Permalänk
Medlem

Kreditkort frågor

Jag funderar på att skaffa kreditkort nu när swedbank avslutat sin e-kort tjänst, men alla i min omgivning avråder mig och kallar det en skuldfälla. Så jag undrar om någon som sitter på lite erfarenhet kan dela med sig.

Om jag betalar innan de räntefria dagarna är över och inte går över kreditgränsen borde jag inte ha något att oroa mig över?
Eller finns det dolda avgifter jag missar?
Tänkte använda kortet för att köpa steam spel och netflix kanske något på playstation store också.

Permalänk
Medlem

Kortet är ju kopplat till ett konto, skit i att dra grejer på krediten helt enkelt. Vad din omgivning menar med skuldfälla är att det är lätt att föreställa sig att man "har" pengar på krediten, när man faktiskt lånar dem. Räntor osv. är inte så illa, typ som att ta något på avbetalning

Permalänk
Medlem

Om du tjänar bra och använder det till allt ska du skaffa ett SAS amex. Bara genom att använda det ett år har jag dragit in poäng för för en tur och retur businessbiljett till USA eller asien i business class med säng och hela kitet.

Permalänk
Medlem

Jag använder mitt kreditkort 99% av alla transaktioner för att få smidigheten av en faktura i slutet av månaden.

Så länge man ser till att betala fullständiga kreditskulden varje månad tillkommer inga extra avgifter förutom eventuell fakturaavgift (löses genom att ta e-faktura) och eventuell kortavgift som många av kreditgivarna har för sina kort och betalas årligen.

Sen får man ofta bättre försäkringar om man köper med kreditkort istället för vanligt kort och finns många kort som ger dig poäng/bonus/cashback också.

Men självklart gäller detta enbart om man har en stabil ekonomi i övrigt och kan täcka hela kreditgränsen med inkommande lön eller sparade pengar varje månad.

@cracko Är det 150 000kr gränsen du uppnått då? Skaffade själv precis ett SAS Amex just pga möjligheten till resor osv då jag betalar en hel del utlägg på jobbet med kortet så borde inte vara så svårt att komma upp i det beloppet

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Du kan ha VISA/Mastercard utan kredit.
Vänd på din fråga istället: Varför vill du inte betala med pengar som du har?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Tänk på det som ett kontokort, använd inte mer pengar än vad du har... En skuldfälla kan det endast bli om ditt IQ är under 75 och du maxar krediten utan att betala räkningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Du kan ha VISA/Mastercard utan kredit.
Vänd på din fråga istället: Varför vill du inte betala med pengar som du har?

Kreditkortet 0kr årsavgift medans bankkortet 250kr årsavgift.
Det är enda anledningen att jag lutar åt att ta kreditkortet.

Skrivet av Ziddie:

Tänk på det som ett kontokort, använd inte mer pengar än vad du har... En skuldfälla kan det endast bli om ditt IQ är under 75 och du maxar krediten utan att betala räkningarna.

Tack för att du bekräftar det jag trodde, det verkar som att folk som köper dyra saker utan att egentligen ha pengarna drar på sig skulderna eller folk som skiter / glömmer att betala räkningen.
Jag tänkte sätta en gräns på 2000-3000kr ska som sagt bara köpa några spel på rea och såna småsaker.

Tack för alla snabba svar! Bästa community!

Permalänk
Medlem

Jag skaffade ett Kredit/Debit kort när jag jobbade i Kanada ett knappt år under 2011, har sedan dess endast använt det kortet. Sade upp mitt tidigare kort efteråt. Kredit sidan använder jag enbart för Utlandsresor, Steam, Payapal (ökad säkehet) osv.

Annars använde jag enbart Debit sidan.
Är det en skuldfälla absolut om man har dålig självkontroll, men se bara till att du har limiten på en sådan nivå att du inte kan bli skuld tyngd... Har personligen satt den på 1000€

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Sköter man kreditkortet rätt, så tjänar man pengar på att använda det. Som ovanstående skrivit: Betala räkningen i sin helhet direkt så slipper du "skuldfällan" dina vänner talar om. Alla med sund ekonomisk medvetenhet ser fördelarna med kreditkort. Vi betalar allt med kreditkorten förutom det som inte går t.ex: avgift till BRF, försäkringar, m.m.

Jag har tidigare rekommenderat OKQ8, PREEM och Shell för deras återbäring i kontanter. Alla dessa hade 1 % tillbaka men nu har OKQ8 ändrat till 0,33 % och preem/shell går till 0,5 % efter årsskiftet. Därför kommer jag nog snegla på annat snart!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av meaow:

Kreditkortet 0kr årsavgift medans bankkortet 250kr årsavgift.
Det är enda anledningen att jag lutar åt att ta kreditkortet.

Fast har du inte internetbank hos en bank där det ingång ett debit-kort? Jag trodde det nästan var standard?

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett gratis extra kontokort så testa Revolut.
Jag skaffade det i oktober, som en ersättare till e-kort, men har inte använt det förrän nu senaste veckorna och det är smidigt.
Kopplade det till mitt kontokort för att snabbt kunna fylla på det när jag handlar på diverse utländska sajter. Har lika bra/bättre växlingskurs som banken har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

@cracko Är det 150 000kr gränsen du uppnått då? Skaffade själv precis ett SAS Amex just pga möjligheten till resor osv då jag betalar en hel del utlägg på jobbet med kortet så borde inte vara så svårt att komma upp i det beloppet

Jag nådde tom 300 så i backspegeln skulle jag skaffat SAS Elite och fått 2 poängresor för halva priset. Det enda negativa är väl att det verkar som man måste boka lååååångt i förväg om man vill hitta businessbiljetter till tex USA för poäng. Andra biljetter är iof lätt att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Jag nådde tom 300 så i backspegeln skulle jag skaffat SAS Elite och fått 2 poängresor för halva priset. Det enda negativa är väl att det verkar som man måste boka lååååångt i förväg om man vill hitta businessbiljetter till tex USA för poäng. Andra biljetter är iof lätt att hitta.

hehe, trevligt!
Måste spanas in under nästa år. I år däremot blir det svårt att hinna upp till 150 då jag fick kortet i oktober

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Kortet är ju kopplat till ett konto, skit i att dra grejer på krediten helt enkelt.

Varför vill man att ens kreditkort skall vara kopplat till ett konto? Jag tycker att poängen delvis försvinner då.

På de kreditkorten jag har så är det inte kopplat något konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meaow:

Kreditkortet 0kr årsavgift medans bankkortet 250kr årsavgift.
Det är enda anledningen att jag lutar åt att ta kreditkortet.

Tack för att du bekräftar det jag trodde, det verkar som att folk som köper dyra saker utan att egentligen ha pengarna drar på sig skulderna eller folk som skiter / glömmer att betala räkningen.
Jag tänkte sätta en gräns på 2000-3000kr ska som sagt bara köpa några spel på rea och såna småsaker.

Tack för alla snabba svar! Bästa community!

Tänk på att de kreditkort som skryter med 0:- årsavgift ofta har en månadsavgift på 25:- istället för en årsavgift på 298:-. Mycket billigare, eller hur?

Annars funkar kreditkort väldigt bra så länge man är frisk i huvudet och inte förköper sig. Jag har själv ett som back-up som hjälpt mig flera gånger när jag velat köpa nåt men inte haft pengarna just då.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Tänk på att de kreditkort som skryter med 0:- årsavgift ofta har en månadsavgift på 25:- istället för en årsavgift på 298:-. Mycket billigare, eller hur?

Annars funkar kreditkort väldigt bra så länge man är frisk i huvudet och inte förköper sig. Jag har själv ett som back-up som hjälpt mig flera gånger när jag velat köpa nåt men inte haft pengarna just då.

1. Nej, de har de inte. Eventuell fakturaavgift ser man till att undvika genom e-faktura.

2. Precis så man INTE ska göra. Köp endast med pengar du har, utnyttja cash-back och att betala månaden efter för att planera ekonomin bättre.

Till TS, enligt övriga rekommendationer om Preem/Okq8 osv fungerar bra. Ev SAS eurobonus osv kräver högre summor för att löna sig.

Permalänk
Medlem

@meaow: Jag använder kreditkortet för att samla bonus och få riktiga pengar tillbaka (Everydaycard).
Det jag gör är att jag har satt en kreditgräns och det beloppet har jag ALLTID på ett sparkonto. D.v.s. jag har alltid möjlighet att betala räkningen som kommer. Sen betalar jag bokstavligt talat alla inköp med kreditkortet.
Everydaycard tar ut en årsavgift men jag får ändå in c.a. en tusenlapp per halvår i bonus direkt insatt på kontot.

Så skaffa ett kreditkort och sätt kreditgränsen beroende på hur mycket pengar du kan avvara.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Om du tjänar bra och använder det till allt ska du skaffa ett SAS amex. Bara genom att använda det ett år har jag dragit in poäng för för en tur och retur businessbiljett till USA eller asien i business class med säng och hela kitet.

SAS har ju sämsta bonusprogrammet av alla flygbolag.

Du får ju flyga som en galning för att få ihop till någon vettig resa, och även då får du vara beredd på att ta resorna på väldigt udda dagar då bara begränsade platser finns för bonusresor, helt värdelöst.

Hur tänkte du med att tjäna bra, hur mycket man tjänar har väl inget att göra med hur bra kreditkortet är?

Permalänk
Medlem

Killen vill ha ett kreditkort för att det inte ska vara knutet till hans bank konto, så att inte pengarna på kontot försvinner för att någon lyckats hacka en tjänsteleverantör som har hans kortuppgifter. Han ska ju ersätta e-kortet.
Problemet här är att oavsett om det är knutet till hans konto eller inte, så är han betalningsansvarig, så om banken inte går med på att han ska hållas skadelös, får han fortfarande ersätta alla köp någon annan gör med kreditkortet, även om Sony, eller var han nu använt kortet, blivit hackade. Med e-kort, så var det inte ett problem, det fungerade helt enkelt inte längre när någon kom över kortuppgifterna.

I mina ögon är det mest åtråvärda med kreditkort, det kundskydd som medföljer, men som bara gäller om man handlar på krediten. Reseförsäkringar osv gäller normalt inte, om man drar kostnaden mot kontot...

Skrivet av GuuFi:

Hur tänkte du med att tjäna bra, hur mycket man tjänar har väl inget att göra med hur bra kreditkortet är?

Hur mycket man gör av med, anger hur många resepoäng man får... Spenderar man som jag, knappt 70K om året, är det inte värt det. Spenderar man en halv miljon om året... Klart ok. Låt mig bara tillägga att om jag spenderade en halv miljon om året, så vore det inte mina pengar, och så kanske orsaken till varför inkomst gör just det här kortet bättre, eller sämre.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Fast har du inte internetbank hos en bank där det ingång ett debit-kort? Jag trodde det nästan var standard?

Jodå jag har ett debit-kort men det känns inte så säkert att lämna ut sina nummer bara sådär, kanske jag som är nojig?
Från det jag har läst så verkar banken krångla mindre när de ska få tillbaka stulna pengar från kreditkort än debit-kort.

Skrivet av Mieriola:

Vill du ha ett gratis extra kontokort så testa Revolut.
Jag skaffade det i oktober, som en ersättare till e-kort, men har inte använt det förrän nu senaste veckorna och det är smidigt.
Kopplade det till mitt kontokort för att snabbt kunna fylla på det när jag handlar på diverse utländska sajter. Har lika bra/bättre växlingskurs som banken har.

Tack för tipset! Ska kolla upp detta också

Permalänk
Medlem

@meaow:
Jag kan för min del tipsa om remember flex från Remembercard. Det finns tillägg man kan göra i form av försäkringar för olika ändamål. Jag använder försäkringen prisgaranti, så allt jag handlar på nätet eller i butik, så har jag 90 dagar på mig att hitta varan billigare så får jag tillbaka mellanskillnaden.
Bara i år har jag exempelvis fått tillbaka ~1600kr för min mobil som jag köpte på lanseringsdagen för 5490 kr och nu på black friday sjönk densamma till 3888kr. När jag köpte min nya dator så fick jag tillbaka pengar för chassi, moderkort, minnen och processor. Totalt 1300kr.

Fantastiskt bra när man handlar hemelektronik/datorkomponenter som tenderar att dyka i pris efter några veckor. Såklart gäller det att betala fakturan när den kommer, annars får man betala ränta.

Permalänk
Medlem

Är man orolig för att det ska kunna försvinna pengar så kan man helt enkelt ha VISA-kortet kopplat till ett konto och ha sin lön gå in på ett annat konto, sedan för man över till VISA-korts kontot vid behov.

Kreditkort är just kredit kopplat till kontot, vanligtvis ca 20 000kr. Så det finns ju automatisk en risk att det kan försvinna mycket pengar om man nu är rädd för sådant ska hända. Vill man ha gratiskort så är det ju alltid med en kredit kopplat tex OKQ8.. Om man nu inte är ung och kan få sådana typer av rabatter.

Jag hade ett vanligt VISAkort utan kredit kopplat till ett av mina konton på Skandia. Jag förde över lagom del pengar till det kontot och hade inte några större summor där. Jag har 5 stycken av deras "allt-i-ett" konton (typ lönekonto utan ränta) och bara ett av dessa konton var kopplade till mitt betalkort. Fast ett sådant kort kostar att ha.

Fördelen med många kreditkort är att de ofta innehåller extra tjänster som prisgaranti, reseförsäkringar plus bonusprogram så kortet betalar sig själv. Jag har själv utnyttjat prisgaranti flera ggr när jag hade ett sådant kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag använder försäkringen prisgaranti, så allt jag handlar på nätet eller i butik, så har jag 90 dagar på mig att hitta varan billigare så får jag tillbaka mellanskillnaden.
Bara i år har jag exempelvis fått tillbaka ~1600kr för min mobil som jag köpte på lanseringsdagen för 5490 kr och nu på black friday sjönk densamma till 3888kr.

Fick du verkligen tillbaka pengar för en prisjämförelse på Black Frday? För enligt prisgarantins villkor så gäller den inte när man jämför mot ett billigare pris under en rea..

• Det lägre priset ska vara ordinarie pris.

Permalänk
Medlem

Skaffa du kreditkort, det är mycket bättre än bankkort.
Ofta gratis och du får nån form av bonus på.det.
Tex om du har ett från ett bensinbolag så får du ju tex bonus som du.kan utnyttja på macken när du tankar eller handlar där.

Set är bara okunniga eller såna som inte kan hantera ekonomi sunt som påstår eller hamnar i skuldfälla pga kreditkort.
För det är tex om man inte betalar sin skuld varje månad.som man.åker på ränta på det.som man.är skyldig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@meaow:
Jag kan för min del tipsa om remember flex från Remembercard. Det finns tillägg man kan göra i form av försäkringar för olika ändamål. Jag använder försäkringen prisgaranti, så allt jag handlar på nätet eller i butik, så har jag 90 dagar på mig att hitta varan billigare så får jag tillbaka mellanskillnaden.
Bara i år har jag exempelvis fått tillbaka ~1600kr för min mobil som jag köpte på lanseringsdagen för 5490 kr och nu på black friday sjönk densamma till 3888kr. När jag köpte min nya dator så fick jag tillbaka pengar för chassi, moderkort, minnen och processor. Totalt 1300kr.

Fantastiskt bra när man handlar hemelektronik/datorkomponenter som tenderar att dyka i pris efter några veckor. Såklart gäller det att betala fakturan när den kommer, annars får man betala ränta.

Skrivet av Krass:

Fick du verkligen tillbaka pengar för en prisjämförelse på Black Frday? För enligt prisgarantins villkor så gäller den inte när man jämför mot ett billigare pris under en rea..

• Det lägre priset ska vara ordinarie pris.

Samt att det brukar vara en jävla hassle att fixa med att få tillbaka pengar på detta sätt. Brukar behöva skicka kvitton och och foton på prislappar och bråka med kreditkortsutgivaren

Finns för övrigt prisgaranti på de flesta kreditkort.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meaow:

Kreditkortet 0kr årsavgift medans bankkortet 250kr årsavgift.
Det är enda anledningen att jag lutar åt att ta kreditkortet.

Tack för att du bekräftar det jag trodde, det verkar som att folk som köper dyra saker utan att egentligen ha pengarna drar på sig skulderna eller folk som skiter / glömmer att betala räkningen.
Jag tänkte sätta en gräns på 2000-3000kr ska som sagt bara köpa några spel på rea och såna småsaker.

Tack för alla snabba svar! Bästa community!

Spel av allt är ju fruktansvärt onödigt att köpa på kredit..dessa kostar väl 120-499:-? Bara invänta reor på spelen..

Spel köper man om man har lite budget över efter ha handlat månadens mat för ~3000:- (2 pers)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Samt att det brukar vara en jävla hassle att fixa med att få tillbaka pengar på detta sätt. Brukar behöva skicka kvitton och och foton på prislappar och bråka med kreditkortsutgivaren

Finns för övrigt prisgaranti på de flesta kreditkort.

Har inte sett ett enda svenskt kreditkort som har prisgaranti, kan du länka?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Spel av allt är ju fruktansvärt onödigt att köpa på kredit..dessa kostar väl 120-499:-? Bara invänta reor på spelen..

Spel köper man om man har lite budget över efter ha handlat månadens mat för ~3000:- (2 pers)

Nu har jag inte läst allt men TS är väl ändå inte ute efter att handla spel för pengar han inte har?

Som ja ser det vill han ha något annat än sitt bankkort som är kopplat till hans konton för att handla på nätet, precis som han gjorde med "E-kort" tjänsten swedbank hade förut?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Så länge som du inte handlar för mer än du har råd så är det ingen fara. DÅ är det snarare en bra affär då många har bonussystem där du får 1-1.5% i återbäring samt andra förmåner.

Kör själv med ett Norwegiankort och det ger att jag har ungefär en flygresa per år gratis.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Fick du verkligen tillbaka pengar för en prisjämförelse på Black Frday? För enligt prisgarantins villkor så gäller den inte när man jämför mot ett billigare pris under en rea..

• Det lägre priset ska vara ordinarie pris.

Ja det fick jag faktiskt. Jag trodde kanske inte på det själv men jag skickade in den "skadeanmälan", det heter så konstigt nog, och fick pengarna utbetalade ett par dagar senare.
Funderade på om jag skulle ta det nu på BF eller om jag skulle vänta. Men jag tror inte att mobilen sjunker längre även om jag hade tills sista veckan i januari på mig för prisgarantin.

Skrivet av SunQ:

Samt att det brukar vara en jävla hassle att fixa med att få tillbaka pengar på detta sätt. Brukar behöva skicka kvitton och och foton på prislappar och bråka med kreditkortsutgivaren

Finns för övrigt prisgaranti på de flesta kreditkort.

Skanna in ditt kvitto, bifoga en skärmdump och länk på den billigare varan och fyll i "skadeanmälan" på deras hemsida så kommer pengarna sen. Har använt försäkringen tre gånger och de har fungerat alla gånger.