AMD lanserar drivrutinen Radeon Software Adrenalin Edition

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hakd:

Bytte för två veckor sedan efter två år av AMD, ironiskt nog var det ytterst lite nytt hos team grön med.

Ingen fanboy med andra ord.
Ofta är det inte grönare på andra sidan staketet, bara en annan nyans av brunt.
Superposition blev lite långsammare för mig, detta är nog inte den magiska drivern som vin väntat på, tro inte längre på att den kommer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ingen fanboy med andra ord.
Ofta är det inte grönare på andra sidan staketet, bara en annan nyans av brunt.
Superposition blev lite långsammare för mig, detta är nog inte den magiska drivern som vin väntat på, tro inte längre på att den kommer.

Brukar köra på det som ger mest för pengarna, 1070 TI för 3999 kunde team röd inte slå på rean.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hakd:

Brukar köra på det som ger mest för pengarna, 1070 TI för 3999 kunde team röd inte slå på rean.

Nej, de kunde de inte, jag är svag för AMD, men med dessa priser kan man ju inte rekommendera dem.
Tidigare brukade AMD ge mest för pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej, de kunde de inte, jag är svag för AMD, men med dessa priser kan man ju inte rekommendera dem.
Tidigare brukade AMD ge mest för pengarna.

Köpte mitt 480 nitro+ för ~2700kr och sålde det över ett år senare för 2500kr så andrahand värdet är grymt pga alla miners.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Äntligen! De har löst "Netflix playback in a browser or via UWP application may experience stutter."
Höll på bli tokig av detta!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag hade hoppats på en rejäl prestandaboost som Nvidia hade behövt kontra

Skickades från m.sweclockers.com

Varför, finns fortfarande inga Vega-kort och fåtalet som finns har en värdelös kylare till ockerpriser.
Nvidia har redan kontrat med 1070ti och det finns 1080 kort med riktiga kylare för nästan 1000 lappen billigare än AMDs skräpkylare.
Nvidia skulle kunna höja priset med en tusenlapp och fortfarande vara ett bättre alternativ, finns idag ingen konkurrens tråkigt nog.
Är förvånad att Nvidia inte har utnyttjat situationen till max.

Permalänk
Medlem

Visa istället rena förbättringar i spel. Hoppas det kommer. Borde finnas lite kvar att klämma ur arkitekturen. Tyvärr har det ju knåpats ihop drivrutiner som visat sig bara vara bättre i benchmarks tidigare. Sedan är jag kluven till att ha program i bakgrunden som ska "förbättra" spel, känns som en sak till som kan krasha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Varför, finns fortfarande inga Vega-kort och fåtalet som finns har en värdelös kylare till ockerpriser.
Nvidia har redan kontrat med 1070ti och det finns 1080 kort med riktiga kylare för nästan 1000 lappen billigare än AMDs skräpkylare.
Nvidia skulle kunna höja priset med en tusenlapp och fortfarande vara ett bättre alternativ, finns idag ingen konkurrens tråkigt nog.
Är förvånad att Nvidia inte har utnyttjat situationen till max.

AMDs vattenkylda vega 64 har ingen skräpkylare klarar att hålla mitt kort till 65c, visst är det kanske inte jätteprisvärt (gav 6400 för vega 64 lc.) Men knappast värdelös kylare. Sen att de är svåra att få tag i är synd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på dom bra video funktionerna som försvannn och att kunna välja 0-255 läget som var bra att ha.
Allting togs bort för.... äre överdrivet att säga flera år sedan.

Kör med gammalt ccc 15.10 eller äldre, bara för att kunna ställa in optimal bild för filmtittande.

Så svårt kan det inte vara att åter igen ge oss, dom funtionerna korten faktist har.
Men AMD väljer att inte göra det korten faktist har marknadsförts med, iaf förut.

Så blir nof Nvidia nästa gång jag köper nytt

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Ibanez_:

Väntar fortfarande på dom bra video funktionerna som försvannn och att kunna välja 0-255 läget som var bra att ha.
Allting togs bort för.... äre överdrivet att säga flera år sedan.

Kör med gammalt ccc 15.10 eller äldre, bara för att kunna ställa in optimal bild för filmtittande.

Så svårt kan det inte vara att åter igen ge oss, dom funtionerna korten faktist har.
Men AMD väljer att inte göra det korten faktist har marknadsförts med, iaf förut.

Så blir nof Nvidia nästa gång jag köper nytt

Denna typen av inställningar bör inte ligga i grafikdrivrutinerna, och för vanliga Svenssons gjorde de förmodligen mer skada än nytta, och de som visste vad de höll på med bara bypassade allt. Detta är saker som hanteras bättre av mjukvaran man använder för att spela upp video, och operativsystemets videokomponenter.

Permalänk
Avstängd

Skulle gärna vilja ha overlayen på min andra skärm.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Är detta man ska förvänta sig som Vega ägare från Amd dvs vi säljer en produkt där vi lovar en massa features.
Men efter släppet så berättar vi inget till kunden så att den inte vet om det fungerar eller kommer fungera någonsin.
Det är locket på från deras sida.
Vi har tre datorer i hemmet med Vega och alla kyls med alphacool, ingen billig lösning men jäkligt svalt.
Sedan så släpper man nu denna drivare som inte tillför något till Vega, vet inte om man ska skratta eller gråta.
Är rätt så pissed nu på Amd.
Nästa kort blir inget Amd om inget drastiskt sker.
Jag bryr mig inte om nästa Vega revision blir fullt fungerande, det är inte den jag köpte.

Permalänk

Vilka grafikkort stödjer Radeon Chill funktionen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Vilka grafikkort stödjer Radeon Chill funktionen?

Såvitt jag vet så är det en ren mjukvarubaserad funktion, så alla grafikkort som stöds av denna drivrutin kan använda Chill. Gjorde en hastig sökning på nätet för att bekräfta detta, och jag kan inte se att det skulle vara begränsat till vissa modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

En app känns nödvändigt ...

Kan nog hålla med delvis då jag själv är rätt ointresserad av smarta teleoner osv.

Kör en Iphone 4 och har 2st Nexus 7 2012 den ena med android 5.1 så fungerar med denna Appen.

Har ett RX 460 2Gb och jag har i bland misstänkt att minnet tar slut, lite nice med denna appen nu när jag kan se minnesanvändnigen samtidigt som spelet är igång istället för att tabba över till gpu-z eller något liknande.

Så viss nytta kan man nog ha av det då det är lite som en extra skärm.

EDIT: rpm, effektförbrukning och tempratur fans, var inte förvalt bara.

Tror ändå appen kan vara till nytta om den förbättras lite, som en extra skärm helt enkelt.
Man vill ju helst köra fullskärm och inte tabba ut eller annat för att kolla värden.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Bästa som hänt mitt stackars R9 380, funkar klockrent, men var tvungen att använda DDU :

https://www.wagnardsoft.com/display-driver-uninstaller-ddu-

För jag kunde inte avinstallera gamla drivrutinen som vanligt (iofs använder jag alltid DDU efteråt i felsäkert läge ändå)

Bästa som hänt i denna drivrutin för mig:

Äntligen någonting som funkar gällande sync, där man kan välja v-sync på eller av, finns nu "förbättrad synkronisering", det funkar ruskigt bra, faktiskt.

Sen har några kompisar testat chill-funktionen i ett tiotal spel, alla säger att det funkar skitbra.

Min tidiga julklapp, tack, äntligen, AMD!

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Avstängd

@Swedish Berserk: Du sätter bara på chill i dina settings, sen funkar det i "dom flesta" spel.

Ingenting slöar ner eller nåt om ditt specifika spel inte funkar med chill.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Testade Firestrike något verkar ha hänt, Eldkillen vinner...
inte men "combined score har ökat rejält".
https://www.3dmark.com/compare/fs/14401228/fs/13747598

Jag vet inte om du är medveten om det, eller om det bara är en bugg, men grafikkorten kör enligt 3DMark i olika frekvenser.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

någon som hittar amd link appen på ios ?

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av philipborg:

Jag vet inte om du är medveten om det, eller om det bara är en bugg, men grafikkorten kör enligt 3DMark i olika frekvenser.

Missade jag, vet inte vad det beror på, jag kör oklockat.
Kan förklara varför jag fick lite lägre poäng i grafiktesterna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Kan även skrivas som:
Högre frame-rate = mindre stuttering

Nja, det stämmer ju inte egentligen. Mindre stuttering = mer likvärdig tid för alla frames. Stuttering, i min mening, är när du har frames vars tid skiljer sig markant från de andra frametimes:en. En med kanske 100-150ms återkommande var eller varannan sekund. Man kan sänka de övriga frametimes hur mycket som helst (därmed öka FPS), men man kommer ändå uppleva stuttering lika mycket om man inte får ner den där ensamma framens tid.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

AMDs vattenkylda vega 64 har ingen skräpkylare klarar att hålla mitt kort till 65c, visst är det kanske inte jätteprisvärt (gav 6400 för vega 64 lc.) Men knappast värdelös kylare. Sen att de är svåra att få tag i är synd.

Idag ligger de på samma pris som ett 1080ti.
Kan inte hitta några bra tester, men den jag hittade så är den bättre men fortfarande dålig.
Verkar inte vara semi-passiv och vattenkylare är oftast ingen bra lösning, pumpljud etc.

Permalänk
Avstängd

@ramlösa:
Nvidia är bättre på tester, men du märker ingenting när du använder datorn, eller spelar.
Jag är ju övertygad om att nvidia fuskar med drivrutiner för testprogram, som både dom och amd gjort förr.

Sen kan ju du fläta ihop ditt skägg med nvidias "ställe där solen inte skiner", det bryr jag mig inte om.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Avstängd

Varför måste de vara så jävla flashiga hela tiden med sina drivrutiner? Räcker de inte med att ge fanskapet ett versionsnummer and call it a day.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Idag ligger de på samma pris som ett 1080ti.
Kan inte hitta några bra tester, men den jag hittade så är den bättre men fortfarande dålig.
Verkar inte vara semi-passiv och vattenkylare är oftast ingen bra lösning, pumpljud etc.

Nu var det kylare jag diskuterade och inte om det är bra pris på grejerna.
Kylaren gör ett bra jobb för att vara en referenskylare till ett 345w kort, den är absolut inte värdelös som du påstod i förra inlägget. Fläkten är inte den bästa men den är enkel att ersätta till skillnad från på de flesta andra korten (vanlig 120mm fläkt)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tycker dom verkar ha lyckats grymt på senaste tiden. Streamchats overlay är ju helt djävla fantastiskt!

Bara sett denna video iofs. Men AMD går från klarhet till klarhet med drivisarna. Kanske kan verka som "bloatware" om man enbart spelar. Men funktionen att ställa in ljusstyrka, gamma osv enkelt med spelet i bakgrunden är ju också en killer funktion.

Synd att nästa dator blir en laptop bara. Väntar dock på intel-AMD-sammarbetet. Någon som har hört något mer om när dessa CPU:er kommer?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Är det någon som kan bekräfta om de tagit tillbaka möjligheten att justera färgsaturation i "additional settings"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaGrynet:

Är det någon som kan bekräfta om de tagit tillbaka möjligheten att justera färgsaturation i "additional settings"?

Ja, det finns möjlighet att ändra color settings "on the fly" ingame med alt+r (tror jag det var). Hue, brightness, saturation och temperature tror jag det var.