AMD "Pinnacle Ridge" Ryzen lanseras första kvartalet 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja man kan inte jämföra överklock mot standardklock. Men Boost är redan idag uppe i 4GHz, XFR i 4,1, med 4,2 på Threadripper. Så jag tror nog Boost kan komma upp i 4,3. 4,4-4,5 är inom rimlighetens intervall, men börjar kännas optimistiskt. Om du menar 4,3-4,5 GHz med "något lite högre". Men jag fick intrycket att du förväntade dig max 100-200MHz högre boost.

Tittar man på intel mellan 6700K och 7700K så ökade de basen med 200Mhz och turbo med hela 300Mhz. Så att tro att det blir mer än så då hoppas man för mycket. kan nya 1800X nå 4,3Ghz i turbo fart så visar de ändå att de hänger med intel Väl i prestanda. (sedan om det går att nå mycket bättre OC med dessa nya Cpuer det är en helt annan fråga)

Jag tror att AMD har som mål att vara något snabbare än 7820K i flertrådande program med nya 1800X. Kan vi gissa att nya AMD CPUn kommer heta 2800X

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tittar man på intel mellan 6700K och 7700K så ökade de basen med 200Mhz och turbo med hela 300Mhz. Så att tro att det blir mer än så då hoppas man för mycket. kan nya 1800X nå 4,3Ghz i turbo fart så visar de ändå att de hänger med intel Väl i prestanda. (sedan om det går att nå mycket bättre OC med dessa nya Cpuer det är en helt annan fråga)

Det är inte jämförbart då det är olika arkitekturer på olika processer. En nodförbättring kan vara helt annorlunda mot en annan.
Men ja, jag gissar som sagt på runt 4,3 i boost. Det jag undrade var om Olle P argumenterade för lägre frekvensvinst än så.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Nej, inte under 4,3 i Boost (för snabbaste modellen).
Min kommentar var riktad mot Ozzeds kommentar att 4,3 är lågt därför att "alla kommer upp i 4,1", vilket "alla" inte gör utan överklockning. Både 1200 och 1400 stannar på 3,4 GHz i "Max Turbo Core speed".
Jag tror att man kanske kan hoppas på lite högre än 4,3 i turbo-läge för en eller två modeller, men att flera kommer ha frekvenser därunder.
Basfrekvens så hög som 4,3 GHz känns faktiskt direkt dumt. Bättre att öka frekvensen vid belastning och hålla ner den annars för att spara energi.

Permalänk
Skrivet av Implor:

Du virrar lite

Ryzen (1) = Zen (14nm) (Krympning)
Ryzen 2 = Zen+ (12nm) (Optimering)
Ryzen 3 = Zen 2 (7nm) (Krympning)
Ryzen 4 = Zen 2+ (7nm) (Optimering)

Går Tick-Tock. Två release på samma arkitektur.

Tydligen så virrar du med. I min värld så blir 14 nm till 12 nm en krympning precis som du skrivit om 12 nm till 7 nm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

14nm+ ÄR 12LP. De har döpt processen till 12LP, innan referades den bara till som en förfinad 14nm medelst ett plus-tecken.

Att de byter namn på tekniken gör inte det till någonting bättre. "12LP" klassificeras fortfarande som 16nm main ITRS node, precis som det som används i Ryzen idag.
Med den 14nm LPP som kom med RX580 så gick det nästan baklänges i prestanda, de nådde knappt högre klockfrekvens men drog väldigt mycket mer ström.

Min hela poäng var att det inte är stor skillnad nog i processen för att ge så mycket högre klock än i nuvarande Ryzen. Globalfoundries pratar om 10% högre klockfrekvens (vilket stämmer väl överrens med mitt påstående), så det ska till att AMD själva har gjort stora förbättringar i deras arkitektur för att få några betydande ökningar i klockfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Tydligen så virrar du med. I min värld så blir 14 nm till 12 nm en krympning precis som du skrivit om 12 nm till 7 nm.

12nm är inte en "riktig" krympning. Utan en förfining av 14nm noden. Tänk dig mera att det är brand name för 14nm+. Blir lite förvirrande :). Att skriva 14nm+ känns fel då dom kallar det 12nm.

Sedan så var det ett antal generationer sedan namnet motsvarade den faktiska storleken på noden.

https://en.wikipedia.org/wiki/14_nanometer
ITRS Logic Device
Ground Rules - Intel - Samsung / GF - TSMC
16/14nm - 14nm - 14nm - 16nm/12nm
(Se wiki för bättre tabell)
Beror lite på tillverkare också. 14nm på intel kallar TSMC för 12nm.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

12nm är inte en "riktig" krympning. Utan en förfining av 14nm noden. Tänk dig mera att det är brand name för 14nm+. Blir lite förvirrande :). Att skriva 14nm+ känns fel då dom kallar det 12nm.

Sedan så var det ett antal generationer sedan namnet motsvarade den faktiska storleken på noden.

https://en.wikipedia.org/wiki/14_nanometer
ITRS Logic Device
Ground Rules - Intel - Samsung / GF - TSMC
16/14nm - 14nm - 14nm - 16nm/12nm
(Se wiki för bättre tabell)
Beror lite på tillverkare också. 14nm på intel kallar TSMC för 12nm.

Jag köper din förklaring

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Att de byter namn på tekniken gör inte det till någonting bättre. "12LP" klassificeras fortfarande som 16nm main ITRS node, precis som det som används i Ryzen idag.

Att de byter namn på den gör den inte till något bättre nej. Men de sätter namnet de gör för att differntiera den mot 14LPP som är sämre. Det är fortfarande en bättre tillverkningsprocess än vad dagens Ryzen tillverkas på. Oavsett namnet.

Skrivet av anon12433:

Med den 14nm LPP som kom med RX580 så gick det nästan baklänges i prestanda, de nådde knappt högre klockfrekvens men drog väldigt mycket mer ström.

Det är för att det inte kom någon ny tillverkningsprocess. RX 580 kör på 14LPP, precis som RX 480.

Skrivet av anon12433:

Min hela poäng var att det inte är stor skillnad nog i processen för att ge så mycket högre klock än i nuvarande Ryzen. Globalfoundries pratar om 10% högre klockfrekvens (vilket stämmer väl överrens med mitt påstående), så det ska till att AMD själva har gjort stora förbättringar i deras arkitektur för att få några betydande ökningar i klockfrekvens.

Nej, det var inte din poäng i tidigare inlägg. Du trodde att AMD ändrat sina planer, även fast de håller fast vid det de sagt hela tiden. Nu försöker du stämma in i kören om att det handlar om upp mot i bästa fall 10% i frekvens precis som vi andra säger, fast du får det att låta som att du är i opposition och att jag eller någon annan skulle sagt annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

@Aleshi: Nej, inte under 4,3 i Boost (för snabbaste modellen).
Min kommentar var riktad mot Ozzeds kommentar att 4,3 är lågt därför att "alla kommer upp i 4,1", vilket "alla" inte gör utan överklockning. Både 1200 och 1400 stannar på 3,4 GHz i "Max Turbo Core speed".
Jag tror att man kanske kan hoppas på lite högre än 4,3 i turbo-läge för en eller två modeller, men att flera kommer ha frekvenser därunder.
Basfrekvens så hög som 4,3 GHz känns faktiskt direkt dumt. Bättre att öka frekvensen vid belastning och hålla ner den annars för att spara energi.

Då är vi helt överrens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Att de byter namn på den gör den inte till något bättre nej. Men de sätter namnet de gör för att differntiera den mot 14LPP som är sämre. Det är fortfarande en bättre tillverkningsprocess än vad dagens Ryzen tillverkas på.

Nej, du ville få det att låta som något nytt trots att det är samma huvudprocessnod.

Skrivet av Aleshi:

Det är för att det inte kom någon ny tillverkningsprocess. RX 580 kör på 14LPP, precis som RX 480.

Nej, helt fel. RX 480 tillverkades på 14LPE, RX580 är 14LPP.

Skrivet av Aleshi:

Nej, det var inte din poäng i tidigare inlägg. Du trodde att AMD ändrat sina planer, även fast de håller fast vid det de sagt hela tiden. Nu försöker du stämma in i kören om att det handlar om upp mot i bästa fall 10% i frekvens precis som vi andra säger, fast du får det att låta som att du är i opposition och att jag eller någon annan skulle sagt annorlunda.

Nej sluta trollposta nu, i mitt första inlägg så skrev jag: "Även jag gissar på runt 4.3GHz, mer än så klarar inte de på nuvarande 14nm teknik. Tror den största skillnaden kommer bli minneskompatibilitet samt högre hastigheter, hoppas på ytterligare lite bättre IPC också."

Sedan kom du med dina trollposter där du avsiktligt vilseleder och påstår att de använder sig av någon helt ny processnod när det i själva verket var den 14nm+ som det talats om innan med ett nytt namn. Sedan ljuger du vidare att jag skulle ha tagit mitt påstående om 10% från någon denna tråd. I första inlägget skrev jag att min gissning är 4.3GHz.

Att du medvetet och öppet ljuger gång på gång i denna tråd är trollpostande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

...
Sedan kom du med dina trollposter där du avsiktligt vilseleder och påstår att de använder sig av någon helt ny processnod när det i själva verket var den 14nm+ som det talats om innan med ett nytt namn.
...

Här måste jag säga att jag tycker tvärt om.

I kronologisk ordning:

Skrivet av Aleshi:

12LP ska vara såpass nära släkt med 14LPP att övergången ska vara ganska smärtfri. Den ska dock spara en del kretsyta. Så AMD sparar nog pengar på processövergången. Det kan faktiskt vara så att det är deras enda skäl att byta process, även fast vi konsumenter i detta fallet troligen också vinner på det på annat sätt, som högre frekvenser.

Skrivet av anon12433:
Skrivet av Aleshi:
Skrivet av anon12433:
Skrivet av Aleshi:

5GHz boost på 70W med åtta kärnor? Glöm det säger jag bara.

ja det där är ju helt absurda påståenden. Var det samma tomte som hävdade 12 kärnor trots att alla officiella uppgifter säger åtta? De kan liksom inte bara lägga till fyra kärnor i samma kisel utan vidare.

Detta ÄR Zen+. Zen 2 kommer 2019 som det ser ut nu.
Men det är ju inte nuvarnde 14nm. Det görs på 12LP istället för dagens 14LPP.

Jaså, då går det stick i stäv med vad jag minns att de sade tidigare. Att det först skulle komma ut en förfinad variant av Ryzen med 14nm innan de gick ner i storlek med "Ryzen 2".
Glada nyheter, då kanske detta blir en riktig uppgradering.

Men Zen+ ÄR den förfinade varianten de pratade om! Som kommer innan Zen 2 som är på 7nm. Så har det varit hela tiden. Och AMD har aldrig nämnt någon "Ryzen 2", bara Zen 2, som kommer 2019, på 7nm.

Zen+ och Zen 2 kommer precis i den ordning de lovat.

Vad de sa i våras:
2018 kommer Zen+, Zen med förfinad tillverkningsteknik.
2019 kommer Zen 2, förbättrad arkitektur och 7nm.

Vad de säger nu:
2018 kommer Zen+, Zen med förfinad tillverkningsteknik.
2019 kommer Zen 2, förbättrad arkitektur och 7nm.

Fast nej, det var inte det som sades:
https://www.kitguru.net/components/cpu/matthew-wilson/amd-wil...

Därav min förvåning att de nu byter processnod.

Dold text

"Nej, du ville få det att låta som något nytt trots att det är samma huvudprocessnod."

Du måste ha glömt bort då aleshi förkarade sig själv 2 ggr...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowsers:

Här måste jag säga att jag tycker tvärt om.

I kronologisk ordning:

Dold text

"Nej, du ville få det att låta som något nytt trots att det är samma huvudprocessnod."

Du måste ha glömt bort då aleshi förkarade sig själv 2 ggr...

Du måste ha haft otur när du läste för även du missade början av diskussionen samt de falska påståendena han kommit med i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Du måste ha haft otur när du läste för även du missade början av diskussionen samt de falska påståendena han kommit med i denna tråd.

Tyckte inte början av diskussionen var så relevant:

Skrivet av Aleshi:
Skrivet av anon12433:

Även jag gissar på runt 4.3GHz, mer än så klarar inte de på nuvarande 14nm teknik. Tror den största skillnaden kommer bli minneskompatibilitet samt högre hastigheter, hoppas på ytterligare lite bättre IPC också.

Detta ÄR Zen+. Zen 2 kommer 2019 som det ser ut nu.
Men det är ju inte nuvarnde 14nm. Det görs på 12LP istället för dagens 14LPP.

Då aleshi sedan skrev:

Skrivet av Aleshi:

14nm+ ÄR 12LP. De har döpt processen till 12LP, innan referades den bara till som en förfinad 14nm medelst ett plus-tecken.

Om några andra påståenden är sanna eller falska hade inte så mycket att göra med mitt argument då jag specifikt pratade om process och nodgrejerna, själv tyckte jag det låg mer fel i detta:

Skrivet av Aleshi:
Skrivet av sesese:

Tittar man på intel mellan 6700K och 7700K så ökade de basen med 200Mhz och turbo med hela 300Mhz. Så att tro att det blir mer än så då hoppas man för mycket. kan nya 1800X nå 4,3Ghz i turbo fart så visar de ändå att de hänger med intel Väl i prestanda. (sedan om det går att nå mycket bättre OC med dessa nya Cpuer det är en helt annan fråga)

Jag tror att AMD har som mål att vara något snabbare än 7820K i flertrådande program med nya 1800X. Kan vi gissa att nya AMD CPUn kommer heta 2800X

Det är inte jämförbart då det är olika arkitekturer på olika processer. En nodförbättring kan vara helt annorlunda mot en annan.
Men ja, jag gissar som sagt på runt 4,3 i boost. Det jag undrade var om Olle P argumenterade för lägre frekvensvinst än så.

Det som jag räknar som fel här är att det ska vara andra processer och inte optimeringar, arkitekturen är olika dock. Intel har kört diverse optimerade 14nm och mest förbättrat arkitekturen sedan broadwell fram till coffee lake (tror cannonlake också ska vara en ytterligare förbättrad 14nm? cannonlake ska vara 10nm).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Tyckte inte början av diskussionen var så relevant:
Då aleshi sedan skrev:
Om några andra påståenden är sanna eller falska hade inte så mycket att göra med mitt argument då jag specifikt pratade om process och nodgrejerna, själv tyckte jag det låg mer fel i detta:
Det som jag räknar som fel här är att det ska vara andra processer och inte optimeringar, arkitekturen är olika dock. Intel har kört diverse optimerade 14nm och mest förbättrat arkitekturen sedan broadwell fram till coffee lake (tror cannonlake också ska vara en ytterligare förbättrad 14nm?).

Cannonlake ska vara på Intels 10nm men i verkligheten så är den närmare 14nm än 10. https://en.wikipedia.org/wiki/10_nanometer

https://en.wikipedia.org/wiki/Cannon_Lake_(microarchitecture)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Fixat!

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Förväntade mig ordvitsar om papperslanseringar i diskussionstråden... Besviken

Han är en sån där papier machef.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz