Permalänk

Familjeservern

Haha hej på er! Har varit o snockat runt lite på era forumtrådar under en tid.
Men nu är det dax för ytligare en nybörjare tråd! Haha vet att ni gillart

Jag behöver EN burk hemma som hjälper mig och familjen. Burken ska användas för privata bruk samt företagets bruk (mindre firma)

Rekommenderad hårdvara?
Rekommenderad mjukvara?

Vilket operativsystem rekommenderar ni som grund för det hela? Hört att Debian ska vara bra samt pålitliga och håller på med en gammal laptop med en Ubuntu dist för att lära mig mera om dom linux baserade operativsystemen samt experimentera, (där av extra operativsystemen, för att framförallt testa o lära + att jag vill ha ett operativsystem som är för företaget, med bokföringsprogram, fakturor osv)
Måste väll gå att ha som man hade i gymnasiet? En client som ansluter till en server med elevens egna program samt filer?

Ssd som huvud disk? o sen ett x antal WD red diskar för fillagring, extra operativsystem, mail serven samt webbservern?

Med andra ord så behöver den kunna köra

- Minst 2st hemsidor
- Minst 2st mail adresser
- ”NAS” /fildelning? som kan nås via dator, (telefon och ipad om det går) med olika användare (familjen) med båda gemensamma och privata mappar/filer
- Minst 1st operativsystem?, ska kommas åt från minst 1dator via lokalt nätverk men helst över internet (ska kunna komma åt operativsystemet hemma från kompisens dator tex)
- Även kunna styra hela serven över lokalt nätverk eller över internet

Skulle det funka att köra någon OS X version också som extra operativsystem?

Nu till dom vanligaste riktlinjerna!
Strömsnålt bygge eftersom den ska stå igång 24/7, hålla nere priserna. Behöver inte köpa något overkill! Utan så det passar mina krav med mindre expanderingar, finns inget max pris! Vill ha hårdvara som är driftsäker, men för 7-9 tusen borde väl räcka?

Mvh

Permalänk
Medlem

Dell T30 eller motsv bör räcka. Sen föredrar jag FreeNAS. Den kan va host åt allt du bad om utom möjligen OSX VM, tror inte bhyve klara det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla på Hpe Microserver gen8 alt Gen10.

OS: kör Windows server 2016 standard, de finns billiga licenser på eBay.

I window om du vill köra annat, använd hyper-v för att sätta upp flera VMs.

Om du har Windows klienter och vill ha de som i skolan så är de Domän du vill ha och administrera det genom active dorectory.

Tips, kör ingen egen Mailserver de är ett helvete
Lätt värt dom extra kr för att ha det utlejt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Haha hej på er! Har varit o snockat runt lite på era forumtrådar under en tid.
Men nu är det dax för ytligare en nybörjare tråd! Haha vet att ni gillart

Jag behöver EN burk hemma som hjälper mig och familjen. Burken ska användas för privata bruk samt företagets bruk (mindre firma)

Håll företagsaktiviteter och privataaktiviteter isär - dvs. en server för hemmet och är privat på riktigt och en för företaget och bara för företaget!! fogden eller (skatte)myndigheter skall kunna ta företagsservern under armen och knata iväg utan att dina privata familje-data följer med. Det finns också säkerhetsaspekt att det dina familjemelemmar laddar ned inte skall göra att hela din bokföring blir låst av ett kryptovirus en dag.

Jag vet att folk börja få allt svårare att hålla isär fritid och arbete - men att ha just dem åtskilda är jätteviktigt, och speciellt om det i framtiden kan råka på företags-strul vad det nu kan vara - vet inte hur lagrummet ser ut idag och vad det kanske krävs efter när GDPR blir aktuell nästa år, men håll isär det - även fysiskt på olika maskiner på olika platser och med sina egna hårddiskar och med sina egna kvitton.

håll isär företag och privat...

Permalänk
Medlem

Två HP microservrar Gen8 kanske, med tanke på ovanstående inlägg

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

Jag har en äldre nas som klarar just det du är ute efter. Ligger just nu till försäljning i shopen. Inte ny direkt men gör jobbet.
https://www.sweclockers.com/marknad/148665-garderobsrensning-...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Kolla på Hpe Microserver gen8 alt Gen10.

OS: kör Windows server 2016 standard, de finns billiga licenser på eBay.

I window om du vill köra annat, använd hyper-v för att sätta upp flera VMs.

Om du har Windows klienter och vill ha de som i skolan så är de Domän du vill ha och administrera det genom active dorectory.

Tips, kör ingen egen Mailserver de är ett helvete
Lätt värt dom extra kr för att ha det utlejt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är ett helvete med att köra egen mailserver?
Har jag gjort sedan 2000 i alla dess varianter, aldrig varit ett problem, kräver lite förkunskaper dock.

Skulle rekommendera dig att köra på HP Microservers.
Föreslår att du kör Windows som operativsystem, speciellt om du skall köra din bokföring där och inte är så bevandrad i linux.

Glöm inte backupen, att backa bokföringen till ett NAS med RAID5-6 räcker inte, den bör du backa till två ställen du vill inte få problem med skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redtooth:

Vad är ett helvete med att köra egen mailserver?
Har jag gjort sedan 2000 i alla dess varianter, aldrig varit ett problem, kräver lite förkunskaper dock.

Skulle rekommendera dig att köra på HP Microservers.
Föreslår att du kör Windows som operativsystem, speciellt om du skall köra din bokföring där och inte är så bevandrad i linux.

Glöm inte backupen, att backa bokföringen till ett NAS med RAID5-6 räcker inte, den bör du backa till två ställen du vill inte få problem med skatteverket.

Tänker mer på säkerheten m.m självfallet så går det att köra jag gör det med, men man bör kunna en del om säkerhet m.m först.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

1. Låt någon annan ta hand om mailen. Mycket större risk för attacker, och som ovan skulle jag inte rekommendera att konfa en mailserver från grunden.

2. Som andra har skrivit så bör typ en Dell T30 räcka. Kör in en hypervisor (typ VMware Esxi) och kör allt på VMs för att få friheten och bekvämligheten som det medför. Detta medför även att du kan blanda Windows och Linux. Windows är bra på mycket men inte allt. Själv kör jag ALLT Linux pga säkerhet, stabilitet osv osv.

3. Kör eget cloud. Nextcloud är ett bra alternativ och finns färdiga VMs som du kan tanka. Mer info i signaturen. Den är Linuxbaserad, men med VMen så får du en färdigkonfad lösning.

Kan även nämna att ställa en fråga som du gör kommer ge dig svar utifrån användares egna preferenser. Givetvis tycker jag att jag har den bästa setupen, medans Kalle tycker sin är bäst.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Hej o tack gör alla svar! Nu har jag beslutat mig för att köra med en HP elite 7200 som jag fick tag på, tänkte följa guiden vmware esxi o testa mig fram själv,
Men hann inte långt innan det tog stopp... tydligen så får jag inget internet via det inbyggda nätverkskortet... hur fan ska jag göra nu? Eftersom jag inte har något operativsystem så kan jag ju inte ladda ner någon drivrutin o installera, har laddat ner esxi på ett USB o det funkar allt startar upp o börjar ladda men avbryts efter en stund pga ingen internet anslutning.. ena lampan vid nätverksutaget lyser rött o ena blinkar grönt ibland, någon som vet hur jag ska gå tillväga?