Amazon drog inte pengarna

Permalänk

Amazon drog inte pengarna

Beställde en grej från Amazon.. pengarna var reserverade som vanligt (saken fanns inte i lager så jag fick vänta 3-4 dagar). Varan skickades och reservationen togs bort. 0:- drogs från kontot. Har gått över en vecka nu. Någon som varit med om det?

Jag tänkte maila dom och var inne på deras sida, men allt verkar ju vara automatiserat blaj bara, fanns inget som stämde överens med mitt "problem" heller.

Det lär väl upptäckas kanske.. kan de bara dra det rakt av då, eller kommer de behöva någon slags tillåtelse från mig (eller banken?) att dra pengarna "igen"?

Hade dom haft en vanlig jävla emailadress hade jag gärna sagt till, kanske skulle dom bli glada av att man påpekar felet och man får någon rabatt eller så, men det verkar ju inte gå. Ringa vill jag inte. Jag tror to.m att jag kanske vet varför det blev såhär (bugg eller slarv från någon där pg.a en viss grej - vill inte gå in på det här ifall det kan utnyttjas), tänkte även skriva om det till dom.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Själv beställde jag en sak igår. Gick 1 timme tills de nekade kortet (LOL?), så tryckte på nån länk så då ordnade det sig.

Men de drog heller inga pengar, men googlade lite och uppenbarligen dras de när de skickat varan. Förstår det som att du redan fått/skickat varan vilket är väldigt skumt

Dock sjukt skumt om de skickar varan innan pengarna dras, tänk om jag inte skulle ha tillräckligt med valuta o inte kan betala? Oklart på deras hemsida när man kollar ordern, står inget annat än "not yet dispatched" i grön text och ingenting mer.

Permalänk

Ja, exakt de ska dra när varan skickas. Det är väl för att det blir massor av krångel för dom om de drar pengarna först och sen av någon anledning inte kan skicka varan pg.a något fel (helt slut i lager osv). Då ska de betala tillbaka och hålla på, säkert kostsamt för dom.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

@Bemushroomed: Detta kan vara intressant: https://www.radron.se/artiklar/foretagen-har-ratt-att-dra-pen...

Beställde delar hos Komplett och de har skickat utan att dra några pengar.

Permalänk

Pengarna dras senare när varan skickas.

Stog själv som ett fån och fatta inte varför pengarna inte drogs beställde på en torsdag pengarna drogs först på måndag när varan skickades.

Sen skickas skiten med UPS som för mig var ett rent Hvete för att vara ärlig fick köra flera mil till någon random pickup point för UPS då jag inte var hemma när varan skulle levereras då jag som många andra faktiskt har jobb. eller om man har skola annan sysselsättning än sitta hemma.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Pengarna dras senare när varan skickas.

Stog själv som ett fån och fatta inte varför pengarna inte drogs beställde på en torsdag pengarna drogs först på måndag när varan skickades.

Sen skickas skiten med UPS som för mig var ett rent Hvete för att vara ärlig fick köra flera mil till någon random pickup point för UPS då jag inte var hemma när varan skulle levereras då jag som många andra faktiskt har jobb. eller om man har skola annan sysselsättning än sitta hemma.

Då måste du ha valt express, för dem gånger jag beställt på Amazon så har jag valt Standard och då har paketet tagits hand om PostNord i Sverige, dvs till mitt postombud

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Då måste du ha valt express, för dem gånger jag beställt på Amazon så har jag valt Standard och då har paketet tagits hand om PostNord i Sverige, dvs till mitt postombud

Yes betalade express för att få det snabbt tyvärr tog det extremt extra lång tid haha utöver förseningarna så var frakten längre tid innan dom gjorde första leveransförsök. Men bra att veta även för min del isåfall om standard är postnord.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Skrivet av Lordkiller:

Pengarna dras senare när varan skickas.

Jag har fått varan för länge sedan..

@Exxovion : intressant, och skrämmande att dom har rätt att dra efter 3 år.. nä jag får kontakta dom på något vis, även om det som vanligt brukar vara rent omöjligt att få mänsklig kontakt med företag, det är jävla botar man får prata med..

kan ju även bli så att jag råkar tappa bort mitt kreditkort och får ett nytt från banken.. sen kan dom ju försöka dra bäst dom vill.. det förhindrar en i alla fall från att få en övertrassering..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Jag har ett speciellt kreditkort bara för beställningar från nätet just av de anledningar ni skriver om.

Permalänk
Medlem

Jag skulle strunta i att kontakta dom, med all sannolikhet kommer de ändå upptäcka det inom kort. Om de inte gör det blir det en trevlig julbonus för dig.

Om Lill-Görans Mysiga Korvkiosk råkar glömma att ta betalt tycker jag man ska vara ärlig och säga till. Om det däremot är ett av de allra största företagen i världen tycker jag gott att de kan få skylla sig själv om det slarvas.

Edit: Nu vet jag ju inte vilken summa det handlar om men du ska självklart vara beredd på att de kommer vilja ha pengarna, så om det är en större summa bör du ha de i beredskap.

Permalänk
Avstängd

Amazon drar pengarna när varan sänds från lagret. Om de gjort en miss och inte är anträffbara via mail är det bara att tacka och ta emot God Jul!

Permalänk

Kom ihåg det vanliga....
Precis som i vanliga butiker, missas det att tas betalt för en vara och man går därifrån vetandes så räknas det som stöld.
Detsamma om det blir fel vid betalning via internet, eller att det har blivit felpackat med någon extra vara eller dyrare vara.
Ju mer sådana saker ett företag missar och folk inte påpekar, ju mer behöver företagen höja sina priser för att täcka upp dom summorna.

Sedan kan det gå åt andra hållet... Beställde 4x4 paket barnmat från matsmart, fick 24x4, mailade dom, dom svarade glatt god jul! Nu har jag så in i helvete med barnmat som går ut i datum i mitten av januari och har ingen plats för det.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

@orig_rejser: Men hans problem är ju att han inte kan kontakta företaget, inte att han inte vill! Men tack för att du agerar moraltant

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

@orig_rejser: Men hans problem är ju att han inte kan kontakta företaget, inte att han inte vill! Men tack för att du agerar moraltant

Det var kanske inte just till TS utan mot en allmän "njut av det, ring inte dom får komma på det själva" som alltid brukar komma i sådana trådar Eftersom det finns många omoralgubbar här som inte som TS förstår att man har ett ansvar som konsument också.
TS är kanon!

mer on topic annars är ju https://www.wikihow.com/Contact-Amazon kanon har själv ringt numret, funkar kanon, men dyrt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Nu har pengarna rykt! Det tog sin lilla tid. Bra att veta ifall någon annan råkar ut för samma kanske.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"