Acer XF270HUA - Billigaste 1440p@144Hz IPS skärmen

Permalänk
Medlem

Acer XF270HUA - Billigaste 1440p@144Hz IPS skärmen

Hittade denna på prisjakt och den såg onekligen intressant ut.
Varför har denna inte fått något rampljus?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858900

Någon som har denna? Är inte så hajj på bildskärmar så jag vet inte om den har några direkta nackdelar.
Reviews på Youtube verkar lovande, men lite skumt att det inte finns någon info om denna alls här på Swec.
Bästa pris just nu är 4990:- inkl frakt på CDON.

Verkligen intressant för mig då jag har låg budget och är ute efter just 1440p@144Hz IPS.
Att den är "borderless" är ju väldigt nice också.
5K är egentligen väldigt för mycket för en skärm enligt mig, då förra skärmen jag köpte kostade 1,5k ny

Vad säger ni? Jag är sugen men blir nojjig då ingen snackat om den.

EDIT: Ber om ursäkt. Jag tyckte att jag inte hittade några trådar, men sökte igen nu och såklart så fann jag dem.

Lade till en bild
Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag har den, mycket nöjd. Har skrivit i någon annan tråd, du har säkert sett det redan. Ingen blooming, bra betraktningsvinklar och färger. Bra responstid, inga problem för snabba FPS.

Rekommenderas, otroligt prisvärd!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

@Tony32:
Ska du köpa en Freesync skärm,När du har Nvidia grafikkort?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Tror de flesta kollar på dens storebror, XB270HU (eller XB271HU nuförtiden) som har G-Sync

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Tony32:
Ska du köpa en Freesync skärm,När du har Nvidia grafikkort?

Trots allt den billigaste i sin klass, såklart en bonus om man har AMD kort och vill använda Freesync, men den fungerar på nvidia också, bara den funktionen man inte kan använda.

Skrivet av lambdan:

Tror de flesta kollar på dens storebror, XB270HU (eller XB271HU nuförtiden) som har G-Sync

Synd det är TN och att foten är allt annat än diskret.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Helt klart en riktigt prisvärd skärm, men om man har ett Nvidia-kort och inte funderar på att byta, så rekommenderar jag ändå att man tittar på en skärm med G-Sync istället.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tony32:

5K är egentligen väldigt för mycket för en skärm enligt mig, då förra skärmen jag köpte kostade 1,5k ny

… och var en skräpskärm.

Tycker folk generellt kraftigt underskattar skärmens betydelse. Att para ihop en dator för 20 000:- med en 1 000-kronors skitskärm från Media Markt verkar förvånansvärt många tro är en bra idé … som att det enda i hela världen som spelar roll är grafikkortet eller nåt.

Det är bra att du inte tänker så, utan kollar på en fin skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

… och var en skräpskärm.

Tycker folk generellt kraftigt underskattar skärmens betydelse. Att para ihop en dator för 20 000:- med en 1 000-kronors skitskärm från Media Markt verkar förvånansvärt många tro är en bra idé … som att det enda i hela världen som spelar roll är grafikkortet eller nåt.

Det är bra att du inte tänker så, utan kollar på en fin skärm.

Håller med, köper grafikkort för 7k men skärmen dom har kostar typ 2k. Men alla tänker olika 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Har den, bra skärm är nöjd. Du behöver dock jämföra själv med en IPS skärm för att se om du tycker det är stor skillnad. Personligen gör jag inte det men för dig kan det vara större skillnad.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag är inte kräsen när det gäller färger osv på en skärm då jag ej håller på med video/bild redigering. Vad jag än köper nu kan omöjligt vara sämre än min Benq GL2450 x) (hela bilden har en "grå" ton av något slag) Och ja, har provat alla möjliga inställningar.

Saken är nu då att om jag uppar till 1440p@144 kmr jag definitivt uppgradera grafikkortet. Mina 770s i SLI kommer ej orka med.

Får se om de blir rea inför black friday!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Synd det är TN och att foten är allt annat än diskret.

Det är IPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är IPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att han syftar på de G-sync diton han länkade.

OT: Fin skärm, nackdel: måste stödja Rajas blunder genom att köpa ett RX-kort för att nyttja freesync...
Imponerad av AMD iom Ryzen men sett till pris / prestanda så kan jag inte motivera ett köp av deras grafikkort i nuläget såvida Black Friday inte mirakulöst ser till att lösa pris och tillgänglighet.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Får se om de blir rea inför black friday!

CDON säljer nu denna för 4444:-, jag slog till på en!

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W

Permalänk
Medlem

Högg också en, en väldigt märkbar uppgradering mot min(a) gamla.
Satt på en AOC Q2778VQE och två åldriga Samsung 245T i trippel, nu kör jag Acer:n och AOC:en i dual, blir liksom löjligt med 4 skärmar...

I alla fall, efter lite uppvärmning, enkel kalibrering och lek med inställningarna så fungerar skärmen upperligt. En liten, liten touch av glow nere i nedre högra hörnet men inget man direkt märker om man inte detaljgranskar bilden ständigt.

Väl godkänt kontrastomfång, bra djup i bilden, färgerna är för mina ögon tillräckligt väl balanserade och 144Hz fungerar alldeles ypperligt även med ett 1070, kör man lir som är 1-2 år gamla eller flong nya på lägre inställningar än ultra så matar ju kortet ut frames i bra hastighet, inte sett någon skandalös tearing med fast sync på i alla fall.

IPS och 144Hz is the shit helt enkelt, tror att detta är ett av dom bättre huggen i 3000-5000:- spannet, för c:a 4500 är det som hittat.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag, inga döda pixlar.
Har dock lite backlight bleeding/IPS glow, vet inte riktigt vad som anses vara okej.
https://i.imgur.com/BVDq1bV
https://imgur.com/JwnXyy4

Visa signatur

| Intel i5 6600k | MSI Z170M MORTAR | Gigabyte RX VEGA 64 Gaming OC 8GB | 16Gb 2666mhz DDR4 | SSD Samsung 850 250gb | EVGA SuperNOVA G1+ 850Watt 80+ Guld | WD 1TB 7200rpm SATA 6Gbit/s | Corsair Hydro H80i GT | Asus 24" | Acer XF270HUA 27"

Permalänk
Bildexpert 📺

@eKeD: Det där ser väldigt normalt ut, typiskt för egentligen de flesta IPS-displayer där man kör för hög ljusstyrka i förhållande till rummet.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svaret, ska pilla lite till på ljusstykar då, och se vad som händer

Visa signatur

| Intel i5 6600k | MSI Z170M MORTAR | Gigabyte RX VEGA 64 Gaming OC 8GB | 16Gb 2666mhz DDR4 | SSD Samsung 850 250gb | EVGA SuperNOVA G1+ 850Watt 80+ Guld | WD 1TB 7200rpm SATA 6Gbit/s | Corsair Hydro H80i GT | Asus 24" | Acer XF270HUA 27"

Permalänk
Bildexpert 📺

@eKeD: Förmodligen är det inte "lite" utan du ska troligtvis ned till de lägsta tio procenten på skalan för ett mörkt rum.

Permalänk

Hdmi

Sitter och funderar fall freesync kommer fungera på hdmi på denna skärm eller är det bara över displayport?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på att köpa den här skärmen, jag sitter på en liten äldre dator i5 4690k 8gb DDR3, 1080 8gb
och jag undrar om man ska satsa på en skärm med G-sync fast då kommer den hamna på ungefär 2k mer.

Kan ni motivera om det är nödvändigt med Gsync eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esoteric:

Jag funderar också på att köpa den här skärmen, jag sitter på en liten äldre dator i5 4690k 8gb DDR3, 1080 8gb
och jag undrar om man ska satsa på en skärm med G-sync fast då kommer den hamna på ungefär 2k mer.

Kan ni motivera om det är nödvändigt med Gsync eller inte?

Jag har inte G-sync själv, men jag kan förstå varför man vill ha det. Kika på videos där man jämför med G-sync/freesync på respektive avstängt. Tror det är lite som att ha körtkort, då inser man att man skulle aldrig kunna leva utan det, men det går att klara sig utan.

Beställde XB271HU igår så jag inväntar man skärm också.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

@Sjoooberg:

Jag vet inte om det är jag som är blind men jag försökte kolla på youtube och såg ingen markant skillnad som motiverar varför man skulle vilja spendera ungefär 2k mer för gsync haha någon kanske kan ge bättre argument till varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esoteric:

@Sjoooberg:

Jag vet inte om det är jag som är blind men jag försökte kolla på youtube och såg ingen markant skillnad som motiverar varför man skulle vilja spendera ungefär 2k mer för gsync haha någon kanske kan ge bättre argument till varför?

Annars är det väl bara ögongodis, att det ser snyggare ut, det flyter på bättre helt enkelt. Tycker att det var ganska tydligt här https://youtu.be/QU8dnhFZKmM?t=78 (Vid den tidpunkten när Far Cry 4 är igång).

Någon annan får gärna komma in med mer kontreta argument!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Håller du hög framerate är g-sync en lyx men ej värt pengarna imo. Om du ligger på 70-100fps med lite drops då och då är g-sync väl värt pengarna. Bättre flyt och jämnare frametimes.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@Sjoooberg: Det var det klippet jag tittade på men eh jag vet inte får kolla om någon annan kan framföra nåt för personligen känns det inte så värt att betala 2k extra för det.