Vad gör Apple rätt och de andra fel

Permalänk
Medlem

Vad gör Apple rätt och de andra fel

Har och har haft ett flertal bluetooth-hörlurar och alla är kinkiga att para om med nya ljudkällor. Köpte ett par Apple AirPods att använda vid de tillfällen när ljudkvaliteten inte är det viktigaste och där är det inga problem med att man tex måste stänga av bluetooth på senast använda källa. Bara att koppla i inställningarna och köra. Mina nyaste lurar, fantastiskt välljudande Sony WH-1000XM2 är ett helvete att para om från tex dator, surfplatta eller två mobiler.

Vad är det som Apple gör rätt och andra fel för tycker att så svårt och omständigt ska det inte vara med bluetooth på olika apparater.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt, har inga problem med att para om mina SBH-70 varken från dator, surfplatta eller mobiltelefon. Du har inte haft riktigt otur bara?

Permalänk
Medlem

Haft otur i flera år

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Enda jag saknar som apple har är att jag kan se laddningen på mina BT lurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Upplever precis samma sak som TS. Det är ett jävla bök när man använder blåtandsgrejer med fler än 1 källa. Måste resetta och para om mest hela tiden tycker jag. Så jävla störande. Ständigt dessa jävla connection failed.

Permalänk
Medlem

Suttit i en halvtimma och försökt koppla min laptop till Sony WH-1000XM2 . Vet att jag kan gå till mobilen och stänga av BT så ska det nog gå men varför fungerar det sömnlöst med Airpods att bara koppla även om de redan är kopplade till en annan källa?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Frågan är om man ska köpa dyra hörlurar nu med bluetooth 4/4.1? Bluetooth 5an får betydligt bättre räckvidd och det kanske löser några problem. Jag kollade på några mycket populära hörlurar in ear, var så nära att köpa tills jag läste om alla kommunikationsproblem på tåg, buss där mer och mer trådlös kommunikation blir varje dag.

Jag själv köper inte trådlösa än förre bluetooth 5, vet ej om det löser problemet, men de känns mer mogna då.

Permalänk
Medlem

Jag delar inte din upplevelse med att anslutningarna är struliga, men jag går in på mobilen och kopplar ifrån hörlurarna (android ) när jag vill koppla dem mot datorn. Och när jag lagt till lurarna i datorn första och sedan vill ansluta dem igen får jag gå in på uppspelningsenheter, högerklicka och välja anslut en eller tre gånger innan de kopplar ihop. Glöm inte att välja att använda lurarna som standard ljudenhet.
vart man klickar för att ansluta lurarna i windows

Men Äppelgrunkorna har nått eget chip i som göra att integrationen blir riktigt bra. Antagligen kan de finslipa sina egna prylar ganska hårt då alla deras prylar är så pass låsta till varandra medans alla andras grejer ska funka till alla andras grejor.

Ha det!

Permalänk
Medlem

Jag håller faktiskt med. Tycker det är otroligt svårt att koppla om bluetooth högtalare osv mellan enheter. Måste alltid stänga av bluetooth på ena telefonen för att koppla på den andra och ibland starta om högtalaren osv. Medan mina beats kopplar om sig utan några problem.
Aldrig fattat varför

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RivianWolf:

Enda jag saknar som apple har är att jag kan se laddningen på mina BT lurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan se batteristatus på mina jays six på min iphone. Så det måste inte alls vara applegrejer för den funktionen.

Tror det mer handlar om vilken BT variant som enheterna klarar att prata med varandra på.

- - -

Är dina apple pods lika duktiga på att byta mellan icke apple grejer? Eller är det bara inom apples miljö det funkar bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Har och har haft ett flertal bluetooth-hörlurar och alla är kinkiga att para om med nya ljudkällor. Köpte ett par Apple AirPods att använda vid de tillfällen när ljudkvaliteten inte är det viktigaste och där är det inga problem med att man tex måste stänga av bluetooth på senast använda källa. Bara att koppla i inställningarna och köra. Mina nyaste lurar, fantastiskt välljudande Sony WH-1000XM2 är ett helvete att para om från tex dator, surfplatta eller två mobiler.

Vad är det som Apple gör rätt och andra fel för tycker att så svårt och omständigt ska det inte vara med bluetooth på olika apparater.

Kan du inte få apples pyttelilla hårdvaru sortiment att fungera på din platform så gör du nånting väldigt fel =).
Plus att apples saker (precis som microsofts) generellt håller väldigt hög kvalitet (iaf. så länge garantin räcker).
Så inte direkt billiga kinasaker.

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Samma här, får batteristatus på mina Sony lurar på både OnePlus 5T och iPad, men inte min gamla LG G3.

Permalänk
Medlem

Jag är jäkligt nöjd med mina AirPods, men allt är inte frid och fröjd där heller.
Rätt vad det är hittas inte ena luren, eller så har den inte ens laddats.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan du inte få apples pyttelilla hårdvaru sortiment att fungera på din platform så gör du nånting väldigt fel =).
Plus att apples saker (precis som microsofts) generellt håller väldigt hög kvalitet (iaf. så länge garantin räcker).
Så inte direkt billiga kinasaker.

Ibland undrar jag om folk läser ens inlägg. Det är ju Apples pyttelilla hårdvarusortiment som funkar fin
Har dock bara Airpod och Apple TV så ingen expert på deras grejer.

Kör med en betalapp i min Android-mobil som skannar frekvenser och ställer in. Det enda man själv behöver göra är att ställa in impedansen (45) sedan låter Airpods ruskigt bra. Så får ta tillbaka mitt påstående om att de låter bra och byta ut till mycket bra.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Kände samma sak när jag köpte mina airpods, varför funkar inte alla bt enheter så här? äger en sjuklig mängd bt lurar xD

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av katsuaki93:

Men Äppelgrunkorna har nått eget chip i som göra att integrationen blir riktigt bra. Antagligen kan de finslipa sina egna prylar ganska hårt då alla deras prylar är så pass låsta till varandra medans alla andras grejer ska funka till alla andras grejor.

Detta argument gäller ej AirPods. Jag använder mina med både Android och iOS och det fungerar hur bra som helst.

Håller med TS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För första gången på länge har jag läst en tråd som handlar om Apples produkter.
Först och främst, är läsförståelsen alltid så här låg i Apple trådar?

Med många billiga BT enheter upplever jag det du beskriver, att de låses till den enhet de är anslutna mot. Dock så får man vad man betalar för. Plattan headset och ett Sony har jag aldrig haft problem att byta enhet med. Eller iofs så misslyckas parkopplingen ibland, men det gör den ju även om man avslutat parkopplingen innan.

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om hur bra Airpods kopplar, men jag har aldrig haft problem med bluetooth-hörlurar. Bara att hålla in sync-knappen och gå in på bluetooth på den nya mobilen så dyker de upp i listan, tar cirka 10 sekunder. Har erfarenhet av ett tjugotal olika bluetooth-hörlurar/högtalare som alla har fungerat på detta sätt.

Permalänk
Medlem

En snabbfråga. Den här batteristatusen som syns när man kopplar BT-lurar till: gäller det alla BT-lurar? För jag ser ingen sådan status på mina nuvarande men med mina gamla Monster-lurar så fick jag den statusen på min iphone.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pusher:

En snabbfråga. Den här batteristatusen som syns när man kopplar BT-lurar till: gäller det alla BT-lurar? För jag ser ingen sådan status på mina nuvarande men med mina gamla Monster-lurar så fick jag den statusen på min iphone.

Finns appar som kan visa batteritiden på hörlurarna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tycker airpods är väldigt smidiga att få till att hoppa mellan flera enheter.
Framförallt om man lyssnar genom t.ex. dator och det ringer på telefonen och att då airpodsen hoppar över automatiskt.
Tror det är Beats och airpods som har apple W1 chip som gör detta möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Finns appar som kan visa batteritiden på hörlurarna.

Installerade aldrig någon app när jag använde Monster-lurarna. Kan det bero på vilken BT-version lurarna har?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pusher:

Installerade aldrig någon app när jag använde Monster-lurarna. Kan det bero på vilken BT-version lurarna har?

Vet inte, man kan söka på Google Play på ''Bluetooth batteri så kommer det upp alternativ.

Jag hade en liknande app när jag skulle kolla batteritiden på mina billiga Phillips BT-hörlurar för 299:-
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.battery.widg...

Men jag kan tyvärr inte hitta exakt den appen jag använde.

Fungerade perfekt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vet inte, man kan söka på Google Play på ''Bluetooth batteri så kommer det upp alternativ.

Jag hade en liknande app när jag skulle kolla batteritiden på mina billiga Phillips BT-hörlurar för 299:-
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.battery.widg...

Men jag kan tyvärr inte hitta exakt den appen jag använde.

Fungerade perfekt.

Hittar tyvärr inget liknande hos Appstore. Börjar faktiskt tro att det har med att göra vilken BT-version ens headset använder.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Saddl3r:

Kan inte uttala mig om hur bra Airpods kopplar, men jag har aldrig haft problem med bluetooth-hörlurar. Bara att hålla in sync-knappen och gå in på bluetooth på den nya mobilen så dyker de upp i listan, tar cirka 10 sekunder. Har erfarenhet av ett tjugotal olika bluetooth-hörlurar/högtalare som alla har fungerat på detta sätt.

Kan upplysningsvis fylla i att man inte behöver trycka på knappen på AirPods för att byta enhet: Det räcker att välja dem i Bluetooth-menyn på den enhet man vill byta till. Detta fungerar åt båda hållen mellan min Galaxy S7 och min iPad Pro.

Skrivet av jensws:

Tycker airpods är väldigt smidiga att få till att hoppa mellan flera enheter.
Framförallt om man lyssnar genom t.ex. dator och det ringer på telefonen och att då airpodsen hoppar över automatiskt.
Tror det är Beats och airpods som har apple W1 chip som gör detta möjligt?

Gäller detta generellt eller bara om man kör Mac och iOS?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Der handlar nog mest om pris då det finn andra headset och kanske även hörlurar som kan kopplas till flera enheter och msan fårsedan välja på menyn i headsetet vilken som ska vara aktiv, det ktävs ingen ytterliga parning i det fallet men ett val är ju svårt att få bort utifall man har mer än 1 parad enhet inom räckvidd för det vore ju fruktansvärt opraktiskt om 2 telefoner reagerade på at man ville tinga från headsetet...
Batterimätare och liknade är mest en fråga om vilka sensorer och mjukvara man ha eftersom man kan överföra vilken data som helst via blåtand men apple har ju kontroll på hela kedjan så det är lättare för dem att styra vilka funktioner de vill ha medan de flesta bara stödjer någon "blåtands profil funktion".
Det märks dock även på priset att det är Apple då delarna är ordentligt mycket dyrare än standarddelar som ger liknande grundprestanda, om finesserna och inlåsningen i Appleprodukter är värda att betala extra för får man avgöra själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Finns appar som kan visa batteritiden på hörlurarna.

Fast det är väl smidigheten som man vill åt...

Såhär ser det ut för mig med mina jays a-six lurar i iOS

Dom verkar prata genom BT 4.1 med min iphone.

Måste dock disconnecta dom från min iphone för att ansluta med min windows 10-laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ibland undrar jag om folk läser ens inlägg. Det är ju Apples pyttelilla hårdvarusortiment som funkar fin
Har dock bara Airpod och Apple TV så ingen expert på deras grejer.

Exakt min poäng ju.
Alla som har en BT produkt ser såklart till att den fungerar bra med apples sortiment.

Permalänk
Medlem

Batteriet ser jag också på BT lurar (utan appar). Dock skiljer detta sig mellan vilken mobil man har så vitt jag vet. Huawei har det inbyggt ex.

Och det du pratar om att det ska vara enkelt att enheten ska växla mellan källorna handlar enbart om enheten har stöd för detta eller inte. Du tar upp 1 produkt ifrån apple, airpods. Ja dom har stöd för det afaik (har inte Airpods då det är skräp i mina ögon, men antar dom har stöd för detta)

Harman Kardon ex har också stöd för detta med deras Onyx ex, att du kan ha multipla enheter kopplade till dom samtidigt, sen väljer Onyx högtalaren den enheten som spelar upp media.

Detta handlar bara om enheten har stöd för detta eller inte, inget annat.

Till andra, han pratar inte om att para enheter rakt av. Han pratar om att para enheter som redan är parkopplad och aktiv med en annan enhet, då måste man ofta koppla ifrån den på aktiva enheten och sen kan man koppla dom med nya enheten.
Samt att han tar upp frågan om multipla aktiva kopplingar samtidigt, något som skrivet ovan handlar om stöd i själva hårdvaran, ex Onyx högtalare osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan upplysningsvis fylla i att man inte behöver trycka på knappen på AirPods för att byta enhet: Det räcker att välja dem i Bluetooth-menyn på den enhet man vill byta till. Detta fungerar åt båda hållen mellan min Galaxy S7 och min iPad Pro.

Gäller detta generellt eller bara om man kör Mac och iOS?

Tror du måste köra mac eller ios, äger ingen pc med bluetooth så kan inte testa.