Liten smidig backup lösning baserad på Freenas/Nas4Free

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Lagringsmediat i sig kan mycket väl vara en NAS med RAID, externa USB-hårddiskar, bandkassetter till bandmaskiner, optisk-media (DVD/Blueray-skivor), molntjänster - dessa ensamma i sig bestämmer inte om de är backup eller inte.

Fast det är ju precis det som diskuterats här. TS ska ha en NAS, rimligtvis med RAID5, över fyra diskar, som backup-mål för andra datorer. RAID är inte i sig en backup, men en fristående enhet som den som diskuterats här, med RAID för att ge en enhetlig och lätthanterlig lagringsyta, kan mycket väl användas som backup. All data finns primärt på de systemen som säkerhetskopieras, och kopian, ligger här. Jag misstänker att vi är överens.

Påståendet att RAID inte duger som underlag för en lagringsyta bara för att det som lagras på den lagringsytan är backupper, är... obegripligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Hej,

Tack för alla svar, samt tycker ni har tagit detta rent för långt och fördärvat trådens mening.

Jag skrev att jag vill ha rekommendationer på en hårdvarulösning som jag kommer köra Freenas/Nas4Free på och att denna maskin skulle agera backup samt vara igång 24/7.
Jag nämnde att en HPE Microserver Gen8 hade varit den perfekta hårdvaran, detta ger lite riktlinjer på vad jag hade tänkt mig.

Jag menade inte att detta skulle vara en lagringsmaskin som jag ansåg att min backup var baserad på den raid som skulle användas. Utan denna maskin är precis det jag nämnde, en backupmaskin. det vill säga att jag har då en separat lagring och denna maskinen ska ta backup på utvald data.

Fortsätt gärna kommentera i tråden men håll er gärna till trådens syfte.

Glad lucia på er!

/Patrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrüeHead:

Hej,

Tack för alla svar, samt tycker ni har tagit detta rent för långt och fördärvat trådens mening.

Jag skrev att jag vill ha rekommendationer på en hårdvarulösning som jag kommer köra Freenas/Nas4Free på och att denna maskin skulle agera backup samt vara igång 24/7.
Jag nämnde att en HPE Microserver Gen8 hade varit den perfekta hårdvaran, detta ger lite riktlinjer på vad jag hade tänkt mig.

Jag menade inte att detta skulle vara en lagringsmaskin som jag ansåg att min backup var baserad på den raid som skulle användas. Utan denna maskin är precis det jag nämnde, en backupmaskin. det vill säga att jag har då en separat lagring och denna maskinen ska ta backup på utvald data.

Fortsätt gärna kommentera i tråden men håll er gärna till trådens syfte.

Glad lucia på er!

/Patrik

Hpe Microserver gen8 finns till salu på blocket i skrivandes stund!
Slå till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V