behov av.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fanns en trial för redfox men även den ger inga fler möjligheter att zooma, beskära bilden. Bara kapitulera, buga och bocka och ge upp drömmen om att spela köpta bluray skivor utan att behöva rippa dem i rätt format för 21:9 monitorer som inte har någon egen specifik lösning. Men de får kanske inte heller åtgärda detta...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x