Permalänk

65" tv för PS4

Söker tips på en 65" tv som ska funka bra med PS4. Köpte nämligen en 65" Philips på cybermonday som är helt värde-k. Laggar sanslöst mycket på både PS3 och PS4. Våran 7 år gamla 50" plasma har inte det problemet.
Kravet är att den ska finnas på media markt eller elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson83:

Söker tips på en 65" tv som ska funka bra med PS4. Köpte nämligen en 65" Philips på cybermonday som är helt värde-k. Laggar sanslöst mycket på både PS3 och PS4. Våran 7 år gamla 50" plasma har inte det problemet.
Kravet är att den ska finnas på media markt eller elgiganten.

Svårt att veta vilken budget du har

Har du en budget på runt 15000 så finns LG's 800 serie typ denna (missade att det skulle vara eg eller mediamarkt, så bytt till elgigantens modell som är lite dyrare)
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/65SJ810V/lg-65...

De har en bra gamemode
finns en hel del tester på youtube ex. vis. Linus
https://www.youtube.com/watch?v=hEtU_yewa8o

sök youtube på "lg nano cell tv" för fler tester

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson83:

Söker tips på en 65" tv som ska funka bra med PS4. Köpte nämligen en 65" Philips på cybermonday som är helt värde-k. Laggar sanslöst mycket på både PS3 och PS4. Våran 7 år gamla 50" plasma har inte det problemet.
Kravet är att den ska finnas på media markt eller elgiganten.

Prova sätta på "spelläget" på TVn, de brukar ha det. Då stänger TVn av bildförbättring osv som orsakar fördröjning = du slipper troligen inputlag.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Bildexpert 📺

@Johansson83: Precis som skrivet ovan måste du aktivera spelläget. Detta gäller mer eller mindre alla TV-apparater i mellanklass och bättre. En Philips rakt upp och ned brukar ha latenser över 100 ms. Spelläget ungefär hälften.

Ifall spelläget fortfarande upplevs som en försämring behöver du byta från Philips till annat varumärke. LG:s modeller nämnda ovan är de som har lägst latenser för 2017, runt 15 ms.

Permalänk

Har ingen direkt budget, från början var det tänkt att köpa en LG Oled som kostar 45000, under black friday 30k.
Hade lagt den i collect store men snubblade över den billiga fillen. Gissa om jag ångrar det nu när den åter kostar 45 blad och fillen visade sig vara skräp för ändamålet.

Kör på spelläget men flyter ändå dåligt och laggar ospelbart mycket ibland.

Permalänk
Medlem

@Johansson83: LG OLED så har du ju B/C7 varianterna, antar att det är E du tittar på för 45k. Skillnaden däremellan är bara det medföljande ljudet så en 65" B7V för 25k på EG borde ju vara innanför din budget. Den har sjukt bra bild och 21ms i latens i spelläget vilket är bland de bättre på marknaden. Har en själv och är väldigt nöjd, bytte precis som du från en närmare 7 år gammal plasma (50VT30Y).

Permalänk
Medlem

Ja LG B7 i 65" kostar ju "bara" 25k på både elgiganten och media markt. Nån anledning att du inte vill ha den eller har du bara missat?

Permalänk

Var väl mest att det skiljde så lite till E7 när den var på rea.

Permalänk

Var just förbi giganten för att titta på tvn RogerL tipsade om. Säljaren visade då denna som Sony tydligen använde för att dema PS4 Pro. Den skulle ha input lag på 14ms. Dessutom 75", kan den vara något ?

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KD75XE8596BAE/...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Johansson83: Inte troligt att det är så lågt och Sony varierar över hela kartan så att säga. Rtings är de som gör tydligaste och mest detaljerade testerna och har kommit ned till 14,5 ms på en annan Sony-modell. Fast då endast vid 1080p/120 Hz, något som du inte får från en konsol.

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x930e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson83:

Var just förbi giganten för att titta på tvn RogerL tipsade om. Säljaren visade då denna som Sony tydligen använde för att dema PS4 Pro. Den skulle ha input lag på 14ms. Dessutom 75", kan den vara något ?

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KD75XE8596BAE/...

Test på 55 tums version, säger lite annat om inputlag.

https://www.avforums.com/review/sony-xe85-bravia-kd-55xe8596-...

As usual we measured the input lag using our Leo Bodnar tester and the XE8596 delivered a decent performance with a lag of 28ms in the Game mode. The Sony delivered this measurement regardless of whether the signal was SDR or HDR and produced a similar lag for a 4K signal, again regardless of whether it was SDR or HDR.

Allmänt skulle jag nog rekommendera en LG 7 serie OLED då du har en budget för en sån. De har ju rätt bra gamemode. Bildkvaliten är ju mycket bättre än LG nano cell TV då med

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson83:

Kör på spelläget men flyter ändå dåligt och laggar ospelbart mycket ibland.

Det där låter iofs inte som ett problem med TVn. Du menar att det hackar i spelet?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Det där låter iofs inte som ett problem med TVn. Du menar att det hackar i spelet?

Japp, hackar massor med både PS3 och 4, online som offline. Aldrig hackat på plasman.
Bilden flyter också mycket sämre på tv och film jämfört med plasman.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Johansson83: Nu kan iofs Philips då och då tillverka en hel del beska bananer till TV-apparater. Men det där låter som att du fortfarande inte har spelläget igång eller på något sätt, ofta omedvetet, aktiverat ett annan läge där interpoleringen är igång. "Natural Motion" heter funktionen och det gör inte samma sak som det heter.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Johansson83: Nu kan iofs Philips då och då tillverka en hel del beska bananer till TV-apparater. Men det där låter som att du fortfarande inte har spelläget igång eller på något sätt, ofta omedvetet, aktiverat ett annan läge där interpoleringen är igång. "Natural Motion" heter funktionen och det gör inte samma sak som det heter.

Jo jag kör på spelläget både på PS3 och 4 som har olika hdmi ingångar.
När min äldre son spelar som är 7 år och gnäller över att det hackar vet jag med säkerhet att det inte är inbillning.
Ska vränga upp plasman ikväll och testa igen så det inte är nå som hände precis vid tv bytet, men tvivlar på det.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Johansson83: Ett långskott, men jag körde mycket med PS3 på den tiden det begav sig i diverse tester. PS3 buffrar metadata om dispayen den är ansluten till. Byter man TV utan att köra igenom videoinställningsguiden kan det bli fel och vid ett par tillfällen gav det ryckig bild. PS3 "tror" den är ansluten till en annan TV. Ingen aning om PS4 beter sig likadant, men kan vara värt att testa.

Permalänk

Valet står mellan 75" Sonyn och LG b7 Oled 65" eller samma fast 55"
Vilken skulle ni tagit ?

Permalänk
Medlem

@Johansson83:
Vilken Philips tv har du köpt?
Köpte själv en aPhilips 55Pus8602 och jag är oerhört nöjd över den.

Aldrig märkt att den skulle ha något problem med att ”lagga” i spel, kör en Xbox one. Streaming tjänster flyter på.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

@Johansson83:
Vilken Philips tv har du köpt?
Köpte själv en aPhilips 55Pus8602 och jag är oerhört nöjd över den.

Aldrig märkt att den skulle ha något problem med att ”lagga” i spel, kör en Xbox one. Streaming tjänster flyter på.

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/65PUS6162/phil...

Permalänk

Har hittat anledningen till lagget. Tvn står i spelläge på hdmi ingången till ps4. När det laggar ändrar jag till standard och sen tillbaka till spel, då är det fritt från lagg. Varför gör den så här ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson83:

Har hittat anledningen till lagget. Tvn står i spelläge på hsmi nogngen till ps4. När det laggar ändrar jag till standard och sen tillbaka till spel, då är det fritt från lagg. Varför gör den så här ?

Jag vet att tyvärr har många nyare Philips TV problem och annat... Jag skulle satsa på 65 Oled..

Köpte själv 65E6V förra nyåret och inte ångrat mig en sekund!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Johansson83:

Ifall du bestämmer dig att byta TV ändå, trots att du verkar ha hittat problemet - så slår jag ett kast för LG's OLED-serie. Otroligt fin bild, och bland det lägsta input lagget du hittar på en TV idag (ca 20ms). Det är samma panel på alla deras TV-apparater i 7-serien, det enda som skiljer åt är utseendet och inbyggda ljudet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

@Johansson83:

Ifall du bestämmer dig att byta TV ändå, trots att du verkar ha hittat problemet - så slår jag ett kast för LG's OLED-serie. Otroligt fin bild, och bland det lägsta input lagget du hittar på en TV idag (ca 20ms). Det är samma panel på alla deras TV-apparater i 7-serien, det enda som skiljer åt är utseendet och inbyggda ljudet.

Hur är det med inbränning på oled, både tillfälliga och permanenta ?
Är inne på b7 65" eller Sony lcd 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson83:

Hur är det med inbränning på oled, både tillfälliga och permanenta ?
Är inne på b7 65" eller Sony lcd 75"

Tror inte inbränningar är ett stort problem för vanligt användande. Jag tänkte köpa B7:an men eftersom TVn står på större delen av dagen så valde jag att köpa XE85 65" och är mycket nöjd med den.

Tänk på att 75" av XE85 har en IPS panel medans dom mindre har VA panel så man får sämre kontrast men bredare betraktningsvinkel.

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Tror inte inbränningar är ett stort problem för vanligt användande. Jag tänkte köpa B7:an men eftersom TVn står på större delen av dagen så valde jag att köpa XE85 65" och är mycket nöjd med den.

Tänk på att 75" av XE85 har en IPS panel medans dom mindre har VA panel så man får sämre kontrast men bredare betraktningsvinkel.

Den ska ha va panel enligt säljare och spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson83:

Den ska ha va panel enligt säljare och spec.

Om du syftar på Elgigantens spec på hemsida så är det fel, kollar du tex prisjakt så står det ips och vad jag läst så ska det vara ips på 75:an

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Om du syftar på Elgigantens spec på hemsida så är det fel, kollar du tex prisjakt så står det ips och vad jag läst så ska det vara ips på 75:an

Där ser man. Blir bara mer och mer förvirrad, har ärligt talat tappat lusten att byta tv. Verkar som att vad man än köper så kommer man få någon typ av problem eller kompromisser med den. Får nöja mig med denna så länge, har trots allt bara betalat 7990:- för den så mer kan man nog inte vänta sig av en 65a till det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson83:

Hur är det med inbränning på oled, både tillfälliga och permanenta ?
Är inne på b7 65" eller Sony lcd 75"

Permanent inbränning finns det knappast någon risk för överhuvudtaget, men däremot "temporär inbränning" (såkallad "image retention") har man ju hört talas om. Däremot är det ingenting jag märkt av, och då spelar jag ändå mycket på TV:n. Dessa problem är mycket vanligare på en plasma-tv. LG har dessutom byggt in flera funktioner för att motverka dessa som du kan läsa om här.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Johansson83:
Kör själv med en 65B7V sedan ett par månader tillbaka, kom då från en Panasonic TX-P50VT30Y (plasma).
Och var lite rädd för inbränningar, var riktigt less på plasmans image retention som kunde sitta kvar i 5-10 min.
Men jag kan glatt meddela att LGs OLED modeller är riktigt bra, dom få gånger en del av en bild "fastnat" så är det bara i några sekunder. Men det ska riktigt mycket till innan det händer.

På min gamla plasma så räckte det att man spelade några minuter (valfritt spel med en HUD), så såg man konturen av den HUDen bra länge efter det. På OLEDen har jag haft 3-4 timmars spelsessioner utan att jag sett någon retention.

Plus att bildkvalitén är ju bara så jävla bra, och då kommer jag ju endå från en av dom bättre plasma apparaterna som gjorts.

Ne jag kan inte annat än rekommendera LG's OLED apparater.
Och som någon annan sa skillnaden på B7, C7 och dom andra är bara skalet och högtalare, ja och priset då ^^

Visa signatur

Stuff and things!