AMD upphör med tillverkningen av Radeon RX Vega i referensutförande

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: olika scenarior är möjliga, men jag var tydlig från första början att jag syftade på det scenariot då den inte lever vidare.

Permalänk
Skrivet av Ownage:

@JonkenPonken: olika scenarior är möjliga, men jag var tydlig från första början att jag syftade på det scenariot då den inte lever vidare.

Jag förstår, men då är ju all hårdvara en supernova, men vi släpper det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:


Retas lite själv.
Folk är så sura, men visst är det ett snyggt kort?
Prestanda är ungefär som ett GTX 1080 så prestanda har det.
Tillgången borde vara högre och priserna borde vara lägre.

Det är som Anandtech en gång skrev - Det finns inga dåliga kort bara dåligt prissatta kort. Med Vega är nog problemet framför allt tillgången som gjort att vi först nu börjar få kort med tredjepartskylare. Hade vi haft det och Vega 56 legat strax under GTX 1070 i pris, och Vega 64 strax under GTX 1080 hade läget varit OK-ish. Men AMD är rädda för att miningmarknaden ska crasha och 1000-tals kort flöda ut över begagnatmarknaden. Det har hänt förr och kan hända igen, så AMD håller igen och här är vi nu.

Jag tycker att vi alla ska stämma upp i Groteskos sång - Ja det är minarnas fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det är som Anandtech en gång skrev - Det finns inga dåliga kort bara dåligt prissatta kort. Med Vega är nog problemet framför allt tillgången som gjort att vi först nu börjar få kort med tredjepartskylare. Hade vi haft det och Vega 56 legat strax under GTX 1070 i pris, och Vega 64 strax under GTX 1080 hade läget varit OK-ish. Men AMD är rädda för att miningmarknaden ska crasha och 1000-tals kort flöda ut över begagnatmarknaden. Det har hänt förr och kan hända igen, så AMD håller igen och här är vi nu.

Jag tycker att vi alla ska stämma upp i Groteskos sång - Ja det är minarnas fel!

Var väl i princip det vi sa innan release när vi diskuterade priser (och lyssnade på fantasier om att Vega spöa skiten ur 1080Ti hohojaja). Ett Vega 64 på runt 4500-5000 kontra GTX1080 på 5500+ och ett 56 på 3500-4000 hade varit imponerande och rört om rätt så bra i grytan. Istället blev det bara... meh.