10FPS i spel 60+fps alt-tabbad

Permalänk

10FPS i spel 60+fps alt-tabbad

När jag spelar Tera online så har jag alltid haft bra fps, men sedan igår har jag 10fps när jag spelar och så fort jag alt-tabbar har jag 60-100 fps hittade en video som visar samma sak fast med arma III https://www.youtube.com/watch?v=ZE4oZn-g0YA&feature=youtu.be

Tydligen är det inte ett problem som har med tera att göra då detta problem verkar visat sig på många andra spel för andra.
OCH det är inte så hela tiden, när jag startar spelet är det jättebra fps men efter några minuter blir det helt plötsligt 10.

vad ska jag göra? provat fixa genom att ändra från 60hz till 144 hz till 60hz igen, funkade inte, och provat att avinstallera geforce experience. provat ominstallera hela nvidia med DDU och provat borderless window, windowed och fullscreen mode.

PCPartPicker part list / Price breakdown by merchant

CPU: Intel - Core i5-6600K 3.5GHz Quad-Core Processor ($219.00 @ Amazon)
CPU Cooler: Noctua - NH-D15 82.5 CFM CPU Cooler ($87.95 @ Newegg)
Motherboard: Asus - Z170 PRO GAMING ATX LGA1151 Motherboard ($81.98 @ Newegg)
Memory: Kingston - HyperX Fury Black 8GB (1 x 8GB) DDR4-2133 Memory ($143.78 @ OutletPC)
Memory: Kingston - HyperX Fury Black 8GB (1 x 8GB) DDR4-2133 Memory ($143.78 @ OutletPC)
Storage: Samsung - 840 EVO 250GB 2.5" Solid State Drive
Video Card: Asus - GeForce GTX 1070 8GB Dual Series Video Card ($444.98 @ Newegg)
Case: Fractal Design - Define R5 (Black) ATX Mid Tower Case ($99.99 @ SuperBiiz)
Power Supply: EVGA - SuperNOVA G2 750W 80+ Gold Certified Fully-Modular ATX Power Supply ($104.99 @ B&H)
Operating System: Microsoft - Windows 10 Pro OEM 64-bit ($136.88 @ OutletPC)

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat windows nyligen? Prova kör spelet i borderless windows mode om inställning finns. Jag vet att en del av mina spel ballade ur efter en windows update.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Elektron: problemet kvarstår i borderless vanlig window samt fullscreen.

Och inte vad jag vet

Permalänk
Medlem

Det är Windows 10, vet inte vad varför eller hur men tror det dök upp för mig i någon uppdatering före fall update.

Permalänk

@Ldarax: vad ska jag göra då? Your device is up to date. Last checked: Today, ‏‎09:50

Permalänk
Permalänk
Medlem

Blåst en ren installation av Windows för att se om fenomenet försvinner?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

@_niko_: hoppades att jag inte skulle behöva gå så långt

Permalänk

slänger med en video som visar fenomenet

https://streamable.com/57qn6

Permalänk

Jag har haft liknande problem, fast i andra spel. Löste sig genom att byta fram och tillbaka mellan borderless och fullscreen.

Permalänk
Medlem

Kan det ha något med Game Mode i Windows 10 att göra?
https://www.windowscentral.com/how-enable-disable-game-mode-w...

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk

@addy1995: kanske men har inte kvar xbox appen eller gaming i settings.... och vet inte riktigt hur jag ska få tillbaka det, installerat om xbox appen men står bara att jag inte kan logga in på den när jag öppnar den

windows + G öppnar dock gaming baren! ser man på, men vet inte vad jag ska göra med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

När jag spelar Tera online så har jag alltid haft bra fps, men sedan igår har jag 10fps när jag spelar och så fort jag alt-tabbar har jag 60-100 fps hittade en video som visar samma sak fast med arma III https://www.youtube.com/watch?v=ZE4oZn-g0YA&feature=youtu.be

Tydligen är det inte ett problem som har med tera att göra då detta problem verkar visat sig på många andra spel för andra.
OCH det är inte så hela tiden, när jag startar spelet är det jättebra fps men efter några minuter blir det helt plötsligt 10.

vad ska jag göra? provat fixa genom att ändra från 60hz till 144 hz till 60hz igen, funkade inte, och provat att avinstallera geforce experience.

PCPartPicker part list / Price breakdown by merchant

CPU: Intel - Core i5-6600K 3.5GHz Quad-Core Processor ($219.00 @ Amazon)
CPU Cooler: Noctua - NH-D15 82.5 CFM CPU Cooler ($87.95 @ Newegg)
Motherboard: Asus - Z170 PRO GAMING ATX LGA1151 Motherboard ($81.98 @ Newegg)
Memory: Kingston - HyperX Fury Black 8GB (1 x 8GB) DDR4-2133 Memory ($143.78 @ OutletPC)
Memory: Kingston - HyperX Fury Black 8GB (1 x 8GB) DDR4-2133 Memory ($143.78 @ OutletPC)
Storage: Samsung - 840 EVO 250GB 2.5" Solid State Drive
Video Card: Asus - GeForce GTX 1070 8GB Dual Series Video Card ($444.98 @ Newegg)
Case: Fractal Design - Define R5 (Black) ATX Mid Tower Case ($99.99 @ SuperBiiz)
Power Supply: EVGA - SuperNOVA G2 750W 80+ Gold Certified Fully-Modular ATX Power Supply ($104.99 @ B&H)
Operating System: Microsoft - Windows 10 Pro OEM 64-bit ($136.88 @ OutletPC)

Jag hade problem efter en Windows 10 updatering det senaste nu.
Hade alltid 45 fps i WoW oavsett om jag sänkte eller höjde uppdateringen.
Sen så kunde jag inte öppna " steam" i spelen för då laggade steam upp XD
Fick backa tillbaka en uppdatering för att lösa det.

Permalänk

@ExcZist: hur gör man det lättast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

@ExcZist: hur gör man det lättast?

https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-rec...
Har du en länk som visar bilder på hur man gör.
Fick själv hjälp av min far med att lösa det.

"Hatar windows 10 när det krånglar"

Edit såg att jag fick fel länk så ändrade srry
Edit2: Du ska bara backa till den sista "återställnings punkten som var innan du uppdaterade windows"
Får hoppas att det funkar.
Svor ganska mycket över 10an just då. Min far skippar alltid den uppdateringen för den har krånglat för vissa.
Även mig.
Kanske förklarade dåligt men hoppas att du förstår något av det iallafall

Permalänk

@ExcZist: tack för hjälpen! senast har jag ominstallerat spelet samt nvidia helt med DDU får se om det fungerar annars får jag testa ditt tips, funkar inte det vet jag inte vad jag ska göra förutom att ominstallera datorn helt... och det är ju inte direkt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

@ExcZist: tack för hjälpen! senast har jag ominstallerat spelet samt nvidia helt med DDU får se om det fungerar annars får jag testa ditt tips, funkar inte det vet jag inte vad jag ska göra förutom att ominstallera datorn helt... och det är ju inte direkt smidigt.

Jag installerade om min igår men fick den senaste Windows uppdateringen direkt . 😂😂😂😂👍
Men lycka till hoppas att du lössr det

Permalänk
Medlem
Skrivet av banana12345:

Säger inte så mycket dessa bilder, men om du gör om det med först datorn i idle, sen startar du det trillskandes spelet och kör en 10-20 sekunder när spelet går dåligt med 10fps, sen alt tabbar du och kör spelet när det går bra och ungefär samma tid, då kan man se ganska bra vad som egentligen händer.

Gissar att grafikkortet fastnar på låg 2d frekvens vilket orsakar dålig fps..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Exakt det hade jag när jag spelade Cities: SKylines.

Alltså vid fullskärm får jag under 30FPS och när jag tabbar ner spelet och hamnar i borderless windows så går den upp på vad som är genomsnitt för mig runt 70 FPS.

Jag installerade om drivrutinen för mitt grafikkort och efter det så slutade detta low FPS lagget att ske.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil