Apple förvärvar musiktjänsten Shazam

Permalänk
Melding Plague

Apple förvärvar musiktjänsten Shazam

Nu bekräftar Apple att de förvärvat musikigenkänningstjänsten Shazam, i en affär värd motsvarande 3,4 miljarder kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Antar dom vill integrera det mer i IOS.
Svar på googles låt search på pixel kanske.

Aldrig använt Shazam personligen dock

Permalänk
Medlem

Så att de kan slå på mikrofonen då och då och lättare identifiera vad man lyssnar/titar på, för att sedan kunna rikta reklamen bättre?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så att de kan slå på mikrofonen då och då och lättare identifiera vad man lyssnar/titar på, för att sedan kunna rikta reklamen bättre?

Antar att det kommer med en foliehatt till den kommentaren...?

Vi får se hur Apple kommer använda Shazam. Kan ju inte påstå att Siri är 100% när det kommer till att veta vilken man lyssnar på.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag TrackID från gamla Ericsson lurarna De va tider de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Antar att det kommer med en foliehatt till den kommentaren...?

Vi får se hur Apple kommer använda Shazam. Kan ju inte påstå att Siri är 100% när det kommer till att veta vilken man lyssnar på.

Jag ser det väl inte som helt omöjligt, och skulle inte ha något emot det heller. Om man ska ha reklam kan den ju lika gärna vara skräddarsydd liksom.

Sen kan det ju också vara så att Apple känner hotet från SoundHound och tycker att de behöver en tjänst som gör samma sak, som de kan ha kontroll över:)

Jag har inte själv iPhone men Siri är väl lite som en polare? Skulle ju då vara coolt om hon visste vilka serier man gillar osv osv, utan att man behöver tala om det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Antar att det kommer med en foliehatt till den kommentaren...?

Vi får se hur Apple kommer använda Shazam. Kan ju inte påstå att Siri är 100% när det kommer till att veta vilken man lyssnar på.

Om du har läst något om hur deras (både Googles och Apples) digitala assistenter funkar så är foliehatten redan passé för just den funktionen är redan här.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Antar att det kommer med en foliehatt till den kommentaren...?

Vi får se hur Apple kommer använda Shazam. Kan ju inte påstå att Siri är 100% när det kommer till att veta vilken man lyssnar på.

Siri använder Shazam för den funktionen idag. Antar att de vill integrera det mer.

När Siri lanserades var det ett hopplock av funktioner från olika företag. Apple har gradvis plockat in funktionaliteten, så detta var ett naturligt steg. Skulle också tro att de vill ha den i sin nya högtalare Homepod, den som är så försenad.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

OM du har läst något om hur deras (både Googles och Apples) digitala assistenter funkar så är foliehatten redan passé för just den funktionen är redan här.

Mikrofonen är alltid på (på allt fr.o.m en 6S på iPhonar om jag minns rätt, nåt i samma veva för Android), men det är bara på samma sätt som den är det på en Xbox - dvs, för att lyssna på sitt kodord. Den skickar inget över nätverket, och det går att stänga av. Med tanke på hur fort det gick för någon att komma på det när Apple av misstag skickade platsinformation för att par år sen, tror jag att varken Apple eller Google skulle våga sig på att bugga dig och skicka ut informationen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Tack för mig, delete delete delete

Permalänk
Medlem

Härligt. Mer gott till Ios

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Permalänk

vad innebär detta för android??

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Apple fördärvar musiktjänsten Shazam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så att de kan slå på mikrofonen då och då och lättare identifiera vad man lyssnar/titar på, för att sedan kunna rikta reklamen bättre?

Vilken reklam? Apple finansieras inte av reklam, det är inte Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och där blev den tjänsten Apple exklusiv..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Vilken reklam? Apple finansieras inte av reklam, det är inte Google.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.igeeksblog.com/how-to-block-ads-in-iphone-ipad-ap...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Vilken reklam? Apple finansieras inte av reklam, det är inte Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Så dom skänker bort 1.8 Miljarder dollar till välgörenhet?
https://www.cultofmac.com/455536/advertising-budget/

Förmodligen vill Apple använda Shazam för veta vad för typ musik folk lyssnar på och erbjuda rätt musik. Möjligen också producera eget musik. Dom har redan börjat med TV shows och förmodligen musik industrin också.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Kan ju inte påstå att Siri är 100% när det kommer till att veta vilken man lyssnar på.

Lite oturligt med tanke på att de redan använder Shazams tjänst för detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Så dom skänker bort 1.8 Miljarder dollar till välgörenhet?
https://www.cultofmac.com/455536/advertising-budget/

Förmodligen vill Apple använda Shazam för veta vad för typ musik folk lyssnar på och erbjuda rätt musik. Möjligen också producera eget musik. Dom har redan börjat med TV shows och förmodligen musik industrin också.

Du quotar någon som säger att Apple inte säljer ad-space och länkar till en artikel som handlar om att Apple köper ad-space?

Permalänk
Medlem

Fast reklamen i appar är inte Apple, det är apputvecklarna och försvinner om du betalar för fullversionen av appen.

Skrivet av XPerion:

Så dom skänker bort 1.8 Miljarder dollar till välgörenhet?
https://www.cultofmac.com/455536/advertising-budget/

Förmodligen vill Apple använda Shazam för veta vad för typ musik folk lyssnar på och erbjuda rätt musik. Möjligen också producera eget musik. Dom har redan börjat med TV shows och förmodligen musik industrin också.

Fast det där har ju med marknadsföringskostnader att göra, inte med riktad reklam i iPhone/iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Fast reklamen i appar är inte Apple, det är apputvecklarna och försvinner om du betalar för fullversionen av appen.

Skickades från m.sweclockers.com

"Vilken reklam?"

"Fast reklamen i appar är inte Apple"

Jag har inte sagt att reklamen är Apple.

Förövrigt så försvinner reklamen i appar om du betalar för fullversionen i Play Store också.. Så det resonemanget leder ingenstans.

De apputvecklare som har reklam i sina appar är ju rimligtvis intresserade av hög CTR.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att reklamen är Apple.

”Så att de kan slå på mikrofonen då och då och lättare identifiera vad man lyssnar/titar på, för att sedan kunna rikta reklamen bättre?

Är väl ganska tydligt att du här säger att reklamen är Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snyft, rest in peace Shazam, you will be dearly missed.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

”Så att de kan slå på mikrofonen då och då och lättare identifiera vad man lyssnar/titar på, för att sedan kunna rikta reklamen bättre?

Är väl ganska tydligt att du här säger att reklamen är Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man har mycket vilja och fantasi så kanske. Det fattas dock ett ganska viktigt ord där, som alltså saknas, dvs det finns inte. Titta på hur jag hade skrivit om jag hade menat att reklamen var apple:

”Så att de kan slå på mikrofonen då och då och lättare identifiera vad man lyssnar/titar på, för att sedan kunna rikta sin reklamen bättre?

Men jag tycker att det är ganska tydligt att "sin" saknas i orginalcitatet, och jag tror de flesta håller med mig. Det här visar tydligt varför man inte skall läsa saker med sin confirmation bias i högsta hugg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Och där blev den tjänsten Apple exklusiv..

Skrivet av Equilibrium:

Snyft, rest in peace Shazam, you will be dearly missed.

Supertrist!

Gällande mina iOS-enheter så ser jag ingen fördel (har redan appen där som fungerar bra), och känner jag Apple rätt så kommer de nog väldigt snart att stänga tjänsten för Windows och andra konkurrerande system.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man har mycket vilja och fantasi så kanske. Det fattas dock ett ganska viktigt ord där, som alltså saknas, dvs det finns inte. Titta på hur jag hade skrivit om jag hade menat att reklamen var apple:

”Så att de kan slå på mikrofonen då och då och lättare identifiera vad man lyssnar/titar på, för att sedan kunna rikta sin reklamen bättre?

Men jag tycker att det är ganska tydligt att "sin" saknas i orginalcitatet, och jag tror de flesta håller med mig. Det här visar tydligt varför man inte skall läsa saker med sin confirmation bias i högsta hugg.

Eftersom artikeln handlar om Apples förvärv utav Shazam så behövs inte det där ”viktiga” ordet då ingen annan än Apple har tillgång till att sprida denna påstådda, icke existerande reklam du pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Eftersom artikeln handlar om Apples förvärv utav Shazam så behövs inte det där ”viktiga” ordet då ingen annan än Apple har tillgång till att sprida denna påstådda, icke existerande reklam du pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller hur? För att eftersom du har dina confirmation bias-glasögon på dig så måste det ju vara så att din vridna tolkning är sanningen??

För det kan ju inte vara så att Apple vill att utvecklare som väljer att ha reklam i sina appar skall få högre CTR?? Nääää.... Det vore ju helt otänkbart?? VARFÖR SKULLE APPLE GÖRA NÅGOT SOM GYNNAR UTVECKLARE AV APPAR TILL iOS???

Du får faktiskt ta och ge dig nu. Du tolkade mitt inlägg helt åt helvete fel. Jag har redan förklarat exakt vad jag menade med mitt inlägg. Jag har till och med varit nästan äckligt övertydlig, men ändå går du på med ditt "Nej, så menade du inte alls". Lägg av va?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Fast reklamen i appar är inte Apple, det är apputvecklarna och försvinner om du betalar för fullversionen av appen.

Fast det där har ju med marknadsföringskostnader att göra, inte med riktad reklam i iPhone/iPad.

Så detta är inte heller riktad reklam för Apples produkter/tjänster på iphone/ipads?
https://support.apple.com/en-us/HT202074

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Så detta är inte heller riktad reklam för Apples produkter/tjänster på iphone/ipads?
https://support.apple.com/en-us/HT202074

Nej, det är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com