Synaptics placerar fingeravtrycksläsare under telefonskärmen

Permalänk
Melding Plague

Synaptics placerar fingeravtrycksläsare under telefonskärmen

Fingeravtrycksläsare som monteras under skärmen för att frigöra plats på framsidan har det talats länge om, men enheterna har uteblivit. Nu inleder Synaptics massproduktion av tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen, väntat på en bra mobil med detta.
Nu när dom lanserat tekniken såhär så kommer det börja implementeras, kommer nog dröja typ 1 år innan dom flesta använder det dock.
Galaxy S9 verkar det som fortfarande kommer ha det bakom enligt rykten ex.

Permalänk
Medlem

"Nämnvärt är att en ej namngiven men "välkänd" tillverkare väntas visa upp en telefon med sensorn under CES 2018."

Samsung med Galaxy S9, det är nog väntat

Hursomhelst, mycket spännande teknik och bra att de fått till det! Föredrar personligen fingeravläsaren på baksidan av mobilen inom räckhåll för pekfingret men på framsidan av skärmen skulle nog funka också bra tillsammans med väldigt tunn bezel!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

"Nämnvärt är att en ej namngiven men "välkänd" tillverkare väntas visa upp en telefon med sensorn under CES 2018."

Samsung med Galaxy S9, det är nog väntat

Hursomhelst, mycket spännande teknik och bra att de fått till det! Föredrar personligen fingeravläsaren på baksidan av mobilen inom räckhåll för pekfingret men på framsidan av skärmen skulle nog funka också bra tillsammans med väldigt tunn bezel!

Antagligen ^^, S9 kommer bli en riktigt fin lur om den får detta samt nya samsungminnet.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Samsung, med andra ord? HÄRLIGT! Äntligen lite innovation som faktiskt gör skillnad och spelar roll, istället för den vanliga krystade skiten. Tänk om allt nytt de kom på kunde vara så här bra och användbart på riktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Fingeravtrycksläsaren klarar av en sammanlagd tjocklek om 1,5 mm för skärm, glas och eventuella skärmskydd."

Detta är inte direkt mycket till marginal för glas som ska tåla saker.

"Mobiltillverkare har tidigare fått flytta fingeravtrycksläsaren från framsidan till följd av den senaste tidens allt smalare skärmramar, något som nu bör kunna åtgärdas."

Av vad jag sett är det många som faktiskt gillar att ha den på undersidan. Gör det lättare att hålla telefonen och få denna funktionen samtidigt. Så jag är inte säker på att detta "måste fixas". Det verkar ha gjort en bra alternativ lösning som kan fungera bättre tom.

Permalänk
Medlem

Tack och lov för detta, Kanske man till och med kan ha fingeravtrycksläsaren kvar på de framtida telefonerna som verkar delvis enbart satsat på ansiktsigenkänning, vilket jag anser är helt värdelöst för hur jag använder telefonen.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Hoppas inte för mycket på Galaxy S9 då det finns rapporter på att dom inte kommer att använda det. Sannolik orsak är nog att även den startar massproduktion nu och det är för tight och riskfyllt att satsa på en ny teknik i deras viktigaste modell.

http://www.theinvestor.co.kr/view.php?ud=20171108000824

Däremot är det ju inte uteslutet att det kommer i en premium eller plus modell.

Permalänk
Medlem

Inte fel, dock så verkar Apples Face ID fungera riktigt bra och det gör att denna teknik inte är riktigt lika spännande längre. Men det är helt klart bra med alternativ.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@Icte: Brukar inte Samsung ha egna Unpacked event? Var väl länge sedan dom visade sina flaggskepp på CES.

Permalänk
Medlem

Får be till gubben på molnet att det blir fixat. Personligen avskyr jag fingeravtrycksläsare på baksidan.
Därför tycker jag mycket om min S6a då den har sin läsare inbyggd i hemknappen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Svenska Fingerprints (Fingerprint Cards) har också presenterat flera telefonmodeller med sensorer under displayen nyligen. https://corporate.fingerprints.com/en/newsroom/ Det verkar vara nästa stora grej som kommer till våren.

Själv tycker jag också sensor på baksidan verkar ergonomiskt oslagbart, men jag har haft fel förr
Innan jag fick en telefon med fingeravtryckssensor förstod inte vad det skulle vara bra för över huvud taget. Nu tycker jag det är fantastiskt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Inte fel, dock så verkar Apples Face ID fungera riktigt bra och det gör att denna teknik inte är riktigt lika spännande längre. Men det är helt klart bra med alternativ.

Tyvärr så är inte FaceID tillräckligt säkert, tekniken går att manipulera. Inga banker och andra säkerhetsområden accepterar FaceID.
Så fingeravtryck eller Iris (eller båda) om man ska ha riktig säkerhet. Det kommer krav från EU ang. detta (måste bara leta upp källan för detta)

Själv ser jag fram emot fingeravtrycksläsare under skärmen, ett snabbare moment att kolla mobilen lite snabbt om den ligger på bordet t.ex.
inte behöva lyfta den för FaceId eller komma åt läsaren på baksidan.

I vilket fall som helst, i framtida mobiler så kommer nog samtliga 3 tekniker finnas tillgängliga tror jag.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Tyvärr så är inte FaceID tillräckligt säkert, tekniken går att manipulera. Inga banker och andra säkerhetsområden accepterar FaceID.
Så fingeravtryck eller Iris (eller båda) om man ska ha riktig säkerhet. Det kommer krav från EU ang. detta (måste bara leta upp källan för detta)

Själv ser jag fram emot fingeravtrycksläsare under skärmen, ett snabbare moment att kolla mobilen lite snabbt om den ligger på bordet t.ex.
inte behöva lyfta den för FaceId eller komma åt läsaren på baksidan.

I vilket fall som helst, i framtida mobiler så kommer nog samtliga 3 tekniker finnas tillgängliga tror jag.

Face ID är i flera avseenden mer säkert än Touch ID.

"The probability that a random person the population could look at your iPhone X and unlock it using Face ID is approximately 1 in 1,000,000 (versus 1 in 50,000 for Touch ID)."

https://images.apple.com/business/docs/FaceID_Security_Guide....

Men det är en ny teknik och därmed inte fullt implementerad. BankID skriver att Face ID mycket väl kan komma att godkännas men att det måste testas fullt ut först.

"Tills vidare kan Face ID inte användas i BankID-appen. Detta kan dock förändras i framtiden."

https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/mobilt-bankid/har-b...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Tja föredrar Sony's variant där den är på själva power knappen på sidan, betydligt lättare att komma åt samt när du väl startar telefonen så är fingret redan på plats.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Får be till gubben på molnet att det blir fixat. Personligen avskyr jag fingeravtrycksläsare på baksidan.
Därför tycker jag mycket om min S6a då den har sin läsare inbyggd i hemknappen.

Ja det är inte helt fel att kunna starta mobilen utan att behöva plocka upp den, om den ligger på ett bord t.ex.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Ja det är inte helt fel att kunna starta mobilen utan att behöva plocka upp den, om den ligger på ett bord t.ex.

Exakt, jag gör det varenda dag när jag sitter med kaffekoppen vid bordet och damen skriver.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Köpte en S8+ på black friday och fingeravtrycksläsaren är verkligen helt sämst placerad på den telefonen. Den sitter bredvid kameran på baksidan vilket innebär två saker: 1. man når den inte utan att flytta handen. 2. Man kladdar ner kameran när man försöker hitta den för dom ligger precis bredvid varann.

Har inget emot att ha den på baksidan men den borde suttit mer i mitten av mobilen isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Face ID är i flera avseenden mer säkert än Touch ID.

"The probability that a random person the population could look at your iPhone X and unlock it using Face ID is approximately 1 in 1,000,000 (versus 1 in 50,000 for Touch ID)."

https://images.apple.com/business/docs/FaceID_Security_Guide....

Men det är en ny teknik och därmed inte fullt implementerad. BankID skriver att Face ID mycket väl kan komma att godkännas men att det måste testas fullt ut först.

"Tills vidare kan Face ID inte användas i BankID-appen. Detta kan dock förändras i framtiden."

https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/mobilt-bankid/har-b...

https://www.macworld.com/article/3237948/macs/iphone-x-face-i...

Permalänk
Avstängd

Skoj att det går framemot men är dock orolig att NSA ska samla in fingeravtryck i smyg på alla som använder mobilen då i USA skulle nog kunna lösa många brott på det sättet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hellre detta än FaceID och en kant som kapar av skärmen på telefonen.

Permalänk
Medlem

Touch ID har också blivit hackat flera gånger. Ingen metod är idiotsäker. Men frågan är om Face ID är mindre säkert än Touch ID på det stora hela? Har inte läst någon utförlig testrapport bortsett från att Apple själva hävdar att felfrekvensen är 1 på miljonen för Face ID mot 1 på 50000 för Touch ID. Face ID är som sagt under utvärdering av bland annat BankID, ska bli intressant att se om de godkänner det.

Skrivet av Rekl3M:

Hellre detta än FaceID och en kant som kapar av skärmen på telefonen.

Fast det är ju knappast Face ID som kapar av skärmen. Det är ett medvetet val Apple har gjort för att utnyttja mer av ytan. Även utan Face ID hade det behövs plats för frontkamera och högtalare. Alternativet hade varit att låta skärmen sluta längre ner och få mer dödyta.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Face ID är i flera avseenden mer säkert än Touch ID.

"The probability that a random person the population could look at your iPhone X and unlock it using Face ID is approximately 1 in 1,000,000 (versus 1 in 50,000 for Touch ID)."

https://images.apple.com/business/docs/FaceID_Security_Guide....

Men det är en ny teknik och därmed inte fullt implementerad. BankID skriver att Face ID mycket väl kan komma att godkännas men att det måste testas fullt ut först.

"Tills vidare kan Face ID inte användas i BankID-appen. Detta kan dock förändras i framtiden."

https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/mobilt-bankid/har-b...

FaceID och Touch ID är baserad på samma API. Så det är inte riktigt ny teknik det du babblar om. Utan mera olika biometrisk sätt för inloggning. Så länge både är baserad på exakt samma API så är det inte nån ny teknik. Mera nytt sätt för iPhone för inloggning.
https://www.computerworld.com/article/3225874/mobile-wireless...

Apple kan släppa vilka siffror dom vill, så länge det inte finns några oberoende källa som också bekräftar det. Kommer banker att avvakta tills dom hittar oberoende pålitliga källor som bekräftar att FaceID är säkert. Vad annars ska banker säga? Nej, vi kommer aldrig att stödja FaceID för det är för osäkert?

Den dag när Apple också släpper egen fingeravtryck sensor under displayen. Då kommer alla Apple anhängare prisa det som gud och säger att det är mycket bättre än FaceID. Det har man hört förut. Gimmick hit och dit, men när Apple släpper det blir det ändrade toner. För jag är säkert på att Apple också kommer senare att släppa exakt samma sak.
Sen om du inte tycker detta är intressant, varför bry dig om vad andra kommer att släppa och ens börja ta upp FaceID? Det är inget att bry sig om och fortsätt bara använd din FaceID bara.

Vågar man lita på Synaptics då efter funna keyloggers på HPs datorer?
http://nordic.businessinsider.com/hp-laptops-have-a-keylogger...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Tyvärr så är inte FaceID tillräckligt säkert, tekniken går att manipulera. Inga banker och andra säkerhetsområden accepterar FaceID.
Så fingeravtryck eller Iris (eller båda) om man ska ha riktig säkerhet. Det kommer krav från EU ang. detta (måste bara leta upp källan för detta)

Själv ser jag fram emot fingeravtrycksläsare under skärmen, ett snabbare moment att kolla mobilen lite snabbt om den ligger på bordet t.ex.
inte behöva lyfta den för FaceId eller komma åt läsaren på baksidan.

I vilket fall som helst, i framtida mobiler så kommer nog samtliga 3 tekniker finnas tillgängliga tror jag.

TouchID blev ”lurat” snabbare än vad FaceID blev.

Och visst finns det banker som tillåter FaceID. Att BankID inte hoppar på direkt är helt naturligt och bra av dom tycker jag. Det tog över 6 månader innan de började att supportera TouchID (och ett år till för Android-enheter). Så ge dem tid.

Personligen är jag grymt nöjd med FaceID, fungerar över förväntan och saknar inte TouchID. Passiv identifiering ger en bättre upplevelse av att man inte ens har något lås på sin enhet. Plus alla trevliga features som att notifikations ligger dolda på skärmen (bara avsändaren syns) tills jag tittar på telefon. Och jag kan direkt komma in och svara på notifieringar utan någon extra identifiering, att den automatiskt fyller i inloggningsuppgifter åt mig o.s.v.

Finns alltid förbättringspotential (som exemplet när den ligger på bordet) men jag tror på passiv identifiering framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

FaceID och Touch ID är baserad på samma API. Så det är inte riktigt ny teknik det du babblar om. Utan mera olika biometrisk sätt för inloggning. Så länge både är baserad på exakt samma API så är det inte nån ny teknik. Mera nytt sätt för iPhone för inloggning.
https://www.computerworld.com/article/3225874/mobile-wireless...

Apple kan släppa vilka siffror dom vill, så länge det inte finns några oberoende källa som också bekräftar det. Kommer banker att avvakta tills dom hittar oberoende pålitliga källor som bekräftar att FaceID är säkert. Vad annars ska banker säga? Nej, vi kommer aldrig att stödja FaceID för det är för osäkert?

Den dag när Apple också släpper egen fingeravtryck sensor under displayen. Då kommer alla Apple anhängare prisa det som gud och säger att det är mycket bättre än FaceID. Det har man hört förut. Gimmick hit och dit, men när Apple släpper det blir det ändrade toner. För jag är säkert på att Apple också kommer senare att släppa exakt samma sak.
Sen om du inte tycker detta är intressant, varför bry dig om vad andra kommer att släppa och ens börja ta upp FaceID? Det är inget att bry sig om och fortsätt bara använd din FaceID bara.

Vågar man lita på Synaptics då efter funna keyloggers på HPs datorer?
http://nordic.businessinsider.com/hp-laptops-have-a-keylogger...

Nu äger jag ingen iPhone X (ännu) men något jag har märkt är att Touch ID ofta krånglar om det regnar och är blött ute, man får skrovliga fingrar, eller om sensorn blir smutsig. Om du tror att de problemen försvinner för att man sätter läsaren under skärmen så är jag beredd att hålla med om att det är en imponerande teknik. Annars, förutsatt att Face ID fungerar som det ska (vilket det verkar göra enligt de tester jag har läst) så tycker jag att det är ett bättre sätt att låsa upp telefonen på.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Varför FaceID inte kommer fungera.

Skrivet av Lifooz:

Får be till gubben på molnet att det blir fixat. Personligen avskyr jag fingeravtrycksläsare på baksidan.
Därför tycker jag mycket om min S6a då den har sin läsare inbyggd i hemknappen.

/Lifooz

Skrivet av ASBR:

Ja det är inte helt fel att kunna starta mobilen utan att behöva plocka upp den, om den ligger på ett bord t.ex.

Skrivet av Lifooz:

Exakt, jag gör det varenda dag när jag sitter med kaffekoppen vid bordet och damen skriver.

/Lifooz

Över till artikelN:
Är den här sensorn kapacitiv eller optisk? Optiska sensorer har väl fungerat till detta ändamål länge, men ingen har velat sätta in dem. Vet inte varför någon skulle vilja det nu heller.

Sen går det väl aktivera safe-zones för mobilen också, så att den inte är låst om man är uppkopplad mot hemwifit, arbetsplatsen eller sommarstugan, ni som inte vill låsa upp med sensor på baksidan.

Blev besviken när jag googla, usel missvisande artikel. En demovisning är allt att vänta på CES. Dessutom måste skärmen väckas först, och tro inte hela skärmen, på sin höjd marginellt bättre än på S8, men med sämre säkerhet då.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.