Skapa ett lokalt användarkonto som kräver att man byter lösenord vid första inloggningen

Permalänk

Skapa ett lokalt användarkonto som kräver att man byter lösenord vid första inloggningen

Hej!
Håller på med en uppgift som handlar om att man ska skapa ett användarkonto lokalt på datorn, sedan så måste användaren byta lösenord vid första inloggningen.. att skapa användarkonton är inga problem men att få till att man måste byta lösen vid första inloggningen förstår jag inte hur man ska få till? Kan någon snäll själ peka mig åt rätt riktning? Jag har Windows 10. Tack på förhand!
MVH

Tillägg. Har så klart Googlat och försökt att läsa innan jag skrev denna.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk

@hasenfrasen:
Tack för svaret! Fick tyvärr ett felmeddelande som säger att "Den här snapin-modulen kan inte användas på den här Windows 10-versionen.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svettig finnepinne:

@hasenfrasen:
Tack för svaret! Fick tyvärr ett felmeddelande som säger att "Den här snapin-modulen kan inte användas på den här Windows 10-versionen.."

Du har Windows 10 home då?

lusrmgr.msc funkar på Windows 10 Pro och Enterprise men inte på home.
I övrigt vet tyvärr inte hur du ska lösa dit problem.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson: Ja.. Ok, tack iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svettig finnepinne:

@hasenfrasen:
Tack för svaret! Fick tyvärr ett felmeddelande som säger att "Den här snapin-modulen kan inte användas på den här Windows 10-versionen.."

Det låter som att du sitter på Windows 10 Home. Det du vill göra kräver nog tyvärr Pro eller högre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

@blunden: äsch då vet du om det var möjligt i typ Windows 7 att göra de? Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svettig finnepinne:

@blunden: äsch då vet du om det var möjligt i typ Windows 7 att göra de? Tack för svaret!

I Windows 7 Professional lär det fungera med exakt samma process. Annars, nej.

När du säger att du har i uppgift att göra detta, menar du mest som en proof of concept? I så fall kan du ju göra det i en virtuell maskin med Windows 10 Pro utan att aktivera OS:et. Sedan kan du ju enkelt ta bort den sedan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte varför det vanliga sättet ej skulle fungera?
https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/edf...
Jag kollade i windows 7 Enterprice, inga konstigheter alls.

Nu har jag typ ej aldrig använt homeversionen av windows då den knappt används på någon företagsdator.

Permalänk
Medlem

@Svettig finnepinne: Det är inte så svårt
Steg 1 gå in på Datorhantering > Lokala användare och grupper > Användare > sen väljer du den användaren du ville ställa in att ändra lösen vid nästa inloggning > Högerklicka och gå in på egenskaper > bocka ur "Lösenorden slutar aldrig att gälla" sen är det bara klicka i "Användaren måste byta lösenord vid nästa inloggning"

Edit: Skulle gissa på att du får skriva i ett temporärt lösenord efter sista steget men är inte helt säker

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

@blunden: Skoluppgift Smart ide med virtuell maskin, tack!

Permalänk

@Paddglutt: Jag får inte det att fungera med Windows 10 Home, kanske jag som gör något fel?:/

Permalänk

@anon159643: Verrkar inte fungera med home versionen tack iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svettig finnepinne:

@blunden: Skoluppgift Smart ide med virtuell maskin, tack!

Då bör en VM duga utmärkt tycker jag. Ladda ner VirtualBox och en Windows 10-iso från Microsoft så är det bara att köra sedan. Klicka i att du vill skippa att fylla i en nyckel och välj sedan Windows 10 Pro i listan av versioner som visas.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

@blunden: Ville bara återkoppla och berätta att det fungerade helt utmärkt med VM och Windows 10-iso. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svettig finnepinne:

@blunden: Ville bara återkoppla och berätta att det fungerade helt utmärkt med VM och Windows 10-iso. Tack för hjälpen!

Så bra!

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag gick också en kurs nyligen som hade liknande uppgifter som krävde Windows Pro. Då blev vi hänvisade till att ladda ner en virtuell maskinavbild härifrån att göra testerna i.
https://developer.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/tools/vm...