Crytek stämmer Star Citizen-utvecklaren Cloud Imperium Games för avtalsbrott

Permalänk

Jag tycker det låter värre än vad det faktiskt är. Chris Roberts är inte dum, dom har troligtvis bra förklaringar för allt, och man ser direkt i Crytek's stämning att dom har missuppfattat saker och gör några riktigt långsökta anklagelser. CIG brukar hålla tyst om detaljerna om sånt här dock, så det återstår väl att se hur mycket vi får veta om det hela från deras sida.

Jag känner mig iaf inte orolig över Star Citizen, snarare om Crytek. Det är helt sjukt hur dom ständigt finner en ny botten. Hur har dom ens råd att driva detta? Skulle dom mot all förmodan få ut några pengar av detta så har dom i samma veva totalt förstört det sista förtroendet dom haft hos gamers. Att försöka sänka ett drömspel som Star Citizen har en tendens att skapa väldigt dålig stämning och bojkott. Det är nog lika bra att dom går i graven vid det här laget. En stor del av deras före detta anställda jobbar ju redan hos CIG och har lyckats ta motorn ljusår längre än Crytek ens kunnat drömma om

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Jag tycker det låter värre än vad det faktiskt är. Chris Roberts är inte dum, dom har troligtvis bra förklaringar för allt, och man ser direkt i Crytek's stämning att dom har missuppfattat saker och gör några riktigt långsökta anklagelser. CIG brukar hålla tyst om detaljerna om sånt här dock, så det återstår väl att se hur mycket vi får veta om det hela från deras sida...

Eftersom du följt med på hela resan från början och antagligen vet betydligt mer än jag, vad har de missuppfattat?

Att Skadden tar på sig fallet är antagligen för att de gör bedömningen att målet går att vinna och att det finns pengar att få ut. Hemr-killen jag länkade till tror jag ansvarar för deras Pro Bono-del i Boston och då går man ju in utan att veta om man får ett öre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det ska bli lite spännande att se vart detta tar vägen.
1. Kontraktsbrott.
Verkar som att Crytec har en hel del på fötterna, förutsatt att ett senare avtal inte ändrat förutsättningarna.
Crytec kan även från sin sida ha brutit mot en eller fler punkter i samma avtal.
2. Upphovsrättsbrott. Den här punkten känns lite svårare att förstå och bevisa. Jag är inte klar över om CryEngine är ett eget program eller bara en samling subrutiner som kan stoppas in i program. Anmälan verkar gå ut på att CE är ett separat program, som CIG dels spridit till tredje part och dels använt såväl i Star Citizen som i Squad 42. Bevisning?

Rent generellt undrar jag ibland om tillvägagångssättet när mjukvaruföretag A beskyller konkurrent B för att använda kod som A utvecklat.
* Det är helt klart att källkod kan skrivas lite olika och ändå ge upphov till samma resultat efter kompilering.
* A kan knappast veta att B har kopierat kod utan att antingen fått informationen direkt från en anställd hos B eller gjort någon "reverse engineering" på mjukvaran, vilket i sig som regel är ett brott (mot Bs licensavtal).

Permalänk
Medlem

Undrar om detta kan ta år med överklagningar med mera? Kan dom stoppa spelutvecklingen under tiden?
Skulle vara förödande för RSI/CIG om det blir så

edit: Tyckte denna video va super bra https://www.youtube.com/watch?v=7MzzuiQVTDw

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Eftersom du följt med på hela resan från början och antagligen vet betydligt mer än jag, vad har de missuppfattat?

Att Skadden tar på sig fallet är antagligen för att de gör bedömningen att målet går att vinna och att det finns pengar att få ut. Hemr-killen jag länkade till tror jag ansvarar för deras Pro Bono-del i Boston och då går man ju in utan att veta om man får ett öre.

Ja för det första så har ju SQ42 och Star Citizen alltid varit tänkt bli två separata spel (förutsatt att dom nådde stretchgoalet) men som i slutändan kan kombineras, varav SQ42 är singleplayer-kampanjer som börjar släppas innan Star Citizen (multiplayer). Detta har dom garanterat vetat från början.

Sen har inget av spelen släppts officiellt än, så hur saker och ting ser ut under Alpha/Beta bör vara helt oväsentligt. Alternativt så kan man se på det tvärt om, att dom faktiskt flaggade med Cryteks logga så länge dom använde deras version av motorn. Vad har Crytek ens förlorat på det hela? Reklam? Reklam som ska generera vad?

CIG har dessutom skrivit om otroligt mycket och expanderat på det som tidigare var CryEngine. Att dom har visat upp kod på youtube under åren behöver verkligen inte innebära att det har något med Crytek's ägor att göra. CIG köpte dessutom fulla rättigheter till motorn för flera år sedan för att slippa just sånt här tjafs.

Och ja, hur definerar vi egentligen Cry Engine vid det här laget? Både Star Engine och Lumberyard är hybrider av CryEngine 3.8. Att Star Citizen har "bytt motor" är en stor överdrift, utan snarare implementerat Amazons tillägg till Star Engine, som är byggt på samma skit. Vet ens Crytek själva?

Och vad gäller bugg-rapporter tex, så har man väl lite samma problem där med definitionen av vad som är Cry Engine. Hur pass väsentliga är de för Crytek nuförtiden, rör det sig verkligen fortfarande om Cryteks kod överhuvudtaget? Har det inte skickats några rapporter kanske för att det inte berör Cry engine 3.8 vanilla längre? Hur pass aktiva är Crytek nuförtiden ens vad gäller utveckling, hänger dom med i CIG's takt överhuvudtaget?

Jag är inte heller någon expert, men det känns uppenbart att det är väldigt luddiga grunder. Det är dessutom som sagt bara Cryteks sida vi har hört än så länge, och CIG har i vanlig ordning säkerligen ett minst lika hårt svar att leverera inom kort. Kika mer här för att se mer om vad som hänt i motorn under åren.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

... att dom faktiskt flaggade med Cryteks logga så länge dom använde deras version av motorn. Vad har Crytek ens förlorat på det hela?

Omnämnande och erkännande värderas i underhållningsbranschen väldigt högt!
Om CryEngine finns med i grunden så känns det ganska självklart att Crytek bör ges (minst) lika stor plats i för/eftertexter som de som sedan modifierat spelmotorn.

Däremot kan man ställa sig lite frågande till om inte Crytek agerat lite förhastat genom att stämma CIG innan spelet släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Omnämnande och erkännande värderas i underhållningsbranschen väldigt högt!
Om CryEngine finns med i grunden så känns det ganska självklart att Crytek bör ges (minst) lika stor plats i för/eftertexter som de som sedan modifierat spelmotorn.

Däremot kan man ställa sig lite frågande till om inte Crytek agerat lite förhastat genom att stämma CIG innan spelet släppts.

Menar du squadron42 då eller? För sc kan man både köpa och spela, så man skulle ju kunna hävda att det redan är släppt. Dessutom är det väl inte helt omöjligt at crytec kommer gå under innan något ”färdigt” sc lanseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Menar du squadron42 då eller? För sc kan man både köpa och spela, så man skulle ju kunna hävda att det redan är släppt. ...

Utgår från:

Skrivet av Mr. Bravo:

Sen har inget av spelen släppts officiellt än, så hur saker och ting ser ut under Alpha/Beta bör vara helt oväsentligt. ...

Men jag får inte ihop att SC finns som tillgänglig beta medan SQ42, som enligt plan ska "släppas" först, inte är tillgängligt.
Oavsett vilket så är det osnyggt av CIG om de inte ger cred till Crytek i sin släppta beta.