Tänkte köra ubuntu igen på min burk.

Permalänk

Tänkte köra ubuntu igen på min burk.

Hallåj,

Det var några år sedan jag körde ubuntu på min burk, tänkte börja köra igång det igen fast på en extern hårddisk som jag bootar upp via usb. Det skall väll inte vara några problem. Börjar bli lite trött på allt skit som är i windows. Finns det i ubuntu så man kan kryptera hårddisken, även om det körs via usb ?
Funkar det att göra back up på sin samsung telefon ?

/Force

Permalänk
Medlem

Om du nu ändå ska köra från extern disk så kan du ju få svar på alla dina frågor utan att förstöra något.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ubuntu kan kryptera hårddisken på flera sätt. Inga problem. Vanligaste att du enbart krypterar din hemkatalog och inte operativsystemet i sig. Vill du kryptera hel a disken får du nog köra Alternate eller göra det själv innan du drar igång med installationen.

Det enda negativa är att du kan få ett väldigt långsamt system framförallt med de svarta USB 2 portarna! Flera USB-kontrollers pratar inte heller SMART, vilket gör att man inte alltid får information om att disken håller på och ger upp. En USB livesticka fungerar lite annorlunda än ett system installerat med filsystem, och är lite snålare hur läsningarna sköts, vilket gör dem snabbare mot en USB installation.

Angående Android, ingen aning vad du förväntar dig. Du kan nå filerna. och så kan du alltid köra ADB precis som i Windows och suga ut filsystemet från telefonen. Däremot finns det förmodligen inget Samsung specifikt verktyg.

Permalänk
Inaktiv

Tips är att stänga av alla interna diskar i BIOS, eller koppla ur dem innan du påbörjar installationen, annars kan bootloadern hamna på fel disk.

Kryptera hela disken kan man göra genom att välja LVM+LUKS under installationen, samtidigt som man partitionerar.

Permalänk

Okej, tack för tipsen, skall komma ihåg LVM+LUKS då under installationen plus att koppla ur den interna disken. När det gäller android tänker jag om det går precis som samsungs egna verktyg gör backup på telefonens alla bilder,musik,kontakter m.m. Och sedan att man enkelt kan återställa om det behövs.

Permalänk
Medlem

@forcevision: Varför vill du kryptera hårddisken?
Det enda det ger dig som skydd, är om någon har fysisk tillgång till din hårddisk vill komma åt din data.

När systemet är igång har du låst upp din kryptering och datan är då inte skyddad.

Om det är en risk att någon kan ha fysisk tillgång så ska du givetvis kryptera disken om du vill.

När det gäller Android så kan du installera KDE Connect både på telefonen och datorn.
Ett jättesmidigt program för SMS, föra över filer, få notifieringar på skrivbordet, osv..
Båda enheterna måste vara anslutna till samma nätverk.
Nån speciell backuplösning vet jag inte om det finns, jag för över dom filer jag vill ha backup på ifrån telefonen och lägger det både på min dator och NAS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Bilder och musik är ju filer, bara kopiera över när man når filerna? Enklare så än använda något fluff-program.

Kontakterna har man väl inte i telefonen längre utan hos Google? Halva poängen är ju att du loggar in med ditt Gmail och kontakterna följer med. https://contacts.google.com

Permalänk

Ja det finns andra som kan ha tillgång till datorn när jag är ute och reser m.m så den måste vara krypterad disken. Nja skicka över filer genom kopiera och klistra in känns gammalmodigt tycker jag, vill ha ett program tex så som samsung har det koppla in telefonen tryck på en knapp och allt är säkerhetskopierat till burken. Skulle man byta telefon m.m så bara koppla in den nya telefonen och klart ser allt ut som det gjorde på den gamla. Inga molntjänster för mig, stängt av allt som har med sync i telefonen att göra som är möjligt att stänga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Hallåj,

Det var några år sedan jag körde ubuntu på min burk, tänkte börja köra igång det igen fast på en extern hårddisk som jag bootar upp via usb. Det skall väll inte vara några problem. Börjar bli lite trött på allt skit som är i windows. Finns det i ubuntu så man kan kryptera hårddisken, även om det körs via usb ?
Funkar det att göra back up på sin samsung telefon ?

/Force

Har du tänkt att den USB-disken alltid är inkopplad och att köra GRUB på din primära disk eller ska du koppla in USB-disken när du vill boota till Ubuntu och ändra boot-ordningen när du ska köra Ubuntu? Kan tänka mig att vissa moderkort inte funkar att boota från en USB-disk även om det tex funkar med ett USB-minne.
Vad är det för "allt skit i windows" som du är trött på? Visst kan det vara kul att bygga om allt och helt byta "omgivning" men ibland är det bara ett utslag av "gräset är grönare".

Permalänk

Nej ingen grub utan startar upp datorn med usb disken med ubuntu på så kör jag den. Skall jag köra windows så har jag inte i usb disken. Så var tanken.
Jag menar windows med bluescreen och massa avlyssningar av vad du knappar in i windows m.m. Känns som ubuntu är ett renare system men kan ha fel ?

Permalänk
Inaktiv

@forcevision:
GRUB kommer du tvingas använda i vilket fall som helst, men jag antar att du vill ha GRUB på samma disk som Ubuntu, och inte använda GRUB till Windows. Det var därför jag tipsade om att stänga av eller koppla ur interna diskar, annars kan GRUB skriva över din Windows bootloader.

Håller definitivt med om att Ubuntu är "renare" än Windows. Det var en stor anledning till att jag bytte för snart ett år sedan. Windows 10 började bli fullt av skräp som man inte behöver, reklam och diverse försök av Microsoft att låsa in användarna i deras ekosystem för att göra Windows till en plattform för att sälja Microsofts tjänster och produkter. Det blev allt mindre frihet för användaren att ta bort oönskade appar, och konfigurera systemet som man vill. GNU/Linux är den perfekta lösningen eftersom användaren får total frihet.

Det enda du kommer mötas av i Ubuntu som kan vara lite motbjudande är en ikon som länkar till Amazon's hemsida, men detta är som tack för att Amazon hjälper Cannonical med hosting/servrar för Ubuntus repositories, och vill man inte ha ikonen är den enkel att ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Ja det finns andra som kan ha tillgång till datorn när jag är ute och reser m.m så den måste vara krypterad disken. Nja skicka över filer genom kopiera och klistra in känns gammalmodigt tycker jag, vill ha ett program tex så som samsung har det koppla in telefonen tryck på en knapp och allt är säkerhetskopierat till burken. Skulle man byta telefon m.m så bara koppla in den nya telefonen och klart ser allt ut som det gjorde på den gamla. Inga molntjänster för mig, stängt av allt som har med sync i telefonen att göra som är möjligt att stänga av.

Köp en separat Samsung laptop. Problemet löst.

Permalänk

Grub är väll meny för att välja system ?
och kopplar jag ur intern hårddisk hittar den inte den eller? och då installerar på usb disken ? Nu tänkte jag fel sedan när jag kopplar in allt så vill jag inte dra ur den interna disken varje gång utan ha menyn och välja vilket system jag skall köra.
Ja nej windows har fullständigt ballat ur tycker jag.

Permalänk
Inaktiv

Grub är mer än en meny. Det är en bootloader. Menyn du tänker på är en en funktion i Grub. Du kan dock inte starta ett operativsystem utan en bootloader, och därför måste du ha Grub.

Du har två alternativ:
1. Klassisk dual-boot. Du skriver över din Windows bootloader med Grub på din interna disk, och låter Grub boota både Windows och Ubuntu. Du använder Grubs meny för att välja vilket operativsystem du vill boota.
2. Du skriver Grub till din externa disk med Ubuntu, låter Windows behålla sin egen bootloader och väljer operativsystem från BIOS/UEFI.

Följande mening i ditt första inlägg fick mig att tro att du var ute efter alternativ 2.

Citat:

"tänkte börja köra igång det igen fast på en extern hårddisk som jag bootar upp via usb"

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jag menar windows med bluescreen och massa avlyssningar av vad du knappar in i windows m.m. Känns som ubuntu är ett renare system men kan ha fel ?

Förstår till viss del vad du menar men tänker själv inte alls likadant. För mig är OS'et i stort sett ointressant, jag vill utföra vissa uppgifter och det OS som bäst låter mig utföra de uppgifterna är det jag kör. I dagsläget innebär det att jag kör både Windows (10 och 2016) och några linuxmaskiner (debian och ubuntu server) och har tidigare även kört MacOS.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Grub är mer än en meny. Det är en bootloader. Menyn du tänker på är en en funktion i Grub. Du kan dock inte starta ett operativsystem utan en bootloader, och därför måste du ha Grub.

Du har två alternativ:
1. Klassisk dual-boot. Du skriver över din Windows bootloader med Grub på din interna disk, och låter Grub boota både Windows och Ubuntu. Du använder Grubs meny för att välja vilket operativsystem du vill boota.
2. Du skriver Grub till din externa disk med Ubuntu, låter Windows behålla sin egen bootloader och väljer operativsystem från BIOS/UEFI.

Följande mening i ditt första inlägg fick mig att tro att du var ute efter alternativ 2.

Det får nog bli meny, som startas när man startar datorn om jag vill välja windows eller ubuntu.

Jag vill hitta ett alternativ till windows, men självklart måste det funka med mina krav när det gäller program m.m. men tror i dagsläget att ubuntu gör det. Använder bankid redigerar mycket med bilder och filmer. Spelar sällan spel, skriver då och då i word.

Permalänk
Medlem

Hemma har jag använt Linux som enda OS och jag mest spelar och programmerar.
Till jobbdatorn som tyvärr är Windooz kör jag Ubuntu på extern ssd, med bootloader och OS på den externa disken, boot order i bios att ha usb som förstaval, intern ssd som andra.
Så när jag pluggar in min externa med Ubuntu väljer den automagiskt att starta Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av forcevision:

Det får nog bli meny, som startas när man startar datorn om jag vill välja windows eller ubuntu.

Jag vill hitta ett alternativ till windows, men självklart måste det funka med mina krav när det gäller program m.m. men tror i dagsläget att ubuntu gör det. Använder bankid redigerar mycket med bilder och filmer. Spelar sällan spel, skriver då och då i word.

Okej, i så fall kan du glömma min ursprungliga idé om att koppa ur eller stänga av interna diskar. Bara påbörja installationen av Ubuntu, och välj dual-boot när alternativet kommer upp.

BankID vet jag inte om det fungerar i Ubuntu då jag har gått över helt till Mobilt BankID vilket fungerar oavsett vad man har för operativsystem i datorn.

Till bild/foto använder jag Shotwell for import/organisering och GIMP för redigering. Finns andra alternativ också, så detta bör inte vara några problem i Ubuntu.

Finns gott om mjukvara för att hantera filmer, både uppspelning och redigering. Jag använder mpv för uppspelning och ffmpeg fyller övriga behov. Vill man göra lite mer avancerad redigering så verkar kdenlive vara något att titta på, men jag har inte själv testat det.

Istället för Word så är det LibreOffice som gäller, men även här finns det andra alternativ. Vill man spela så finns det idag massor av spel på Steam som fungerar i Linux, det finns en del DRM-fria hos GOG, och det finns en hel del enklare fria open source spel i Ubuntus officiella repository.